• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۹-۲۹ - ۰۹:۲۴
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
نگاهی به عملکرد اولسان هیوندای تا پیش از فینال لیگ قهرمانان

تغییرات زیاد و اتکا به خط حمله قدرتمند

رسانه‌های کره‌ای امید زیادی به موفقیت نماینده خود در این تورنمنت دارند و معتقدند این تیم پس از بدون شکست ماندن در طول این مسابقات، می‌تواند برای دومین‌بار در تاریخ خود فاتح لیگ قهرمانان شود.

تغییرات زیاد و اتکا به خط حمله قدرتمند

به گزارش «فرهیختگان»، پرسپولیس عصر امروز در ورزشگاه الجنوب دوحه یکی از حساس‌ترین دیدارهای چند سال اخیر خود را برابر حریفی قدرتمند از کره‌جنوبی برگزار خواهد کرد. اولسان هیوندای که در دو فصل گذشته نایب‌قهرمان کی‌لیگ بوده، با کنار زدن رقبای شرقی خود، مقتدرانه راهی دیدار نهایی لیگ قهرمانان آسیا شده است. حریفی که نزدیک به دو برابر بازیکنان پرسپولیس در سایت ترانسفر مارکت قیمتگذاری شده است و شاید روی کاغذ شانس بیشتری برای قهرمانی در این رقابت‌ها داشته باشد. به‌خصوص که تا اینجای مسابقات بدون شکست بوده و با کمک خط حمله خطرناک خود، حریفان را با قدرت از پیش‌رو برداشته است.

دغدغه در دفاع راست

اولسان پیش از وقفه رقابت‌های لیگ قهرمانان به‌دلیل کرونا تنها یک دیدار را در خانه برگزار کرد که در این مسابقه کیم دوهون، سرمربی کره‌ای تیمش را با سیستم 3-4-3 راهی میدان کرد که حاصل آن تساوی یک–یک برابر اف‌سی توکیوی ژاپن بود. پس از فاصله‌ای نزدیک به 9 ماه دوباره این رقابت‌ها از سر گرفته شد و این‌بار اولسان با تغییرات زیادی راهی این تورنمنت شد. این تیم نسبت به بازی نخست خود 5 تغییر انجام داد و این‌بار به سراغ دفاع 4 نفره رفت تا برابر شانگهای شنهوای چین صف‌آرایی کند. حاصل این جابه‌جایی‌ها برتری 3 بر یک این تیم بود.

اولسان در مرحله گروهی با تغییرات زیادی به‌خصوص در دو سمت خط دفاعی خود به مصاف حریفان رفت و با توجه به فشردگی بازی‌ها، سرمربی این تیم تلاش می‌کرد از نفرات بیشتری در بازی‌ها استفاده و از خستگی بازیکنانش جلوگیری کند. در دو مسابقه ابتدایی در قطر او از جئونگ دونگ‌هو در سمت راست استفاده کرد و جیسون دیویدسون استرالیایی را در دفاع چپ قرار داد. کیم‌کی هی و دیو بولتویس هلندی نیز زوج مرکز خط دفاعی بودند. اولسان در هر دو مسابقه نیز یک گل خورد و نتوانست کلین‌شیت کند.

تغییرات در فاز دفاعی

در سومین مسابقه کیم دوهون تغییرات زیادی در دفاع خود ایجاد کرد و سه تغییر در این بخش از تیمش به وجود آورد. سئول یونگ‌وو(دفاع راست)، پارک جو هوو(دفاع چپ) و کیم‌مین دئوک در دفاع وسط سه بازیکن جدید اولسان بودند که توانستند در این مسابقه دروازه تیم را مقابل پرت‌گلوری استرالیا بسته نگه دارند. عملکرد خوب مدافعان کناری باعث شد در دیدار برگشت برابر اف‌سی سئول نیز همین دو بازیکن مجددا در ترکیب اصلی قرار گیرند و بازگشت دیو بولتویس به ترکیب تنها تغییر در خط دفاعی این تیم بود. اولسان این مسابقه را 2 بر یک برد و صعودش به مرحله بعد را قطعی کرد تا بازی آخر برابر شانگهای شنهوا تشریفاتی شود. به همین دلیل سرمربی تیم تصمیم گرفت به نفراتی که کمتر فرصت بازی در این مسابقات را پیدا کرده بودند، فرصت بازی بدهد. به این ترتیب کیم تئه‌هوان برای نخستین‌بار در ترکیب اصلی و در پست دفاع راست به میدان رفت و جئونگ دونگ‌هو که پیش از این در سمت راست خط دفاع به میدان می‌رفت به‌سمت چپ منتقل شد. کیم‌مین دئوک و جونگ سئونگ‌هیون نیز دو مدافع مرکزی این تیم بودند که اولسان در این مسابقه 4 بر یک به برتری رسید.

در دیدار نخست دور حذفی برابر ملبورن ویکتوری باز هم خط دفاع این تیم دچار تغییرات شد و دوباره سئول یونگ‌وو و پارک‌جو هونگ در دو سمت قرار گرفتند و کیم کی‌هی و بولتویس نیز زوج میانی تیم بودند. اولسان با سه گل حریف را شکست داد و برای دومین‌بار در این تورنمنت توانست دروازه‌اش را بسته نگه دارد تا مشخص شود این ترکیب دفاعی جواب می‌دهد. در مسابقه یک‌چهارم نهایی تنها تغییر بازگشت کیم تائه‌هوان به‌سمت راست خط دفاعی بود که البته در بازی قبل هم از ابتدای نیمه دوم به ترکیب تیم اضافه شده بود. در دیدار نیمه‌نهایی نیز همچنان انتخاب مدافع راست مهم‌ترین دغدغه سرمربی اولسان بود و این‌بار سراغ جئونگ‌ دونگ‌هو رفت اما در دقیقه 55 باز هم کیم تائه‌هوان را به بازی فرستاد و هر دو گل تیمش پس از ورود او به ثمر رسید. برای مسابقه امروز هم احتمالا همین مدافع در کنار سه بازیکن دیگر در ترکیب اصلی تیم قرار خواهد گرفت.

در درون دروازه هم با ابتلای هیون‌وو جو، گلر اصلی و ملی‌پوش این تیم به ویروس کرونا این فرصت در اختیار جوسو هوک 33 ساله قرار گرفت و او هم تا این مرحله از تورنمنت عملکرد خوبی در دروازه تیمش داشته و به‌جز مسابقه آخر گروهی برابر شانگهای شنهوا، در تمامی دیدارها در ترکیب اصلی حضور داشته است.

تغییرات کم در خط میانی و حمله

اولسان در دیدارهای اخیر خود در لیگ قهرمانان بیشتر با سیستم 1-3-2-4 به میدان رفته و البته در خط میانی هم تغییرات متعددی را تجربه کرده است. بااین‌حال یون بیت‌گورام، هافبک 31 ساله این تیم در بیشتر بازی‌ها در ترکیب تیمش نقش محوری داشته و در مسابقه امروز هم یکی از نفرات اصلی اولسان خواهد بود. در کنار او بازیکنان مختلفی در دیدارهای اخیر به میدان رفته‌اند. لی سانگ‌هیون بیشترین حضور را در خط میانی داشته و در کنار او سین جین‌هو نیز در چند مسابقه به میدان رفته است. همچنین کیم سونگ‌جون و پارک جون‌این نیز دو بازیکنی بودند که در دیدارهای نسبتا آسان این تیم به میدان رفته‌اند ولی به نظر نمی‌رسد برای مسابقه امروز شانسی برای حضور در ترکیب اصلی داشته باشند. البته کیم دوهون در مسابقه قبلی برابر ویسل کوبه برای نخستین‌بار در این تورنمنت از کوه میونگ‌جین در پست هافبک تهاجمی و پشت‌سر تک‌مهاجم خود استفاده کرد و به همین دلیل حدس اینکه او چه نفراتی را در خط میانی تیمش به خدمت خواهد گرفت، کمی دشوار خواهد بود. در دو سمت خط حمله این تیم نیز کیم این‌سونگ و لی چونگ‌یونگ دو وینگر اصلی و خطرناک این تیم هستند که به احتمال زیاد در مسابقه امروز هم در ترکیب اصلی تیم خود به میدان خواهند رفت. به‌جز این دو بازیکن، اولسان بازیکنان خوبی نظیر لی کئون‌هو و جوگ هوون‌سونگ را در اختیار دارد که در ادامه مسابقه می‌تواند روی آنها به‌عنوان بازیکن تعویضی حساب کند.

دو مهاجم خارجی 5 گله

تک‌مهاجم این تیم به احتمال بسیار زیاد جونیور نگرائو برزیلی خواهد بود. بهترین گلزن فصل پیش لیگ کره که در لیگ قهرمانان نیز 5 گله است و هنوز شانس رقابت با عبدالرزاق حمدالله، مهاجم 7 گله النصر را دارد. نگرائو در دیدار قبلی تیمش یکی از حساس‌ترین پنالتی‌های تیمش را در دقیقه 199 به گل تبدیل کرد تا این تیم کره‌ای فینالیست این دوره از مسابقات شود. البته اولسان یک مهاجم خطرناک دیگر را نیز در ترکیب خود دارد که معمولا در نیمه دوم از او استفاده می‌کند اما این نروژی گلزن نیز 5 گله است و یکی از نفرات خطرناک تیمش برای دیدار امروز محسوب می‌شود. بیورن یانسن که سابقه بازی در تیم‌های هارت اسکاتلند، دن‌هاگ و الکمار هلند را در کارنامه دارد با انتقالی یک میلیون یورویی راهی کره‌جنوبی شده تا شاید بتواند قهرمانی در آسیا را تجربه کند.

کره‌ای امیدوار به قهرمانی

رسانه‌های کره‌ای نیز امید زیادی به موفقیت نماینده خود در این تورنمنت دارند و معتقدند این تیم پس از بدون شکست ماندن در طول این مسابقات، می‌تواند برای دومین‌بار در تاریخ خود فاتح لیگ قهرمانان شود.

سایت دونگای این کشور درباره دیدار امروز می‌نویسد: «جئونبوک آخرین تیم کره‌ای بود که موفق شد به دیدار نهایی لیگ قهرمانان برسد و حالا پس از 4 سال دوباره نماینده‌ای از کره‌جنوبی به این مرحله رسیده است. اولسان که در سال 2012 این مسابقات را فتح کرده بود امسال با قدرت به دیدار نهایی راه پیدا کرده و امید زیادی دارد تا در دیدار فینال بتواند پرسپولیس ایران را نیز شکست داده و دومین قهرمانی‌اش را جشن بگیرد. در دوره قبلی اولسان به لطف خط دفاعی عالی خود توانست تا فینال پیش رفته و جام را تصاحب کند اما در این دوره نقطه‌قوت این تیم در خط حمله است. آنها به‌طور میانگین بیش از دو گل در هر بازی به ثمر رسانده‌اند و به لطف درخشش این مهاجمان توانسته‌اند راه خود را تا فینال باز کنند. 8 برد پیاپی و 9 بازی بدون شکست باعث شده این تیم یکی از بهترین‌های این تورنمنت لقب بگیرد و شانس بسیار زیادی برای قهرمانی داشته باشد. از منطقه غرب آسیا پرسپولیس توانسته به دیدار نهایی برسد و روز شنبه رویارویی دو تیم تکلیف قهرمان این دوره از مسابقات را مشخص خواهد کرد.»

روند خوب اولسان در این دوره از مسابقات باعث شده شانس این تیم بیش از پرسپولیسی ارزیابی شود که تعدادی از نفرات خود را به‌دلیل محرومیت و البته حضور در دیگر تیم‌ها در اختیار ندارد و تغییرات زیادی را در این فصل داشته است.

سایت «آسیائه» کره با اشاره به شرایط دو تیم در دیدار نهایی این تورنمنت نوشته است: «اولسان در این دوره از مسابقات قوی‌ترین تیم این تورنمنت بوده و با 8 برد پیاپی بدون رقیب به نظر می‌رسد. آنها تا پیش از دیدار فینال 21 گل به ثمر رسانده‌اند که با میانگین 2.3 گل در هر مسابقه، عملکردی بسیار خوب را به ثبت رسانده‌اند. آنها همچنین در خط دفاع نیز با 6 گل خورده، نشان دادند که به‌سختی دروازه‌شان باز می‌شود. جونیور نگرائو و بیورن یانسن دو ستاره گلزن این تیم هستند که در این تورنمنت هرکدام با 5 گل و یک پاس گل نقش مهمی در موفقیت‌های اولسان داشته‌اند. همچنین یون بیت‌گورام نیز با 4 گل زده و سه پاس گل عملکردی درخشان در این مسابقات داشته است و می‌تواند یکی از کاندیداهای تاثیرگذارترین بازیکنان جام باشد. آنها پس از مدتی استراحت پس از دیدار با ویسل کوبه، تمرینات خود را برای دیدار نهایی با جدیت دنبال می‌کنند و امیدوار به فتح دوباره این مسابقات هستند. پرسپولیس ایران نیز یکی از تیم‌های قدرتمند غرب آسیاست که فصل گذشته چهارمین قهرمانی پیاپی خود در لیگ ایران را جشن گرفت اما در این دیدار عیسی آل‌کثیر، مهاجم گلزن خود را به‌دلیل محرومیت 6 ماهه از سوی AFC و همچنین احسان پهلوان و وحید امیری را به‌دلیل دریافت کارت زرد در دیدار قبلی در اختیار نخواهد داشت. آنها پس از دیدار با شهرخودرو در لیگ ایران که حدود دو هفته پیش برگزار شد، مسابقه دیگری انجام نداده‌اند و تا حدی از شرایط مسابقه دور هستند.»

 * نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار