• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۰-۱۰ - ۰۶:۴۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
نگاهی به بازی بزرگ امروز؛ قلعه‌نویی دوباره به استقلال رسید

جنگ خانوادگی برای صدر

تقابل بین تیم‌های بالای جدول یعنی گل‌گهر سیرجان با ۱۴ امتیاز و صدرنشین دو هفته قبل یعنی استقلال با ۱۲امتیاز از این جهت جذاب و تماشایی است که یک چهره ویژه یعنی امیر قلعه‌نویی در دیدار امروز روی نیمکت هدایت رقیب استقلال می‌نشیند تا یک‌بار دیگر مقابل این تیم قرار بگیرد.

جنگ خانوادگی برای صدر

  به گزارش «فرهیختگان»، تیم فوتبال استقلال امروز در هفته نهم لیگ برتر در سیرجان به مصاف گل‌گهر خواهد رفت. تقابل بین تیم‌های بالای جدول یعنی گل‌گهر سیرجان با ۱۴ امتیاز و صدرنشین دو هفته قبل یعنی استقلال با ۱۲امتیاز از این جهت جذاب و تماشایی است که یک چهره ویژه یعنی امیر قلعه‌نویی، پرافتخارترین سرمربی رقابت‌های لیگ برتر و سرمربی اسبق استقلال که به‌نوعی از شناسنامه آبی برخوردار است در دیدار امروز روی نیمکت هدایت رقیب استقلال می‌نشیند تا یک‌بار دیگر مقابل این تیم قرار بگیرد.

استقلالی‌ها که این روزها یکی از معترض‌ترین تیم‌های لیگ برتر به اعلام برنامه‌های رقابت‌های لیگ ازسوی سازمان لیگ هستند به‌طور طبیعی باید در بازی هشتم خود در این رقابت‌ها به مصاف پرسپولیس در دربی تهران می‌رفتند اما این بازی لغو و به زمان دیگری موکول شد تا دیدار هشتم شاگردان فکری درمقابل تیم سیرجانی برگزار شود؛ تیمی که سال گذشته در یک بازی بدون تماشاگر در تهران با وجود نمایشی مطلوب مقابل شاگردان استراماچونی مغلوب شد اما در بازی برگشت در سیرجان با غلبه بر شاگردان مجیدی انتقام دیدار رفت را هم گرفت. با وجود این دیدار امروز از این جهت حساس است که دو تیم صدرنشین رقابت‌های امسال که هر دو از مدعیان کسب عنوان قهرمانی به شمار می‌روند به مصاف هم خواهند رفت تا یک دیدار 6 امتیازی و حساس را برگزار کنند.

 غایبان دو تیم

محمود فکری برای این بازی سه مصدوم به نام‌های شیخ دیاباته، داریوش شجاعیان و محمد نادری دارد. البته دیاباته در دو، سه روز گذشته در برخی از بخش‌های گروهی شرکت کرد و احتمال دارد در بازی با گل‌گهر تیم استقلال را همراهی کند، اما بازی کردن او شاید در دقایق پایانی بازی اتفاق بیفتد. البته تا پیش از این قرار بود استقلال به محض برگزاری بازی در سیرجان دیدار دربی را برگزار کند و همین موضوع این احتمال را به وجود آورده بود که برای آماده نگه‌داشتن شیخ برای دیدار دربی، کادرفنی استقلال درباره‌اش ریسک نکنند و این‌طور شنیده می‌شد که شاید آقای‌گل فصل گذشته لیگ برتر در بازی سیرجان به میدان نرود تا برای دربی کاملا آماده شود اما حالا استقلال به‌جز این دیدار تا قبل از دربی باید هفته آینده نیز مقابل آلومینیوم اراک به میدان برود و حالا این فرصت برای شیخ دیاباته وجود دارد تا در دو دیدار امروز و سه‌شنبه هفته آینده به یک فرم خوب از آمادگی و هماهنگی با سایر بازیکنان و هم‌تیمی‌هایش در ترکیب اصلی برسد تا در دربی به اسلحه پنهان محمود فکری تبدیل شود. شجاعیان و نادری همچنان اختصاصی تمرینات‌شان را پیگیری می‌کنند و به بازی با گل‌گهر نمی‌رسند. پیش‌بینی پزشکان این است که این دو بازیکن تا قبل از دربی شرایط بازی‌کردن را پیدا خواهند کرد. همچنین سبحان خاقانی، بازیکن تیم فوتبال استقلال که طی روزهای گذشته دچار سانحه رانندگی شد و به‌دلیل ایجاد درد از ناحیه گردن دچار مصدومیت شد و با صلاحدید کادرپزشکی در تمرین یکشنبه تیم فوتبال استقلال شرکت نکرد با هماهنگی کادر پزشکی استقلال و انجام فرآیندهای بهبودی به تمرینات استقلال بازگشت. این بازیکن در آخرین تمرین آبی‌پوشان در تمامی آیتم‌های تمرینات حضور داشت و نشان داد مشکلی برای دیدار مقابل گل‌گهر ندارد تا خیال استقلالی‌ها راحت شود.

نکته قابل‌توجه اینکه برای اولین‌بار است در فصل جاری تعداد غایبان استقلال برای دیدارهای این تیم به دو بازیکن رسیده و حالا دست کادرفنی برای انتخاب یک ترکیب مناسب بسیار باز است جالب اینکه برای این دیدار تمامی مدافعان میانی استقلال ازجمله مرادمند، دانشگر، یزدانی و غلامی صحیح و سلامت در اختیار کادر فنی هستند تا هرکدام که در این دیدار به‌کار استقلال بیایند با صلاحدید کادرفنی این تیم را در سیرجان همراهی کنند. در ترکیب گل‌گهر نیز آرمین سهرابیان بازیکن اسبق استقلال به‌دلیل دریافت کارت قرمز در دیدار قبلی این تیم محروم بوده و نمی‌تواند در دیدار امروز گل‌گهر را برابر تیم سابقش همراهی کند.

 چهره‌های ویژه

این بازی جدا از حساسیت که به‌دلیل جایگاه دو تیم در جدول رده‌بندی دارد، اولین نبرد سیداحمد موسوی دفاع راست استقلال با تیم سابقش یعنی گل‌گهر و میلاد زکی‌پور و محسن کریمی بازیکنان فعلی گل‌گهر با استقلال تیم سابق‌شان محسوب می‌شود. موسوی که در لیگ بیستم توانسته حضور پررنگی در ترکیب استقلال داشته باشد در بازی روز چهارشنبه برابر گل‌گهر یکی از چهره‌های ویژه این بازی به حساب می‌آید و زکی‌پور و محسن کریمی هم که برای اولین‌بار بعد از جدایی از استقلال برابر این تیم به میدان می‌روند قطعا انگیزه‌های فراوانی دارند. بهنام برزای و آرمین سهرابیان دیگر استقلالی‌های گل‌گهر هستند که در ترکیب گل‌گهر حضور موثری دارند البته سهرابیان در بازی با استقلال به‌دلیل محرومیت غایب است.

ازسوی دیگر گادوین منشا مهاجم زهردار و آقای‌گل فعلی رقابت‌های لیگ که سابقه پوشیدن هر دو تیم پرسپولیس و استقلال را در کارنامه دارد نیز امروز با پیراهن گل‌گهر در مقابل آبی‌پوشان به میدان خواهد رفت، این درحالی است که این مهاجم آفریقایی این روزها در اوج آمادگی قرار دارد و درصورتی که مدافعان استقلال از وی غافل شوند، می‌تواند دردسرساز شده و زهر خود را به تیم سابقش بریزد.

با همه این تفاسیر اما چهره ویژه این دیدار امیر قلعه‌نویی سرمربی سابق آبی‌پوشان است. قلعه‌نویی که امسال بیشتر از هر زمان دیگری به نیمکت آبی‌پوشان پایتخت نزدیک بود در چرخشی ۱۸۰درجه‌ای سر از سیرجان درآورد تا هدایت آبی‌پوشان این شهر را عهده‌دار شود.

 تاریخچه تقابل استقلال و قلعه‌نویی

رویارویی استقلال و گل‌گهر در هفته هشتم، شمار دوئل‌های لیگ برتری استقلال و قلعه‌نویی را به 21 می‌رساند. درواقع قلعه‌نویی بعد از استقلال اهواز، مس، سپاهان، تراکتور، ملوان و ذوب‌آهن، حالا با گل‌گهر به‌عنوان هفتمین تیم لیگ برتری در برابر استقلال روی نیمکتش می‌نشیند. آمار قلعه‌نویی در 20رویارویی لیگ برتری برابر استقلال نشان می‌دهد او راه بردن استقلال را خوب بلد است.

9 برد، 5مساوی و 6باخت در کارنامه رویارویی‌های استقلال و قلعه‌نویی به ثبت رسیده و جالب اینکه وی در 3رویارویی ابتدایی‌اش به استقلال نباخت و صاحب 2برد و یک مساوی شد و استقلال هم در 3رویارویی اخیرش به تیم‌های قلعه‌نویی نباخته و صاحب 2برد و یک مساوی شده است.

 فرصت بزرگ برای فکری

این دیدار درحالی برگزار می‌شود که بیشتر از هر زمان دیگری محمود فکری برای اثبات شایستگی‌های خود به کسب نتیجه مطلوب در این دیدار نیاز دارد، درواقع فکری و کادرفنی استقلال اگر با دست پر میدان سیرجان را ترک کنند نه‌تنها یک‌بار دیگر آبی‌پوشان شانس برگشتن به صدر جدول را پیدا می‌کنند بلکه در آستانه دیدار دربی، فکری از جایگاه مناسبی در باشگاه و نزد هواداران برخوردار شده و پشت او برای دیدارهای حساس آینده حسابی گرم خواهد شد، این درحالی است که هنوز خاطرات حضور امیر قلعه‌نویی در کرمان و دیدار این تیم مقابل استقلال و مشتی که او بعد از برتری برابر این تیم گره کرد هنوز از یاد و خاطره آبی‌دوستان نرفته و باید منتظر سرنوشت دیدار گل‌گهر سیرجان و استقلال باقی ماند تا مشخص شود یک‌بار دیگر مشت امیر گره می‌شود یا فکری جایگاهش را تثبیت می‌کند.

 * نویسنده: محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار

 
 
نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار