• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۰-۱۳ - ۰۰:۴۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۱
  • 0
  • 0
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در نشست مجازی «غلبه»:

جهاد علمی و رسیدن به اقتدار علمی همان انتقام سخت خواهد بود

دکتر طهرانچی گفت: این یک ننگ تاریخی است که جهان غرب که تلاش داشته نظام علمی خود را یک نظام کاملا دموکرات، جهانی و فرهیخته شکل دهد، حالا چه شده که دانشمندان یک کشوری را هدف قرار می‌دهد؟ اگر این مساله را بشناسیم می‌توانیم به جهاد علمی به‌عنوان بخشی از انتقام سخت نگاه کنیم.

جهاد علمی و رسیدن به اقتدار علمی همان انتقام سخت خواهد بود

  به گزارش «فرهیختگان»، 9 دی‌ماه نشست مجازی «غلبه» با موضوع بررسی ابعاد انتقام سخت در عرصه‌های علمی، فرهنگی و دیپلماتیک برگزار شد و طی آن دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، حسین امیر عبداللهیان مدیرکل بین‌الملل مجلس و نادر طالب‌زاده کارشناس فرهنگی–رسانه‌ای هریک به تبیین انتقام سخت در حوزه‌های مختلف پرداختند.

دکتر محمدمهدی طهرانچی با تاکید بر اینکه ایام شهادت حاج‌قاسم سلیمانی، ایام مهم و قابل‌تاملی است، گفت: «نقش این شهادت در بیداری و همبستگی ملت‌های منطقه بی‌نظیر است و ان‌شاءالله سبب سقوط نظام سلطه در منطقه خواهد شد. امروز پس از 10 سال که شهدای جهاد علمی را به مردم و انقلاب تقدیم کرده‌ایم، دوباره باب شهادت گشوده شده و شهید فخری‌زاده از میان ما رفته و نظام سلطه‌ بار دیگر چهره خود را نمایان کرد.»

او ادامه داد: «بحث علمی انتقام سخت را می‌توان از منظر راه شهدای جهاد علمی نگاه کرد. در حرکت ملت بزرگ ایران شهدایی در عرصه‌های مختلف به انقلاب اسلامی و اسلام تقدیم شده و مردم با این مطلب که نظام سلطه با همه وجود می‌خواهد جلوی پیشرفت کشور را بگیرد، در عرصه‌های مختلف به مقابله ایستاده‌اند که یکی از آنها عرصه علمی است. در دانشگاه صنعتی‌شریف شهید علی‌محمدی را به‌عنوان اولین شهید جهاد علمی داریم. شهید دوم هم شهید شهریاری است که کارشناسی‌ارشدش را در این دانشگاه گرفته و شهید احمدی‌روشن نیز از همین دانشگاه بوده است.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه شهید فخری‌زاده، فخر شهدای جهاد علمی است، افزود: «سوال این است که چه اتفاقی افتاده که ایالات‌متحده به‌عنوان شیطان بزرگ و مظهر سلطه‌گری نامشروع در جهان در میان سیل دانش‌آموختگان این نقطه سیاه را پذیرفته که بیاید و در میان جامعه علمی، دانشمندان را ترور کند. این یک ننگ تاریخی است که جهان غرب که تلاش داشته نظام علمی خود را یک نظام کاملا دموکرات، جهانی و فرهیخته شکل دهد، حالا چه شده که دانشمندان یک کشوری را هدف قرار می‌دهد؟ اگر این مساله را بشناسیم می‌توانیم به جهاد علمی به‌عنوان بخشی از انتقام سخت نگاه کنیم.»

دکتر طهرانچی افزود: «زمانی که بنده در دانشگاه شهیدبهشتی بودم، سفیر یکی از کشورهای 1+5 به دانشگاه آمد، به او گفتم شما سفیر کشور اروپایی هستید و سال‌ها این‌طور وانمود می‌کردید که علم امری جهانی است و سیاست در آن نقشی ندارد، ولی ما در ایران اسلامی با این مقوله مواجه شدیم که دانشگاه‌مان را تحریم و بدون حضور در دادگاه آن را محکوم می‌کنید. حتی اعلام می‌کنید که دنیا از برون‌داد‌‌های این دانشگاه استفاده نکند و حتی دانشمندانی را از این دانشگاه‌ها مورد ترور قرار می‌دهید این نقطه سیاه است، آن سفیر جواب داد که این جزء نقاط تاریخ ما است و دنیا علیه شما همه حوزه‌ها را گروگان گرفته که علم نیز بخشی از آن است.»

او با بیان اینکه سال 2010 انگلستان سندی را در حوزه پژوهش خود آماده کرده بود که در بخشی از آن آمده است ایالات‌متحده درحال بررسی جایگاه خود است، اظهار داشت: «در این سند آمده بود که آمریکا نقاط‌ضعف را به شیوه قابل‌ملاحظه‌ای درک کرده و گزارش فراتر از توفان پیش‌رو که در دوران اوباما تهیه شده بود، یک فراخوان بیدارباش برای ایالات‌متحده مبنی‌بر تهدیداتی است که پیش‌روی سلطه آنها قرار گرفته است. حال به این مساله برگردیم که نظام سلطه و ایالات‌متحده اساسا سلطه‌اش را از کجا آورده است. در سال 1946 گزارشی به روزولت نوشته می‌شود که در آن آمده بود، برتری و رهبری جهانی از طریق پرداختن به علم اقتدارآفرین ممکن است. اساسا آمریکا زمانی آمریکا شد که انیشتین 70 هزارنفر را در زیر چتر پروژه منهتن جمع کرد و یک فعالیت علمی مشترک را آغاز کرد و این سرآغاز اتفاقات مهمی در دنیا بود.»

  نقطه آسیب آمریکا رسیدن به علم اقتدارآفرین است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «آمریکا در جنگ جهانی دوم درحالی ژاپن را با دو بمب اتم هدف قرار داد که عملا جنگ درحال تمام شدن بود و این بمب‌ها حاصل قدرت علمی منحصربه‌فرد این کشور در پروژه منهتن بود. در اصل آمریکا قدرت خود را در قرن 20 از طریق علم سیستمی اقتدارآفرین به دست آورده بود. جنگ سرد نیز زمانی شروع شد که شوروی بعد از اینکه اولین بمب اتم خود را در فاصله سال‌های 1946 تا 1956 امتحان کرد، توانست اولین فضاپیمای خود را به فضا پرتاب کند. باید به این مساله توجه شود که اقتدار نظام سلطه اقتصادی نیست، بلکه ریشه آن اقتدار علمی است، قطعا نقطه آسیب آن هم نه برای حل‌شدگان در نظام خودشان، بلکه برای کشورهایی است که داعیه تمدنی دارند و امروز نیز جمهوری اسلامی در دنیا این داعیه را دارد، این است که به علم اقتدارآفرین بپردازیم.»

دکتر طهرانچی با تاکید بر اینکه جهاد علمی مدیریت بر یک فرآیند علمی محسوب می‌شود که از دل آن در حوزه‌های مختلف اقتدار بیرون می‌آید، بیان داشت: «قطعا رسیدن به اقتدار، انتقام سخت خواهد بود. نگاه کنید آمریکا حاضر است از شعارهای چند‌صد‌ ساله تمدن غرب چشم‌پوشی کند و دست به ترور دانشمندان بزند، به همین دلیل است که می‌گوییم اساسا انتقام سخت از دل جهاد بیرون می‌آید. قطعا جهاد انواع خاص به خود را دارد که یکی از آنها جهاد علمی است، البته جهاد علمی تلاش علمی نیست، هرچند در این جهاد، تلاش علمی وجود دارد، اما جهاد علمی امری والاتر، مقدس‌تر، نظام‌مند و دارای یک هدف خاص است.»

او در همین زمینه افزود: «نظام سلطه امروز خود را از تلاش‌های خودباورانه و اقتدارآفرین عرصه هسته‌ای دچار آسیب می‌بیند، نه اینکه موشک ما برای آنها خطرناک است که هست، اما از کار نظام‌مند علمی منجر به موشک‌شده، آسیب می‌بیند. نظام سلطه حاضر است ما موشک نسازیم و منطقه ما را پر از اسلحه کند، اما از فرآیند علمی که وجوه مختلف خلاقانه، نوآورانه و اقتدارآفرینی را شامل می‌شود، دور باشیم. درحالی‌که آنها هم می‌دانند جمهوری اسلامی دنبال سلاح هسته‌ای نیست، بااین‌حال از هسته‌ای شدن ما نگران هستند، چراکه سلطه آنها را زیر سوال می‌بریم. قطعا نظام سلطه از انتشار تک‌مقاله‌ها توسط دانشمندان ما نگران نیستند بلکه از خلق دانش و فناوری در یک نظام علمی جهت‌دار نگران هستند.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه امام خمینی(ره) یک مکتب فکری را در کشور بنیان گذاشتند، اظهار داشت: «انقلاب اسلامی نظام سلطه را از بعد سیاسی تحقیر نکرد بلکه وقتی جوانان ایرانی روی به جهاد علمی آورده و متکی بر خودشان این کار را جلو بردند و درنهایت توانستند به دانش اقتدارآفرین برسند، باعث تحقیر نظام سلطه شد. باز هم تاکید می‌کنم که انتقام سخت در وجهه علمی، جهاد علمی است و در وجهه جهاد علمی همان چیزی است که این روزها با شهادت فخری‌زاده، رهبر معظم انقلاب هم به آن اشاره کردند و گفتند در عرصه دفاعی–هسته‌ای باید جهاد علمی را ادامه دهیم. قطعا یکی از بحث‌های جهاد شهادت است، نه کار کردن براساس گرفتن مزد.»

 ترک جهاد، یکی از اصلی‌ترین عوامل ذلت ملت‌ها

دکتر طهرانچی ادامه داد: «نگاه کنید همین غربی‌ها که برای جوانان ما فرش پهن می‌کنند و می‌گویند در آزمایشگاه‌های آنها درس بخوانید و با این کار آنها امکانات کار را در اختیارشان می‌گذارند، اما وقتی می‌بینند در داخل کشور عده‌ای جوان تلاش می‌کنند استقلال علمی را به اقتدار علمی تبدیل کنیم، دست به ترور آنها می‌زنند. در این راستا جهاد علمی باید با فرماندهی و دشمن‌شناسانه باشد و سبب اقتدار شود. مقام‌معظم‌رهبری اشاره کرده‌اند که مرجعیت علمی برای رسیدن به مهدویت است. همچنین نباید فراموش کرد ملتی که انتقام سخت نگیرد و جهاد را ترک کند، ذلیل می‌شود و یکی از عوامل ذلت ملت‌ها، ترک جهاد است. یکی از وجوه امروز جهاد در دنیا جهاد علمی است، چراکه نظام سلطه براساس تلاش علمی و کار علمی قدرت خود را به دست آورده و مناطق ممنوعه درست کرده است.»

او با بیان اینکه در مانیفست آمریکایی‌ها در نیمه دوم قرن 20 آمده که نظام کنترل مقالات باید چگونه باشد. جالب است که در سند انگلستان هم آمده اگر جوانی به آن کشور برود اما بخواهد برگردد، باید حد مشخصی از دانش را در‌اختیار آن قرار دهیم، افزود: «جهاد علمی یکی از وجوه جدی انتقام سخت است اما باید بدانید ماندن در این مسیر سختی‌های خاص به خود را دارد و جریان نفوذ از یک‌سو و دشمن بیرونی از طرف دیگر، هر دو مانند یک قیچی می‌خواهند اجازه فعالیت به جهادگر این عرصه را ندهند. جهادگر این حوزه باید مراقب باشد، چراکه گاهی با جوایز علمی عجیب‌و‌غریب دانشمندان را جذب دیگر کشورها می‌کنند، همچنین نظام مقالات یک نظام مدیریت علم در دنیاست، البته نمی‌گویم که نباید در این نظام شرکت کرد، بلکه باید دانست که نظام علم در دنیا رهاشده نیست.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: «نظام سلطه حریت دنیای علمی جهان را گرفته؛ ازاین‌رو باید مراقب باشیم تا در این میان بازی نخوریم. همچنین باید در تعامل حداکثری قرار بگیریم و به قول رهبری بتوانیم هر آنچه در دنیای علمی وجود دارد، یاد بگیریم. جهاد علمی پرداختن سیستمی و دسته‌جمعی با هدف اقتدارآفرینی است. روز 9 دی، روز بصیرت بود که یکی از راه‌های شناخت بصیرت همین جهاد علمی است.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۱

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

محمدسعید صفاری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام‌صادق(ع):

انقلاب خمینی کبیر؛ راهبر وارثان عالم

محسن فرجیان روزنامه‌نگار:

رسانه کارآمد و هزینه‌های آن

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

دست سردبیر، گاوبازی اپوزیسیون و پروژه ما

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار