• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۹-۱۵ - ۰۸:۲۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
گزارش «فرهیختگان» از نقطه ضعف بزرگ استقلال؛ معضل شرح وظایف روی نیمکت

کارآموز و دادزن یا دستیار؟

محمودی: ظاهرا برخی دستیاران به فکری تحمیل شده‌اند!

الان به‌نظر می‌رسد بیشتر روی نیمکت استقلال تداخل وظایف وجود داشته و اگر فکری برای این موضوع چاره‌ای نیندیشد آبی‌ها مطمئنا با مشکلات بیشتری در ادامه فصل مواجه خواهند شد، چراکه ظاهرا تعداد زیادی از مربیان جوان روی نیمکت این تیم درحال کارآموزی هستند!

کارآموز و دادزن یا دستیار؟

به گزارش «فرهیختگان»، تیم فوتبال استقلال با وجود آنکه موفق شده تا پایان هفته چهارم رقابت‌های لیگ برتر با ۷ امتیاز خود را در کورس مدعیان قهرمانی نگه دارد و از سوی دیگر بهترین شروع چند فصل اخیر خود را رقم بزند، در فاز حرکتی، نحوه ارائه تاکتیک‌های تیمی و فوتبالی‌ای که در زمین ارائه می‌دهد آنچنان موفق عمل نکرده و به قولی امیدوارانه بازی نمی‌کند. استقلالی‌ها چه‌بسا فقط در بازی اول آن هم به‌خاطر اینکه توفیق اجباری نصیب‌شان شده بود تا به‌دلیل بسته بودن پنجره‌های نقل‌وانتقالاتی تیم‌شان از بازیکنان فصل گذشته استفاده کنند، یک فوتبال هماهنگ و سرتر از حریف را به‌نمایش گذاشتند و موفق شدند مس رفسنجان را در تهران شکست دهند. هرچند کمی شانس هم با محمود فکری همراه بود که یکی از ضعیف‌ترین تیم‌های فصل تا به اینجای کار در هفته اول رقیب استقلال شود، در غیر این‌صورت بعید نبود این تیم در آغاز لیگ نیز با مشکل مواجه شود. هرچند در ادامه و با برگزاری دیدارهای دیگر از ضعف‌های آبی‌پوشان در میدان و نیمکت فنی این تیم رونمایی شد تا یک‌بار دیگر این نگرانی در دل آبی‌دوستان ایجاد شود که این فصل هم قرار نیست سرنوشت استقلال در پایان فصل با کامیابی گره بخورد!

یکی از انتقادات مهمی که به محمود فکری می‌شود، این است که او کادر یکدستی را درکنارش برای هدایت استقلال جمع نکرده و همین موضوع تا به اینجای کار به‌ضررش تمام شده است.

 نداشتن شرح وظایف

بیشتر از هرچیز دیگری روی نیمکت استقلال شلوغی و هرج‌ومرج و رفت‌وآمدهای زیاد توی ذوق می‌زند و انگار شرح وظایف مربیان و دستیاران فکری روی نیمکت مشخص نیست. فیلمی مربوط به بازی با پیکان منتشر شده که نشان می‌دهد حنیف عمران‌زاده در مشورت با برهانی یک حرف می‌زند، اما صمد مرفاوی حرف او را وتو کرده و بلند داد می‌زند الان وقت انجام این کار نیست. این موضوع به‌وضوح نشان می‌دهد که شرح وظایفی برای دستیاران فکری مشخص نشده است. علی چینی، دستیار منصوریان چندی پیش در گفت‌وگو با «فرهیختگان به این موضوع اشاره کرده بود که: «در زمان منصوریان همه دستیاران با هم مشورت می‌کردند و نقطه نظرات را خرمگاه به سرمربی ارائه می‌داد.» اما الان به‌نظر می‌رسد بیشتر روی نیمکت استقلال تداخل وظایف وجود داشته و اگر فکری برای این موضوع چاره‌ای نیندیشد آبی‌ها مطمئنا با مشکلات بیشتری در ادامه فصل مواجه خواهند شد، چراکه ظاهرا تعداد زیادی از مربیان جوان روی نیمکت این تیم درحال کارآموزی هستند!

 شرایط استقلال و نساجی یکی است؟

چند تن از این دستیارانی که درحال‌حاضر روی نیمکت استقلال حضور دارند در نساجی نیز فکری را همراهی می‌کردند و اتفاقا تیم موفقی را تشکیل داده بودند، با این‌حال بزرگ‌ترین سوال و ابهامی که درحال‌حاضر به‌وجود می‌آید، این است که آیا شرایط استقلال به‌عنوان یکی از محبوب و پرهوادارترین تیم‌های ایران با تیمی مثل نساجی یکی است؟ آیا فکری این ذهنیت را دارد که چون با همان کادر در تیمی مثل نساجی موفق بوده پس همین نقشه راه در استقلال هم به موفقیت ختم می‌شود؟ از سوی دیگر حضور دومربی که قبلا سرمربی استقلال بوده‌اند به سود این مربی جوان است یا دردسرساز خواهد شد؟

 فکری به فکر تقویت

چندی پیش به این موضوع اشاره کردیم که فکری نیز به این امر واقف شده است که باید روی نیمکت تیم تغییراتی را ایجاد کند اما هر چقدر از فصل سپری شده و استقلال و فکری با این وضعیت ادامه دهند مطمئنا بیشتر هم نمی‌توان به آینده این تیم دل خوش کرد. این در حالی است که استقلال در لیگ ایران و با تیم‌های هم سطح خود بازی می‌کند و نگرانی و دغدغه اصلی زمانی آغاز می‌شود که این تیم بخواهد پایش را به رقابت‌های آسیایی گذاشته و آن زمان اگر برای تقویت کادر فنی استقلال اقدامی نشده باشد خبری از موفقیت در آسیا هم نخواهد بود.

 محمودی: مظلومی شرح وظایفش را نمی‌داند

 برای بررسی بیشتر این موضوع با یکی از بازیکنان پیشین استقلال همکلام شدیم. کاظم محمودی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درمورد اینکه آیا این کادر فنی می‌تواند به سرمربی استقلال کمک کند یا خیر، گفت: «از آنجا که سابق بر این یک دوره مربیگری را با فکری در کشور برزیل سپری کردیم، تقریبا یک شناخت نسبی از فکری دارم. مربی خوبی است و از مدیریت و اعتمادبه‌نفس مطلوبی برخوردار است، اما احساس می‌کنم ‌برخی از این نفرات کادر فنی به فکری تحمیل شده باشند.»

وی درباره اینکه فکری با بیشتر این نفرات در نساجی کار کرده و موفق بوده است، گفت: «این دو باشگاه یعنی نساجی و استقلال شرایط متفاوتی دارند و اصلا قابل قیاس نیستند. تیم شمالی را شاید خود فکری با چند دستیار معمولی هم می‌توانست اداره کند، اما در استقلال اوضاع متفاوت است و وقتی به این تیم می‌آیید هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ مدیریتی باید پیشرفت کرده و خود را قوی‌تر کنید. به‌طور مثال فردی مثل پرویز مظلومی که الان سرپرست استقلال بوده و برای من قابل احترام است، نمی‌تواند مثل آن زمان که سرمربی بود کارهای آن زمان را انجام بدهد، اما این اتفاق یعنی سابقه حضور مظلومی در امور فنی باعث می‌شود حالا هم در کار فکری دخالت کند و این موضوع درنهایت ذهنیت تاکتیکی سرمربی را به‌هم ریخته و او را دچار دوگانگی می‌کند.»

محمودی تاکید کرد: «وقتی صحبت از دستیار می‌شود باید فردی درکنار سرمربی قرار بگیرد که اولا به تفکرات او واقف باشد و بداند که سرمربی چه فلسفه‌ای برای بازی کردن دارد و از چه استراتژی بهره می‌برد و چه چیزی از بازیکنان می‌خواهد و این موضوع مهم‌ترین وظیفه برای دستیاران محسوب می‌شود، اما درخصوص مظلومی احساس می‌کنم چون سال اولی است که سرپرستی می‌کند، معتقدم او شرح وظایف خود را خیلی خوب نمی‌داند. ضمن اینکه نباید در کار مربیان دخالت کند، به‌طور مثال در بازی با فولاد تیمی که سرپرست قوی دارد نباید ۱۰ نفره به کارش ادامه دهد، چون در آن زمان سرمربی و کادر تمام ذهنیت‌شان درگیر بازی و تحولات و آنالیز حریفان و بازی‌خوانی بوده و اتفاقات حاشیه‌ای و جمع کردن آنها برعهده سرپرست است. مباحث مدیریتی و جمع کردن حواشی در کنار مسائل فنی اهمیت زیادی دارد و نمی‌توان آن را نادیده گرفت و از سویی حفظ شخصیت تیمی و ایجاد نظم و انضباط بیشتر به سرپرست تیم برمی‌گردد. امیدوارم این شرح وظایف را پرویز مظلومی بیشتر فراگرفته و آنها را رعایت کند.»

پیشکسوت استقلال افزود: «دستیاران یک سرمربی در امر موفقیت نقش بسزایی دارند. باید این موضوع در تیمی مثل استقلال تقسیم‌بندی و شرح وظایف مشخص شود، هرچند احساس می‌کنم یک مقدار تبادل افکار و همین شرح وظایف در این تیم مشخص نیست و چه‌بسا حتی محمود فکری به‌خاطر اینکه مرفاوی و مظلومی از لحاظ سن‌وسال و کسوت از او بزرگ‌تر هستند ملاحظه‌شان را می‌کند، در حالی که نباید این‌طور باشد و به‌نظر من همه دستیاران باید در اختیار سرمربی بوده و از ایشان تبعیت کنند تا تفکرات ایشان را به‌نحو احسن اجرا کنند.»

محمودی در پاسخ به این سوال که با چه استدلالی می‌گوید برخی از این دستیاران به فکری تحمیل شده‌اند، گفت: «احساس می‌کنم به فکری گفته‌اند از پیشکسوتانی مثل مظلومی و مرفاوی استفاده کند، چون اینها به‌خاطر مقبولیتی که در بین هواداران دارند، می‌توانند به نفع مدیران بالادستی حواشی را جمع کنند و وقتی تیم نتایج ضعیفی بگیرد و نتواند موفق عمل کند هواداران و پیشکسوتان به‌خاطر حضور این نفرات بیشتر صبوری کنند. بنابراین به‌نظر من مدیریت با این کار خواسته فشار را از روی دوش خودش بردارد و این فشار را روی دوش پیشکسوتانی مثل مظلومی و مرفاوی و حتی خود فکری بیندازد و این درحالی است که از لحاظ فنی همه‌چیز به خود فکری ختم شده و درنهایت فقط او باید پاسخگو باشد. اگر تیم نتیجه نگیرد صددرصد او باید جوابگو باشد و نه مدیران باشگاه، چون آنها اعتقاد دارند در این وضعیت بهترین‌ها را به‌کار گرفته‌اند تا به این ترتیب فشار‌ها را از روی دوش خود بردارند.»

محمودی در پاسخ به این سوال که آیا این کادر می‌تواند به فکری کمک می‌کند یا خیر، گفت: «نظر من این است که در فوتبال روز دنیا باید مجهز به علم و دانش روز بود. هرچند این کادر از لحاظ شخصیتی انسان‌های بسیار محترمی هستند، اما الان باید کسانی بیایند و کمک کنند که از علم و دانش فوتبالی بیشتری برخوردار بوده و تحرک بیشتری هم داشته باشند. هرچند این نقطه نظر من فقط مربوط به استقلال نیست و سایر تیم‌های دیگر هم باید این موضوع را لحاظ کنند. برخی دوستان از دوران گذشته آمده و اتفاقا کمک‌های زیادی هم به استقلال کرده‌اند و الان هم می‌توانند در کمیته فنی به این باشگاه کمک کنند تا به‌عنوان دستیار و مربی، پس باید فضا را به جوان‌ترهایی بدهند که از یک‌سو علم و دانش روز را دارند و از سوی دیگر انرژی بیشتری دارند تا درنهایت استقلال کمک بیشتری شود.»

* نویسنده: محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار