• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۹-۱۳ - ۰۳:۲۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
حاتمی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»‌: به‌خاطر ریگی ناراحتم و از او عذرخواهی می‌کنم

کفش‌هایم را آویزان نکردم چون میخ دیوار شل است!

پیکان بازی دفاعی زشت انجام نمی‌دهد، اگر شیخ بود به مشکل برمی‌خوردیم

دیگر از ما گذشته در مورد این چیز‌ها حرف بزنیم. جوان‌ها باید مصاحبه کنند و از فوتبال بگویند. من بارها قصد آویزان کردن کفش‌هایم را داشتم ولی میخش شل است، مدام می‌افتد.

کفش‌هایم را آویزان نکردم چون میخ دیوار شل است!

به گزارش «فرهیختگان»، حضور مارکوپولوی فوتبال ایران یکی از جاذبه‌های این فصل تیم فوتبال پیکان است. فرزاد حاتمی به واسطه بازی در تیم‌های تراکتور، سپاهان، استقلال و پرسپولیس و چند تیم دیگر شایسته این لقب است. او تقریبا در همه تیم‌های لیگ برتر بازی کرده است اما هنوز قصد خداحافظی از فوتبال را ندارد و حالا پیکان در فصل جدید با حاتمی قرارداد بسته است. هرچند او به دلیل مصدومیت نتوانست از ابتدا در ترکیب تیمش جای بگیرد، با این حال بازی با استقلال به دلیل پیشینه این بازیکن در جمع آبی‌ها بهانه خوبی بود تا مهدی تارتار این مهاجم بلندقامت را به میدان بفرستد. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با حاتمی را در ادامه می‌خوانید.

به نظر می‌رسد به خاطر مصدومیت ریگی خیلی تحت‌تاثیر قرار گرفتی؟

خیلی به خاطر این بازی ناراحتم. از اینکه به این بچه (ریگی) برخورد کردم خیلی فکرم درگیر است. چون کتفش در رفت. البته کتفش را جا انداختند ولی واقعا ناراحت شدم. فیلم این صحنه را نگاه کردم و متوجه شدم وقتی خواستم روی ریگی پرس کنم ناگهان حرکت کرد و مرا ندید و برخورد شکل گفت. واقعا ناراحت شدم. برایش در اینستاگرام استوری گذاشتم. شماره‌اش را نداشتم که زنگ بزنم ولی حتما بازهم پیگیری می‌کنم. از ریگی عذرخواهی می‌کنم. تاکنون چهار، پنج برخورد داشتم که رقیب روبه‌رویم حتی رباط پاره کرده ولی این مورد فرق داشت. آنجایی ناراحت شدم که توپ در اختیارش نبود و من داشتم مستقیم می‌رفتم و این بازیکن یک‌مرتبه تغییر مسیر داد و سرشانه‌اش به من برخورد کرد. جوان و با استعداد است و دوست ندارم حتی برای چند هفته باعث فاصله گرفتن یک بازیکن جوان و با استعداد از فوتبال شوم. امیدوارم زودتر خوب شود.

چرا بازی چنگی به دل نمی‌زد درحالی که توقع بازی زیباتری می‌رفت؟

دیگر از ما گذشته در مورد این چیز‌ها حرف بزنیم. جوان‌ها باید مصاحبه کنند و از فوتبال بگویند. من بارها قصد آویزان کردن کفش‌هایم را داشتم ولی میخش شل است، مدام می‌افتد. گذشته از شوخی بازی کم‌موقعیت ولی پربرخوردی بود. این برخوردها به خاطر شرایط زمین بود. مسئولان تیم هرچه سعی کردند زمین را به شرایط ایده‌آل برسانند بیش از این موفق نشدند. بارش باران زیاد بود و نتیجه‌اش بازی پربرخوردی شد.

پیکان اصرار داشت در این زمین بازی کنید. گویا خودتان هم راضی نبودید؟

ما هم دنبال زمین هموار هستیم. بازیکنان ما قدرت حمل توپ را دارند و اگر زمین بهتر باشد برای خودمان هم بهتر است ولی ظاهرا کاری نمی‌شود کرد و این ورزشگاه خانگی ماست. این زمین را انتخاب کرده قرارداد بستیم و باید در این زمین بازی‌ها را ادامه دهیم. امیدوارم در هفته‌های آتی کیفیت زمین بهتر شود.

به‌عنوان عضوی از تیم پیکان بازی دفاعی تارتار را می‌پسندی؟

جای ایراد گرفتن نیست، اگر این‌طور است پس از اینتر زمان مورینیو هم باید ایراد بگیریم. ما بازی دفاعی زشتی ارائه نمی‌دهیم بلکه روی تاکتیک بازی می‌کنیم. این تیم با تفکرات تارتار فاصله دارد چون نفرات را خودش نبسته است و روزی که آمد نتوانست بیش از سه، چهار مهره اضافه کند. از این‌رو مجبور است برای گل نخوردن تیمش را دفاعی بچیند. مطمئن باشید در نیم‌فصل دوم که نفرات مورد نظرش را بگیرد یا در همین نیم‌فصل اول که عیار بازیکنان دستش بیاید تیمی به مراتب هجومی‌تر روانه مسابقات خواهد کرد. تارتار همیشه دنبال بردن و سه امتیاز است. ولی استقلال تیم کوچکی نیست. کادر فنی خوب و بازیکنان بزرگی دارد. تیم ما مقابل استقلال دفاعی چیده نشده بود ولی به همه بازیکنان تاکید شده بود برای دفاع برگردند. ما در این بازی سه مهاجم به میدان فرستادیم. روستایی، صالحی و جبیره هر سه فوروارد هستند ولی تارتار تاکید داشت در دفاع کمک کنند. به همین دلیل ترکیب ما دفاعی دیده می‌شد.

دلت نمی‌خواست فرصت بازی بیشتری پیدا می‌کردی و به تیم سابقت گل می‌زدی؟

اخیرا همسترینگم پاره شده بود و تازه خوب شدم. امیدوارم در هفته‌های بعد بیشتر بازی کنم و تاثیر‌گذار باشم. بازی کردن من مهم نیست همین که تیمم نتیجه بگیرد من راضی هستم. این همه بازی کردم کجا را گرفتم که حالا نبودنم ناراحت‌کننده باشد. البته هر بازیکنی دوست دارد بیشتر بازی کند و دقایق زیادی در زمین باشد من هم از این قاعده مستثنی نیستم ولی اولویت نتیجه گرفتن تیم است.

تارتار به تو اعتقاد دارد و تو را با خود به هر تیمی می‌برد. چرا بازی نمی‌دهد؟

در هفته‌های بعد باید دید چه می‌شود. من هم باید بیشتر تلاش کنم تا بیشتر فرصت بازی پیدا کنم. مطمئنم تارتار کاری را می‌کند که درست‌تر است. خودش مرا به پیکان آورده و خودش بهتر می‌داند چه زمانی از من استفاده کند.

استقلال را چطور دیدی؟

تیم‌هایی در لیگ ایران موفق هستند که مهاجم بلندزن داشته باشند. هر تیمی را که در بالای جدول می‌بینید، یک مهاجم بلندزن دارد. مهاجمی که بتواند حفظ توپ کند و در نبردهای هوایی موفق باشد. ممکن است یک مهاجم کوتاه‌قد باشد ولی سرزن باشد. حتی در فوتبال اروپا هم به‌جز بارسلونا همه تیم‌ها یک مهاجم که روی هوا موفق باشد، دارند. بعضی وقت‌ها بازی گره می‌خورد و یک بلندزن می‌تواند کارساز باشد. در بازی با استقلال هم به دلیل همین نقص فکری مجبور شد در دقایق پایانی دانشگر را به خط حمله آورد. کاری که امیرخان در سال‌های قدیم می‌کرد و از حنیف، امیرحسین صادقی  یا محسن بنگر در این پست استفاده می‌کرد. اگر دیاباته در بازی بود ما مخصوصا در دقایق پایانی به مشکل برمی‌خوردیم.

با آنهایی که معتقدند تیم استقلال شلخته بازی می‌کند، موافقی؟

استقلال شلخته بازی نمی‌کند بلکه این بازیکنان با تفکر مربی‌شان فاصله دارند. فکری یک ماه است به استقلال اضافه شده است. یک ماه زمان کمی است چون به سرعت درگیر بازی‌ها شد. وقتی درگیر بازی‌ها می‌شویم دیگر به اندازه کافی فرصت برای تاکتیک‌پذیر کردن بازیکنان نیست چون هر هفته مجبوریم براساس بازی هفته بعد تمرین کنیم. باید مربی قبل از فصل تاکتیک خود را کار کند و در طول فصل براساس آنچه در ذهن بازیکنان تزریق کرده ضدتاکتیک حریف را از آنها بخواهد. فکری فرصتی برای این کار نداشت. درست مثل تیم ما و مهدی تارتار.

تو هم معتقدی با وجود گذشت 4 هفته از لیگ برتر هنوز عیار تیم‌ها مشخص نشده است؟

در مورد تیم‌هایی که مربیانش تازه آمدند نه تیم‌هایی که مربیانش مشخص بوده و تمرینات را زود شروع کردند. فکر می‌کنید چرا تیم قلعه‌نویی صدر جدول قرار دارد؟ چون تیمش را دو ماه قبل بسته و تمرینات را شروع کرده است. ایده‌های خود را به بازیکنان گفته و تفکراتش ملکه ذهن بازیکن شده است. یعنی الان تیم می‌داند چه می‌خواهد ولی مربیانی مثل تارتار و فکری هنوز به زمان نیاز دارند تا بازیکنان را به افکار تاکتیکی خود عادت دهند.

چرا مربی تیم‌تان به بازیکنان معترض بود و به دلیل ضعف فنی قصد جدایی داشت یا شاید از تیم دیگری پیشنهاد گرفته بود؟

تارتار با نیت کمک به تیم پیکان مسئولیت را پذیرفت ولی وقتی دید شرایط جور دیگری است به سرعت واکنش نشان داد. من با او صحبت کردم در حالی که دوستان باید مشاوره خوبی به او می‌دادند که به این زودی تصمیم نگیرد. تارتار در هر تیمی کارنامه خوبی داشته است و نمی‌خواست به این کارنامه لطمه‌ای بخورد. باید رک و صریح بگویم که این بازیکنان واقعا قبل از استعفای تارتار نتوانسته بودند خودشان را به این مربی نشان دهند. تارتار به همین دلیل نگران بود مقابل مربیان هم‌دوره‌اش شکست بخورد. می‌ترسید که مبادا مقابل محمود فکری با سه گل اختلاف ببازد، مبادا در بازی با منصوریان شکست بخورد، نگران تقابل با جواد نکونام بود. بالاخره هر مربی برای خود شخصیت دارد و تارتار هم اصلا باختن را دوست ندارد. در نتیجه وقتی بازیکنان خود را به این مربی نشان ندادند با دلهره و نگرانی به بازیکنان گفت چه مشکلی دارد. اما در ادامه بزرگ‌ترها با او صحبت کردند. محمد نوری، مدیریت باشگاه و حتی من با او صحبت کردم و برگشت. در ادامه هم بازیکنان نشان دادند می‌توانند بازیکنان خوبی برای این مربی بوده و از حیثیت تارتار و تیم پیکان دفاع کنند.

یعنی ماندنی شد یا هنوز نگران استعفای ناگهانی مربی‌تان هستید؟

دیگر نمی‌رود. وقتی توانایی‌های بازیکنانش را دید ماندنی شد. البته هنوز نقطه‌ضعف‌هایی داریم و این تیم نیاز به کار بیشتری دارد ولی بعید است او بخواهد برود. مطمئنم می‌ماند چون خودش گفت می‌ماند. امیدوارم باشگاه پیکان همان‌طور که تاکنون از سرمربی خود حمایت کرده همچنان تمام‌قد پشت این مربی باشد. اکبر محمدی با توجه به اولین تجربه مدیریتی خود مدیر لایقی برای این تیم شده و پیکان تجربه خوبی برای او محسوب می‌شود. البته نیاز به حمایت دارد. خوب است که به مدیران جوان هم فرصت می‌دهند. با این کار نیروی جوان و افکار تازه‌ وارد فوتبال می‌شود.

 
 * نویسنده : نیلوفر مژدهی،  روزنامه‌نگار
 
 
 
نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار