• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۹-۱۲ - ۰۹:۲۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
لیگ قهرمانان اروپا؛ جدال برای صعود در اولدترافورد

یاران سردار امیدوار به لیگ اروپا!

زنیت امشب در بلژیک مهمان بروژ است و اگر می‌خواهد همچنان در رقابت‌های اروپایی باقی بماند، باید در این دیدار حداقل دو گل بزند و برنده مسابقه باشد تا شانسی برای رسیدن به لیگ اروپا داشته باشد.

یاران سردار امیدوار به لیگ اروپا!

به گزارش «فرهیختگان»، دیدارهای امشب مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا بیشتر جنبه جدال برای تعیین صدرنشین‌های گروه‌های مختلف را دارد و تقریبا در سه گروه تکلیف تیم‌های صعودکننده مشخص شده است. در این میان دیدارهای گروه هشتم و به‌خصوص رویارویی منچستریونایتد و پاری‌سن ژرمن می‌تواند حساس‌ترین دیدارهای امشب این مسابقات لقب بگیرد؛ جایی‌که سه تیم مدعی شانس رسیدن به مرحله بعد را دارند و از همان زمان که قرعه‌کشی این مرحله انجام شد، مشخص بود که سرنوشت این گروه در هفته پایانی تعیین خواهد شد.
 
گروه E: جنگ صدرنشینی در سانچز پیزخوان

تکلیف این گروه خیلی زود مشخص شد و البته از همان ابتدا هم پیش‌بینی می‌شد چلسی و سویا شانس بیشتری نسبت‌به دو تیم دیگر این گروه دارند. در هفته چهار صعود این دو تیم قطعی شد و حالا آنها دیدار برگشت خود در اسپانیا را برگزار خواهند کرد. هر دو تیم 10 امتیازی هستند و چلسی به لطف تفاضل گل بهتر در صدر جدول قرار دارد. دیدار رفت دو تیم با تساوی بدون گل به پایان رسید و چلسی اگر این مسابقه را با هر نتیجه‌ای مساوی تمام کند، همچنان در صدر جدول باقی خواهد ماند و سویا برای رسیدن به صدر نیاز به برتری در این مسابقه دارد.

شاگردان لمپارد حالا سه بازی پیاپی خود را با برتری پشت‌سر گذاشته‌اند و آخرین‌بار این اتفاق در سال 2012 رخ داد که توانستند در 4 بازی پشت‌سر هم پیروز شوند و درنهایت نیز قهرمان این تورنمنت شدند. آنها از فصل 16-2015 نیز نتوانسته‌اند به‌عنوان صدرنشین گروه خود راهی دور بعد مسابقات شوند. چلسی در دیدار این هفته خود در لیگ برتر و در دربی لندن برابر تاتنهام به تساوی بدون گل رسید تا روند 6 برد پیاپی آنها در تمامی رقابت‌ها شکسته شود.

سویا نیز که متخصص فتح لیگ اروپاست با وضعیتی که در جدول گروه دارد، قطعا راهی این مسافت نخواهد شد و با خولن لوپتگی، سرمربی سابق رئال و اسپانیا به‌دنبال شگفتی‌سازی در لیگ قهرمانان خواهد بود. آنها این هفته برابر هوئسکا با یک گل به برتری رسیدند تا پنجمین برد پیاپی خود را جشن بگیرند و با روحیه خوبی برای مصاف با چلسی آماده شوند. در دیگر دیدار این گروه رن فرانسه و کراسنودار روسیه برای رتبه سوم و رسیدن به لیگ اروپا رودرروی هم قرار می‌گیرند.

گروه F: زنیت و سردار ناامید از صعود

در این گروه زنیت با یک تساوی برابر لاتزیو کمی امیدوارتر شد، اما در بازی برگشت برابر این تیم ایتالیایی شکست خورد تا با همان تک‌امتیاز در قعر جدول گروه باقی بماند. زنیت امشب در بلژیک مهمان بروژ است و اگر می‌خواهد همچنان در رقابت‌های اروپایی باقی بماند، باید در این دیدار حداقل دو گل بزند و برنده مسابقه باشد تا شانسی برای رسیدن به لیگ اروپا داشته باشد. بازگشت سردار آزمون به ترکیب تیم اتفاق مثبتی برای تیم سرگئی سماک بوده، اما این مهاجم ایرانی پس از پشت‌سر گذاشتن بیماری که حدود یک‌ماه طول کشید، هنوز در شرایط آمادگی کامل قرار ندارد و احتمالا در این دیدار هم در نیمه دوم به ترکیب تیمش اضافه خواهد شد. البته باتوجه به اینکه زنیت در این بازی نیاز به برد دارد، شاید سماک ریسک حضور آزمون از ابتدای بازی را انجام دهد. البته باتوجه به اینکه بروژ هنوز از صعود ناامید نیست، زنیت کار سختی در این دیدار خارج از خانه خواهد داشت.

در این گروه دورتموند و لاتزیو شانس‌های اصلی صعود هستند که در دیداری جذاب امشب رودرروی هم قرار خواهند گرفت. دیدار رفت در ایتالیا با برتری 3 بر یک لاتزیو به پایان رسید و حالا دورتموند اگر در مسابقه امشب بازنده نباشد هم صدرنشینی خود را حفظ خواهد کرد و هم صعودش به دور بعد قطعی خواهد شد. لاتزیو هر چقدر در اروپا روند خوبی داشته، در سری A نتایج ناامیدکننده‌ای گرفته و برخلاف فصل قبل روند خوبی در لیگ ندارد. آنها این هفته در لیگ دیدار خانگی برابر اودینزه را 3 بر یک باختند و حالا به‌دنبال آن هستند تا برای نخستین‌بار از سال 2000 صعود از گروه خود در لیگ قهرمانان را جشن بگیرند.

گروه G: استراحت دوباره مسی

در این گروه نیز تکلیف تیم‌های صعودکننده مشخص شده و بازهم رقابت برای صدرنشینی است. البته بارسلونا با سه امتیاز برتری نسبت‌به یوونتوس شانس بسیار خوبی برای صعود به‌عنوان تیم نخست دارد. رونالد کومان برای دیدار امشب برابر فرانس واروش مجارستان در زمین حریف دوباره به لیونل مسی استراحت داده تا برای دیدارهای آینده آماده باشد. کومان هفته گذشته هم ستاره آرژانتینی تیمش را به کی‌یف نبرد، اما درنهایت برتری 4 بر صفر را کسب کرد تا مشخص شود تیم او بدون مسی هم می‌تواند چنین دیدارهایی را ببرد. آنها در ابتدای هفته نیز با درخشش آنتوان گریزمان از سد اوساسونا عبور کردند و برای این دیدار شرایط خوبی دارند و به‌نظر نمی‌رسد مشکل خاصی برای کسب سه امتیاز این مسابقه داشته باشند.
یوونتوس نیز که پس از بهبودی کرونای کریس رونالدو دوباره ستاره پرتغالی‌اش را دراختیار دارد، در ابتدای هفته بازهم متوقف شد تا شرایط برای آندره‌آ پیرلو و تیمش کمی سخت شود. سرمربی جوان یووه برای رویارویی با بنونتو دست به ریسک زد و به رونالدو استراحت داد که حاصل آن تساوی یک – یک برابر این تیم نه‌چندان مطرح بود. یووه احتمالا در مسابقه امشب بازهم رونالدو را در ترکیب اصلی خود نخواهد داشت و از موراتا به‌عنوان مهاجم نوک استفاده خواهد کرد.

گروه H: جدال شیاطین سرخ با ستاره‌های پاریس

نتایج این گروه دور از انتظار و عجیب رقم خورده است. منچستریونایتد ابتدا با غلبه بر پاری‌سن ژرمن و سپس زدن 5 گل به لایپزیگ تمام معادلات را به‌هم زد، اما شکست آنها برابر باشاک‌شهیر ترکیه دو مدعی دیگر این گروه را امیدوار کرد. شاگردان سولشر حالا با 9 امتیاز در صدر جدول قرار دارند و مسابقه دشوار امشب برابر پاری‌سن ژرمن می‌تواند تا حدی گره این گروه را باز کند. البته پاریسی‌ها و لایپزیگ هر دو 6 امتیازی هستند و برتری آنها در مسابقات امشب باعث می‌شود در هفته پایانی سه تیم 9 امتیازی برای صعود رقابت کنند که باتوجه به اینکه یونایتد و لایپزیگ در هفته آخر به مصاف هم خواهند رفت، شرایط به سود شاگردان توخل خواهد بود. آنها امشب با بازگشت کیلور ناواس و مارکینیوش از مصدومیت با قدرت بیشتری در اولدترافورد به میدان خواهند رفت.
منچستریونایتد که با یک امتیاز صعودش به دور بعد را قطعی خواهد کرد، روز یکشنبه در دیداری سخت برابر ساوتهمپتون درحالی‌که بازی را با دو گل عقب بود درنهایت به برتری 3 بر 2 رسید، اما شادی این کامبک با مصدومیت داوید دخه‌آ از ناحیه زانو به کام سرمربی نروژی تلخ شد. او برای مسابقه امشب احتمالا دین هندرسون را در ترکیب اصلی قرار خواهد داد و البته به‌نظر نمی‌رسد نسبت‌به این مسابقه تغییرات زیادی در ترکیبش ایجاد کند. ادینسون کاوانی نیز با درخشش برابر ساوتهمپتون با 2 گل و یک پاس گل شانس زیادی برای حضور در ترکیب اصلی یونایتد برابر تیم سابقش خواهد داشت.
پاریسی‌ها هم دراکسلر و ایکاردی را به‌دلیل مصدومیت دراختیار ندارند، اما خط حمله قدرتمند آنها شامل نیمار، امباپه و دی‌ماریا مطمئنا برای مدافعان پراشتباه یونایتد دردسرساز خواهد بود.

 * نویسنده: سیامک خاجی،  روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار