• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۹-۲۷ - ۰۱:۲۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مهدی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: پرسپولیس بعد از انجام بازی‌های عقب‌افتاده به مصاف استقلال می‌رود

دیدار دربی به نیم‌فصل موکول نمی‌شود

بعید است پرسپولیس‌ - ‌ذوب‌آهن ۳ برصفر شود

اینطور نیست و ما بلافاصله با مساوی شدن تعداد بازی‌های دو تیم این مسابقه را برگزار می‌کنیم درواقع در همین فاصله تا پایان نیم‌فصل اول همه دیدارهای عقب‌مانده را برگزار کرده و چیزی را به پایان نیم‌فصل موکول نمی‌کنیم

دیدار دربی به نیم‌فصل موکول نمی‌شود

به گزارش «فرهیختگان»، لیگ برتر فوتبال ایران طی سال‌های اخیر همواره برمبنای نظم و انضباط برگزار شده و هر چقدر در سال‌های گذشته برگزاری این رقابت‌ها بدون نظم خاصی و به هر ترتیبی برگزار می‌شد، اما در این چند فصل با تدبیر مسئولان سازمان لیگ این امر یعنی برگزاری منظم رقابت‌ها و برابری تعداد بازی تیم‌ها به‌طور جدی در دستور کار قرار گرفته تا عدالت در همه زمینه‌ها و ابعاد مختلف درخصوص هر ۱۶ تیم لیگ برتر به مساوات رعایت شود. این درحالی است که با وجود همه این تدابیر و محکم‌کاری‌ها اما امسال به‌خاطر حضور پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیا و دیدار شنبه این تیم مقابل اولسان هیوندای کره‌جنوبی یکبار دیگر این برابری در تعداد بازی‌ها در جدول رده‌بندی لیگ به‌هم خورد و با وجود اعلام برنامه هفته‌های آتی به‌نظر می‌رسد این موضوع حداقل تا پایان نیم‌فصل، جدول رده‌بندی را دستخوش تغییراتی کرده و یک بار دیگر بی‌نظمی در تعداد بازی‌ها و هفته‌های برگزاری به شکل عینی نمود پیدا کند. البته حساسیت کار زمانی به اوج می‌رسد که در این بین باید دیدار دربی بین تیم‌های استقلال و پرسپولیس نیز برگزار شود و همان‌طور که مسئولان سازمان لیگ از قبل به استقلالی‌ها اعلام کرده بودند بعد از دیدار شنبه پرسپولیس در فینال آسیا باید تعداد بازی‌های این تیم با آبی‌ها در عدد هفت برابر شود سپس این دو تیم از هفته هشتم لیگ برتر به مصاف هم بروند که بر همین اساس با بازگشت پرسپولیس از قطر به ازای دیدارهای عقب‌ افتاده این تیم که به‌صورت همزمان با رقابت‌های هفته‌های هشتم و نهم و چه بسا دهم برگزار می‌شود به‌صورت اتوماتیک در هر هفته دو دیدار لغو می‌شود تا به این ترتیب به‌خاطر تساوی تعداد بازی‌های سرخابی‌ها قبل از دربی، این بی‌نظمی‌ها بیشتر و بیشتر شود. البته نکته قابل توجه اینکه در برنامه اعلام شده از سوی سازمان لیگ تاریخ دیدار دربی مشخص نشده و به همین دلیل شایعاتی درباره تاریخ این بازی از جمله برگزاری آن در تعطیلات نیم‌فصل مطرح شده است.

جدا از بحث برگزاری رقابت‌های لیگ موضوع دیگر برگزاری رقابت‌های جام حذفی است که برخی گمانه‌زنی‌ها حکایت از برگزار نشدن این رقابت‌ها طی فصل جاری داشت که با توجه به این امر که قهرمان این رقابت‌ها نماینده مستقیم فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا به شمار می‌رود و شور و هیجان خاص را در بین طرفداران فوتبال کشورمان به‌وجود می‌آورد برگزاری این دیدارها نیز به‌طور حتم در دستور کار سازمان لیگ قرار خواهد داشت و ظاهرا مقرر شده از نیم‌فصل رقابت‌های جام حذفی نیز استارت بخورد.

با همه این تفاسیر به‌جزء آنچه که در بالا تشریح کردیم برخی اتفاقات و حاشیه‌های روز فوتبال ایران مثل سرنوشت دیدار برگزار نشده پرسپولیس مقابل ذوب‌آهن که گفته می‌شود شاید با حکم کمیته انضباطی 3 بر صفر به‌سود سرخ‌پوشان شود و از سوی دیگر احتمال لغو دیدار استقلال مقابل همین حریف اصفهانی و همچنین تاریخ دقیق رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا و درنهایت صدور مجوز حرفه‌ای و نگرانی‌ها مبنی‌بر اینکه مجوز حرفه‌ای برای برخی تیم‌های ایرانی صادر نشود بهانه‌ای شد تا با رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ که مسئول کمیته صدور مجوز حرفه‌ای هم هست به صحبت بپردازیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با سهیل مهدی را در زیر می‌خوانید.

با توجه به اینکه در دی‌ماه امسال از روزهای فیفادی خبری نیست آیا برنامه لیگ با همین انسجام ادامه پیدا می‌کند.

بله، همان‌ طور که گفتید به‌خاطر شیوع ویروس کرونا برخلاف سال‌های گذشته دی‌ماه امسال از فیفادی خبری نیست و به همین دلیل رقابت‌های لیگ ادامه پیدا کرده و برگزاری این مسابقات در دستور کار قرار دارد.

برنامه‌های هفته‌های هشتم و نهم لیگ درحالی اعلام شد که طی آن برنامه دربی یعنی دیدار 2 تیم استقلال و پرسپولیس از هفته هشتم مشخص نشده و اعلام کرده‌اید زمان این دیدار متعاقبا اعلام می‌شود این درحالی است که برخی شایعات خبر از برگزاری این دیدار در نیم‌فصل می‌دهند این موضوع چقدر صحت دارد؟

خیر اینطور نیست و ما بلافاصله با مساوی شدن تعداد بازی‌های دو تیم این مسابقه را برگزار می‌کنیم درواقع در همین فاصله تا پایان نیم‌فصل اول همه دیدارهای عقب‌مانده را برگزار کرده و چیزی را به پایان نیم‌فصل موکول نمی‌کنیم و اینطور نخواهد بود که در پایان نیم‌فصل بازی عقب‌افتاده‌ای را در جدول شاهد باشیم. دیدار دربی هم به ترتیب خودش پیش خواهد رفت.

پس با این تفاسیر و طبق برنامه شما این دیدار همزمان با رقابت‌های هفته دهم یا یازدهم برگزار خواهد شد؟

ما سعی می‌کنیم در همان روزها این دیدار را برگزار کنیم تا بیشتر از این بازی دربی که حساسیت‌های خاص خودش را دارد به تعویق نیفتد‌. در هر صورت پرسپولیس همزمان با هفته‌های هشتم و نهم و شاید دهم لیگ دیدارهای عقب‌افتاده خود مقابل نساجی، ذوب‌آهن و سپاهان را برگزار می‌کند تا با برابر شدن دیدارهایش با استقلال بتوانیم این بازی یعنی دربی را هم برنامه‌ریزی و برگزار کنیم.

برای برگزاری جام حذفی برنامه ندارید؟ این رقابت‌ها کی آغاز می‌شود؟

در این خصوص دو روز پیش نامه‌ای را برای هیات‌های فوتبالی سراسر کشور ارسال کردیم تا نماینده‌های خود را برای برگزاری مرحله ابتدایی مسابقات معرفی کنند. ان‌شاءالله دو مرحله ابتدایی را با حضور این تیم‌ها در نیم‌فصل آغاز کرده تا مرحله‌ای که تیم‌های لیگ برتری در آن حضور پیدا می‌کنند در ادامه نیم‌فصل دوم آغاز شده و به پایان فصل وصل می‌شود.

از دیدار پرسپولیس و ذوب‌آهن چه خبر؟ شایعه ۳ بر صفر شدن این دیدار به‌سود سرخ‌پوشان صحت دارد؟

این موضوع فنی نیست و من بعید می‌دانم این اتفاق بیفتد اما مطمئنا پرونده این دیدار برای کمیته انضباطی ارسال شده و این کمیته تصمیم‌گیری خواهد کرد اما در هر صورت ذوب‌آهن برای بازی حاضر بود و از حضور در دیدار با پرسپولیس ممانعت به عمل نیاورد که بازی ۳ بر صفر شود. به هر حال باید صبر کرد تا کمیته انضباطی باید رای بدهد.

بازی استقلال و ذوب‌آهن هم برگزار می‌شود؟

بله، مشکلی نیست و تا این لحظه قرار بر این است که این مسابقه برگزار شود.

از برنامه لیگ قهرمانان آسیا چه خبر؟ طبق اعلام کنفدراسیون آسیا گویا قرار است این رقابت‌ها به‌صورت متمرکز با حضور ۴۰ تیم در کشور قطر برگزار شود.

فعلا که برنامه به این شکل است هرچند ما پیشنهاد داده بودیم طبق درخواست ایران مرحله گروهی این رقابت‌ها در نیم‌فصل رقابت‌های لیگ برتر و در اسفندماه برگزار شود.

با این درخواست مخالفت شده است؟

خیر، اینطور نیست هنوز کنفدراسیون فوتبال آسیا جوابی در این خصوص به ما نداده است اما بعید نیست با این درخواست مخالفت شود، هرچند در برگزاری متمرکز مسابقات شکی نیست و قطر هم میزبان این رقابت‌ها خواهد بود.

البته انگار هر ۴۰ تیم به‌صورت همزمان کار خود را در 10 ورزشگاه آغاز می‌کنند و گویا قطری‌ها به این رقابت‌ها به چشم یک امتحان بزرگ برای برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ نگاه خواهند کرد.

بله، اگر این اتفاق بیفتد همین‌طور است که می‌گویید.

موضوع صدور مجوز حرفه‌ای برای باشگاه‌ها از جمله دو تیم استقلال و پرسپولیس به کجا رسید آیا مشکلات و موانعی که بر سر این راه وجود داشت حل شده است؟

در هر صورت ما پیشنهاد خودمان را به کنفدراسیون فوتبال آسیا دادیم و آنها قرار است آرای خود در این خصوص را به باشگاه‌ها اعلام کنند، بعید است مشکلی باشد هرچند در این خصوص همیشه یک نگرانی خاص وجود دارد چون به هر حال درخصوص باشگاه‌های ما از جمله همین دو تیم اتفاقاتی رخ می‌دهد که آدم باید همیشه نگران باشد.

*‌نویسنده: محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار