• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۰-۱۰ - ۰۸:۰۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
سرمربی سنگ‌نوردی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: 10ماه گذشت ولی خبری از فدراسیون نیست

کاری می‌کنیم که با اختلاف قهرمان ایران شویم

تمام سعی ما از گذشته تا به همین امروز هم این بوده که زحمات دانشگاه آزاد اسلامی را با به دست آوردن مقام‌های درخور‌شان جبران کنیم. ما در دوره گذشته لیگ سنگ‌نوردی با اختلاف قهرمان شدیم و این قول را به مدیران تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی می‌دهیم

کاری می‌کنیم که با اختلاف قهرمان ایران شویم

  به گزارش «فرهیختگان»، شیوع ویروس کرونا در کشور بسیاری از مسائل روتین و روزمرگی‌های مردم را تحت‌تاثیر قرار داده و با اینکه با گذشت حدود 10 ماه از ورود این ویروس به کشور، مردم یاد گرفته‌اند که چگونه در کنار این ویروس زندگی کنند و زندگی خود را نه به‌صورت عادی اما به‌صورت نیمه‌عادی سپری کنند، هنوز در کشور ما بسیاری از مشاغل و فعالیت‌ها تحت‌تاثیر ویروس کرونا قرار دارد و افراد و تصمیم‌گیرندگان حاضر نیستند چراغ فعالیت‌های خود را روشن کنند و باعث شوند فضای یأس و ناامیدی که این ویروس منحوس در کشور ایجاد کرده، رخ بربندد و امید بار دیگر در زندگی مردم دیده شود. در ورزش هم این اتفاق به‌وضوح دیده می‌شود و شاهد این هستیم که بسیاری از رشته‌های کم‌ریسک و انفرادی در حالت تعطیلی کامل قرار دارد اما در سوی دیگر ورزش‌هایی مثل کشتی، رزمی و فوتبال کار خود را آغاز کرده‌اند و ادامه فعالیت می‌دهند.

سنگ‌نوردی یکی از ورزش‌های کم‌ریسکی است که با توجه به شرایط خاصی که دارد و انفرادی بودن این رشته ورزشی، انتظار می‌رفت جزء اولین رشته‌های ورزشی باشد که کار خود را آغاز می‌کند اما در کمال تعجب هیچ تحرکی در فدراسیون سنگ‌نوردی برای از سرگیری رقابت‌ها دیده نمی‌شود و همین موضوع ورزشکاران این رشته ورزشی را دچار بی‌انگیزگی کرده است. با امین رائینی، سرمربی تیم فصل قبل سنگ‌نوردی دانشگاه آزاد اسلامی تماس گرفتیم تا از وضعیت این رشته و ادامه همکاری‌اش با این باشگاه ورزشی باخبر شویم. آنچه در زیر می‌خوانید ماحصل گفت‌وگوی «فرهیختگان» با رائینی است.

این روزها سنگ‌نوردی به یکی از معدود رشته‌های ورزشی تبدیل شده که هیچ خبری از فعالیت‌هایش شنیده نمی‌شود. دلیل این همه بی‌خبری چیست؟

همان‌طور که اطلاع دارید، ما اسفند سال قبل برای انجام مسابقات سنگ‌نوردی عازم شدیم ولی دقیقا شروع مسابقات مصادف شد با آغاز شیوع کرونا در کشورمان و همین موضوع عاملی شد که مسئولان تصمیم بگیرند بازی‌ها را کنسل کرده و تصمیم جدیدی برای این رقابت‌ها گرفته شود. اما حالا با گذشت حدود 10 ماه از آن روز هنوز هیچ خبری از فدراسیون سنگ‌نوردی نیست و ما هم نمی‌دانیم که قرار است چه اتفاقی برای این رشته ورزشی بیفتد.

دانشگاه آزاد اسلامی برای زمان برگزاری این رقابت‌ها پیگیری‌ای انجام داده یا اینکه اصلا قرار است همچنان در سنگ‌نوردی تیمداری صورت بگیرد یا خیر؟

راستش من هنوز موفق نشده‌ام مدیران جدید تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد را ببینم و با اینکه اشتیاق زیادی دارم که به دیدارشان بروم و ضمن عرض تبریک، شرایط ادامه همکاری را با سنگ‌نوردی این باشگاه پیگیر شوم اما واقعیت این است که وقتی هنوز نمی‌دانیم فدراسیون چه تصمیمی برای مسابقات دارد و زمان دقیقی برای آغاز فعالیت‌های سنگ‌نوردی در ذهن نداریم، با چه رویی باید این دیدار را صورت بدهیم؟ قطعا اگر قرار باشد دانشگاه آزاد اسلامی برای تیمداری در مسابقات برنامه‌ریزی کند باید بتوانیم یک زمان تقریبی برای شروع مسابقات به آنها اعلام کنیم. درواقع عدم پیگیری سنگ‌نوردی توسط آنها هم طبیعی است چون فدراسیون هیچ حرکتی انجام نمی‌دهد.

خود اعضای سنگ‌نوردی با فدراسیون ارتباطی برقرار نکرده‌اند که بدانند قرار است چه تصمیمی برایشان گرفته شود؟

این هم از کم‌کاری ما بوده که نرفته‌ایم به فدراسیون فشار بیاوریم که اقدامات خود را آغاز کند. البته در شرایطی که هیچ سالنی برای سنگ‌نوردی در سطح کشور اجازه فعالیت ندارد، ما چگونه می‌خواهیم امیدوار باشیم که با حرف‌هایمان زمینه آغاز فعالیت‌های سنگ‌نوردی را فراهم کنیم.

یعنی ورزشکاران سنگ‌نورد این روزها تمرین ندارند؟

قطعا افرادی که جزء قهرمانان این رشته ورزشی هستند و حرفه‌ای این ورزش را دنبال می‌کنند، تمرینات خود را در سالن‌های خصوصی دنبال می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که از فرم ایده‌آل خارج شوند. حتی چندی پیش یک دوره مسابقه هم بین برخی باشگاه‌ها برگزار شد که در آن قهرمانان سنگ‌نورد کشور حضور داشتند. از نفرات سنگ‌نورد تیم دانشگاه آزاد اسلامی هم خبر دارم و وضعیت آمادگی آنها را رصد می‌کنم اما درواقع تا زمانی که مسابقات آغاز نشود، انگیزه لازم برای آنها ایجاد نمی‌شود.

مسابقات بین‌المللی هم تعطیل است یا اینکه فقط در ایران مسابقات سنگ‌نوردی تعطیل است؟

با توجه به ریسک پایین سنگ‌نوردی، بسیاری از کشورها کار خود را در این رشته ورزشی آغاز کرده‌اند اما رقابت‌های بین‌المللی به غیر از اروپا در سایر قاره‌ها تعطیل است. البته در اروپا حدود 70درصد کشورها حضور دارند و آن سه درصد هم به‌دلیل ترس از سلامت ورزشکاران‌شان حاضر نمی‌شوند که پای به رقابت‌ها بگذارند. هرچند باید بگویم که این خواب زمستانی سنگ‌نوردی برگرفته از فدراسیون جهانی است و آنها هم فعلا برنامه‌ای برای شروع رقابت‌های بین‌المللی درنظر نگرفته‌اند.

در پایان صحبتی با مسئولان دانشگاه آزاد دارید؟

این برای ما در سال‌های اخیر افتخار بوده که در خدمت این باشگاه بزرگ و ریشه‌دار بوده‌ایم و تمام سعی ما از گذشته تا به همین امروز هم این بوده که زحمات دانشگاه آزاد اسلامی را با به دست آوردن مقام‌های درخور‌شان جبران کنیم. ما در دوره گذشته لیگ سنگ‌نوردی با اختلاف قهرمان شدیم و این قول را به مدیران تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی می‌دهیم که اگر در آینده هم تیمداری در این رشته ورزشی صورت بگیرد، تیمی ببندیم که باز هم با اختلاف قهرمان مسابقات شود و حرف اول را در سنگ‌نوردی کشور بزند.

 * نویسنده: آرش محمدی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار