• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۹-۱۹ - ۲۳:۱۴
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
دیدارهای پایانی مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا

زنگ خطر در مادرید، فرصت خوب برای طارمی

تا قبل از دیدارهای امشب 4 تیم از این گروه‌ها صعود خود به مرحله بعد را قطعی کرده‌اند و با خیالی راحت‌تر رودرروی رقبای خود قرار می‌گیرند اما هیجان برای سایر تیم‌ها به‌خصوص برای دو تیم شهر مادرید که خطر حذف از این تورنمنت را به خوبی حس می‌کنند همچنان وجود دارد.

زنگ خطر در مادرید، فرصت خوب برای طارمی

به گزارش «فرهیختگان»، هفته پایانی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا امشب و با برگزاری 8 دیدار گروه‌های یک تا چهار خاتمه خواهد یافت تا تکلیف تیم‌های صعود‌کننده به دور حذفی و همچنین لیگ اروپا در گروه‌های مختلف مشخص شود. تا قبل از دیدارهای امشب 4 تیم از این گروه‌ها صعود خود به مرحله بعد را قطعی کرده‌اند و با خیالی راحت‌تر رودرروی رقبای خود قرار می‌گیرند اما هیجان برای سایر تیم‌ها به‌خصوص برای دو تیم شهر مادرید که خطر حذف از این تورنمنت را به خوبی حس می‌کنند همچنان وجود دارد.

گروه A: جدال سرنوشت‌ساز در اتریش

در این گروه بایرن‌مونیخ تکلیف خود را خیلی زود مشخص کرد و با کسب 13 امتیاز هم صعود و هم صدرنشینی‌اش را قطعی کرده است. به این ترتیب دیدار امشب شاگردان هانسی فلیک برابر لوکوموتیو مسکو برای ژرمن‌ها تشریفاتی خواهد بود اما تیم روسی که تنها برای رسیدن به رده سوم و رفتن به لیگ اروپا شانس دارد باید برای تحقق این هدف میزبان قدرتمند خود را شکست دهد که کار بسیار سختی برای آنها خواهد بود.

اما دیدار مهم این گروه را در سالزبورگ شاهد خواهیم بود. رویارویی اتلتیکومادرید با ردبول سالزبورگ تکلیف دومین تیم صعود‌کننده از این گروه را مشخص خواهد کرد. صدرنشین کنونی لالیگا با 6 امتیاز فعلا رده دوم را در اختیار دارد و تیم اتریشی نیز 4 امتیازی است. به این ترتیب شاگردان سیمئونه اگر این بازی را نبازند به همراه بایرن به مرحله بعد صعود خواهند کرد. دیدار رفت دو تیم در وندا متروپولیتانو با برتری 3 بر 2 اتلتیکو به پایان رسید و حالا تیم اتریشی به‌دنبال جبران این شکست و خلق شگفتی در این مرحله از مسابقات است.

سالزبورگ هفته گذشته نخستین بردش در مرحله گروهی را برابر لوکوموتیو مسکو به‌دست آورد اما آنها هیچ‌گاه در طول مدت حضور خود در لیگ قهرمانان دو بازی پیاپی را نبرده‌اند و از سوی دیگر اتلتیکو هم که هر سه بازی قبلی خود را با تساوی پشت‌سر گذاشته است هرگز 4 مساوی پشت‌سرهم در این تورنمنت کسب نکرده است. با این حال سیمئونه که در بستن بازی و کسب تساوی تبحر بالایی دارد احتمالا در این مسابقه هم ریسک نخواهد کرد و ترجیح خواهد داد با هدف کسب مساوی تیم را به زمین بفرستد. او برای این مسابقه همچنان لودی، ورسالیکو، کاراسکو، دیه‌گو کاستا و مانو سانچز را به‌دلیل مصدومیت در اختیار ندارد اما منفی شدن تست کرونای لوئیس سوارز و بازگشت او به ترکیب می‌تواند خبر بسیار خوبی برای او و تیمش باشد.

گروه B: فرصت آخر زیزو؟

رسانه‌های اسپانیایی در روزهای اخیر تردیدهایی درباره آینده زین‌الدین زیدان روی نیمکت رئال ایجاد کرده‌اند و معتقدند ناکامی در لیگ قهرمانان می‌تواند به معنای برکناری این مربی فرانسوی باشد. نکته جالب اینکه رئالی‌ها در این گروه شانس قرار گرفتن در هر 4 رده را دارند و به همین دلیل سرنوشت صعود هنوز در دست خودشان است. نتایج نه‌چندان مناسب تیم سبب شده زیدان فشار هواداران و رسانه‌ها را به خوبی حس کند و می‌داند که حذف در مرحله گروهی لیگ قهرمانان برای این تیم اتفاقی در حد فاجعه خواهد بود و در صدر وقوع چنین اتفاقی باید منتظر عواقب آن باشد.

در ابتدا تصور می‌شد اینترمیلان رقیب اصلی رئال در این گروه است اما آنها رفت و برگشت حریف ایتالیایی را بردند اما هردو مسابقه خود را به شاختار دونتسک اوکراین واگذار کردند؛ اتفاقی که شاید خود اوکراینی‌ها نیز انتظار آن را نداشتند و حالا یکی از مدعیان صعود از این گروه دشوار هستند. زیدان در دیدار امشب برابر مونشن‌گلادباخ صدرنشین محکوم به برد است و حتی شاید تساوی هم باعث کنار رفتن تیمش از دور مسابقات شود. این مربی فرانسوی در نشست خبری پیش از این دیدار گفت: «بازی بسیار مهمی را در پیش داریم و به خوبی می‌دانیم که از این مسابقه چه می‌خواهیم؛ سه امتیاز بازی را. من به هیچ چیز جز پیروزی تیمم فکر نمی‌کنم و دوست ندارم گزینه‌های دیگر را در نظر بگیرم. تمام هدف ما رسیدن به سه امتیاز این مسابقه است تا صعودمان را قطعی کنیم.»

او در ادامه درباره اینکه درصورت رفتن تیمش به لیگ اروپا چه احساسی خواهد داشت، افزود: «اصلا دوست ندارم به چنین موضوعاتی فکر کنم. تنها نکته‌ای که فعلا در ذهن ما و بازیکنان وجود دارد صعود به دور بعد است. باید تمام تلاش خود را انجام دهیم و بازی خوبی ارائه کنیم تا به دور بعد برسیم. در غیر این صورت باشگاه آزاد است تا درباره آینده خود و تیم تصمیم بگیرد و من به تصمیم آنها احترام خواهم گذاشت.»

شاید این تصمیم برکناری زیدان باشد تا او برای دومین‌بار جدایی از این باشگاه را تجربه کند. در دوره نخست این خود او بود که پس از سومین قهرمانی در اروپا تصمیم گرفت در اوج تیمش را ترک کند اما اوضاع بد مادریدی‌ها باعث شد تا مجبور شود دوباره به برنابئو برگردد. این‌بار اما شرایط بر وفق مرادش پیش نرفته و تیمش دوران خوبی را سپری نمی‌کند. شکست هفته گذشته برابر شاختار زنگ خطری جدی برای او بود و رسانه‌های اسپانیایی از ضرب‌الاجل باشگاه به زیزو خبر دادند. او در ابتدای این هفته برابر سویا بازی سختی را برد و البته این برتری را مدیون اشتباه دروازه‌بان حریف و گل به خودی اوست. با این حال کسب سه امتیاز این دیدار باعث شد با روحیه‌ای بهتر برای دیدار امشب مهیا شوند. غیبت سرخیو راموس در خط دفاعی به رئال لطمه زیادی زد و حالا او آماده بازگشت به میدان است. با این حال زیدان هنوز نمی‌تواند از نفراتی چون دنی کارواخال، ادن آزارد، لوکاس واسکز و اودریوزولا استفاده کند.

مونشن‌گلادباخ نیز که هم‌اکنون صدرنشین گروه است، در ابتدای هفته برابر فرایبورگ با تساوی 2 – 2 متوقف شد اما برای کسب نتیجه برابر رئال انگیزه‌های زیادی دارد. مارکوس تورام و السانه پلی درخط حمله این تیم عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته‌اند و نقش مهمی در موفقیت تیم خود تا این هفته از مسابقات ایفا کرده‌اند.

در دیگر دیدار این گروه نیز اینترمیلان که با غلبه بر مونشن‌گلادباخ در هفته قبل امیدهای رئال برای صدرنشینی را زنده نگه داشت، میزبان شاختار دونتسک اوکراین خواهد بود. مصاف این دو تیم نیز از حساسیت زیادی برخوردار است چون هر دو شانس صعود به دور بعد این مسابقات را دارند و این تنها گروهی است که هنوز هیچ تیمی از آن حذف نشده است. آنتونیو کونته برای این دیدار لئوتارو مارتینز، نیکولا بارلا و اشلییانگ را پس از مدتی مصدومیت در اختیار دارد و آرتورو ویدال نیز که بازی قبلی تیمش را به‌دلیل محرومیت از دست داده بود دوباره می‌تواند در ترکیب تیمش به میدان برود.

گروه  C: شانس طارمی برای رسیدن به ترکیب اصلی

در این گروه تکلیف تیم‌های اول و دوم هفته گذشته مشخص شد و منچسترسیتی و پورتو جایگاه‌شان تثبیت شده است. تنها رقابت برای رسیدن به رده سوم و رفتن به لیگ اروپا در جریان است که در این میان شانس المپیاکوس بیشتر از مارسی است.

تیم یونانی امشب در خانه میزبان پورتو است و حتی درصورت شکست در این مسابقه نیز شانس زیادی برای رسیدن به لیگ اروپا خواهد داشت. المپیاکوس و مارسی هردو 3 امتیازی هستند اما در دیدارهای رودررو تیم یونانی یک گل در خانه حریف به ثمر رسانده که می‌تواند برگ‌برنده آنها در صورت مساوی شدن امتیازات دو تیم در پایان دیدارهای امشب باشد.

پورتو که این هفته در زمین توندلا و با گلزنی مهدی طارمی به برتری 4 بر 3 رسید، در این بازی تشریفاتی احتمالا به برخی ستاره‌های خود استراحت خواهد داد. به همین دلیل احتمال اینکه سرخیو کونسیسائو بالاخره در لیگ قهرمانان هم از طارمی در ترکیب اصلی تیمش استفاده کند، وجود دارد که می‌تواند باعث به ثمر رسیدن نخستین گل طارمی در این تورنمنت شود. مارسی نیز که هفته گذشته پس از رکورد عجیب 13 شکست پیاپی در لیگ قهرمانان موفق شد برابر المپیاکوس به برتری برسد، امشب در زمین سیتی کار بسیار سختی برای کسب امتیاز و رسیدن به لیگ اروپا خواهد داشت.

گروه D: هلند یا ایتالیا؟

در این گروه لیورپول با وجود مشکلات زیادی که بابت مصدومیت و بیماری بازیکنانش داشت توانست برابر تیم‌های شگفتی‌ساز سال‌های قبل امتیازات لازم را جمع‌آوری کرده و پیش از پایان مسابقات صدرنشینی‌اش را قطعی کند. آنها امشب در دانمارک مهمان میتیلند خواهند بود که این مسابقه هیچ تاثیری در سرنوشت دو تیم نخواهد داشت. مسابقه جذاب و تماشایی این گروه را دو تیم آژاکس و آتالانتا در آمستردام برگزار خواهند کرد. آتالانتا با یک امتیاز برتری نسبت به حریف هلندی در رده دوم گروه قرار دارد و با کسب تساوی هم راهی مرحله بعد خواهد شد اما میزبان برای صعود به برد نیاز دارد و با توجه به عملکرد اخیر دو تیم در لیگ قهرمانان جدال اندیشه‌های گاسپرینی و تن‌هاگ بسیار جذاب و تماشایی خواهد بود. آژاکس که تا پیش از دیدار هفته گذشته برابر لیورپول شانس خوبی برای صعود از این گروه داشت دیدار حساس برابر تیم انگلیسی را با اشتباه عجیب آندره اونانا، گلر خود باخت تا در دیدار آخر خود محکوم به برد باشد.

* نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار