• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۹-۲۴ - ۰۰:۵۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
ردپای خسرو در استقلال فصل بیستم؛ پیشنهاد چندباره سعادتمند رد شد

حیدری: برای مربیگری عجله‌ای ندارم

پیش از حیدری، فرهاد مجیدی با حضور در اسپانیا و انگلیس و شرکت در کلاس‌های حرفه‌ای مربیگری و حضور در آکادمی و تمرینات تیم‌های باشگاهی مثل اسپانیا توانسته بود عملکرد تقریبا موفقی را از خود در زمان سرمربیگری استقلال به‌جای بگذارد و خسرو حیدری نیز حالا در همین مسیر قرار دارد.

حیدری: برای مربیگری عجله‌ای ندارم

به گزارش «فرهیختگان»، خسرو حیدری، پیشکسوت تیم فوتبال استقلال پس از کسب مدرک مربیگری B آسیا توانست به‌صورت رسمی در فدراسیون فوتبال هلند رجیستر شود. حیدری که اکنون به‌عنوان یکی از اعضای مورد تایید فدراسیون فوتبال هلند به حساب می‌آید، در روز‌های آتی در دوره‌های مجازی دانش‌افزایی و کلاس‌های پیشرفته مربیگری این فدراسیون شرکت می‌کند تا در آینده نزدیک کار خود را به‌عنوان سرمربی آغاز کند. البته حیدری از ماه‌ها پیش قصد حضور در کلاس‌های پیشرفته مربیگری هلند را داشت اما نیاز بود که ابتدا در فدراسیون فوتبال هلند به‌عنوان یک عضو ورود کند و به‌طور رسمی نامش رجیستر شده و مورد تایید قرار بگیرد.

 شروع کار از همین امروز

حیدری پس از ماه‌ها تلاش توانست با رایزنی‌هایی که انجام داده بود به‌عنوان یک عضو رسمی در فدراسیون فوتبال هلند رجیستر شود، این درحالی است که این موضوع یک اتفاق بزرگ برای فوتبال ایران نیز به‌شمار می‌رود و از این پس حیدری می‌تواند در تمام وبینارهای مرتبط با دانش‌افزایی در فوتبال و کلاس‌های مربیگری فدراسیون فوتبال هلند به‌صورت حضوری و آنلاین شرکت کند. بر همین اساس او از امروز کارش را به‌صورت رسمی آغاز کرده و در یک کلاس دانش‌افزایی آنلاین که با حضور بسیاری از مربیان سطح اول از اقصی‌نقاط دنیا برگزار خواهد شد به‌صورت وبینار شرکت می‌کند.

با پایان شیوع ویروس کرونا و امن‌شدن مسیر پروازی او طی ماه‌های آینده با سفر به هلند به‌صورت حضوری در این کلاس‌ها شرکت خواهد کرد که مطمئنا این اتفاق از آنجایی برای فوتبال ایران یک اتفاق خوشایند به‌شمار می‌رود که فوتبال هلند فوتبالی صاحب‌سبک و کلاسیک در فوتبال دنیا محسوب شده و تیم‌هایی مثل آژاکس از این کشور به‌عنوان یک الگوی فوتبالی در دنیا معرفی و طی سال‌ها موفق شده است افتخاراتی را در فوتبال اروپا با توجه به سبک فوتبال هلند و آموزه‌های آن برای این کشور به ثبت برساند، ضمن اینکه مربیان و فوتبالیست‌های زیادی کار خود را از فوتبال این کشور سرسبز اروپایی آغاز کرده و در ادامه در فوتبال دنیا صاحب‌نام شده‌اند.

هلند یکی از کشور‌های صاحب‌سبک در فوتبال است که مربیان بزرگی در فوتبال جهان از مکتب فوتبال این کشور به تیم‌های بزرگ پیوسته‌اند. از مربیان بزرگ فوتبال هلند می‌توان از یوهان کرایوف، آری هان، فرانک رایکارد، رونالد کومان، اریک تن‌هاگ، فرانک دی‌بوئر، مارکو فان‌باستن و گاس هیدینگ نام برد. ازسوی دیگر در زمینه آموزش مربیان صاحب‌سبک و مطرح در دنیا این کشور درکنار کشورهای اروپایی دیگر مثل ایتالیا و آلمان موفق شده است تا مربیان بزرگی را پرورش داده اما به‌خاطر سبک کلاسیک فوتبال در هلند مطمئنا شروع کار خسرو حیدری در این کشور در عرصه مربیگری می‌تواند برای موفقیت در این عرصه مسیر او را تسریع بخشیده و از بازیکن خوش‌اخلاق اسبق استقلال یک مربی بادانش و تمام‌عیار بسازد.

به‌نظر می‌رسد حیدری مدافع با توجه به سن‌وسالی که دارد و این موضوع که به‌تازگی از دنیای فوتبال خداحافظی کرده برخلاف بسیاری از همبازیانش که هنوز خداحافظی نکرده وارد عرصه مربیگری شدند، خیلی عجله‌ای برای ورود به این عرصه نداشته و با تدوین برنامه‌ای منظم و مدون برای خودش قصد دارد در عرصه مربیگری راهی متفاوت هرچند سخت را طی کند.

 ردپای حیدری در استقلال فصل بیستم

احمد سعادتمند، مدیرعامل سابق استقلال به دفعات به حیدری پیشنهاد مربیگری در این باشگاه را داده بود که هافبک ملی‌پوش سابق استقلال هیچ‌کدام از این پیشنهادها را قبول نکرد چراکه اعتقاد داشت باید در زمینه مربیگری کاملا پخته و باتجربه شود و سپس به این عرصه ورود کند. نکته جالب اینکه حتی با ورود استراماچونی نیز شایعه‌هایی مبنی‌بر دستیار شدن حیدری مطرح شده بود اما با ورود سعادتمند به باشگاه استقلال به‌عنوان مدیرعامل او این قضیه را علنی کرد و طبق شنیده‌های «فرهیختگان» مدیرعامل وقت استقلال به دفعات در زمان سرمربیگری فرهاد مجیدی پیشنهاد دستیاری این سرمربی را به خسرو داده بود و حتی در انتخاب بازیکنان جدید برای فصل بیستم و در راه مذاکرات پیشین برای پیوستن مربیانی مثل استراماچونی و الکس نوری به استقلال برای فصل جدید، حیدری یکی از مشاوران ارشد سعادتمند به‌شمار می‌رفت که در این امر به او از لحاظ فکری درکنار سایر افراد مشورت داد تا درواقع بر همین اساس در بسته‌شدن استقلال فصل جدید نیز ردپای حیدری دیده شود.

حتی با برکناری سعادتمند، حیدری از لحاظ فنی در تفکرات فنی سرپرست جدید نیز جای داشت تا جایی که چندی‌پیش با اعلام احمد مددی، سرپرست باشگاه استقلال حیدری درکنار علی جباری، نصرالله عبداللهی، جواد قراب، بهتاش فریبا، جواد زرینچه و محمد نوری به‌عنوان اعضای کمیته فنی باشگاه استقلال منصوب شدند و جالب اینکه قبل از آن نیز حیدری از دست سعادتمند حکم حضور در هیات‌امنای این باشگاه را نیز دریافت کرده بود.

 حیدری: عجله‌ای ندارم

ستاره پیشین استقلال و تیم‌ملی که امروز باید در یک وبینار پیشرفته مربیگری که ازسوی فوتبال هلند برگزار می‌شود، شرکت کند با تایید این خبر به «فرهیختگان» گفت: «از این موضوع خوشحالم و امیدوارم این اتفاق ثمرات خوبی برای فوتبال ایران داشته باشد.»

وی درباره اینکه می‌توانسته امروز مربی استقلال باشد، گفت: «اصلا برای مربیگری عجله‌ای ندارم.»

 خسرو در مسیر فرهاد!

حیدری با این رجیستر رسما به عضویت فدراسیون فوتبال هلند درآمده است، اتفاقی خوشایند برای یکی از بازیکنان خوش‌اخلاق فوتبال ایران که حالا قدم در مسیر مربیگری گذاشته است. البته این موضوع می‌تواند برای استقلال نیز نویدبخش روزهای خوبی باشد، از این جهت که یک مربی بادانش و کاربلد که از فوتبال روز دنیا تجربه‌اندوزی کرده به‌زودی خود را به‌عنوان یکی از مدعیان سرمربیگری در این باشگاه معرفی کرده و مطمئنا دانش و تجربه حیدری در آینده نزدیک می‌تواند برای استقلال کارساز شود.

پیش از حیدری، فرهاد مجیدی با حضور در اسپانیا و انگلیس و شرکت در کلاس‌های حرفه‌ای مربیگری و حضور در آکادمی و تمرینات تیم‌های باشگاهی مثل اسپانیا توانسته بود عملکرد تقریبا موفقی را از خود در زمان سرمربیگری استقلال به‌جای بگذارد و خسرو حیدری نیز حالا در همین مسیر قرار دارد.

* نویسنده: محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار