• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۹-۱۲ - ۱۶:۰۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مهدی خطیب‌دماوندی، مسئول سیاسی بسیج دانشگاه شهید بهشتی:

پاسخ ندادن به ترور شهید فخری‌زاده باعث دلزدگی جامعه علمی کشور می‌شود

خطیب‌دماوندی گفت: قطعا اگر به چنین حادثه تروریستی‌ای پاسخ درخوری داده نشود، موجب دلزدگی شخصیت‌های علمی کشور خواهد شد و از طرف دیگر امنیت روانی دانشمندان و شخصیت‌های برتر علمی کشور را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد .

پاسخ ندادن به ترور شهید فخری‌زاده باعث دلزدگی جامعه علمی کشور می‌شود

به گزارش «فرهیختگان»، متن گفت وگوی مهدی خطیب‌دماوندی، مسئول سیاسی بسیج دانشگاه شهید بهشتی با «فرهیختگان» به شرح ذیل است:

تا به امروز صحبت‌های زیادی درباره جایگاه علمی شهید فخری‌زاده صورت گرفته و معتقدم حرف زدن بیش از آنچه تا امروز گفته شده، به نوعی گزافه‌گویی به‌شمار می‌رود. اما دو نکته مهم در این زمینه وجود دارد و آن اینکه اگر به ترورهایی که از همان روزهای اولیه پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز انجام شده، نگاهی بیندازیم، متوجه می‌شویم شیبی که در منطق ترور دشمنان وجود دارد این است که دشمن روی مهره‌های استراتژیک نظام جمهوری اسلامی دست گذاشته است، از طرف دیگر مگر ما چند شخصیت علمی مانند شهید فخری‌زاده در کشور داریم؟ قطعا دست گذاشتن روی مهره‌های اصلی آن هم در حوزه علمی کار را سخت خواهد کرد. مگر در دنیا چند نفر مانند انیشتین وجود دارد؟ قطعا اگر به چنین حادثه تروریستی‌ای پاسخ درخوری داده نشود، موجب دلزدگی شخصیت‌های علمی کشور خواهد شد و از طرف دیگر امنیت روانی دانشمندان و شخصیت‌های برتر علمی کشور را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و طبیعی است که تا حدی آرامش خاطر کافی برای انجام فعالیت‌های علمی و پژوهشی از بین می‌رود.

نباید فراموش کرد که ترور شهید فخری‌زاده، از جهات مختلف جزء ترورهای هدفمند به‌شمار می‌رود. از یک‌سو بازه زمانی ترور این شهید نشان می‌دهد که این اقدام جزء ترورهای هدفمند دشمن است، چراکه ما امروز در بحبوحه انتخابات آمریکا قرار داریم. همچنین کمتر از دو ماه به سالگرد شهادت قاسم سلیمانی زمان مانده و علاوه‌بر اینها، ترور در سالگرد شهید شهریاری اتفاق افتاده و همه این مولفه‌ها نشان می‌دهد که ما شاهد یک ترور هدفمند بودیم و این مهم در حوزه سیاسی کشور نیز بی‌تاثیر نخواهد بود. البته پیش‌تر تحلیل‌های بی‌شماری را دیدیم که بعضا از خواسته سرویس اطلاعاتی رژیم‌صهیونیستی و...  نیز صحبت شده است، اما معتقدم شاید تبعات این اتفاقات راهبردهای کشور را تا چند ماه آینده و فرارسیدن زمان انتخابات تحت‌الشعاع قرار می‌دهد؛ چراکه ما شاهد شکل‌گیری گفتمان مذاکره – جنگ یا صلح و مقاومت خواهیم بود. وزیر امورخارجه نیز چند روز پیش در توئیتی اعلام کرد این اتفاق ارتباطی با سازمان ملل نداشته اما می‌بینیم یکی از سایت‌های رژیم‌صهیونیستی اذعان کرده که اطلاعات مرتبط با شهید فخری‌زاده از طریق سازمان ملل منتقل شده است. طبیعتا چنین تعارض‌هایی هم در حادثه ترور وجود دارد. مساله دیگر درباره ترور این دانشمند نقش تشکل‌های دانشجویی است که معتقدم این اتفاق یکی از چالش‌های جنبش دانشجویی به‌شمار می‌رود؛ چراکه در طول یک سال گذشته به دلیل تعطیلی دانشگاه‌ها خاک سردی روی تشکل‌ها پاشیده شده اما شهادت این دانشمند جان دوباره‌ای به این حوزه داد و قطعا خون فخری‌زاده باعث جمع شدن دوباره تشکل‌های دانشجویی شد؛ چراکه ما شاهد هستیم در شرایط فعلی جنبش دانشجویی برای این شهید سنگ‌تمام گذاشته است و شروع آن نیز به تجمع دانشجویان در خیابان پاستور مربوط می‌شود.

به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین کنشگری‌های جنبش دانشجویی در یک سال گذشته واکنش به ترور دانشمند هسته‌ای کشور است. از سوی دیگر تنها نهادی که در این عرصه پیشگام بوده و درحال مطالبه‌گری از همه دستگاه‌های مربوطه است، جنبش دانشجویی است؛ چراکه برخی احزاب و چهره‌های سیاسی سکوت در پیش گرفته‌اند اما جنبش دانشجویی این بار را به دوش کشیده و به رسالت واقعی خود عمل می‌کند.البته متاسفانه شاهد هستیم که برخی از دفاتر تشکل‌های جنبش دانشجویی نیز حاضر نشدند حتی یک پیام تسلیت ساده در ارتباط با این ترور صادر کنند درحالی‌که شهید فخری‌زاده یک قهرمان ملی بوده و اصلا شخصیت سیاسی نداشت، با این حال نمی‌دانیم این قبیل دفاتر چطور می‌خواهند در آینده مقابل این روزهای خود پاسخگو باشند، درحالی‌که می‌بینیم گاهی برای یک خواننده ده‌ها بیانیه صادر می‌شود و نباید این مساله را فراموش کرد.
 

 
 
 
 
نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار