• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۰-۰۳ - ۱۱:۳۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

حکمرانی شایسته مستلزم پاسخگو بودن دولت

تحدید اختیارات دولت به‌عنوان نهاد مقتدر اداره جامعه، نظارت بر آن و پاسخگو بودن از ویژگی‌های حکمرانی شایسته است.

به گزارش «فرهیختگان»، سجاد جلالی، پژوهشگر حقوق عمومی طی یادداشتی در روزنامه «فرهیختگان» نوشت: در اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران واژگان متعددی می‌توان یافت که با وجود افتراق لفظی، معانی واحدی را در عمل افاده می‌کنند. مسئولیت، پاسخگویی و نظارت از این واژه‌ها هستند.

مطابق قانون اساسی هیات وزیران و هریک از وزرا درمقابل مجلس مسئول(اصل 137) و رئیس‌جمهور ناظر بر آنهاست(اصل 134). عالم حقوق عالم حق و تکلیف است. اشخاص حقیقی و حقوقی باید نسبت به وظایف خود در قبال انجام یا عدم انجام هر مسئولیتی، در مقابل فرد یا نهاد مسئول پاسخگو باشند. مسئولیت تعهدی است که فرد درقبال یک تکلیف یا وظیفه برعهده دارد.

 تحدید اختیارات دولت به‌عنوان نهاد مقتدر اداره جامعه، نظارت بر آن و پاسخگو بودن از ویژگی‌های حکمرانی شایسته است. از این رو مقنن اساسی در اصل 137 قانون اساسی آورده است: «هریک از وزیران مسئول وظایف خاص خویش دربرابر رئیس‌جمهور و مجلس است و در اموری که به تصویب هیات وزیران می‌رسد، مسئول اعمال دیگران نیز است.»

این اصل به‌صراحت هریک از وزرا و هیات وزیران را درمقابل مجلس مسئول دانسته است. مسئولیت زمینه نظارت را در عمل فراهم می‌کند و مسئولیت وزرا درقبال مجلس نشان از تکلیف مجلس بر نظارت است.
 بر این اساس، باید میان دو مفهوم مسئولیت و نظارت قائل به رابطه تضایف شد. به‌گونه‌ای که تصور وجود یکی بدون‌دیگری ممکن نیست یا به‌قول فلاسفه، متضایفان دو امر وجودی هستند که تعقل هریک از آنها بدون تعقل دیگری امکان ندارد.

پس در هر جا مسئولیتی وجود دارد، پاسخگویی و نظارتی هم هست و برعکس. مسئولیت اقسام گوناگونی دارد و از میان اقسامی که در عالم حقوق از آن بحث می‌شود، می‌توان به مسئولیت مدنی، کیفری، اداری و سیاسی اشاره کرد.

مسئولیت سیاسی مخصوص مقامات سیاسی کشور به‌ویژه در قوه مجریه است که در ازای اقدامات خود نسبت به پارلمان پاسخگویند. مسئولیت وزرا درقبال مجلس، لگامی است بر اختیارات بی‌حدوحصر دولت و حفاظت از حقوق مردم توسط وکلایشان.

باید توجه داشت که نظارت از عناصر تضمین‌کننده کارآمدی حکومت و سلامت کارگزاران است و از این رو در حکومت‌های مردم‌سالار ضرورتا وجود دارند.

در نظام جمهوری اسلامی ایران، علاوه‌بر حق نظارت بر کارگزاران توسط نهاد‌های قانونی، مردم نیز حق و تکلیف به نصح، مطالبه و پرسشگری در حکومت را دارند که به این ترتیب کارگزار نظام مردم‌سالار دینی را از دوجهت پاسخگو می‌کند.

بر همین اساس، در نظام حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران موضوع نظارت بر دولت، پاسخگو بودن دولت از دغدغه‌های مهم قانونگذاران به‌شمار رفته و به همین منظور سازوکارهای مختلفی ازجمله سوال، تذکر، استیضاح و... برای پاسخگو کردن همه ارکان حکومت پیش‌بینی شده و هیچ‌مقامی در کشور از دایره الزام به پاسخگویی و تحت‌نظارت بودن خارج نیست.  نظر به موارد معنونه فوق، مجلس نه‌تنها صلاحیت نظارت بر هر یک از وزرا و هیات وزیران را دارد، بلکه این نظارت نشان از عدم سلسله مراتبی بودن نظارت رئیس‌جمهور بر هیات وزیران و وزرا نیز است.

 نظارت رئیس «در اصل 134 نه‌تنها انحصاری برای نظارت بر وزرا و هیات وزیران نیست، بلکه با مداقه در اصل ۱۳۷ در می‌یابیم نظارت مجلس بر وزرا نافی نظارت سلسله مراتبی رئیس‌جمهور نیز است، چراکه پذیرش نظارت سلسله مراتبی، تصمیم‌گیری مستقل و به‌تبع مسئولیت‌پذیری مقامات تحت نظارت را مخدوش می‌کند. راجع به نوع نظارت رئیس‌جمهور بر هیات وزیران نیز در نظام ایران همچون کشورهای دارای نظام پارلمانی و نیمه‌پارلمانی هیات وزیران دارای شأن حقوقی مستقل از رئیس‌جمهور است، بر همین مبنا هیات وزیران در قانون اساسی نیز دارای صلاحیت‌های مجزای از رئیس‌جمهور دانسته شده است.

در نظارت سلسله مراتبی با توجه به قدرت فائقه و اختیارات تام مقام ناظر در اصلاح، تعلیق و ابطال تصمیمات و اعمال مورد نظارت، مسئولیت اعمال شخص یا نهاد نظارت‌شونده، باید متوجه مقام ناظر باشد. در این صورت، پذیرش فرض نظارت سلسله مراتبی رئیس‌جمهور بر وزرا با مسئولیت وزرا در برابر مجلس منافات دارد. حال آنکه اصل 137 قانون اساسی به‌صراحت وزرا را در برابر مجلس مسئول و پاسخگو دانسته است.

مسئولیت سیاسی وزرا دربرابر مجلس برآمده از شأن استقلالی آنها دربرابر رئیس‌جمهور است و مفاد این اصل از قانون اساسی با سلسله مراتبی دانستن نظارت در اصل 134 قابل جمع نیست. به‌علاوه، اصل 60 به روشنی وزرا را، هم‌عرض رئیس‌جمهور، به‌عنوان اعمال‌کننده بخشی از قوه مجریه توصیف کرده‌ است که این مفاد، از شأن استقلالی وزرا نسبت به رئیس‌جمهور در نظام حقوقی ایران حکایت دارد.

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

میکائیل دیانی، فعال فرهنگی:

ترمیم شکاف‌ها؛ اولین ماموریت پزشکیان

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول؛

پروژه مدد به مسعود پزشکیان

مهدی خانعلی‌زاده، پژوهشگر سیاست خارجی:

آقای پزشکیان! این شما و این جهان واقعی

محمدرضا کردلو، فعال فرهنگی:

آری، اینچنین است برادر!

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار