• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۹-۲۷ - ۰۱:۵۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
شکایت تراکتور از پدیده استقلال؛ بازیکن حرفه‌ای نبود و حق فسخ نداشت!

باشگاه استقلال: خاقانی قرارداد حرفه‌ای داشت

به‌دنبال شکایت تراکتور از خاقانی، باشگاه استقلال روز گذشته لایحه خود را برای دفاع از این بازیکن تنظیم کرد و به‌زودی درخصوص این شکایت آن را تقدیم کمیته تعیین وضعیت خواهد کرد.

باشگاه استقلال: خاقانی قرارداد حرفه‌ای داشت

  به گزارش «فرهیختگان»، تا قبل از دیدار تیم‌های استقلال و پیکان شاید کمتر کسی از هواداران فوتبال نام سبحان خاقانی، بازیکن جوان و پدیده این باشگاه که در بازی با شهرخودرو نیز برای این تیم گلزنی کرد را شنیده بود، اما این بازیکن با درخشش در تمرینات استقلال درنهایت نظر محمود فکری را جلب کرد تا از او در دیدار حساس مقابل شهرخودرو مشهد در ترکیب ثابت استفاده کند و این بازیکن جوان نیز از اعتماد کادر فنی و سرمربی این تیم به بهترین شکل ممکن استفاده کرده و موفق شد طی یک بازی خوب و نمایش مطلوب گل اول استقلال در این مسابقه را به ثمر برساند.

خاقانی که مدت‌ها پیش به‌خاطر مشکلات جسمی یکی از کلیه‌هایش را از دست داده بود، دو فصل گذشته را در باشگاه تراکتور درکنار ستاره‌های ملی‌پوش و کاپیتان‌های تیم ملی ایران سپری کرد، اما امسال با بی‌توجهی علیرضا منصوریان، سرمربی وقت تراکتور و درحالی‌که شنیده می‌شد در لیست خروج این باشگاه قرار دارد، قراردادش را به‌صورت یک‌طرفه فسخ کرد و به استقلال پیوست.

حالا و بر همین اساس و بعد از درخشش خاقانی در ترکیب آبی‌ها باشگاه تراکتور از این بازیکن به کمیته تعیین وضعیت شکایت کرده با این استدلال که خاقانی حق فسخ یک‌طرفه را نداشته و این فسخ غیرقانونی به‌شمار می‌رود.

 متن شکواییه تراکتور

به‌دنبال شکایت تراکتور از خاقانی، باشگاه استقلال روز گذشته لایحه خود را برای دفاع از این بازیکن تنظیم کرد و به‌زودی درخصوص این شکایت آن را تقدیم کمیته تعیین وضعیت خواهد کرد، اما نکته قابل‌توجه به جزئیات شکایت تراکتور و متن تنظیمی لایحه باشگاه استقلال مربوط می‌شود که گویا در شکایت تراکتوری‌ها که به‌نظر می‌رسد با نظر مستقیم هوشنگ نصیرزاده تنظیم شده است، این‌طور درج شده که چون خاقانی بازیکن حرفه‌ای نبوده، پس نمی‌توانسته برمبنای اینکه در کمتر از ۱۰ درصد رقابت‌های تراکتور به میدان رفته، قراردادش را به‌صورت یک‌طرفه فسخ کند و به تیم دیگری برود.

در این شکواییه این‌طور آمده است که برمبنای یکی از آرای قبلی فیفا که به قوانین اساسنامه فدراسیون جهانی فوتبال استناد شده، خاقانی بازیکن حرفه‌ای به‌شمار نرفته، چون در قوانین آمده بازیکن حرفه‌ای فردی محسوب می‌شود که شناخته شده و دارای سوابق باشد و این درحالی است که این بازیکن در زمان حضور در تراکتور از چنین شاخصه‌هایی برخوردار نبوده است و به همین دلیل این بازیکن جوان و آینده‌دار مشهدی که به‌خاطر این موضوع که سال گذشته در کمتر از ۱۰ درصد بازی‌های تراکتور به میدان رفته نمی‌توانسته قراردادش را به‌صورت رسمی و قانونی براساس آیین‌نامه نقل‌وانتقالات فدراسیون جهانی فوتبال به‌صورت یک‌طرفه فسخ کند.

 پاسخ استقلال با تنظیم لایحه دفاعی

مدیران استقلال با تنظیم لایحه دفاعی قصد دفاع از بازیکن خود را دارند. آنها در پاسخ به یکی از موارد ذکرشده در شکواییه تراکتور که به فیفا استناد شده است، این‌طور ذکر کرده‌اند که طبق این قانون بازیکن حرفه‌ای کسی محسوب می‌شود که شناخته شده و دارای سوابق باشد و این قانون می‌تواند موردبه‌مورد و کشور به کشور تفاوت داشته باشد و این موضوع از آن دست قوانینی است که فیفا آن را به آیین‌نامه داخلی نقل‌وانتقالات کشورها ارجاع داده است که در همین راستا در آیین‌نامه نقل‌وانتقالات فدراسیون فوتبال ایران که به تایید کمیته تعیین وضعیت و هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال رسیده، بازیکن حرفه‌ای بازیکنی به‌شمار می‌رود که درآمدش از مخارجش بیشتر باشد و به‌طور کلی برعکس این موضوع باعث می‌شود تا به بازیکن فوق‌حرفه‌ای اطلاق نشود.

نکته قابل‌توجه درخصوص خاقانی این است که این بازیکن طی قرارداد سه‌ساله برای فصل اول ۱۰۰ میلیون، فصل ‌دوم ۱۴۰ میلیون و برای فصل سوم ۱۹۰ میلیون قرارداد بسته که همین موضوع او را در جمع بازیکنان حرفه‌ای قرار می‌دهد که باعث می‌شود شکایت تراکتور از این بازیکن براساس منطق و قوانین از همین حالا رد باشد.

نکته جالب اینکه این بازیکن جوان تا دیروز به‌نوعی در لیست خروج منصوریان قرار داشت، اما حالا و بعد از درخشش در استقلال دوباره مورد نظر تراکتور قرار گرفته و آنها با انداختن تیری در تاریکی قصد دارند به هر شکل ممکن از این بازیکن یک‌بار دیگر بهره‌مند شوند. حالا باید دید شکواییه تراکتور مورد پذیرش قرار می‌گیرد یا لایحه دفاعی استقلال باعث صدور حکم به سود خاقانی خواهد شد.

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار