• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۹-۱۸ - ۱۱:۱۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
عبدالجبار کاکایی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

چاوشی به‌جز مولانا از شاعر دیگری نخواند

هر زمانی چاوشی مولانا خوانده را پسندیدم. استثنائا آنچه از مولانا خوانده را دوست دارم. سایر کارهای او را یا نشنیده‌ام یا یکبار شنیده‌ام و دیگر گوش نکردم. به نظرم کارهایی که از مولانا می‌خواند حس و حال و لحن و به‌خصوص ملودی‌هایی که انتخاب می‌کند با ریتم کارهای مولانا هماهنگ است.

چاوشی به‌جز مولانا از شاعر دیگری نخواند

به گزارش «فرهیختگان»، متن گفت‌وگوی عبدالجبار کاکایی، شاعر با «فرهیختگان» به شرح ذیل است:

تحلیل شما از موسیقی و شعرهایی که محسن چاوشی می‌خواند و تاثیری که در موسیقی ایران دارد، چیست؟ قطعات آلبوم‌های او را گوش داده‌اید؟

هر زمانی مولانا خوانده را پسندیدم. استثنائا آنچه از مولانا خوانده را دوست دارم. سایر کارهای او را یا نشنیده‌ام یا یکبار شنیده‌ام و دیگر گوش نکردم. به نظرم کارهایی که از مولانا می‌خواند حس و حال و لحن و به‌خصوص ملودی‌هایی که انتخاب می‌کند با ریتم کارهای مولانا هماهنگ است. اتفاقا اگر بخواهم توصیه‌ای هم به ایشان داشته باشم این است که خارج از مولانا کار دیگری را نخواند. حتی شعرهایی که رنگ شعر مولانا را دارد نخواند. مستقیم به اصل برود و سراغ فیک نرود. برخی مواقع شعری شبیه مولاناست ولی حس و حال شعر مولانا را ندارد. درباره ایشان نظرم این است که بیشتر کارهای مولانا را بخواند.

به نظر شما که با خوانندگان زیادی کار کرده‌اید کنسرت ندادن برای یک خواننده ویژگی مثبت است یا منفی؟

هر خواننده دلیل‌های خودش را دارد. مدتی می‌گفتند ظرفیت صدای او برای کنسرت مناسب نیست که این حرف پرت و یاوه‌ای است. کنسرت لزوما به این معنا نیست که با صدای اصلی خواننده اجرا شود و می‌تواند با صدای ضبط شده هم کنسرت اجرا کند. در همه دنیا این وجود دارد. در کشور ما طوری جا افتاده که باید صدا زنده باشد. اینکه کنسرت برگزار نمی‌کند بستگی به برنامه‌گذار یا تهیه‌کننده او دارد.

خود او گفته بود امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری سالن‌ها اجازه نمی‌دهد؟

موسیقی‌های ایشان افکتیو نیست که بگوییم نیاز به افکت دارد. به هر حال سالن‌های معتبر ما همین‌هاست. در جایی نظر ایشان را نخواندم که چرا کنسرت برگزار نمی‌کند. حقیقتا یکی دو بار به این موضوع فکر کردم اما موسیقی ایشان برای خلوت آدم‌ها خوب است. آلبوم هم مجموعه آهنگ‌هایی است که خلوت آدم‌ها را پر می‌کند. لزومی هم ندارد همه خواننده‌ها کنسرتی شوند. کنسرت‌های امروز هم حال و هوای مجلسی دارد.

یعنی بیشتر به سمت مجالس عروسی و شادی می‌روند؟

سخت است مخاطب کنسرت را راضی کنید که در سالن بنشیند، به آن اندازه شنونده حرفه‌ای هم نداریم که بتوانند از کنسرت‌های حرفه‌ای و خواننده‌های حرفه‌ای و خواننده‌هایی که صرفا به دلیل هنر روی صحنه می‌روند، حمایت مالی کنند. عده‌ای می‌گویند برای سرگرمی می‌آییم و شادی هم می‌کنند.

عده‌ای معتقدند نسل‌های جدید با اشعار کلاسیک ما زیاد ارتباط برقرار نمی‌کنند یا علاقه ندارند، اما الان چاوشی سراغ مولوی می‌رود و طرفداران او هم جوانان هستند. این نسل در فضای مجازی آثار او را طرفداری می‌کنند. چه اتفاقی می‌افتد وقتی اشعار مولوی در جای دیگری خوانده می‌شود آنقدر مورد توجه نیست ولی وقتی توسط چاوشی خوانده می‌شود مورد توجه این نسل قرار می‌گیرد؟

ایشان اولین کسی نیست که مولوی می‌خواند. خواننده‌های حق‌الزحمه‌ای و آزادی که سال‌هاست با سازمان صداوسیما همکاری می‌کنند، مولانا، حافظ و سعدی می‌خوانند. این که صدای چاوشی یه یکباره می‌گیرد و مورد اقبال است به نظر من به دلیل تاثیرگذاری موسیقی است و نوع انتخاب موسیقی‌اش مهم است. شکل اجرای ایشان با تلفیقی از رنگ صدای او تاثیرگذار است. برخی خواننده‌های دیگر این استعداد را دارند حتی خواننده‌ای به نام آقای شهرام شکوهی بود که گفتم اگر مولانا بخوانند با توجه به تن و رنگ صدایی که دارد مورد اقبال قرار می‌گیرد. آن صلابت را صدای آنها دارد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار