• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۹-۲۰ - ۱۰:۱۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» گزارش می‌دهد؛ چرا استقلال با داشتن 3 ورزشگاه دنبال زمین تمرین است؟

گدای سرمایه‌دار!

نماینده باشگاه: نمی‌توانیم در ورزشگاه امام رضا(ع) هزینه کنیم چون سندش به نام ما نیست

بزرگ‌ترین سوال و ابهامی که این روزها برای پیشکسوتان و هواداران استقلالی به‌وجود آمده این است که چطور تیمی با این ثروت انباشته و دارا بودن سه زمین تمرینی در سطح شهر تهران برای تمرین کردن به شکل مطلوب و ایده‌آل در پایتخت به دنبال زمین می‌گردد. اتفاقی که البته جدید هم نیست و در سال‌های اخیر بارها تکرار شده است.

 گدای سرمایه‌دار!

به گزارش «فرهیختگان»، تیم فوتبال استقلال تهران مدت‌های مدیدی است که از ناحیه مشکلات زیرساختی رنج می‌برد. چند سالی می‌شود که استقلالی‌ها برای آماده‌سازی خود دربه‌در به دنبال زمین می‌گردند و با وجود آنکه این باشگاه طی سال‌های  اخیر از لحاظ زیرساختی و داشتن مجموعه‌های ورزشی از شرایط بهتری برخوردار شده است. پیش از این ورزشگاه مرغوبکار از سال ۷۵ توسط اداره‌کل ورزش استان تهران در اختیار آبی‌ها قرار گرفت و در سال‌های بعد در زمان مدیریت علی فتح‌الله‌زاده زمین کمپ حجازی نیز توسط اداره‌‌کل ورزش به استقلال داده شد و درنهایت این دو ورزشگاه در سال‌های اخیر به نام استقلال شده و سند تک‌برگ آنها رسما به نام این باشگاه شد هرچند در کنار مجموعه‌های ورزشی مرغوبکار و کمپ ناصر حجازی، مجموعه ورزشی امام رضا(ع) که در ظاهر یکی از مجموعه‌های شیک و مدرن فوتبال تهران به‌شمار می‌رود نیز به استقلال رسید تا وضع آبی‌پوشان بهتر شود با این حال طی روزهای اخیر و بعد از اینکه استقلالی‌ها برای تمرین کردن مدام دچار مشکلات شده و نتوانستند کارهای تاکتیکی را آن‌طور که باید و شاید به شکل مطلوب پیاده کنند درنهایت زمین تهرانسر را (ظاهرا در قبال اهدای پست مدیر آکادمی) در اختیار گرفتند تا فعلا شرایط کمی بهتر شود اما بزرگ‌ترین سوال و ابهامی که این روزها برای پیشکسوتان و هواداران استقلالی به‌وجود آمده این است که چطور تیمی با این ثروت انباشته و دارا بودن سه زمین تمرینی در سطح شهر تهران برای تمرین کردن به شکل مطلوب و ایده‌آل در پایتخت به دنبال زمین می‌گردد. اتفاقی که البته جدید هم نیست و در سال‌های اخیر بارها تکرار شده است.

 کمپین آبی‌ها برای تجهیز ورزشگاه امام رضا(ع)

بعد از رسانه‌ای شدن مشکلات استقلال از لحاظ زیرساخت‌ها برای تمرین کردن توسط کادر فنی و بازیکنان این تیم کمپین جدیدی توسط هواداران استقلالی به راه افتاده و به همین موضوع اختصاص پیدا کرده است. آبی‌ها در فضای مجازی از مسئولان و مدیران باشگاه این درخواست را مطرح کردند با توجه به این موضوع که ورزشگاه امام رضا(ع) توسط شهرداری تهران به باشگاه استقلال اختصاص پیدا کرده بهتر است هر چه سریع‌تر این ورزشگاه به چمن طبیعی و برخی استانداردهای روز دنیا برای تمرینات و تجهیزات جانبی ازجمله استخر و سونا، کلینیک پزشکی، سالن‌های کنفرانس، اتاق آنالیز، باشگاه بدنسازی و سایر تجهیزات دیگر مجهز شود تا حداقل از فصل آینده یا نیم‌فصل دوم استقلالی‌ها بتوانند بدون پرداخت هزینه برای زمین‌های بی‌کیفیت در خانه خود به تمرین بپردازند.

 چرا کمپ حجازی تجهیز نمی‌شود؟

استقلالی‌ها می‌توانستند از مجموعه دیگری هم به نحواحسن استفاده کنند اما این اجازه را ندارند! کمپ ناصر حجازی که روزی از بهترین شرایط چمن تمرین برخوردار بود دو سال پیش و در زمان مدیریت امیرحسین فتحی به مدت سه سال و با قیمت ناچیزی اجاره داده شد و همین موضوع از این اتفاق که یکبار دیگر استقلالی‌ها بتوانند در این کمپ تمرین کنند، جلوگیری به عمل آورد. بنابراین همین بحث یعنی اجاره کمپ ناصر حجازی به پیمانکار و عدم رسیدگی به آن شرایط چمن زمین را به‌شدت نامطلوب کرده است. البته از سوی دیگر مشکلاتی مثل نداشتن امکانات جنبی و آماده نبودن کامل ورزشگاه نیز وجود دارد که باعث می‌شود در صورتی که حتی این زمین اجاره هم داده نمی‌شد استقلالی‌ها رغبتی به انجام تمرین در این کمپ نداشته باشند.

جالب اینکه زمین این کمپ به وسعت ۳۶ هزارمتر با کاربری ورزشی توسط اداره‌کل ورزش در ابتدای دهه ۹۰ به استقلال واگذار شد که بعد از مدت‌ها دوندگی 20 هزارمتر آن با سند تک‌برگ به باشگاه واگذار شد اما ۱۶۰۰۰ متر دیگر تصرف شده که امروز بخشی از پارک ارم در آن قرار داشته و ساخت‌وساز‌هایی در ارتباط با پارک ارم در آن صورت گرفته است.

 گلایه از تبعیض بین قرمز و آبی

برخی از استقلالی‌ها معتقدند وقتی هر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از یک محل اداره می‌شوند و ردیف بودجه آنها مشخص است و هر دوی این باشگاه‌ها طی سال‌های اخیر با بدهکاری‌های کلان دست‌وپنجه نرم کرده و مشکلاتی را در این خصوص داشته‌اند از نظر سخت‌افزاری هم باید شرایط مشابهی داشته باشند اما ورزشگاه درفشی‌فر که همزمان با مرغوبکار در اختیار پرسپولیس قرار گرفت باید امروز مجهز به شرایط روز تمرینی استاندارد باشد اما مرغوبکار همچنان مثل یک خرابه است و از سوی دیگر هنوز هم شک و شبهه‌ها درخصوص واگذاری ورزشگاه‌های امام رضا(ع) و کاظمی به سرخابی‌ها ادامه داشته و هنوز هم استقلالی‌ها زیر بار نمی‌روند که در زمان افشارزاده چطور او با سهل‌انگاری ورزشگاهی که چمن طبیعی داشته است را درحالی که قرعه، آن را برای استقلال تعیین کرده بود به پرسپولیس واگذار کرد و ورزشگاهی با چمن مصنوعی را برای استقلال در نظر گرفت. البته هیچ چیزی جز سوءمدیریت آقایانی که در این سال‌ها بر استقلال مدیریت کردند نمی‌تواند پاسخگوی این سوالات و ابهامات باشد.

 کامرانی: حق نداریم در ورزشگاه امام رضا(ع) تغییراتی ایجاد کنیم

درخصوص همین ابهامات و اینکه چطور استقلال با داشتن این زیرساخت‌ها هر سال باید در زمین‌های بی‌کیفیت تمرین کرده تا درنهایت به مشکلات بعدی دچار شود با مرتضی کامرانی، مدیر مجموعه‌های مرغوبکار و کمپ حجازی که درحال حاضر نیز نماینده باشگاه برای رسیدگی به امور زمین چمن تهرانسر و مجموعه ورزشی انقلاب نیز است دقایقی به صحبت پرداختیم. کامرانی ابتدا درخصوص شرایط کمپ حجازی به خبرنگار «فرهیختگان» گفت: «زمانی که در سال ۹۰ کمپ ناصر حجازی افتتاح شد، شرایطی را مهیا کردیم که تیم ملی امید کویت در همین زمین به مصاف تیم امید استقلال رفت. در همین زمین مدت‌ها تیم ملی نوجوانان در بهترین شرایط تمرین کرده و حتی تیم بوریرام تایلند که در یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا حریف استقلال بود وقتی به تهران سفر کرد در این زمین به تمرین پرداخت و از سوی دیگر در آن زمان دستیاران کارلوس کی‌روش سرمربی وقت تیم ملی وقتی برای تماشای تمرینات استقلال به تمرین می‌آمدند شرایط چمن را مورد تعریف و تمجید قرار می‌دادند و حتی یادم می‌آید یک روز محمد مایلی‌کهن که منزلش در همان حوالی است به‌طور اتفاقی به زمین کمپ حجازی آمد و او نیز به‌عنوان یک مربی فوتبال شرایط زمین چمن را مورد ستایش قرار داد و به من می‌گفت چه عجب استقلال بالاخره دارای یک زمین تمرین خوب شد. این درحالی است که با توجه به رسیدگی به چمن کمپ در آن سال‌های اولیه و با توجه به اینکه همیشه روی زمین کاور می‌کشیدیم در بدترین شرایط آب‌وهوایی نیز استقلال بهترین زمین چمن را داشت.»

وی ادامه داد: «این درحالی است که طی یکی دو سال اخیر که بنده از این مجموعه جدا شدم متاسفانه کمپ حجازی را اجاره دادند و پیمانکار از این زمین به‌درستی نگهداری نکرده است و درنهایت این اتفاق مزید بر علت شد که امروز استقلال برای پیدا کردن یک زمین تمرین خوب باید خانه‌به‌دوش شود. همین الان نیز به مدیران باشگاه استقلال اعلام می‌کنم که در صورت امکان زمین کمپ حجازی که سه سال اجاره داده شده است را تحویل بگیرند و بنده با توجه به سوابقی که دارم تضمین می‌کنم تا یکی دو ماهه ابتدای سال بعد این زمین را آماده بهترین شرایط برای تمرین کردن دوباره تحویل باشگاه می‌دهم تا برای تمرین کردن این همه خانه‌به‌دوش نباشیم ضمن اینکه از سال ۸۷ تمام اقدامات مربوط به کمپ هجازی ازجمله گرفتن مجوز و ساخت‌وساز آن را خودم انجام دادم و به تمام شرایط آنجا احاطه دارم هرچند در این بین امیر قلعه‌نویی و دوستان ایشان نیز کمک‌های زیادی به بنده و ساخت‌وساز کمپ حجازی کردند.»

کامرانی تاکید کرد «زمین مرغوبکار را نیز در سال ۷۵ با توجه به اینکه در آن سال مدیر مجموعه بودم از آقای خطیب و اداره‌کل گرفته و ۱۵ ساله به مبلغ سالانه ۵ میلیون تومان به باشگاه استقلال اجاره دادم و حالا هم قرار است از هفته آینده دوباره مجموعه را تحویل گرفته و سروسامانی به زمین چمن آن بدهیم‌ و ان‌شاءالله زمین چمن کمپ حجازی را هم درست کنیم تا استقلال از این وضعیت خلاص شود چون خود من به‌عنوان یک استقلالی از این شرایط خجالت می‌کشم و واقعا خجالت‌آور است بعد از این همه بدبختی سند تک‌برگ را گرفتیم حالا بخواهیم آن را اجاره داده و خودمان آواره باشیم.»

وی درباره شرایط ورزشگاه امام رضا(ع) و کمپینی که درخصوص تجهیز این ورزشگاه به راه افتاده و اینکه چرا زمین ورزشگاه چمن طبیعی نمی‌شود، گفت: «اتفاقا این ورزشگاه یکی از ورزشگاه‌های خوب تهران است و از شهرداری هم تشکر می‌کنیم آن را به ما واگذار کرد اما درخصوص اینکه چرا چمن مصنوعی آن به چمن طبیعی تبدیل نمی‌شود نیز باید عرض کنم چون این زمین مالکیتش به استقلال تعلق ندارد پس نمی‌توانیم مالی که غیر است را تصرف کرده و در آن هزینه کنیم مگر اینکه شهرداری سند آن را به نام استقلال بزند. ورزشگاه امام رضا(ع) هم مثل مجموعه انقلاب و زمین تهرانسر ملک غیر به‌شمار رفته و نمی‌توانیم آنجا عملیات بازسازی انجام دهیم و اصلا اجازه این کار را نداریم اما درخصوص مرغوبکار و کمپ حجازی می‌توانیم این کار را انجام دهیم چون ملکیت و سند آن به نام خودمان است. اگر این اتفاقات بیفتد با شهامت می‌گویم ابتدای سال آینده زمین چمن کمپ را به بهترین شکل به استقلال تحویل خواهیم داد تا دیگر دنبال زمین نباشیم.»

 رهایی از مدیریت هزینه و اعتبار دوباره به استقلال

درحال حاضر هزینه‌های گزافی هر ماهه و هر ساله برای زمین تمرین استقلال صرف می‌شود که شاید مبلغ آن در سال به دو تا سه میلیارد تومان هم برسد اما اگر مدیران امروزی این باشگاه که صرفا به مدیریت هزینه عادت کرده‌اند بتوانند از بخشی از هزینه‌ها کاسته و صرفه‌جویی کنند مطمئنا با هزینه‌هایی به مراتب کمتر از اجاره ورزشگاه‌های بی‌کیفیت، یک چمن استاندارد و با کیفیت که سال‌های سال می‌تواند نیازهای تمرینی استقلال را تامین کند به این باشگاه اعتبار دوباره خواهد بخشید.

 * نویسنده: محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار