• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۱۰-۰۲ - ۰۰:۵۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
سرنوشت متفاوت مربیان جوان در لیگ جزیره

آرتتا در خطر سقوط، سولشر در اوج

سولشر یک‌سال زودتر از میکل آرتتا مربیگری در لیگ برتر را آغاز کرد اما تا حد زیادی توانست نتایج خوب روزهای آغازین کارش در منچستریونایتد را در دو سال اخیر ادامه دهد اما هافبک سابق توپچی‌ها که به‌نظر می‌رسید توانسته است تیم را از بحران فصل گذشته خارج کند حالا در شرایطی به‌مراتب بدتر گرفتار شده و تیمش در پایین جدول اوضاع مساعدی ندارد.

آرتتا در خطر سقوط، سولشر در اوج

به گزارش «فرهیختگان»، شرایط برای دو مربی جوان حاضر در لیگ جزیره این روزها کاملا متفاوت پیش می‌رود و درحالی‌که هر دو مربی به‌تازگی سالگرد حضور خود را در باشگاه‌هایشان پشت‌سر گذاشتند اما منچستریونایتد و آرسنال، رقبای سال‌های نه‌چندان دور در این فصل در نقطه مقابل هم قرار دارند. اوله‌گنار سولشر یک‌سال زودتر از میکل آرتتا مربیگری در لیگ برتر را آغاز کرد اما تا حد زیادی توانست نتایج خوب روزهای آغازین کارش در منچستریونایتد را در دو سال اخیر ادامه دهد اما هافبک سابق توپچی‌ها که به‌نظر می‌رسید توانسته است تیم را از بحران فصل گذشته خارج کند حالا در شرایطی به‌مراتب بدتر گرفتار شده و تیمش در پایین جدول اوضاع مساعدی ندارد.

آرتتا: باید بجنگیم

آرسنال در این فصل شروع خوبی در لیگ داشت اما به‌تدریج اوضاع به‌قدری بد شد که حالا تیم در رتبه پانزدهم جدول قرار گرفته و بدترین شروع خود را در 46سال اخیر در لیگ تجربه می‌کند؛ اتفاقی که حتی هواداران این تیم را نگران کرده که شاید در انتهای فصل حتی برای بقا در لیگ با رقبا بجنگند. توپچی‌ها در دو مسابقه بعدی خود رقبای دشواری را پیش‌رو دارند. شاگردان آرتتا امشب در یک‌چهارم نهایی جام اتحادیه به مصاف منچسترسیتی خواهند رفت و شنبه‌شب نیز باید در خانه از چلسی پذیرایی کنند. در این شرایط آرتتا به بازیکنانش هشدار می‌دهد باید خطر سقوط به دسته پایین‌تر را جدی بگیرند و هرچه زودتر تیم را از شرایط کنونی خارج کنند. این مربی اسپانیایی سعی می‌کند روحیه تیمش را بالاتر برده و انگیزه آنها را بیشتر کند: «وقتی به نفراتی که اطرافم هستند از کادرفنی، مربیان و بازیکنان نگاه می‌کنم دوست دارم افرادی مبارز و جنگجو را ببینم. در چنین اوضاعی معمولا دو گروه از افراد وجود دارند: مبارز و قربانی. برای خروج از این وضعیت به افرادی جنگنده نیاز داریم تا برای بهترشدن اوضاع تلاش کنند. افراد قربانی همواره به‌دنبال بهانه‌جویی هستند و اغلب منفی‌بافند، به‌دنبال مقصر می‌گردند و می‌خواهند گناه ناکامی خود را به گردن شرایطی که در اطراف‌شان وجود دارد بیندازند. ما به کسانی نیاز داریم که بجنگند و تلاش کنند تا تیم در وضعیت بهتری قرار گیرد. وقتی چنین جایگاهی در جدول دارید باید به‌سرعت فکری برای رسیدن به رده‌های بالاتر انجام دهید چراکه زمان زیادی ندارید و ممکن است در ادامه فصل اوضاع بدتر شود.»

آرتتا به وضوح می‌داند در شرایط بدی قرار دارد و اگرچه هیات‌مدیره باشگاه همچنان از او حمایت می‌کند اما این پشتیبانی درصورت ادامه این وضعیت ممکن است از دست برود. آرسنال اگرچه در تابستان خریدهای نسبتا خوبی داشت اما آرتتا تصمیم دارد در ژانویه به‌سراغ نفرات جدید برود و باشگاه هم موافقت کرده تا بودجه لازم را دراختیار او قرار دهد. او درباره مصاف حساس امروز تیمش برابر سیتی و رویارویی دوباره با پپ گواردیولا که مدتی به‌عنوان دستیارش در سیتی کار می‌کرد، می‌گوید: «من به‌خوبی می‌دانم که مسئولیت سنگینی در این تیم دارم و باید اوضاع را سروسامان بدهم اما این شرایط راه‌حل فوری و سریعی ندارد و باید همه دست‌به‌دست هم بدهیم تا از این مشکلات عبور کنیم. باشگاه در این مدت به‌خوبی از من حمایت کرده و در این مسیر حمایت زیادی از من شده است. به همین دلیل احساس نمی‌کنم خطری جایگاهم را تهدید می‌کند. در چنین باشگاهی همیشه انتظار موفقیت وجود دارد و اگر تیم دچار بحران شود همه به‌دنبال علت آن می‌گردند. برابر سیتی تلاش می‌کنیم تا بازی خوبی ارائه کنیم و اگرچه حریف سرسختی پیش‌رو داریم اما امیدوارم بتوانیم به مراحل پایانی این جام برسیم.»

افت پیرامریک اوبامیانگ یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های هواداران این تیم است. مهاجم و کاپیتان توپچی‌ها پس از تمدید قراردادش در اوایل فصل از فرم مطلوب دور بوده و به‌ندرت توانسته کمکی به تیمش کند. این مهاجم گابنی حالا با مصدومیت هم روبه‌رو شده و به بازی امروز نخوهد رسید. آرتتا وضعیت کاپیتان تیمش را این‌گونه شرح می‌دهد: «اوبا برای این بازی آماده نیست و اگرچه اوضاع مصدومیتش بهتر شده اما مطمئنا در فهرست تیم حضور نخواهد داشت. او بازی روز شنبه برابر اورتون را از دست داد و روز یکشنبه هم شرایط بهتری داشت اما هنوز نیاز به ادامه درمان دارد و اسکن بعدی مشخص خواهد کرد که چه زمانی می‌تواند به تمرینات تیم اضافه شود. او به‌خوبی می‌داند که چه اهمیتی در تیم دارد و به همین دلیل تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا هرچه زودتر بتواند به ترکیب تیم برگردد.»

در این شرایط یان رایت، اسطوره باشگاه نیز به حمایت از آرتتا پرداخته و می‌گوید: «او مربی بسیار خوبی است و مطمئنم بازیکنان تمام تلاش خود را برای حمایت از او انجام خواهند داد. دیدارهای تیم در ماه ژانویه بسیار مهم است و برای پایان این وضعیت باید نتایج خوبی در آن برهه کسب کنند. به‌نظرم با همین بازیکنان او می‌تواند نتایج بهتری کسب کند و از شرایط اخیر خارج شود. مسلما وقتی تیم در چنین رتبه‌ای قرار دارد، فشار زیادی روی مربی و بازیکنان است. شما به شکل گل‌هایی که تیم می‌خورد نگاه کنید، به‌خوبی مشخص است که تیم فشار زیادی را متحمل می‌شود و اوضاع اصلا طبیعی نیست. البته تیم باید در فاز هجومی هم اوضاع بهتری پیدا کند.»

آمار عالی پس از سال‌ها

برخلاف آرسنال، یونایتد روزهای خوبی را در لیگ سپری می‌کند و اگرچه سولشر با حذف از لیگ قهرمانان، نمره منفی در کارنامه‌اش ثبت شد اما حالا در لیگ برتر شاگردان او را حتی یکی از مدعیان قهرمانی در این فصل می‌دانند. یونایتد اگرچه هنوز در خط‌دفاعی با مشکل روبه‌رو است اما مهاجمان تیم به‌خوبی تا اینجای فصل توانسته‌اند ضعف مدافعان را جبران کنند. شیاطین سرخ یکشنبه‌شب برابر لیدز نمایشی هجومی و جذاب ارائه کردند و در پایان با نتیجه 6 بر 2 به برتری رسیدند.

این پرگل‌ترین برد آنها از سال 2011 و پیروزی 8 بر 2 مقابل آرسنال در آن سال بود. فوتبال تهاجمی دو تیم باعث شد آمارهای جالبی در این مسابقه به ثبت برسد. درمجموع 43موقعیت گل در این دیدار ایجاد شد که از اکتبر 2016 و دیدار یونایتد برابر برنلی چنین آماری در اولدترافورد بی‌سابقه بوده است. همچنین این برای نخستین‌بار پس از جدایی سرالکس فرگوسن از این تیم بود که یونایتد در یک دیدار 14شوت درون چارچوب داشت. سولشر در پایان این بازی گفت نتیجه این مسابقه حتی می‌توانست 12 بر 4 باشد: «از همان دقیقه نخست بازی شاهد نمایش خوبی ازسوی دو تیم بودیم. ما برنامه خوبی برای این دیدار داشتیم و خوشبختانه مک‌تومینای در همان سه دقیقه اول بازی موفق شد دو گل بزند. یکی از بهترین نمایش‌های ما در تاریخ رویارویی‌مان برابر لیدز بود و اگر 75هزار هوادارمان نیز در ورزشگاه حضور داشتند، روزی به‌یاد‌ماندنی رقم می‌خورد. هر دو تیم فرصت‌های زیادی درطول بازی ایجاد کردند و حتی نتیجه بازی می‌توانست 12 بر 4 به سود ما باشد. واقعا از نمایش تیمم لذت بردم و امیدوارم این عملکرد ادامه‌دار باشد.»

مارچلو بیلسا، سرمربی آرژانتینی لیدز که در سال 2020 به‌عنوان یکی از سه مربی برتر فوتبال دنیا انتخاب شد به استفاده از سیستم‌های تهاجمی شهره است و در این فصل هم با همین روش تیمش را راهی لیگ برتر کرده است. نتیجه این اصرار او فوتبال زیبا و تماشاگرپسند است که البته دفاع تیمش را بسیار آسیب‌پذیر می‌کند و حاصل آن دریافت 30گل در 13مسابقه است که باعث شده تیمش بدترین خط‌دفاعی فصل را تا اینجا داشته باشد. البته در فاز تهاجمی آنها 24گل زده‌اند و جالب اینکه در این بخش از منچسترسیتی آمار بهتری دارند. بیلسا با وجود شکست سنگین تیمش در این مسابقه نمی‌خواهد شیوه خود را تغییر دهد و به استراتژی خود همچنان وفادار است: «در نیمه نخست فرصت‌های دو تیم تقریبا برابر بود و فقط مشکل ما این بود که نتوانستیم این شانس‌ها را به گل تبدیل کنیم. ما در خط‌حمله سعی می‌کنیم از حرکات ترکیبی برای رسیدن به گل استفاده کنیم درحالی که حریف فقط به‌دنبال استفاده از اشتباهات ما در خط‌حمله بود تا در ضدحملات به ما گل بزند. در برگشت‌ها سرعت پایینی داشتیم و مهاجمان سرعتی آنها به‌خوبی از این شرایط استفاده کردند. من همین روش را در بازی‌های بعدی تیم نیز ادامه خواهم داد و تصمیم برای تغییر آن ندارم.»

با چنین نمایشی و درحالی‌که یونایتد یک بازی عقب‌افتاده نیز دارد، این تیم می‌تواند به رسیدن به رتبه دوم امیدوار باشد و در ادامه شاید رقابت نزدیکی با لیورپول داشته باشند. روی کین، هافبک سابق شیاطین سرخ با وجود نوسان زیادی که در دیدارهای این فصل یونایتد وجود داشته معتقد است بازیکنان تیم حالا به این باور رسیده‌اند که می‌توانند یکی از مدعیان قهرمانی در لیگ باشند: «مک‌تومینای پس از بازی گفت توجهی به جدول لیگ ندارد اما همه بازیکنان نگاه‌شان به جدول است و به همین دلیل است که بازی‌ها را برگزار می‌کنند. یونایتد در دیدارهای اخیر خود شرایط بسیار خوبی داشته و با برتری برابر شفیلدیونایتد و لیدز شرایطش در جدول را بسیار بهتر کرده است. من هنوز فکر می‌کنم لیورپول قوی‌ترین تیم لیگ است و مدعی نخست قهرمانی محسوب می‌شود و از بین سایر تیم‌ها یونایتد شرایط بهتری دارد و می‌تواند رقیب جدی این تیم در ادامه فصل باشد.»

یونایتد حالا در آستانه بازی‌های فشرده پایان سال رقبای دشواری را پیش‌‌رو دارد و سولشر امیدوار است با عبور از مقطع کنونی بتواند برای دیدار حساس برابر لیورپول در آنفیلد که حدود یک‌ماه دیگر برگزار می‌شود آماده شود. شاگردان او فرداشب در جام اتحادیه میهمان تیم آماده آنچلوتی هستند و دیداری دشوار برابر اورتون را در پیش‌رو دارند. عصر شنبه نیز در لیگ باید در ورزشگاه کینگ‌پاور به مصاف لسترسیتی بروند که این هفته موفق شد تاتنهام را شکست دهد. دو بازی بعدی این تیم برابر ولورهمپتون و استون‌ویلا خواهد بود که رقبای سرسختی هستند و در این فصل نتایج خوبی در لیگ گرفته‌اند.

* نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار