• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۹-۱۴ - ۱۱:۵۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

امروز نگرانی دشمن از انقلاب علمی در ایران است

جلیلی گفت: امروز نگرانی دشمن از انقلاب علمی است که در ذیل انقلاب اسلامی شکل گرفته که علم را نه درجهت منافع مستکبران، بلکه در جهت توده‌های مستضعفین شکل می‌دهد.»

امروز نگرانی دشمن از انقلاب علمی در ایران است

به گزارش «فرهیختگان»، بسیج اساتید دانشگاه‌های صنعتی‌شریف، علم‌وصنعت، شهید‌بهشتی، خواجه نصیرالدین طوسی و تهران پنجشنبه 13 آذر اقدام به برگزاری مجازی مراسم بزرگداشت دانشمند هسته‌ای کشور، شهید محسن فخری‌زاده کردند که دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه‌ها و سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به‌عنوان سخنرانان این مراسم، مطالبی را پیرامون شخصیت علمی این دانشمند شهید و همچنین نحوه برخورد با این حادثه تروریستی بیان کردند.

سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  در این مراسم گفت: «در بحث ترور شهید فخری‌زاده شاید این پرسش ایجاد شود که چرا در جهان امروز با همه ادعاهایی که برای آزادی، تمدن و... وجود دارد، دانشمندان هدف تروریست‌ها قرار می‌گیرند؟ درحالی‌که می‌بینیم تمدن غرب ادعا می‌کند که از دوران قرون وسطی عبور کرده‌ایم، از برهه‌ای که انجام تحقیقات علمی ممنوع بوده و دانشمندان به‌خاطر آن محاکمه می‌شدند، گذشته‌ایم، اما عملا امروز و در سال 2020 به چشم می‌بینیم که غربی‌ها رفتاری دارند که روی قرون وسطی را سفید کرده است. آنها به دانشمندان محدودیت‌هایی را تحمیل می‌کنند که بی‌سابقه است و حتی دیدیم وقتی فرصت پیدا می‌کنند، اقدام به بازداشت اساتید دانشگاهی می‌کنند.»

او افزود: «آنها دانشمندان را توسط مجامع و سازمان‌های بین‌المللی که ادعای تحقق یک نظم نوین جهانی دارند، در لیست سیاه قرار می‌دهند؛ از آن بدتر اینکه امروز دنیا شاهد است همان کسانی که در فهرست سیاه قرار می‌گیرند، توسط تروریست‌ها هدف قرار گرفته می‌شوند. شهید فخری‌زاده هم اسمش در فهرست سیاه سازمان‌های این‌گونه قرار می‌گیرد و هم توسط تروریست‌ها به شهادت می‌رسد. درحالی‌که به‌گفته خود غربی‌ها، ترور یعنی حد اعلای ترساندن و آنها تمام تلاش‌شان این است که دانشمندان ما را بترسانند ولو با حذف فیزیکی. اما اینکه چرا این کار را می‌کنند، پرسش مهمی است که جا دارد در مراکز علمی مورد کاوش قرار بگیرد. چرا رفتار قرون وسطایی در این عصر آن هم درقالب ترور شکل می‌گیرد؟ شاید جواب آن در بحث علمی این باشد که آنها می‌دانند اگر قدرتی به‌دست آورده‌اند، این‌قدرت را مرهون علم هستند و این پیشرفت‌های علمی بوده که برای آنها قدرت را در عرصه‌های مختلف ایجاد کرده و طبیعی است که آنها می‌خواهند این ‌قدرت تنها در انحصار خودشان باشد و اجازه ندهند دیگران قدرتمند شوند.»

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اگر غربی‌ها امروز خودشان را در موضع رهبری جهان می‌دانند، بدان دلیل است که احساس می‌کنند قدرتی در اختیار دارند، اظهار داشت: «در موضوع هسته‌ای هم می‌بینیم که می‌گویند پنج قدرت در جهان می‌توانند سلاح هسته‌ای داشته باشند. ازسوی دیگر رئیس‌جمهور فعلی آمریکا را ببینید چگونه برای دنیا رجز می‌خواند و حتی رئیس‌جمهور قبلی هم در سند 2015 استراتژیک آمریکا اعلام می‌کند که این کشور باید بتواند تا 100سال آینده رهبری جهان را دراختیار داشته باشد، اما سوال این است که چه کسی این حق را به آنها داده است؟ به صراحت در آن سند اوباما اعلام می‌کند برای همین مهم باید فاصله معنادار خودمان را با دیگر کشورها حفظ کنیم و می‌بینیم که چنین رفتارهایی نیز از همان زمان شروع شده است.»

جلیلی با اشاره به اعمال تحریم‌های ثانویه بیان داشت: «نگاه کنید تحریم ثانویه یعنی اگر کشوری با یک کشور دیگر که توسط آمریکا تحریم است، رابطه داشته باشد، به‌خاطر این کار مورد تحریم قرار می‌گیرد و اتفاقا چنین تحریم‌هایی در زمان اوباما شروع شده است. این فضا به کسانی که منکر علم نیستند و علم را هم قدرت می‌دانند، اما رهبری آمریکا را نمی‌پذیرند، مورد چنین ترورهایی قرار می‌گیرند. درحقیقت این کشورها دانشمندانی دارند که علم را جهت می‌دهند، اما نه در راستایی که آمریکا می‌خواهد، بلکه علم را برای ربوبیت می‌خواهند. در این مسیر استقامت هم می‌کنند، به‌طوری‌که نه تهدید را می‌پذیرند و نه فریب تزویر دشمن را می‌خورند.»

او با بیان اینکه شهید فخری‌زاده سال‌ها درمعرض تهدید دشمنان قرار داشت، افزود: «اما این تهدیدها در او اثر نمی‌کرد و این انسان‌ها ارزشمند بوده و مردان رشید عصر ما هستند که همچون جوانانی که قرآن از آنها تحت عنوان اصحاب کف یاد می‌کند، قبول نمی‌کنند که کشوری بگوید نه‌تنها الان، بلکه برای 100 سال آینده نیز رهبری دنیا دراختیار من باشد. در اصل چنین جوانانی مقابل آمریکا ایستاده و حرکت بزرگی را شروع می‌کنند. زمانی که دشمن می‌بیند با ملتی مواجه است که از تهدید نمی‌ترسد و حتی نمی‌تواند او را تطمیع کند، دست به چنین اقداماتی می‌زند.»

   هیچ عاملی به اندازه تردید در دفاع از حقوق ملت تنش‌زا نخواهد بود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان داشت: «امروز به کسانی که می‌گویند دشمن را تحریک نکنید تا تنش ایجاد نشود، باید گفت دشمن تنها زمانی تحریک می‌شود که احساس کند می‌تواند به حقوق شما تعرض کرده و این تعرض نیز هزینه‌ای برای او نخواهد داشت. به‌عبارت دیگر امروز هیچ عاملی به اندازه تردید در دفاع از حقوق ملت تنش‌زا نخواهد بود و پاسخ ندادن به دشمن، او را جری کرده و تهدیدات بیشتری را متوجه کشور و حقوق مردم می‌کند. اگر رفتارهای تهدیدزای دشمن برای او هزینه‌زا نشود، هر روز یک تهدید جدی را ایجاد می‌کند. عده‌ای می‌گویند ما باید توافق کنیم، درحالی‌که در برهه‌ای بر سر همین موضوع هسته‌ای توافق صورت گرفت تا دشمن از اذیت و مزاحمت برای مردم دست بردارد، اما دیدیم که بعد از مدتی گفتند اصلا هدف رفع تحریم‌ها نبوده، بلکه توافق برای ایجاد امنیت بوده است.»

جلیلی بیان داشت: «در یکی از بندهای همین برجام آمده که ایران اگر می‌خواهد همین فعالیت علمی و تحقیق و توسعه را در حوزه غنی‌سازی اورانیوم داشته باشد، باید صرفا این کار را در تاسیسات نطنز انجام دهد. این کار برای آن بود که اگر بخواهند بتوانند به‌راحتی در آن خلل ایجاد کنند و دیدیم که وقتی این مهم را قبول کردیم، آنها خرابکاران را فرستادند و اقداماتی را در نطنز انجام دادند؛ با این‌حال دشمن می‌بیند با وجود همه این تلاش‌ها با دانشمندانی روبه‌رو است که نمی‌ترسند و به حرکت خودشان با سرعت ادامه می‌دهند که این مهم یک انقلاب علمی محسوب می‌شود.»

او گفت: «رهبری در بیانیه گام دوم فرمودند که امروز سنگ‌بنای یک انقلاب علمی گذاشته شده و این انقلاب شهیدانی ازجمله شهدای هسته‌ای را نیز داده که به علم یک بعد جدید و جهت الهی داده است. از سوی دیگر می‌بینیم که استدلال طرفداران ترور دانشمندان در رژیم صهیونیستی این بوده که با حذف افراد، فضای حاکم تغییر می‌کند، درحالی‌که اگر به تاسیسات حمله کنند، می‌توان آن را دوباره ساخت. در اصل امروز نگرانی دشمن از این انقلاب علمی است که در ذیل انقلاب اسلامی شکل گرفته که علم را نه درجهت منافع مستکبران، بلکه در جهت توده‌های مستضعفین شکل می‌دهد.»

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه آنهایی که فکر می‌کنند حرکت دانشمندان هسته‌ای ما در راستای منافع ملی نیست، اشتباه می‌کنند، گفت: «امروز در این جهاد بزرگ علمی خاکریز اول دانشمندان هسته‌ای کشور قرار دارند، دفاعی که ما امروز از دانشمندان هسته‌ای و حقوق هسته‌ای‌مان می‌کنیم، تنها دفاع از یک علم هسته‌ای و دانشمندان این حوزه نیست، بلکه دفاع از همه حقوق مردم و توانمندی‌های کشور و امنیت کشور است و اگر این خاکریز بشکند، دشمن در دیگر خاکریزها نیز تطمیع می‌کند. همان‌طور که دیدیم، وقتی دشمن احساس کرد می‌تواند در حوزه هسته‌ای جلو بیاید، بعد از مدتی بحث موشکی و دیگر حوزه‌ها را پیش کشید.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین