• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۹-۲۲ - ۰۹:۴۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
پشت ‌پرده چالش اسماعیلی با مددی مشخص شد

پول خارج از قرارداد صدای بقیه را هم در می‌آورد؟

شنیده می‌شود بازیکنانی مانند رشید مظاهری، محمد دانشگر و حتی روزبه چشمی که از جمع آبی‌پوشان جدا شده و به قطر رفتند نیز به‌جز رقمی که در قراردادهایشان ذکر شده درست مانند فرشید اسماعیلی پول‌های خارج از قرارداد دریافت کرده‌اند.

پول خارج از قرارداد صدای بقیه را هم در می‌آورد؟

به گزارش «فرهیختگان»، پنجشنبه گذشته و در جریان تمرینات استقلال که با حضور احمد مددی به‌عنوان سرپرست این باشگاه همراه بود، فرشید اسماعیلی بعد از یک بگومگو با وی به حالت قهر تمرینات را ترک کرد و از سوی محمود فکری در اختیار کمیته انضباطی باشگاه قرار گرفت.

البته این برای نخستین بار نبود که اسماعیلی در جمع آبی‌پوشان به حاشیه‌سازی پرداخت با این حال بعد از بازی انتقادآمیز مقابل فولاد در هفته دوم که به‌خاطر مصدومیت دیگر موفق به همراهی استقلال نشده بود در آستانه دیدار حساس این تیم مقابل شهرخودرو اردوی این تیم را ترک کرده و در اختیار باشگاه قرار گرفت و به‌طور حتم بازی هفته ششم را هم از دست می‌دهد.

 ماجرا چه بود؟

اینکه جریان چه بود و چرا اسماعیلی تصمیم گرفت چنین اتفاقی را رقم بزند به این موضوع برمی‌گردد که در زمان مدیریت سعادتمند و در موعد تمدید قراردادها، طبق ادعای هافبک شماره ۸ استقلال مقرر شد تا مبلغی به‌عنوان خارج از قرارداد به این بازیکن پرداخت شود البته این موضوع در آن زمان محقق و این مبلغ که روایت‌های مختلفی از عدد آن (بین یک‌ونیم تا دوونیم میلیارد تومان) وجود دارد به اسماعیلی پرداخت شد، این درحالی است که در برهه زمانی فعلی و با حضور مددی به‌عنوان سرپرست طی دو نوبت پرداختی به بازیکنان این اتفاق برای اسماعیلی محقق نشده و پولی برای این بازیکن واریز نشده است.

برهمین اساس و در حین تمرین روز پنجشنبه اسماعیلی با دیدن مددی برسر تمرینات نسبت به این موضوع گلایه و اعلام کرد چرا در دو نوبت لیست پرداختی بازیکنان نام وی وجود نداشته است که در ادامه نیز مددی تاکید کرده که پرداخت پیش‌فصل یعنی همان پول خارج از قرارداد به‌عنوان پیش‌پرداخت وی محسوب شده و به این ترتیب او تقریبا ۵۰ درصد از قراردادش را گرفته است و همین پاسخ باعث شد تا این بازیکن صدایش را بالا ببرد به‌طوری که اعتراضات او به گوش سایرین هم رسید و درنهایت نیز اسماعیلی با حالت قهر تمرینات را ترک کرد تا در اختیار کمیته انضباطی قرار بگیرد. برخی منابع اعلام کرده‌اند که این مبلغ در قالب پاداش یک هوادار به بازیکنان پرداخت شده و به همین دلیل اسماعیلی معتقد است که باشگاه نباید این پول را به حساب خودش بگذارد!

 مقصر کیست؟

اینکه معمولا بازیکنان با عناوینی مثل زیرمیزی یا پول خارج از قرارداد سعی می‌کنند تا قرارداد بیشتری با باشگاه ببندند امری گریزناپذیر است و همیشه در این مدت چنین موضوعی روال بین بازیکنان و باشگاه‌های ایرانی بوده اما اینکه آیا این مبالغ به‌عنوان پیش‌پرداخت و رقمی در بین قرارداد آنها بعدا و با تغییر مدیران عامل محسوب می‌شود یا خیر جای سوال و ابهام دارد که اتفاقا همین موضوع امروز در باشگاه استقلال رخ داده و باعث شده است تا این مشکلات به‌وجود بیاید.

در این بین بسیاری مقصر را سعادتمند می‌دانند که با علم به این موضوع که در استقلال ماندنی نیست با مدیریت هزینه رقم تمدیدی‌ها را تا چند برابر افزایش داده و بستری را فراهم کرده تا سایرین نیز برای سال‌های بعد قراردادهای خود را چند برابر کنند، از سوی دیگر این موضوع که احمد مددی هر روز و برای در چشم بودن برخلاف رویه مدیران قبلی بر سر تمرینات می‌رود را بی‌تأثیر در این اتفاقات ندانسته و درنهایت نیز عده‌ای اسماعیلی را مقصر می‌دانند که در این ماه‌های اخیر نه‌تنها عملکرد خوبی از خود به‌جای نگذاشته بلکه با حاشیه‌سازی‌هایش همواره استقلال را وارد بحران کرده است.

با این حال نکته قابل توجه در این بین اینکه طبق توافق فرشید اسماعیلی با مدیران وقت باشگاه در زمان تمدید، پول خارج از قرارداد این بازیکن به او داده می‌شود اما با تغییر مدیریت، مددی زیر بار این موضوع نرفته و آن را قسمتی از پیش‌قسط‌اول استقلال به این بازیکن عنوان می‌کند.

حالا نیز و در همین خصوص شنیده می‌شود بازیکنانی مانند رشید مظاهری، محمد دانشگر و حتی روزبه چشمی که از جمع آبی‌پوشان جدا شده و به قطر رفتند نیز به‌جز رقمی که در قراردادهایشان ذکر شده درست مانند فرشید اسماعیلی پول‌های خارج از قرارداد دریافت کرده‌اند که احمد مددی این مبالغ را به پای پیش‌قسط اول آنها زده و احتمالا رفتاری مشابه با اسماعیلی را در روزهای آینده از سایر بازیکنانی که به این شکل به استقلال پیوستند خواهیم دید. قرار است به‌زودی اسماعیلی در کمیته انضباطی باشگاه استقلال حاضر شده و نسبت به رفتارش از خود دفاع کند.

 * نویسنده: محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار