• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۹-۲۹ - ۰۹:۵۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0

برکناری نه، باید اطراف فکری را خلوت کرد

استقلال بیشتر از استعدادهای آکادمی عضو کادر فنی دارد!

نکته مهم این است که استقلال می‌تواند نتیجه بگیرد فقط باید به فکر این بود که از لحاظ فنی پیشرفت کند، چون این تیم پتانسیل درخشیدن را دارد. اکنون نباید به فکر تغییرات بود و باید آرامش را به این تیم وارد و حواشی و شلوغی دور و اطراف فکری را کم کرد.

به گزارش «فرهیختگان»،  متن یادداشت شفاهی امیر هاشمی‌مقدم،کارشناس فوتبال به شرح ذیل است: موضوع مشخص و مشهود در بازی دیروز استقلال مقابل ذوب‌آهن این بود که تیم فکری برنامه خاصی نداشت، درحالی‌که ذوب‌آهن را تیم بدی ندیدم و در آغاز مسابقه اتفاقا بازی را هم خیلی خوب و با انرژی و شاداب آغاز کرد و بازیکنان این تیم دو، سه فرصت خوب را هم ایجاد کردند اما استقلال در ادامه به بازی برگشت. اتفاقا سرعت مسابقه قابل‌قبول بود، هرچند این سرعت بیشتر از لو دادن توپ و اشتباه بازیکنان نشات گرفته ولی در هرصورت مثل هفته‌های قبل بازیکنان استقلال زحمات زیادی را متقبل شدند اما بین خطوط این تیم هیچ‌هماهنگی و توازنی دیده نمی‌شود و بازیکنان هیچ‌برنامه‌ای نداشتند. مثلا به‌نظر می‌رسید که نمی‌دانستند اگر می‌خواهند به دروازه حریف حمله کنند بازی‌سازی را از کدام منطقه آغاز کرده و به کدام منطقه توپ را برسانند و از این برنامه‌ها خبری نبود.

در تیمی مثل استقلال هیچ‌خلاقیتی نمی‌بینم، به‌طور مثال بازیکنی خلاق در ترکیب این تیم وجود داشته باشد که بتواند پاس تو در خوب داده یا چهار بازیکن حریف را از پیش‌رو بردارد یا حرکت فردی داشته باشد و شوت‌زن باشد. البته دو، سه موقعیت برای استقلالی‌ها به‌وجود آمد که متاسفانه نمی‌دانم چرا بازیکنان این تیم می‌ترسند شوت بزنند و چرا دوست دارند تا نزدیکی‌های خط دروازه حرکت کنند. درنهایت کار در نیمه دوم هم مثل نیمه اول دنبال شد اما متاسفانه با تساوی بازی به پایان رسید.

درست است که استقلال یک‌سری بازیکنان را به‌خاطر مصدومیت به‌همراه ندارد اما این دلیل نمی‌شود که فرم فوتبال خیلی عوض شود. در هرصورت برنامه کادر فنی باید یک فوتبال شناخته‌شده را از سوی استقلال ارائه بدهد. درست است که این تیم از چند بازیکن خوب به‌خاطر مصدومیت بهره نمی‌برد ‌و این موضوع شاید نتیجه را کمرنگ کند اما درنهایت می‌توان با برنامه، یک بازی خوب و شناخته‌شده را ارائه داد اما متاسفانه چنین چیزی ندیدیم و تنها چیزی که من متوجه شدم زحمت بچه‌ها بود و درنهایت با نتیجه‌ای که درمقابل ذوب‌آهن به‌دست آمد صدر جدول هم از دست رفت.

باید برای این تیم بیشتر برنامه‌ریزی شود، من معتقدم تیمی مثل استقلال باید یک فوتبال شناخته‌شده بازی کند. به‌طور مثال در کلاس‌های آموزش مربیگری در هرجای دنیا فیلم تیم‌های شناخته‌شده مثل منچسترسیتی، لیورپول و بایرن‌مونیخ و از این دست تیم‌ها به‌نمایش درمی‌آید. در قاره آسیا و حتی درسطح ایران استقلال باید یک چنین تیمی بشود که روش بازی‌سازی، حفظ توپ و حمله و سایر موارد اینچنینی را به شکل مشخص ارائه دهد تا در کلاس‌های آسیایی فیلم این باشگاه را به‌نمایش بگذارند، درحالی‌که امروز در سطح ایران هم استقلال مشکل دارد و من خیلی متاسفم. با این‌حال امیدوارم آسیب‌دیده‌ها برگردند و دست مربی باز شود، چون معتقدم با ایجاد تغییرات می‌توان کیفیت این تیم را متحول کرد. درباره انتقادها از کادر فنی هم باید بگویم نمی‌شود با هفت مسابقه محمود فکری را قضاوت کرد و در موردش تصمیم گرفت، بلکه باید به او اعتمادبه‌نفس بدهیم. به‌نظر من باید حواشی دور سرمربی را خلوت کرد. درحال‌حاضر تعداد اعضای کادر فنی استقلال روی نیمکت را بیشتر از تعداد کل استعدادهایی که شاید آکادمی فوتبال استقلال داشته باشد می‌بینم و این موضوع قابل‌قبول نیست. این حاشیه که دور محمود فکری است به‌طور غیرمستقیم در اطراف بازیکنان هم در زمین به‌وجود آمده و نباید ۶ مربی همزمان یک بازیکن را کوچ کنند. این موضوع آرامش تیم را به‌هم می‌ریزد و باید اجازه بدهند فکری بماند ولی یک نفر که واقعا فوتبال شناس است کنار او بگذارند تا از لحاظ فنی به سرمربی و تیم کمک کند. الان به حواشی در اطراف فکری اطمینان خاطر ندارم و این موضوع برای من خیلی آزاردهنده است.

نمی‌شود ۵ مربی کنار زمین حاضر شوند و به بازیکنان خط بدهند. هر مربی دست راست اول خودش را دارد که آن مربی فقط می‌تواند در لحظات حساس به سرمربی کمک کند اما الان از سرپرست تا مربی دروازه‌بان‌ها همه صحبت می‌کنند. به‌نظرم باید آرامش به این تیم بازگردد و استقلال هم باید دوباره به روزهایی برگردد که چه در بیرون زمین و چه در داخل زمین بزرگی کند، درحالی‌که در هیچ‌کدام از این دوجبهه استقلالی که باید باشیم، نیستیم. من از نزدیک کار مربیگری فکری و امور تمرینی او را ندیدم، در هرصورت باید به او فرصت داد و معتقدم باید تغییراتی را به وجود بیاورد، به‌طور مثال باید بازی اول و با بازی ششم و هفتم تیمش تفاوت داشته باشد. البته نه اینکه در بازی ششم مثل قهرمان آسیا فوتبال بازی کند اما باید یک تفاوتی ببینیم. درحال‌حاضر تنها نکته مثبتی که می‌بینیم زحمتی است که بچه‌ها داخل زمین می‌کشند ولی از لحاظ فنی تغییر خاصی نمی‌بینم که مثلا تعداد پاس‌ها بیشتر شده باشد یا اتفاقات تاکتیکی دیگری رخ داده باشد. نکته مهم این است که استقلال می‌تواند نتیجه بگیرد فقط باید به فکر این بود که از لحاظ فنی پیشرفت کند، چون این تیم پتانسیل درخشیدن را دارد. اکنون نباید به فکر تغییرات بود و باید آرامش را به این تیم وارد و حواشی و شلوغی دور و اطراف فکری را کم کرد.

 
نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک