• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۰-۱۱ - ۱۸:۴۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» از جزئیات جایزه عالی جوان نوآور ماندگار گزارش می‌دهد

نشان شهید موسوی بر سینه جوانان نوآور ایرانی

دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب طرح جایزه عالی جوان نوآور ماندگار را در دستور کار خود قرار داده است. در این جایزه جوانانی که مسئول اجتماعی هستند و با مولفه‌هایی که رهبر معظم انقلاب برای جوانان انقلابی درنظر گرفتند به‌خصوص آنهایی که با مسئولیت اجتماعی مشکل منطقه خود یا کشور را حل کرده‌اند، شناسایی خواهند شد.

نشان شهید موسوی بر سینه جوانان نوآور ایرانی

  به گزارش «فرهیختگان»، شهید سیدمصطفی موسوی را به‌عنوان جوان‌ترین شهید ایرانی مدافع حرم می‌‌شناسند؛ جوانی که به همه ثابت کرد جنگیدن با دشمنان اسلام، سن‌وسال نمی‌شناسد. او دانش‌آموخته دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب بود که در ۲۱ آبان سال ۹۴ یعنی درست سه‌روز بعد از سالگرد تولدش به درجه رفیع شهادت نائل آمد. حالا دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواهد برنامه‌ای را با عنوان جایزه جوان نوآور ماندگار در نخستین سال برگزاری به نام سیدمصطفی موسوی، جوان‌ترین شهید مدافع حرم و دانشجوی رشته مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی برگزار کند که بیانگر رویکرد استمرار فرهنگ ایثار و مقاومت است.

جایزه عالی جوان نوآور ماندگار، یادواره شهید مصطفی موسوی، دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی با هدف فهم عمیق اندیشه‌‌های مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب و باز‌اندیشی مفهوم شهادت از طریق نوآوری در دانش و پژوهش در راستای توسعه پایدار کشور به دانشجویان و افراد فعال در این حوزه اعطا می‌شود. نکته دیگر اینکه طراحی این جایزه برای نوآوری اجتماعی، بی‌بدیل بوده و تاکنون اعطای چنین جایزه‌ای نه در دانشگاه آزاد اسلامی و نه سایر دانشگاه‌ها سابقه نداشته است.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب طرح جایزه عالی جوان نوآور ماندگار را در دستور کار خود قرار داده است. در این جایزه جوانانی که مسئول اجتماعی هستند و با مولفه‌هایی که رهبر معظم انقلاب برای جوانان انقلابی درنظر گرفتند به‌خصوص آنهایی که با مسئولیت اجتماعی مشکل منطقه خود یا کشور را حل کرده‌اند، شناسایی خواهند شد.

  طراحی «جایزه جوان نوآور ماندگار» برای معرفی الگوهای جوان و تاثیرگذار

امین پیرمحمدزاده، دبیر جایزه جوان نوآور ماندگار در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره شخصیت شهید مصطفی موسوی، دانشجوی شهید مدافع حرم گفت: «شهید سیدمصطفی موسوی، دانشجوی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب بود که در 20 سالگی برای دفاع از حریم کشور و حرم شهید شد. شهید موسوی، جوانی خلاق و نوآور بود و طی روایت مادر او در کتاب مسافر آبان، شهید موسوی از ابتدای کودکی به‌دنبال کارهای خلاقانه و ایجاد نوآوری بوده است.»

او اضافه کرد: «شهید موسوی در سال اول کنکور، در رشته فیزیک اتمی یکی ازدانشگاه‌های دولتی نیز پذیرفته شده بود ولی از آنجا که علاقه شدیدی به مکانیک داشت، این رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب کرد؛ در سال آینده در رشته مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب پذیرفته و مشغول به تحصیل شد.»

دبیر جایزه جوان نوآور ماندگار در ادامه اظهار کرد: «موسوی کتابخوان بوده و علاقه زیادی به خواندن کتاب داشت. کتاب‌‌های دکتر شریعتی، شهید چمران، شهید آوینی، رحیم‌پورازغدی و تفاسیر قرآن را مطالعه می‌کرد. تا جایی که زمانی که می‌خواست به جنگ برود کتاب‌هایش را نیز همراه خود برده بود.»

او تصریح کرد: «شهید موسوی، یک کتاب مرتبط به شهید سردار سلیمانی نیز همراه خود به جنگ برده بود که در یکی از ملاقات‌های خود با سردار شهید قاسم سلیمانی از او خواسته بود کتاب خود را برایش امضا کند که سردار هم در پاسخ گفته بود من دست شما را می‌بوسم و شما باید به من امضا بدهید، من نباید به شما جوانان امضا بدهم.»

به گفته پیرمحمدزاده، شهید مصطفی موسوی زندگی نوآورانه‌ای داشته و یک زیردریایی ساخته که در شرف ثبت آن بود، بنابراین برای معرفی الگوهای جوان، تاثیرگذار و آگاه به جامعه، «جایزه جوان نوآور ماندگار» طراحی شد.

  جایزه در راستای منویات مقام‌معظم‌رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب طراحی شد

دبیر جایزه جوان نوآور ماندگار درخصوص جایزه جوان نوآور ماندگار نیز توضیح داد: «این جایزه در راستای منویات مقام‌معظم‌رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب طراحی شد. ایشان در حوزه جوانان مواردی را اشاره کردند که ما جایزه‌ای را تحت‌عنوان جایزه جوان نوآور ماندگار طراحی و در آن نشان عالی شهید مصطفی موسوی را ایجاد کردیم. محوریت این جایزه متناسب با بیانیه گام دم انقلاب و با نوآوری اجتماعی انتخاب شده است.»

او اظهار کرد: «یعنی جوانانی که نوآورانه فعالیتی را انجام داده و در کشور و منطقه خود مشکلی را رفع کرده شناسایی و این نشان و جایزه را به آنان تقدیم کنیم. شاخص‌هایی را که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب مطرح کرده بودند، بررسی کرده و هم در بحث مدل جایزه برای سنجش ارزیابی آثاری که به ما ارسال می‌شود، مدنظر قرار دادیم. همچنین یک مدل بومی‌سازی شده را هم در مقالات بین‌المللی و هم متناسب با گام دوم انقلاب شناسایی و آن را به‌عنوان شاخص‌های ارزیابی جایزه استفاده کردیم.»

   جایزه در دو سطح استانی و ملی برگزار می‌شود

او با بیان اینکه محور جایزه جوان نوآور ماندگار امسال در حوزه نوآوری اجتماعی است توضیح داد: «به جوانانی که با مسئولیت و نوآوری اجتماعی کار خلاقانه انجام داده‌اند، نشان عالی شهید موسوی اعطا خواهد شد. البته این جایزه در دو سطح استانی و ملی برگزار خواهد شد؛ آثاری که در سطح استانی ارسال می‌شوند به‌صورت استانی داوری و در هر استان سه نفر برگزیده شده و آثار برگزیده به سطح ملی خواهند رسید.»

  در سطح ملی به یک نفر نشان شهید موسوی اعطا خواهد شد

پیرمحمدزاده با بیان اینکه در سطح ملی به یک نفر نشان شهید موسوی اعطا خواهد شد، تصریح کرد: «از آنجا که شهید موسوی در 20سالگی شهید شده است، یک نشان 20ساله شهید موسوی نیز به یک برگزیده اگر در 20سالگی باشد، تقدیم خواهد شد. تلاش جایزه این است که با امید و ایمان به برکت جریان‌سازی نوآوری، بتوانیم بحث نوآوری اجتماعی را که از نظر ما، سازماندهی نوآوری‌های اجتمای نسل جوان می‌تواند رکن اساسی دستیابی به توسعه پایدار کشور باشد، شناسایی کرده و جوانانی که هم‌راستا با مولفه‌ها و شاخص‌هایی را که مقام معظم رهبری در رابطه با یک جوان مومن و کنشگر انقلابی مطرح کردند، شناسایی و بتوانیم جریان‌سازی کنیم.»

دبیر جایزه جوان نوآور ماندگار گفت: «در این جایزه طرحی با عنوان جریان‌سازی نوآوری در حل مشکلات اجتماعی وجود دارد؛ این طرح سه بخش دارد که یک بخش ثبت ایده است. درواقع اگر کسی ایده‌ای دارد می‌تواند ایده خود را ثبت کرده و ما این ایده‌ها را به شرکت‌های استارتاپی، صندوق نوآوری ریاست‌جمهوری و معاونت علمی ریاست‌جمهوری معرفی کنیم.» او درخصوص بخش دوم نیز صحبت به‌میان آورد و تصریح کرد: «بخش دیگر این طرح بحث ثبت مشکلات اجتماعی است؛ به افراد برنامه ثبت مشکلات اجتماعی را خواهیم داد تا مشکلات را ثبت کنند و سپس این مشکلات را با کمک شرکت‌های استارتاپی و با مشارکت افرادی که این مشکلات را ثبت کرده‌اند، حل می‌کنیم. بخش سوم نیز به این صورت است که اگر یک شرکت یا فردی خلاقیتی و نوآوری را انجام داده و یک مشکلی را حل کرده اما اثر‌گذاری آن کمتر بوده است طرحی را در این جریان‌سازی با عنوان ثبت نیاز به شتابدهی داریم. در این طرح آنها را به شتاب‌دهنده‌هایی که در صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی ریاست‌جمهوری وصل کرده تا بتوانند کار نوآورانه و خلاقانه را انجام دهند.»

  8 شاخص ارزیابی برای جایزه جوان نوآور ماندگار

او با بیان اینکه در این جایزه فعالیتی را که اجرا شده و اثر‌گذار بوده باشد، مورد سنجش قرار می‌دهیم، ادامه داد: «البته اگر فردی ایده خاصی نیز داشته باشد با این طرح مورد حمایت قرار می‌گیرند. در سنجش‌های مدل جایزه، با استناد به بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری و همچنین مقالات بین‌المللی در حوزه نوآوری اجتماعی، هشت شاخص ارزیابی را در نظر گرفته‌ایم.»

پیرمحمدزاده با تاکید بر اینکه آثار ارسالی افراد در هشت شاخص بررسی می‌شود توضیح داد: «خلاقیت و نوآوری، معنویت و اخلاق، چشم‌‌انداز انقلابی، پایداری، کیفیت زندگی، مشارکت و شبکه‌‌سازی، علمی و محتوایی و قانون‌پذیری شاخص‌های اصلی سنجش آثار هستند که هرکدام به زیرشاخه‌هایی تقسیم می‌شوند که خلاقیت، نوآوری و ابتکار ایرانی را در ایده طرح مورد سنجش قرار می‌دهیم.»

به گفته او پایه‌های اصلی جایزه براساس گام دوم انقلاب همچنین حرکت انقلابی و تاثیرگذار شهید سلیمانی بنا شده است. او همچنین گفت: «جوانان می‌توانند اقدامات نوآورانه خود را که منجر به حل مشکلات اجتماعی شده است، در پایگاه اینترنتی جایزه جوان نوآور ماندگار به نشانی www. javanprize. org ثبت کنند، این آثار بررسی و در چهار مرحله توسط داوران ارزیابی می‌شود.»

  جایزه جوان نوآور ماندگار در دو سطح دانشجویی و آزاد

او با بیان اینکه جایزه جوان نوآور ماندگار در دو سطح دانشجویی و آزاد برگزار خواهد شد، اظهار کرد: «این جایزه ویژه جوانان 18 تا 35 سال است؛ در بحث آزاد محدودیت ملیت وجود دارد ولی محدودیت مذهب وجود ندارد. به‌عبارت بهتر هر مذهبی که در جمهوری اسلامی مورد تایید است، می‌توانند در این جایزه شرکت کنند.»

دبیر جایزه جوان نوآور ماندگار اضافه کرد: «در بحث دانشجویی نیز از آنجا که دانشجویان زیادی را در کشورهای مختلف داریم؛ بنابراین در این حوزه هیچ‌گونه محدودیت ملیتی وجود ندارد. به‌طورمثال اگر یک دانشجوی خارجی در ایران حضور داشته و کار نوآورانه انجام داده باشد که این کار در کشور اثر‌گذار باشد از او حمایت خواهیم کرد.»

  امکان شرکت دانشجویان خارجی در این جایزه

به گفته دبیر جایزه جوان نوآور ماندگار، ویژگی سطح دانشجویی، امکان شرکت دانشجویان خارجی در این جایزه است. او در پاسخ به این سوال که آیا این جایزه تداوم خواهد داشت یا خیر، گفت: «قاعدتا با توجه به تلاش‌ها و مطالعاتی که در یک سال گذشته برای این جایزه انجام داده و از آنجا که جایزه‌ای درخصوص جوان نوآور ماندگار نداشته‌ایم، تلاش‌مان این است که در سال‌های آتی نیز این جایزه برگزار شود و هر سال بتوانیم یک محور متناسب با شخصیت و ویژگی‌های فردی یکی از شهدای مدافعان حرم را که جوان بوده، برگزار کنیم. امسال با توجه به ویژگی‌های شخصیتی شهید مصطفی موسوی این جایزه به نام او مزین شد.»

پیرمحمدزاده تاکید کرد: «اگر حمایت‌های دستگاه‌ها و شبکه همکاران را داشته باشیم، تلاش خواهیم کرد تا دوسالانه و در ادامه این جایزه به‌صورت سالانه برگزار شود تا ان‌شاءالله این نهال به یک درخت تنومند تبدیل شود و یک نماد از فرهنگ ایثار و مقاومت در کشور شود. تلاش خواهیم کرد بر استمرار فرهنگ ایثار و مقاومت در کشور تاکید کرده و این جایزه به آن سمت حرکت کنند.»

به گفته او مهلت ارسال آثار از دوم دی تا دوم اسفند ۹۹ است و داوری‌‌ها از سوم اسفند شروع می‌شود.

دبیر جایزه جوان نوآور ماندگار گفت: «13 اسفند داوری استانی کار خود را آغاز می‌کند و برندگان استانی در روز ولادت حضرت علی‌اکبر(ع) و روز جوان معرفی می‌شوند، همچنین ۲۹ فروردین سال آینده برندگان نهایی معرفی می‌شوند.»

دبیر جایزه جوان نوآور ماندگار در پایان تاکید کرد: «مولفه‌های جوان انقلابی از منظر رهبر معظم انقلاب را گردآوری و در برنامه‌ریزی برای برگزاری ایده جایزه جوان نوآور ماندگار درنظر گرفتیم. محوریت این جایزه، نوآوری اجتماعی است و در حل مسائل بومی و کشور همچنین تحقق شعار سال رهبر انقلاب می‌تواند نقش‌آفرینی نوآورانه کند.»

شهید سیدمصطفی موسوی که بود؟

شهید سیدمصطفی موسوی پنجشنبه 18 آبان 1374 به‌دنیا آمد و در پنجشنبه 21 آبان 1394 و در 20سالگی در سوریه به‌شهادت رسید. مصطفی از جوانان دهه هفتادی بود که برخلاف خیلی از هم‌نسل‌‌هایش به خیل عظیم آسمانیانی شتافت که نزد خدا روزی می‌خورند. او شیفته شهید بابایی بود و مدام به قزوین و سر مزار شهید می‌رفت و کتاب‌های زیادی درباره این شهید خریده بود و دوست داشت مثل او زندگی کند و شهید شود. به عشق او دنبال خلبانی رفت. مادرش گفته بود: «مصطفی می‌‌گفت رویای اصلی‌ام، این است که خلبان شوم و با هواپیمای پر از مهمات به قلب تل‌آویو بزنم. علاقه زیادی به خواندن کتاب داشت. کتاب‌های دکترشریعتی، شهید چمران، شهید آوینی، رحیم‌پورازغدی و تفاسیر قرآن را مطالعه می‌کرد. به شهید آوینی نیز علاقه زیادی داشت و جمله‌های او و شهید چمران را در اتاقش نصب کرده است. همیشه تمام خبرهای شبکه‌‌های مختلف تلویزیون را با دقت زیاد نگاه و دنبال می‌‌کرد. حتی اخبار انگلیسی و عربی را هم می‌دید.»

حالا جایزه جوان نوآور ماندگار در نخستین سال برگزاری به نام سیدمصطفی موسوی مزین شده است. قرار است یک نشان ویژه برای جوانان نوآور ۲۰ ساله به‌دلیل ۲۰ ساله بودن شهید موسوی در جایزه جوان نوآور ماندگار درنظر گرفته شوند. نکته دیگر اینکه این جایزه در دو سطح آزاد و دانشجویی برگزار می‌شود.

* نویسنده: سارا طاهری، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار