• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۹-۲۹ - ۰۸:۴۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
اولیایی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: هیچ‌کدام از قبلی‌ها با این وضعیت مدیرعامل نمی‌شدند

مددی خیرالموجودین است!

کشتی شوی تبلیغاتی سعادتمند بود، نباید دغدغه جدید شود

مدیرعامل اسبق آبی‌ها گفت:هیچ‌کدام از مدیرانی که در گذشته در باشگاه کار کردند طی تماس‌هایی که داشتم زیر بار این موضوع نرفتند و به‌نظر می‌رسد در شرایط فعلی آقای مددی خیرالموجودین است.

مددی خیرالموجودین است!

به گزارش «فرهیختگان»، تیم فوتبال استقلال سرانجام مدیرعامل خود را شناخت و احمد مددی در یک جلسه بحث که با یک خروجی عجیب همراه بود به‌صورت مشروط و تقریبا بدون اختیار به‌عنوان مدیرعامل جدید این باشگاه بعد از احمد سعادتمند انتخاب و معرفی شد که این اتفاق البته انتقادهای زیادی را به‌همراه داشت. درخصوص اتفاقات به‌وقوع پیوسته در این جلسه و البته اتفاقات و جنجالی که بر سر حضور تیم استقلال در لیگ کشتی پیش آمد و دردسرهای باشگاه را بیشتر کرد، با مدیرعامل اسبق آبی‌ها به صحبت پرداختیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با کاظم اولیایی را در ادامه می‌خوانید.

ابتدا بحث را از تیم کشتی استقلال آغاز کنیم و مشکلاتی که بر سر حضور این تیم در فینال به وجود آمد. قبلا در یک محفل خصوصی گفته بودید باشگاه‌های فوتبال طبق قوانین جدید اساسنامه فیفا فقط باید در این رشته فعالیت کنند.

متاسفانه ما در حوزه ورزش مثل خیلی از حوزه‌ها در دنیا عقب هستیم و به‌روز نیستیم. درگذشته پروانه باشگاه را کمیسیون ۵ وزارت ورزش صادر می‌کرد اما الان دیگر آن پروانه برای حضور در مسابقات فوتبال حرفه‌ای کافی نیست و حتما برای حضور در رقابت‌های لیگ برتر حرفه‌ای این مجوز باید از سوی فدراسیون فوتبال طبق اساسنامه جدید که تصویب شده است، صادر شود. پس ما دیگر الان باشگاه را به‌عنوان باشگاه فوتبال استقلال می‌شناسیم و اگر دوستان بخواهند در رشته‌های دیگر فعالیت کنند باید موافقت مجمع، تامین اعتبار مستقل و اخذ مجوز از فدراسیون مربوطه را داشته باشند. حالا آیا حضور تیم کشتی استقلال اولا مطابق با اساسنامه بوده و در ثانی مجمع با آن موافقت کرده و تامین اعتبار مستقل و اخذ مجوز از فدراسیون مربوطه را داشته یا خیر؟ اگر کشتی بخواهد باری بشود روی فوتبال این خلاف استانداردسازی صدور مجوز حرفه‌ای به‌شمار می‌رود و باشگاه نمی‌تواند کار مشترک کشتی و فوتبال را یکجا با هم انجام بدهد و این دو رشته باید کاملا از یکدیگر مستقل باشند.

در هرصورت درباره تشکیل تیم کشتی استقلال در روز پایانی لیگ جنجال‌هایی رخ داد و رئیس فدراسیون هم موضع تندی گرفت.

حالا که آقای دبیر اصرار دارد حتما از محبوبیت و موقعیت اجتماعی استقلال و پرسپولیس برای کشتی استفاده کند نباید در اولین مشکل مثل سعادتمند مدیرعامل قبلی استقلال مشکلات درون خانواده را پشت میکروفون و در رسانه‌ها بیان کند. اگر مشکلی هست باید به هیات‌مدیره منتقل شده و کمیته انضباطی درخصوص آن تصمیم‌گیری کند، بنابراین دبیر هم نباید این کار را انجام می‌داد و از او هم گلایه دارم.

فکر می‌کنید استقلال از پس تیمداری در کشتی برآمده؟

به‌نظرم با اصرار آقایان، استقلال برخلاف برنامه سالیانه‌اش به حوزه کشتی آمده و اعتباری هم نداشته و فقط به‌خاطر مانور و شوی تبلیغاتی مدیرعامل گذشته به این عرصه ورود پیدا کرده است. تعجب می‌کنم که آقایان اصرار کردند استقلال بیاید ولی حالا با این صحبت‌های رئیس فدراسیون کشتی یک دردسر جدید برای باشگاه استقلال ایجاد شده و در این اوضاع که هواداران این باشگاه کم دغدغه ندارند، این موضوع هم تبدیل به دغدغه خاطر آنها شده است. این هواداران همان‌هایی هستند که به‌خاطر حضور دکتر آصفی در هیات‌مدیره که به‌عنوان یک دیپلمات از تجربیات ارزنده زیادی در فوتبال برخوردار است این امید را داشتند که او به هیات‌مدیره سامان بدهد و قصد داشتند خوشحالی کنند، اما با بیرون آمدن و رسانه‌ای شدن صورتجلسه کذایی از هیات‌مدیره که مشکلاتی را ایجاد کرد، حالا باید دغدغه دوم را هم تحمل کنند و انگار این نگرانی‌ها پایانی ندارد و هر روز یک نفر می‌آید و یک فشار عصبی برای آنها ایجاد می‌کند که به نظرم این موضوع کار حقی نیست.

پس در حوزه فوتبال نباید یک باشگاه در رشته‌های‌ دیگر ورود کند؟

بله، ما اصلا چند رشته‌ای بودن را نمی‌پذیریم. الان تعریف فیفا از فوتبال حرفه‌ای برای خودش یک چارچوب دارد و فقط باشگاه فوتبال در آن تعریف می‌شود و اگر سایر رشته‌ها بخواهند در باشگاه باشند باید مستقلا خودشان تشکیلات داشته باشند.

به‌عنوان عضو کمیته مجوز صدور حرفه‌ای این موضوع درخصوص باشگاه استقلال به کجا رسید و مشکلات حل شد؟

دوستان مشغول هستند و درحال رفع ایراد. بعید است مشکلی پیش بیاید و از این لحاظ جای امیدواری وجود دارد تا ان‌شاءالله اشکالات مختصری هم که مانده برطرف شود، هرچند مشکلاتی وجود دارد اما درحال رفع آنها هستند. درخصوص باشگاه استقلال هم امیدواریم مددی حالا که مدیرعامل شده بتواند مشکلات حقوقی درهمین راستا را با ثبت حقوقی باشگاه حل کند، اگرچه آقایان دو، سه قدم برخلاف قوانین قدم برداشته‌اند و حتی اساسنامه خودشان را که مصوبه مجمع است هم رعایت نکردند. در هرصورت هیات‌مدیره باید چارچوب اساسنامه را رعایت کنند.

نکته جالب انتشار صورتجلسه این جلسه بود که اختیارات مددی در آن بسیار کم شده و انگار مشروط مدیرعامل شده است.

یک باشگاه ورزشی که این همه مطالبه‌گر دارد و یک کار اجتماعی بزرگ را بخواهد در زمین انجام بدهد حتما مدیرش باید از یک اقتدار لازم برخوردار باشد و این اقتدار و هماهنگی بالاست که به کادر فنی منتقل شده و از کادر فنی نیز توسط کاپیتان به زمین انتقال پیدا می‌کند. وقتی اقتدار را زیرسوال برده و محدودیت ایجاد کنیم ناخودآگاه این مسائل هم به زمین بازی منتقل می‌شود. نکته دیگر اینکه چطور وقتی چهارنفر در یک جلسه نشستند هنوز دقایقی از پایان جلسه تمام‌ شده صورتجلسه آن که اشکالاتی هم دارد رسانه‌ای می‌شود و تازه قبل از آن در فضای مجازی پر می‌شود. درخصوص بی‌اختیار بودن آقای مددی هم باید عرض کنم که اولا رعایت اساسنامه نشد و در ثانی تلویحا اختیارات مدیریت زیرسوال رفته و سوم اینکه باید ببینیم انتصاب‌های قبلی مددی به‌عنوان سرپرست حالا به کجا می‌رسد.

اگر شما بودید حاضر می‌شدید با این وضعیت به‌عنوان مدیرعامل استقلال انتخاب شوید؟

در این چند روز با مدیران ادواری باشگاه که سابقه مدیرعاملی استقلال را داشته‌اند صحبت کرده و آنها متفق‌القول اعلام کردند که این موضوع اتفاق غیرقابل‌قبولی است و هیچ‌کدام از مدیرانی که در گذشته در باشگاه کار کردند طی تماس‌هایی که داشتم زیر بار این موضوع نرفتند و به‌نظر می‌رسد در شرایط فعلی آقای مددی خیرالموجودین است. آقایان هم می‌خواهند مددی را داشته باشند و هم خودشان عمل کنند.

انتقادات به انتصاب حمیدرضا آصفی نیز در این چند روز زیاد بوده است، در این خصوص چه صحبتی دارید؟

ما توقع داریم مدیر دیپلمات و باتجربه‌ای مثل آقای دکتر آصفی حداقل بتواند نظمی به هیات‌مدیره بدهد و از مجمع توقع دارم به‌عنوان اولین اقدام آصفی را به‌عنوان رئیس هیات‌مدیره منصوب کند تا او دستش برای ساماندهی مسائل مختلف باز شود‌. حضور او با اختیارات بیشتر می‌تواند خیلی از مشکلات هیات‌مدیره و باشگاه را حل کند.

 * نویسنده: محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار
 
نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار