• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۹-۲۰ - ۱۳:۲۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
علیرضا ناجی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

اینکه بگوییم تا تیر خبری از واکسن نیست، بسیار دلسردکننده است

می‌توانیم از چین واکسن‌ تهیه کنیم

رئیس مرکز ویروس‌شناسی بیمارستان مسیح‌دانشوری گفت: این امر برای ما بسیار ناامیدکننده است که به مردم این مساله را منتقل کنیم و اینکه بگوییم تا تیرماه هیچ خبری از واکسن نیست، بسیار دلسردکننده است. باید فوری این اعتماد را بازگردانیم، چون واکسن مطالبه عمومی و ملی است.

اینکه بگوییم تا تیر خبری از واکسن نیست، بسیار دلسردکننده است

به گزارش «فرهیختگان»، ماجرای تور واکسن کرونا در کشورهای همسایه را با علیرضا ناجی، رئیس مرکز ویروس‌شناسی بیمارستان مسیح‌دانشوری هم در میان گذاشتیم و او در این رابطه به «فرهیختگان» گفت: «موضوع اصلی که در این زمینه بد و زشت است، این است که مردم فکر می‌کنند دولت کاری نمی‌کند و بسیاری از این موقعیت سوءاستفاده می‌کنند. دولت باید در اینجا قوی وارد شود. اولا جلوی این موضوع گرفته شود، چون از نظر وجهه بین‌المللی هم خوب نیست، ثانیا اطمینانی نیست کسانی که به کشورهای دیگر می‌روند تقلبی در کار آن کشور نباشد که چه واکسنی را تزریق کنند. این موضوعی است که اگر بخواهد انجام شود دولت ایران و وزارت امور خارجه نسبت به آن مسئولیت دارند.

تناقض در اظهارات مسئولان مردم را از تهیه واکسن توسط ایران ناامید کرده است

وی ادامه داد: وزارت بهداشت ما اشراف داشته باشد مراکزی که در این زمینه استفاده می‌کنند معتبر است، واکسن معتبر است یا خیر؟ از یک جنبه‌ نمی‌خواهیم مردم را از دریافت واکسن محروم کنیم، جنبه مهم‌تر این است که با اقدام قاطع و بسیار قوی جلوی این سوءاستفاده‌ها را بگیریم. چرا باید این فکر در مردم ایجاد شود که دولت نمی‌خواهد واکسن بیاورد یا توانایی ندارد؟ ابتدا گفته شد این میزان دوز واکسن می‌گیریم، بعد انکار کردند و گفتند درست نیست و پول را نداده‌اند. اخبار متفاوت به مردم داده شد و مردم امید ندارند با توجه به شرایط پاندمی کووید در دنیا، در ایران هم تمام شود. الان تنها چاره و درخواست عمومی و ملی مردم واکسن است. اجابت هم نشده است، مردم هم اخبار متناقض دریافت می‌کنند و می‌توانند در دام این افراد بیفتند. جدا از صحت این کار، من فکر می‌کنم باید جلوی این موضوع با اقدام مناسب گرفته شود. باید به مردم اطمینان بدهیم، به خریداری اقدام کنیم. کوواکس یک صندوق است و تا پول پرداخت نکنید چیزی به شما تعلق نمی‌گیرد. این واکسن سرمایه بین‌المللی است و سازمان بهداشت جهانی معتقد است باید همه کشورها از آن منتفع شوند. این‌طور نباشد که کشورهای قوی بیشتر استفاده کنند و بقیه کشورها نفع نبرند. باید از این موضوع استفاده کنیم، دیپلماسی انجام دهیم و اقدام عملی داشته باشیم و به مردم اطمینان دهیم که فکر آنها هستیم و واکسن را به میزان مناسب وارد می‌کنیم. همان‌طور که در تمام دنیا کمبودی وجود دارد سعی می‌شود به مقدار مناسب و خوبی واکسن را وارد و تزریق کنیم. این مطلب مهمی است که باید به مردم منتقل شود.

ناجی گفت: ارتباطات یکی از معیارهای مناسب و درست مهار پاندمی کووید-19 است. ارتباطی که ملت و دولت باهم برقرار می‌کنند و در‌مقابل اعتمادی که ملت به دولت دارد. این عامل بسیار مهمی است که ما در ایران آن را از دست می‌دهیم. باید سریعا این موضوع را برطرف کرده و امر مخدوش‌شده را برطرف کنیم و تغییر دهیم. واکسن تولید داخلی خوب است و می‌تواند پشتوانه‌ای برای ما شود تا کووید در سال‌های بعد کنترل شود. همانند آنفلوآنزا شاید نیاز باشد درمورد کووید برنامه واکسیناسیون داشته باشیم. اینکه توانایی داخلی داشته باشیم خوب است ولی واکسن ایرانی تا بخواهد جواب دهد در کمترین زمان تیرماه است. در کشورهای پیشرفته هم حدود 9ماه زمان برد تا بتوانند واکسن را آماده و مجوز آن را دریافت کنند. اگر فوری این کار را انجام دهیم و به‌خوبی جلو برود همین زمان طول می‌کشد. معجزه‌ای بیش از این نمی‌توان انجام داد. در هر صورت واکسنی اگر بخواهد تولید شود چنانچه کیفیت مناسب داشته باشد و مبادی بین‌المللی داشته باشد این زمان طول می‌کشد. یعنی واقعا باید به این فکر باشیم که مردم ما روزی 400-300 نفر کشته شوند و بگوییم تیرماه می‌خواهیم واکسن تولید کنیم؟ این مردم را ناامید می‌کند.

رئیس مرکز ویروس‌شناسی بیمارستان مسیح‌دانشوری ادامه داد: درمورد واکسن‌ها باید بیان کنم واکسن‌هایی همچون فایزر، مدرنا، آکسفورد و واکسن‌های چینی عملکرد خوبی دارند. درباره واکسن روسیه اطلاعات زیادی در دسترس نیست ولی واکسن‌های چینی جزء واکسن‌های خوب هستند. اتفاقا به‌نظر من می‌توانیم از موقعیت و نزدیکی‌ای که با کشور چین داریم اقدام به تهیه واکسن‌های چینی کنیم که از کیفیت مناسبی برخوردار هستند و عملکرد خوبی نسبت به اطلاعات ارائه‌شده دارند. با همه مشکلات بین‌المللی و تحریمی که وجود دارد به‌خاطر رابطه مناسبی که با چین داریم می‌توانیم تهاتر کرده و مقدار مناسب و عالی واکسن را تهیه کنیم. با توجه به سهمیه‌هایی که سازمان بهداشت جهانی گذاشته است، ما هم می‌توانیم منتفع شویم همانند کشورهای اطراف ما اعم از پاکستان و... که از نظر اقتصادی از ما بهتر نیستند ولی دیپلماسی را انجام می‌دهند. این امر برای ما بسیار ناامیدکننده است که به مردم این مساله را منتقل کنیم و اینکه بگوییم تا تیرماه هیچ خبری از واکسن نیست. بسیار دلسردکننده است. باید فوری این اعتماد را بازگردانیم، چون واکسن مطالبه عمومی و ملی است. می‌دانیم درحال حاضر کنترل پاندمی بدون واکسن امکان‌پذیر نیست. یکی از معیارهای موفقیت کشورها در کنترل کووید اقدام برای تهیه واکسن بود؛ یا خود تولیدکننده هستند، یا مشارکت کردند یا برنامه‌ریزی درستی در تهیه واکسن در کشور داشتند. ما هم باید این کار را انجام دهیم و نباید اجازه دهیم این مشکل و فکر بین جامعه ایجاد شود. رئیس‌جمهور هم دستور تهیه واکسن را صادر کرد، باید از این فرصت استفاده کنیم و غیر از این چاره‌ای نداریم. نمی‌توان تا زمانی که واکسن ایرانی تولید شود و از نظر کیفیت مورد بررسی قرار گیرد، بگوییم باید مردم صبر کنند. این منطقی نیست.

 

اخبار مرتبط:

 
نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

امیرحسین کسائی، خبرنگار:

مسجد پارک قیطریه و بانی خیر

مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت و حقوقی شورای شهر تهران:

نگاهی به علت‌های ساختاری مشارکت پایین‌تر از میانگین در تهران

همه ابهامات مصوبۀ جدید شورای عالی فضای مجازی؛

ممنوع می‌کنم، پس هستم!

در پی انتقاد از به کار رفتن واژه «خلیج فارس»؛

خبرنگاران قطری، لطفا به موزه‌ها سر بزنید!

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

از شورشی‌های یمنی تا سال 57! چراغ سبز به تحقیر ملی

علی سعد، مدیر اندیشکده حکمرانی شریف:

مهجوریت سرمایه ‌اجتماعی و تلاش برای اصلاح امور

نقدی به یک رفتار رسانه‌ای که چند بار تکرار شده است

کاش مردم سیستان‌و‌بلوچستان، توییت خانم خبرنگار را ندیده باشند

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

تنش در شرق از زاویه‌ای دیگر

سهیلا عباس‌پور، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

کریم مجتهدی؛ فیلسوفی وقف فلسفه

پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

مدرسه دولتی از نوعی دیگر

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

بنویسید مرا، شهر مرا خشت به خشت

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

مردی در خیابان کشوردوست

نعمیه موحد، روزنامه‌نگار:

چرا دوباره هک شدیم؟

بچه کشتن تو مرام من نیست؛

دم ناصر خاکزادهای مدینه گرم...

در ۱۰۰ سالگی از جان جلال چه می‌خواهیم؟

ایران ۱۴۰۲ و جنبش جلال

حضور وزیر بهداشت و خبرنگار صداوسیما در اتاق زایمان؛

اتاق زایمان بیلبورد تبلیغاتی نیست

ابوالقاسم رحمانی، دستیار سردبیر:

موضع فان فانی

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

پرواز از پمپ‌بنزین

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان؛

از عباس آژانس تا سخنران تلویزیون + فیلم

حامد عسکری، شاعر و نویسنده؛

ملاقات بر سطح لغزنده‌ کلمات

از میدان التحریر تا دانشگاه هاروارد؛

ایران در نوک پیکان درگیری‌ است

فاطمه کنعانی، عضو هیات‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

قوی سیاه هوش‌مصنوعی و دنیای سفید کودکان

رامین شمسایی‌نیا، دانش‌آموخته دکترای علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی:

ایده «مقاومت اجتماعی» اسلام‌گرا و لکنت علوم اجتماعی متاخر

خبر بازداشت فرزند یکی از مسئولان قضایی تایید شد

فرصت و تهدید برخورد با یک دانه‌درشت دیگر

کلید اسرار بر قفل صندوق‌های قرض‌الحسنه؛

روایتی از شگرد جدید فرار مالیاتی در استان فارس

تاثیر و تأثر سینما و جامعه از منظر مرحوم دکتر عماد افروغ

سینما آینه جامعه است

به بهانه استعفای لوئیس روبیالس، رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا به‌خاطر اقدام غیراخلاقی در جام‌جهانی

وقتی اخلاق بر فوتبال پیروز شد

ادعای معاون وزیر آموزش‌وپرورش مبنی‌بر تعطیلی انتشارات گاج باز هم آب رفت؛

مردودی آموزش و پرورش در آزمون گاج

مهدی عبداللهی، دبیر گروه اقتصاد:

موفقیت سیاست دلارزدایی از ارز اربعین

رضا کردلو، روزنامه‌نگار:

پراکنده از اربعین

صادق نیکو، روزنامه‌نگار:

زبان رسا و البته رسانا

احمد اولیائی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

اربعین را به مثابه «فرهنگ» باید دید نه اتفاق مناسکی موسمی

نقدی بر سفر هیات فنی آب ایران جهت درخواست اجرای کامل قرارداد هیرمند

غصه ناتمام هیرمند