• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۹-۱۱ - ۱۴:۴۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

زندگی ابوالفضل زرویی قابلیت تبدیل‌شدن به اثری سینمایی دارد

استاد زرویی هرگز قلمش را در مسیری جز حق و راستی حرکت نداد و رسالت طنز را در همین می‌دانست. همین دیدگاه استاد زرویی به طنز بود که باعث شد طنز فارسی آبرویی کسب کند و نگاه به طنزپردازان تغییر کند.

زندگی ابوالفضل زرویی قابلیت تبدیل‌شدن به اثری سینمایی دارد

به گزارش «فرهیختگان»، نسیم عرب‌امیری؛ نویسنده و طنز‌پرداز به مناسبت دومین سالگرد درگذشت ابوالفضل زرویی‌نصرآباد طی یادداشتی که برای «فرهیختگان» نوشته به مسائلی درمورد زندگی این شاعر اشاره کرده و نوشته است: «شخصیت ابوالفضل زرویی‌نصرآباد برای اهالی ادبیات علی‌الخصوص طنزنویسان همچون پهلوان بزرگ ایرانی غلامرضا تختی بود. او علاوه‌بر اینکه شاعر و طنزنویس تکرارناشدنی بود از لحاظ اخلاق، مرام و منش همتایی نداشت. گاهی پیش می‌آمد که در عین عسرت و سختی در زندگی از طنزنویسان و نویسندگان جوان دستگیری کند. اینها ابعاد پنهان شخصیت استاد زرویی بود که کمتر درباره‌اش صحبت شده است. من به شخصه در زندگی‌ام دلسوزتر و دل‌پاک‌تر از این انسان شریف ندیده‌ام. به عقیده من زندگی این نویسنده بزرگ قابلیت تبدیل شدن به فیلمی دراماتیک دارد، همانطور که زندگی غلامرضا تختی تبدیل به فیلم شد. حتی فکر می‌‌‌‌‌‌‌‌کنم پرداختن به زندگی چنین بزرگانی باعث می‌شود خصلت‌هایی همچون معرفت، گذشت و انسانیت بیشتر در میان مردم جامعه زنده شود. هنوز هم فکر کردن به دنیایی که از برکت وجود این مرد بزرگ خالی شده برایم سخت است. کمتر کسی را دیده‌ام که اینچنین از دنیا و مایتعلقاتش بگذرد و به قول حافظ زِ هرچه رنگ تعلق پذیرد آزاد باشد. استاد زرویی دریایی از توانمندی، دانش و استعداد بود او می‌توانست مانند خیلی از نویسندگان دیگر توانمندی و استعدادش را وسیله کسب مال ‌و مقام دنیوی کند اما برای او نام نیک از همه‌چیز بااهمیت‌تر بود. او هرگز قلمش را در مسیری جز حق و راستی حرکت نداد و رسالت طنز را در همین می‌دانست. همین دیدگاه استاد زرویی به طنز بود که باعث شد طنز فارسی آبرویی کسب کند و نگاه به طنزپردازان تغییر کند.

استاد زرویی طرح‌های بزرگی همچون طرح فرهنگسرای طنز را داشت که متاسفانه بی‌نتیجه ماند؛ طرحی که با دقت و ظرافتی که ایشان درباره‌اش به خرج داده بود می‌توانست تبدیل به کاری بزرگ شود. هر روزی که از رفتن آقای زرویی می‌گذرد من احساس می‌کنم بچه‌های طنزنویس از هم دورتر می‌شوند. ایشان همچون پدر و بزرگ‌تری برای ما طنزنویسان بود که حتی در دوره بیماری و خانه‌نشینی سایه‌شان بر سر طنزپردازان برقرار بود و همواره سعی می‌کرد حلقه اتصال میان طنزنویسان با دیدگاه‌های مختلف باشد. برای من جالب بود که در برنامه‌هایی که با مدیریت ایشان شکل می‌گرفت، تمام طنزنویسان با همه اختلاف‌نظرها حضور داشتند و اتفاقی که متاسفانه پس از رفتن ایشان پیش آمد دور شدن طنزنویسان از همدیگر بود. نظارت ایشان بر کار جوانان طنزنویس در حدی بود که من این‌روزها دلم برای کسانی که تازه وارد حوزه طنز می‌شوند و از نعمت وجود استادی جامع‌الشرایط چون زرویی بی‌بهره‌اند، می‌سوزد.

زرویی در نقد تعارف نداشت. خود من دلسوزانه‌ترین نقدها را در کارم از استاد زرویی دریافت کردم و همین‌ نقدها بود که به پیشبرد کارم کمک کرد. زرویی دلسوز بود و بدون حب‌وبغض. وجود استادی با چنین خصلت‌هایی برای ‌طنزنویس‌های جوان بزرگ‌ترین برکت‌ بود. او می‌دانست جوانان را چطور تشویق کند یا چطور از آنها انتقاد کند. هرگز فکر نمی‌کنم پس از زرویی کسی با چنین خصوصیاتی در ادبیات طنز ظهور کند. حدود هفت سال قبل استاد زرویی پیشنهاد کاری مشترک به من داد. کاری که باعث شد من طی آن از ایشان چیزهای زیادی بیاموزم. قرار بر این بود که ما روی هزار سال طنز فارسی کار کنیم و مجموعه کتاب‌های طنزی از قدما و معاصران را گردآوری کنیم. در این مجموعه ما به لیستی از طنزنویسان رسیدیم که برخی از آنها تا به‌حال آنطور که باید و شاید یا اصلا معرفی نشده‌اند یا تنها اسمی از آنها در کتاب‌های پژوهشی برده شده است. این مجموعه را انتشارات نیستان با عنوان «هزار سال طنز فارسی» در دست چاپ دارد و آنطور که من اطلاع دارم قرار است منتشر شود. سال گذشته نیز به پیشنهاد انتشارات کتاب نیستان روی کتاب پژوهشی «خرپژوهی» کار کردم که متاسفانه اجل فرصت تمام‌کردنش را به استاد زرویی نداده بود. این کتاب را براساس یادداشت‌های آقای زرویی که تنها بخشی از آنها باقی مانده و در دسترس بود، تدوین کردم و اوایل امسال منتشر شد. «خرپژوهی» پژوهشی شیرین است درباره نقش خر در ادبیات منظوم و منثور فارسی که استاد زرویی برای این اثر زحمت بسیاری کشید.»

 * نویسنده: نسیم عرب‌امیری، شاعر

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار