• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۹-۲۶ - ۰۲:۴۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
پرویز مظلومی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

در امور فنی نه دخالت می‌کنم نه پیشقدم می‌شوم/ چسبیده نیستم، سرمربی تیم ملی بودم و به استقلال آمدم

مصدومان‌مان زیاد هستند چون بدنسازی نکردیم / نگفتم می‌خواهند یک تیم خاص قهرمان شود، بد منعکس شد

سرپرست استقلال گفت: 6 هفته است آمده‌ام و کارم را هم به خوبی انجام می‌دهم. دخالتی هم در مسائل فنی نمی‌کنم اگر نظرم را بخواهند از روی تجربه نظر می‌دهم اما هیچ‌وقت برای دخالت کردن پیشقدم نمی‌شوم و خود کادر فنی هم می‌توانند شهادت بدهند.

در امور فنی نه دخالت می‌کنم نه پیشقدم می‌شوم/  چسبیده نیستم، سرمربی تیم ملی بودم و به استقلال آمدم

به گزارش «فرهیختگان»، سرمربی اسبق و سرپرست یا مدیر فعلی استقلال این روزها تحت هجمه‌های سنگینی قرار دارد. این درحالی است که خودش معتقد است دلسوزانه برای این باشگاه وقت گذاشته و تلاش می‌کند تا استقلال به جایگاه واقعی‌اش برگردد. البته برخی صحبت‌ها مبنی‌بر دخالت او در امور فنی یا مواردی از این دست حسابی خاطر او را رنجانده و این‌طور عنوان می‌کند که هیچ‌گاه در امور فنی دخالت نکرده و فقط اگر نظرش را بخواهند برحسب تجربه آن را عنوان می‌کند و در این امر هیچ وقت پیشقدم نمی‌شود. می‌گوید اصولی در زندگی دارد که روی آنها پایبند است و در گذشته هم نشان داده اگر احساس کند او را نمی‌خواهند خودش می‌رود اما حالا که به نحواحسن امور سرپرستی را اداره می‌کند برخی شیطنت‌ها و دشمنی‌ها باعث شده تا هجمه‌های اخیر علیه او ایجاد شود. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با پرویز مظلومی را در ادامه می‌خوانید.

به نظر می‌رسد شرایط روی روال است، هرچند فوتبال زیبایی را شاهد نیستیم. با این حال تیم از لحاظ نتیجه‌گیری خوب عمل کرده است.

بله، خدا را شکر این نقیصه حل شده ان‌شاءالله آن چیزی که هواداران دوست دارند هم در وهله بعدی محقق شود. در ابتدای فصل مهم این بود که برنامه‌ریزی کادر فنی طوری باشد که امتیازات لازم را جمع کنیم. سال‌های قبل اگر قهرمانی را از دست دادیم به خاطر امتیازات ابتدای فصل بود که مفت از دست می‌رفت اما الان خوشبختانه هرچند شرایط ایده‌آل نیست اما امتیازات بیشتری نسبت به ابتدای فصول گذشته جمع کرده‌ایم. این موضوع هم حاصل تلاشی بوده که بعضی وقت‌ها با دست خالی انجام شده و به جرات می‌توانم بگویم هنوز تیم ایده‌آل کادرفنی تشکیل نشده است. از شروع فصل که کار را دیر آغاز کردیم تا بدنسازی که به صورت کامل انجام نشد هر چند به دنبال بازگشت به عقب و واکاوی گذشته نیستیم اما در این هفته‌ها در غیاب چند بازیکن کلیدی به میدان رفتیم و غیبت این بازیکنان مطمئنا دست کادر فنی را می‌بندد تا جایی که دیدید در مسابقه با شهرخودرو فکری به دو جوان ۱۸ ساله میدان داد درحالی که هیچ مربی دیگری در استقلال این‌گونه ریسک نمی‌کند که البته به اعتقاد من این کار او جواب هم داد. بنابراین معتقدم که باید بین هواداران هم صبوری باشد تا کادر فنی با جرأت کارش را انجام بدهد، زمانی که به کادر فنی حمله می‌شود شاید این جرات هم از بین برود درحالی که کادر فنی دقیقه‌به‌دقیقه با این تیم زندگی می‌کند و می‌داند که باید از چه کسی استفاده کند یا چه کاری برای موفقیت انجام دهد. اعضای این کادر فنی فوتبال بازی کرده و مربیگری کرده‌اند و بدانید که کارشان را بلدند و مطمئن باشید برنامه‌هایشان برای موفقیت تیم است اما برخی‌ها بی‌انصافی می‌کنند و حملات ناجوانمردانه را در این شرایط به کادرفنی استقلال وارد می‌کنند. اجازه دهید آنها آرامش داشته باشند تا در آرامش تصمیم بگیرند و در آرامش کار خود را انجام دهند. البته می‌دانم منتقدان دلسوزان تیم هستند اما یک مقدار اگر منطقی باشیم همه چیز درست می‌شود، البته مسلما تفکرات با هم تفاوت دارد از مظلومی گرفته تا فکری و هواداران تفکرات با هم یکی نیست اما این سرمربی است که تصمیم نهایی را می‌گیرد و باید اجازه دهیم کارش را انجام دهد که البته فکری هم به درستی تصمیم می‌گیرد. مطمئن باشید اگر تیم نتیجه نگیرد بیشتر از سرمربی هیچ‌کس ضرر نمی‌کند بنابراین هیچ‌کس به ضرر خودش قدم برنمی‌دارد.

به‌عنوان سرپرست استقلال که سابقه سال‌ها فوتبال بازی کردن و مربیگری را دارید از نظر کارشناسی چرا تا این اندازه مصدوم می‌دهید. این تعداد بیشتر از حد نرمال نیست؟

بله، ما حتی برای همین بازی هم به آن صورت عارف غلامی را آماده در اختیار نداشتیم. وقتی یک تیم در مسابقات از لحاظ بدنی آماده نباشد آن هم با این سطح از فشردگی بازی‌ها مطمئنا بازیکنان تحت فشار قرار می‌گیرند. بازیکنی مانند شیخ دیاباته در یک تمرین ساده تفریحی همسترینگش کش آمد، یعنی نه درگیری بود و نه مسابقه‌ای. زمانی که فکری از نساجی رفت این تیم بدنسازی لازم را انجام داد و چهار بازی تدارکاتی را هم سپری کرده بود و بعد به استقلال آمد درحالی که ۲۰ روز تا آغاز لیگ فرصت بود و یک مربی حداقل ۴۵ روز نیاز دارد تا بتواند یک دوره بدنسازی کامل را برای تیمش برنامه‌ریزی کند تا یک تیم آماده روانه مسابقات کند، هماهنگی برای مسائل تاکتیکی هم می‌ماند و در استقلال کادرفنی فرصتی نداشت، از سوی دیگر یک‌سری بازیکن‌جدید به تیم ملحق شده و بازیکنان کلیدی مثل چشمی و کریمی هم رفتند یا بازیکنی مثل دیاباته که ستون این تیم است دیر و با مصدومیت به تیم ملحق شد. این موضوع دست کادر فنی را می‌بندد و آنها را مجبور می‌کند تا در هر بازی تغییراتی را بدهند، وقتی تغییرات زیاد داده شود هماهنگی هم ایجاد نشده و این اتفاق یعنی هماهنگی تیمی شک نکنید که دیر محقق می‌شود. وقتی یک تیم در بازی‌های مختلف یکی دو تغییر داشته باشد زیاد آسیب نمی‌بیند اما در هر بازی چهار پنج تغییر داشته باشد مطمئنا این موضوع ناهماهنگی به وجود می‌آورد. در هر صورت با اینکه در مسائل فنی دخالت نمی‌کنم اما بالاخره ما هم مطالعاتی داریم و این مسائل را متوجه می‌شویم و از لحاظ فنی صحبت‌ها را انجام می‌دهیم.

صحبت از تغییر پست شما در استقلال مطرح شده بود. آیا از سرپرستی می‌روید؟

واقعا متاسفم! این صحبت‌ها را درحالی مطرح می‌کنند که در صدر جدول هستیم. تا شرایط ما یک مقدار خوب می‌شود شروع می‌کنند اذیت کردن و تیتر زدن علیه ما. کجا می‌خواهم بروم که خودم نمی‌دانم؟ 6 هفته است آمده‌ام و کارم را هم به خوبی انجام می‌دهم. دخالتی هم در مسائل فنی نمی‌کنم اگر نظرم را بخواهند از روی تجربه نظر می‌دهم اما هیچ‌وقت برای دخالت کردن پیشقدم نمی‌شوم و خود کادر فنی هم می‌توانند شهادت بدهند. کارهای مدیریتی را به نحو مطلوب انجام می‌دهیم و هیچ مشکلی را از نظر سرپرستی در تیم نمی‌بینید. زمانی سرمربی بودم و کارهایم را به بقیه می‌دادم تا انجام بدهند اما الان مدیر تیم هستم و باید کار همه را من انجام بدهم، حتما تفاوت این دو موضوع را با هم درک می‌کنید، الان هم بیشترین تلاش را می‌کنم تا کوچک‌ترین مشکلی برای بازیکنان تیم و باشگاه پیش نیاید، این هدف من است و دلسوز‌تر از من که 40 سال عاشقانه کنار تیم بودم شاید نباشد و الان هم با دلسوزی کارهای تیم را انجام می‌دهم اما نمی‌دانم این اخبار را از کجا می‌آورند و تیتر می‌زنند که مظلومی از سرپرستی می‌رود‌! خوشبختانه باشگاه هم خیلی سریع آن را تکذیب کرد و پاسخ شایعات را داد.

در یک تحلیل نوشته بودند آن زمان که شما سرمربی هم بودید هیچ موقع خودتان را تحمیل نکردید و همیشه روی اصول رفتار می‌کنید و برخلاف خیلی‌ها که حاضرند در صورت هرگونه انتقادی به کارشان ادامه بدهند اما اگر شما بفهمید که شما را نمی‌خواهند خودتان می‌روید.

بله، درست است. من آدم بیکاری نبودم که به استقلال آمدم درحالی آمدم که سرمربی تیم ملی جوانان ایران بودم ولی به خاطر عرق به تیمم آمدم. هرچند عرق به تیم ملی هم دارم اما استقلال در این شرایط قرار گرفته بود که نیاز به کمک داشت و بزرگ‌تری بالای سر این تیم نبود هرچند خودمان را بزرگ نمی‌بینیم اما احساس کردم نیاز است تا بیایم، خوشبختانه فدراسیون فوتبال هم همکاری کرد. البته تا آن زمان نیز ما قرارداد امضا نکرده بودیم یعنی از نظر تعهد متعهد هم نبودم، با آقایان نبی و ماجدی صحبت کرده و آنها محبت کردند و اجازه دادند تا کنار استقلال کارمان را انجام دهیم پس از شرایطی آمدم که بیکار نبودم که بگویند چسبیده به فلان جا. من برای استقلال تا به  امروز زندگی‌ام را گذاشتم و باز هم می‌گذارم و تلاش می‌کنیم تا این باشگاه به شرایط ایده‌آل و آن چیزی که هواداران دوست دارند دست پیدا کند. تا آنجا که در توان من است این کار را می‌کنم و یک روز هم ببینم مشکلاتی وجود دارد که توانایی حل آنها را ندارم بدون اینکه به من بگویند خود می‌روم. مطمئن باشید همان‌طور که گفتید من هم برای زندگی‌ام یک اصول و اعتقاداتی دارم که پای آن هستم.

یک مصاحبه عجیب هم کرده بودید مبنی‌بر اینکه به قضایا مشکوک هستید و گفته بودید انگار می‌خواهند تیم خاصی را قهرمان کنند!

این‌طور نیست و من چنین منظوری نداشتم. هیچ وقت در حاشیه قدم نمی‌گذارم بلکه صحبت‌های من را طور دیگری انعکاس داده بودند. زندگی من طوری است که همیشه از حاشیه به دور بودم و دنبال حواشی و کری‌‌خواندن نیستم و اگر توانایی داشته باشم مشکلات و مسائل تیم خودم را حل می‌کنم.

قبول دارید برخی مشکلات مدیریتی و اختلاف‌نظرها می‌تواند برای استقلال دردسرساز شود؟

حداقل چیزی که من می‌بینم این است که در استقلال کسی با کسی مشکلی ندارد اما تیتر می‌زنند سه عضو هیات‌مدیره می‌خواهند استعفا بدهند یا مظلومی می‌خواهد برود. تا می‌خواهیم به آرامش برسیم این حرف‌ها مطرح می‌شود. همه که با ما دوست نیستند بالاخره کسانی هم هستند که نمی‌خواهند ما را در شرایط خوب ببینند. این حواشی همیشه هست بلکه این ما هستیم که باید به آنها توجه نکنیم و عاقل باشیم تا به حواشی دامن زده نشود. یک‌سری سرپرست باشگاه را می‌زنند و یک‌سری هم هیات‌مدیره را. دیدید که بر سر هدیه‌ای که یکی از اعضای هیات‌مدیره ما به رحمتی داد چه حاشیه‌ای درست کردند. این مسائل وجود دارد و نمی‌توان آنها را کتمان کرد. فوتبال ما همین است با حاشیه‌هایی که دارد. یک روز به یک خبرنگار گفتم چرا آنقدر حاشیه‌ای می‌نویسید و اصلا تحلیل نمی‌کنید که طرف خیلی راحت پاسخ داد درآمد ما در آن حاشیه‌هاست چون مردم آن را می‌خوانند و تحلیل را نمی‌خوانند. شاید درصد خیلی کمی تحلیل را بخوانند و اکثریت حاشیه را دوست دارند ما هم خوراک‌مان را این‌طور به مردم می‌دهیم.

درباره تقویت کادرفنی زیاد صحبت شد این موضوع تا چه اندازه صحت دارد؟

من چیزی نمی‌دانم و فکری به من حرفی نزده است. اگر نیاز باشد اول به من می‌گوید بالاخره احترام ما را دارند و اگر موردی باشد مشورت می‌کنند.

یک‌سری صحبت‌ها مبنی‌بر وجود برخی اختلاف نظرها هم در کادر فنی مطرح بود.

اصلا چنین چیزهایی در کادرفنی ما نیست. همه با هم یکدل هستند و هر کسی در جایگاه خودش کار می‌کند و دستیاران و سرمربی هرکدام وظایف خود را می‌دانند و هرکدام جایگاه خودشان را دارند و هیچ کس در کار کس دیگری دخالت نمی‌کند.

صحبت از دخالت شما هم در مسائل فنی مطرح بود.

اصلا به هیچ‌وجه چنین چیزی نیست. شک نکنید ضمن اینکه من خودم هم دوست ندارم این اتفاق بیفتد.

به بازی با شهرخودرو برگردیم. به نظر می‌رسد اعتماد به جوان‌ها همان‌طور که گفتید جواب داده است.

بله، همین‌طور است. خود من در سال ۹۴ که مجددا به استقلال آمدم جوانگرایی کردم و برنامه این بود که برای آینده تیم استقلال این کار را انجام بدهم. نباید این‌طور باشد که به دنبال بازیکنان گرانقیمت سایر تیم‌ها باشیم بلکه باید از خود آکادمی استقلال جوانگرایی را آغاز کرد، خوشبختانه تفکر و هدف فکری هم همین میدان دادن به جوانان است و نه‌تنها در این بازی بلکه در بازی‌های گذشته هم بازیکنانی مانند فردین رابط یا همین سبحان خاقانی برای استقلال به میدان رفتند و این نشان می‌دهد سرمربی می‌خواهد به جوانان میدان بدهد و حالا آنها هستند که باید به این اعتماد پاسخ بدهند، هر چند همیشه به بازیکنان تیم می‌گویم اگر امروز بازیکنان بزرگی شده‌اید یک روز هم اگر شرایط امروز را در تیم داشتید و به همین دلیل به این جوانانی که به زمین می‌آیند کمک کنید و آنها هم به واقع به جوان‌ترها کمک کرده و حمایت‌شان می‌کنند. امیدوارم همین رویه را فکری ادامه دهد تا یک پشتوانه‌سازی خوب شود چون باز هم از این جوانان مثل خاقانی‌ها و رابط‌ها داریم و باز هم ۱۸ ساله‌هایی در تیم من هستند که اگر به آنها میدان بدهیم می‌توانند از فرصت استفاده کرده و بدرخشند، مثل صیادمنش‌ها و حسینی‌ها که درهمین استقلال درخشیدند و به خارج از کشور انتقال یافتند.

چقدر به این استقلال برای کسب عنوان قهرمانی امیدوارید؟

ان‌شاءالله تلاش می‌کنیم تا این اتفاق بیفتد. الان این جایگاه را به سختی به دست آوردیم اما حفظ کردن صدرنشینی سخت‌تر است. بچه‌ها باید تلاش بیشتری کنند. خوشبختانه مصدومان ما نیز درحال رسیدن به مرز آمادگی هستند و ان‌شاءالله دست فکری بازتر خواهد شد. الان فقط نادری مانده که ما منتظر پاسخ ‌ام‌آرآی او هستیم هرچند فکر نمی‌کنم وضعیت نادری خیلی حاد باشد. الان خوشبختانه ریگی و وریا هم رسیدند و دیاباته هم شروع کرده است و از این جهت مشکل خاصی نداریم.

خبری که از لغو بازی با ذوب‌آهن نیست؟

تا الان که چیزی به ما ابلاغ نشده و گفتند جمعه بازی داریم. ما هم کارهای پروازی و اقامت را انجام داده‌ایم.

پیگیر هستید تا دربی در شرایطی برگزار شود که 2 تیم تعداد بازی‌هایشان مساوی باشد.

بله، همین‌طور است و از قبل هم گفته‌ایم و حتی سهیل مهدی هم به ما و رسانه‌ها اعلام کرد که ابتدا درخصوص تعداد بازی تیم‌ها، یکسان‌سازی شده و سپس دربی انجام می‌شود.

* نویسنده : محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق،روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک