• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۰-۰۶ - ۰۹:۵۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
پایان همکاری پرحاشیه توخل با مالکان قطری تیم پاریسی

کریسمس مبارک و خدانگهدار

سرمربی آلمانی پاری‌سن‌ژرمن که چهار ماه پیش موفق شده بود تیمش را برای نخستین‌بار به فینال لیگ قهرمانان اروپا برساند از هدایت این تیم برکنار شد تا مالکان قطری برای چندمین‌بار طی سال‌های اخیر دست به تغییر سرمربی بزنند.

کریسمس مبارک و خدانگهدار

 به گزارش «فرهیختگان»، توماس توخل، سرمربی آلمانی پاری‌سن‌ژرمن که چهار ماه پیش موفق شده بود تیمش را برای نخستین‌بار به فینال لیگ قهرمانان اروپا برساند از هدایت این تیم برکنار شد تا مالکان قطری برای چندمین‌بار طی سال‌های اخیر دست به تغییر سرمربی بزنند. البته این‌بار بیش از آنکه نتایج تیم علت اخراج توخل باشد مصاحبه اخیر او در این تصمیم تاثیر زیادی داشته است. حالا صحبت از حضور مائوریتسیو پوچتینو در این باشگاه مطرح شده است و شاید این مربی آرژانتینی پس از حدود یک‌سال بدون تیم ماندن و شایعات مختلفی که برای حضورش در تیم‌های مختلف ازجمله بارسلونا، رئال‌مادرید، منچستریونایتد و حتی بایرن‌مونیخ‌ مطرح شده بود، سرانجام هدایت تیم جدیدی را قبول کند. توخل هم از همین حالا به‌عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی آرسنال برای جانشینی میکل آرتتا مطرح شده است.

مصاحبه دردسرساز

سه‌شنبه‌شب مصاحبه توخل با شبکه اسپورت یک آلمان پخش شد که او در آن از اینکه بابت رساندن تیم به دیدار نهایی لیگ قهرمانان تمجید زیادی از سوی مدیران باشگاه ندیده است، گله‌مند بود. توخل در بخشی از این گفت‌وگو گفته بود: «ما فاصله کمی تا فتح لیگ قهرمانان اروپا داشتیم اما هیچ‌گاه احساس نکردم که توجه لازم پس از این اتفاق مهم به ما شده باشد و تمجید کافی از تیم صورت نگرفت. این رفتارها کمی ما را ناراحت و ناامید کرد. مسلما قهرمانی در لیگ فرانسه مثلا با قهرمانی بایرن در بوندس‌لیگا قابل‌مقایسه نیست و به نظر راحت‌تر است.‌ شاید به همین دلیل انتظارات در پاری‌سن‌ژرمن بالاتر است و با چالش‌های بیشتری روبه‌رو هستیم.»

حضور انبوهی از ستا‌ره‌ها در این تیم باعث می‌شود کار سرمربی برای رهبری و هدایت تیم بسیار سخت‌تر شود و با چالش‌های زیادی روبه‌رو شود. سرمربی آلمانی درباره مهم‌ترین مشکلاتش در این تیم ادامه داد: «گاهی اوقات شرایط بسیار راحت است اما در برخی مواقع با مشکلات سختی روبه‌رو می‌شویم. قطعا راضی نگه‌داشتن همه بازیکنان بزرگ و ستاره‌ها در چنین تیم کاری بسیار دشوار است و البته مهم است که بتوانید همه آنها را در بهترین شرایط نگه دارید. مردم می‌گویند ما بازی‌ها را به‌دلیل در اختیار داشتن ستاره‌هایی چون نیمار، امباپه و دی‌ماریا می‌بریم اما نباید نقش سایر بازیکنان نادیده گرفته شود. برایم خیلی مهم نیست که سایرین چه می‌گویند و سعی می‌کنم کارم را انجام دهم. در چنین تیم‌هایی حتی ممکن است درباره یک تعویض سرمربی تا مدت‌ها صحبت شود اما این فوتبال است و باید با شرایط آن کنار بیاییم.»

البته توخل و تیمش در این فصل چند نتیجه ضعیف و دور از انتظار هم کسب کردند که در برکناری او بی‌تاثیر نبوده است. با این حال او درحالی در آستانه کریسمس و سال نو میلادی از سمتش برکنار شد که تیمش با یک امتیاز اختلاف نسبت به لیون و لیل در رتبه سوم جدول لیگ قرار داشت و در آخرین بازی خود نیز چهارشنبه شب با 4 گل از سد استراسبورگ گذشته بود. در لیگ قهرمانان نیز پاریسی‌ها پس از شروعی ضعیف توانستند درنهایت با حذف منچستریونایتد و به‌عنوان صدرنشین راهی مرحله بعد شوند. با این حال توخل از مدتی پیش می‌دانست که رابطه نه‌چندان خوبش با مدیریت باشگاه و نتایج این فصل تیمش می‌تواند به قیمت از دست رفتن کارش تمام شود. دو شکست خانگی برابر مارسی و لیون در این فصل و همچنین قرار گرفتن در رده سوم برای تیمی که انتظار می‌رسد قدرت بلامنازع لیگ فرانسه باشد قابل‌قبول نیست.

اختلافات با مدیریت

همچنین پس از برتری این تیم برابر منچستریونایتد در لیگ قهرمانان وقتی از ناصر الخلیفی، مالک قطری باشگاه درباره نقش سرمربی تیم در کسب این نتیجه سوال شد، او در پاسخ به تمجید از بازیکنان و روحیه و‌ انگیزه بالای آنها پرداخت و در کمال تعجب هیچ اشاره‌ای به توخل نکرد. با توجه به اینکه الخلیفی چندین‌بار توخل را بهتبی دنیا نامیده بود چنین رفتاری نشان‌دهنده اختلاف شدید بین مدیریت و کادر فنی تیم بود که درنهایت منجر به اخراج توخل شد. البته یکی‌دیگر از دلایلی که گفته می‌شود نقش مهمی در این تصمیم داشته اتفاقی است که در جریان دیدار جنجالی این تیم برابر باشاک‌شهیر ترکیه رخ داد و پس از توهین نژادپرستانه داور چهارم به یکی از اعضای کادر فنی تیم ترکیه‌ای دو تیم در اعتراض به این رخداد راهی رختکن شدند اما ظاهرا توخل در آنجا اصرار داشته که تیم دوباره به زمین برگردد که این موضع او باعث تعجب ستاره‌های پاری‌سن‌ژرمن شده است.

از سوی دیگر اختلافات مرد آلمانی با لئوناردو، مدیر ورزشی باشگاه نیز بارها نمایان شد که آخرین مورد آن به تابستان گذشته برمی‌گردد که دو طرف بر سر خریدهای باشگاه به مشکل خوردند. توخل خواستار خرید یک مدافع میانی جدید بود و آنتونیو رودیگر از چلسی را مدنظر داشت اما لئوناردو معتقد بود بهتر است یک هافبک دفاعی خریداری شود و به همین دلیل دانیلو پریرا را به خدمت گرفت. توخل هم این بازیکن را به‌عنوان مدافع وسط راهی میدان می‌کرد تا اختلافات بچه‌گانه این دو به روند نتیجه‌گیری باشگاه لطمه وارد کند. پس از اینکه حدود دو ماه پیش لئوناردو اعلام کرد مصاحبه‌ها و حرف‌های توخل به باشگاه لطمه وارد می‌کند و به صلاح این تیم نیست مشخص بود که مرد آلمانی روزهای آخرش را در این تیم می‌گذراند و آینده روشنی در این تیم ندارد.

حالا توخل درحالی از سمتش برکنار شده که با کسب برتری در75.6 بازی‌های تیمش بهترین آمار را بین تمامی مربیان تاریخ لیگ فرانسه داشته است و همچنین 2.37 امتیاز در هر مسابقه به دست آورد که در این زمینه با اونای امری، سرمربی سابق این تیم برابر می‌کند. او با بدشانسی فرصت برتری برابر بایرن‌مونیخ در فینال لیگ قهرمانان را از دست داد تا هواداران این تیم در نخستین حضور تیم‌شان در فینال این تورنمنت از کسب جام محروم شوند. با توجه به اینکه قرارداد توخل در پایان این فصل به پایان می‌رسد باشگاه فرانسوی مجبور نیست خسارت زیادی به او بپردازد.

پوچتینو و خریدهای جدیدش

پاریسی‌ها این‌بار به سراغ یک مربی نامدار دیگر رفته‌اند و امیدوارند با کمک پوچتینو بتوانند به آرزوی دیرینه خود یعنی قهرمانی اروپا برسند. این مربی آرژانتینی اصلی‌ترین گزینه مدیران باشگاه برای جانشینی توخل است و به نظر می‌رسد خیلی زود به‌عنوان مربی جدید باشگاه معرفی شود.

پوچتینو هم در تاتنهام سرنوشتی شبیه به توخل در پاریس داشت. او تیمش را به فینال لیگ قهرمانان رساند اما در این مسابقه شکست خورد و پس از نتایج ضعیفی که در فصل بعد کسب کرد، پیش از نیم‌فصل از سوی مدیران باشگاه لندنی برکنار شد. او در این مدت به‌عنوان گزینه بسیاری از باشگاه‌های بزرگ مطرح شده و تقریبا هم‌تیمی نامداری که مربی خود را برکنار می‌کرد نام پوچتینو به‌عنوان گزینه اصلی مطرح می‌شد. حالا شاید حضور در پاریس پایان این روند باشد و او بالاخره پس از مدت‌ها به دنیای فوتبال برگردد.

حضور پوچتینو در پاریس باعث شده از همین حالا شایعات مختلفی درباره نقل‌وانتقالات تیم نیز مطرح شود. یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های او در‌صورت حضور در فرانسه خرید کریستین اریکسن خواهد بود تا دوباره این هافبک دانمارکی زیر نظر پوچتینو بازی کند. تریکسن ژانویه گذشته از تاتنهام راهی اینترمیلان شد اما در این مدت به‌ندرت مورد توجه آنتونیو کونته قرار گرفته است و حالا رسما خبر جدایی‌اش از این تیم تایید شده است. هافبک سابق تاتنهام 255 بازی زیرنظر پوچتینو انجام داده و یکی از بازیکنان محبوب این مربی آرژانتینی محسوب می‌شود. همچنین شاید دله آلی که این روزها به‌شدت با ژوزه مورینیو در تاتنهام به مشکل خورده دومین تاتنهامی سابق باشد که در زمستان پیش‌رو راهی پاری‌سن‌ژرمن می‌شود تا دوباره با پوچتینو کار کند.

حضور پوچتینو در این باشگاه حتی ممکن است به رئال‌مادرید نیز لطمه بزند و باعث شود تا یکی از اهداف نقل‌وانتقالاتی آنها برای سال آینده منتفی شود. کیلیان امباپه در دو فصل اخیر به‌شدت مورد توجه رئالی‌ها بوده و انتظار می‌رفت آنها در تابستان 2021 برای خرید او وارد عمل شوند اما رسانه‌های اسپانیایی و فرانسوی احتمال می‌دهند حضور پوچتینو باعث شود تا او قراردادش را با این باشگاه تمدید کند و قید حضور در مادرید را بزند. امباپه پس از انتظار خبر برکناری توخل در واکنش به آن در اینستاگرامش نوشت: «متاسفانه این قانون فوتبال است. هیچ‌کس دوران حضورت در اینجا را فراموش نخواهد کرد. تو یکی از بهترین بخش‌ها در تاریخ باشگاه را خلق کردی و باید بابت آن از تو تشکر کنم سرمربی.»

در چنین شرایطی و با توجه به اینکه گفته می‌شد امباپه چندان از اندیشه‌های این مربی آلمانی راضی نیست شاید تغییر سرمربی به معنای ماندگار شدن این ستاره جوان در پاریس باشد و لئوناردو درنهایت بتواند او را برای تمدید قرارداد راضی کند.

 * نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار