• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۹-۰۶ - ۱۱:۲۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
نامزدهای دریافت جایزه The Best فیفا معرفی شدند

بی‌رقیب مثل لواندوفسکی

شانس نخست کسب این عنوان اما مسلما لواندوفسکی است. نمایش فوق‌العاده او در بایرن‌مونیخ قهرمانی در بوندس‌لیگا، جام حذفی و لیگ قهرمانان را به‌دنبال داشت و کمتر کسی تردیدی در شایستگی او برای فتح این عنوان دارد

بی‌رقیب مثل لواندوفسکی

به گزارش «فرهیختگان»، فیفا روز گذشته نامزدهای نهایی جایزه The Best  که به بهترین‌های این رشته در سال 2020 تعلق خواهد گرفت را اعلام کرد که نکات جالبی در آن به چشم می‌خورد. حضور برخی بازیکنان و غیبت تعدادی از ستاره‌ها همیشه یکی از بحث‌های معمول پس از اعلام کاندیداهای چنین جوایزی هستند. با وجود اینکه مجله فرانس فوتبال اعلام کرد به‌دلیل شیوع کرونا و تغییراتی که در فصل فوتبالی ایجاد شده امسال جایزه توپ طلا را اهدا نخواهد کرد اما فیفا تصمیم دارد در پایان سال جاری میلادی بهترین‌های بخش را معرفی کند.

بیشترین سهم برای لیورپول

انتخاب بهترین بازیکن سال مهم‌ترین بخش این جوایز به شمار می‌رود و در سال‌های اخیر بازیکنان زیادی تلاش کردند تا از زیر سایه کریس رونالدو و لیونل مسی خارج شوند و بتوانند جایزه بهترین بازیکن سال را تصاحب کنند و فقط لوکا مودریچ بود که در سال 2018 موفق به انجام این کار شد. امسال نیز به نظر می‌رسد این جایزه به احتمال فراوان به روبرت لواندوفسکی تعلق خواهد گرفت و ستاره لهستانی بایرن‌مونیخ در این رای‌گیری بدون رقیب خواهد بود.

لیورپول بین کاندیداهای نهایی بیشترین نماینده را دارد و چهار نفر از 11 بازیکنی که فیفا معرفی کرده عضو این باشگاه انگلیسی هستند که فصل پیش پس از 30 سال توانست قهرمانی در لیگ جزیره را جشن بگیرد. محمد صلاح، سادیو مانه، ویرجیل فن‌دایک و تیاگو آلکانتارا لیورپولی‌های این فهرست هستند و البته آلیسون بکر نیز کاندیدای بهترین گلر فصل شده است. البته تیاگو فصل پیش در ترکیب بایرن‌مونیخ حضور داشت.

کوین دی‌بروینه دیگر ستاره لیگ برتری این فهرست است که فصل قبل موفق شد با رکورد بیشترین پاس گل تیری آنری برابری کرد و عملکرد خوبی در تیم گواردیولا داشت. مطابق معمول نام رونالدو و مسی نیز در این فهرست دیده می‌شود و این دو ستاره که بیشترین تعداد جوایز فردی بین بازیکنان تاریخ را دارند امسال هم بین نامزدها حضور دارند اما با توجه به عملکردشان در رده باشگاهی و ملی بعید است شانسی برای اضافه کردن تعداد جوایز خود داشته باشند.

در کنار این ستاره‌ها نام دو مهاجم پاری‌سن‌ژرمن نیز دیده می‌شود و کیلیان امباپه و نیمار که فصل قبل تیم خود را تا فینال لیگ قهرمانان پیش بردند و قهرمانی در لیگ فرانسه را نیز تجربه کردند بین 11 بازیکن برتر امسال حضور دارند. سرخیو راموس نیز تنها رئالی این لیست است که با توجه به عملکرد درخشانی که در سال 2020 داشته نامش در این فهرست دیده می‌شود و احتمالا رای خوبی نیز کسب خواهد کرد.

شانس نخست کسب این عنوان اما مسلما لواندوفسکی است. نمایش فوق‌العاده او در بایرن‌مونیخ قهرمانی در بوندس‌لیگا، جام حذفی و لیگ قهرمانان را به‌دنبال داشت و کمتر کسی تردیدی در شایستگی او برای فتح این عنوان دارد. حتی زمانی‌که فرانس فوتبال اعلام کرد جایزه توپ طلا امسال اهدا نخواهد شد بسیاری از هواداران ستاره لهستانی از اینکه او شانس گرفتن این جایزه را به راحتی از دست داده ناراحت بودند و اعتقاد داشتند که این مجله فرانسوی نباید مراسم امسال خود را لغو می‌کرد. لواندوفسکی در 47 بازی خود برای بایرن‌مونیخ 55 گل زد و نقشی غیرقابل انکار در موفقیت‌های تیم هانسی فلیک داشت.

دو آسیایی در بین بهترین‌ها

در سایر بخش‌ها اما رقابت نسبتا نزدیک‌تر خواهد بود. برای انتخاب بهترین دروازه‌بان سال، فیفا نام تیبو کورتوا (رئال‌مادرید)، آلیسون (لیورپول)، کیلور ناواس (پاری‌سن‌ژرمن)، مانوئل نویر (بایرن مونیخ)، مارک آندره تراشتگن (بارسلونا) و یان اوبلاک (اتلتیکومادرید) را اعلام کرده که نویر با توجه به قهرمانی‌هایش به همراه بایرن شانس بیشتری خواهد داشت اما آلیسون و تراشتگن هم نمایش خوبی در طول سال داشتند.

در بخش بهترین بازیکنان زن فوتبال دنیا نیز نام دو بازیکن آسیایی بین کاندیداها دیده می‌شود. جی‌سویون، بازیکن کره‌ای و سم کر، مهاجم استرالیایی چلسی بین 11 بازیکن برتر دنیا جای گرفته‌اند و البته نام لوسی برنز، مدافع انگلیسی منچسترسیتی که سال قبل برنده این جایزه شد نیز بین کاندیداها دیده می‌شود.

برای انتخاب بهترین مربی تیم مردان نیز به نظر نمی‌رسد رای‌دهندگان کار دشواری داشته باشند. هانسی فلیک با فتح سه‌گانه به همراه بایرن‌مونیخ کار آنها را راحت کرده و رقبای او ازجمله زین‌الدین زیدان (رئال‌مادرید)، یورگن کلوپ (لیورپول)، مارچلو بیلسا (لیدز) و خولن لوپتگی (سویا) شانس زیادی برای کسب این جایزه نخواهند داشت و شاید نزدیک‌ترین رقیب او کلوپ باشد که توانست لیورپولی‌ها را به آرزوی دیرینه خود برساند.

تعداد کاندیداهای بهترین مربی تیم زنان بیشتر است و بین 7 نامزد نهایی تنها نام یک مربی شاغل در تیم‌های ملی دیده می‌شود. سرنا ویگمن (تیم ملی هلند) در کنار هگه رایس (نیور نروژ)، ژان‌لوک واسور (لیون)، استفان لرچ (وولفسبورگ)، اما هایس (چلسی)، ریتا گورینو (یوونتوس) و لوئیس کورتس (بارسلونا) کاندیداهای نهایی این بخش هستند.

غایبان بزرگ

این فهرست هم مانند همیشه منتقدانی دارد و برخی معتقدند حضور بعضی نام‌ها در آن کمی عجیب است و البته نام برخی بازیکنان و مربیان در آن جا افتاده است. یکی از این انتقادها به حضور بیلسا در بین بهترین مربیان است. این مربی آرژانتینی که یکی از باسابقه‌ترین مربیان فوتبال و صاحب سبک است فصل گذشته توانست لیدزیونایتد را به لیگ برتر انگلیس برگرداند و البته این کار اتفاق مهمی محسوب می‌شود اما شاید بردن یک تیم به سطح اول لیگ یک کشور دلیل محکمی برای قرار گرفتن در بین بهترین مربیان دنیا نباشد. از سوی دیگر نام‌هایی چون توماس توخل، جیان‌پیرو گاسپرینی و جولیان ناگلزمن در این فهرست دیده نمی‌شود. توخل با پاری‌سن‌ژرمن قهرمانی فرانسه را جشن گرفت و از سوی دیگر تیمش را برای نخستین‌بار به فینال اروپا رساند اما ظاهرا این موفقیت‌ها نتوانسته برای انتخاب‌کنندگان کافی باشد. گاسپرینی نیز با آتالانتا فصلی عالی را سپری کرد و هم در سری A و هم در اروپا نتایجی فراتر از انتظار کسب کرد. لایپزیگ ناگلزمن نیز از شگفتی‌سازان فصل پیش اروپا بود اما نمایش خوب تیم او هم ظاهرا مورد توجه قرار نگرفته است.

در بین بهترین بازیکنان نیز غایبان سرشناسی دیده می‌شوند که می‌توانستند در این فهرست 11 نفره قرار گیرند. چیرو ایموبیله بالاتر از ستاره‌هایی چون لواندوفسکی و رونالدو عنوان بهترین گلزن فصل اروپا را کسب کرد و صاحب کفش طلای این قاره شد اما در کمال تعجب جایی در فهرست بهترین‌ها ندارد و محمد صلاح که نصف او در لیورپول گل زده و چندان هم در اوج نبوده به این جمع راه یافته است. مورد دیگری که غیبتش در این لیست عجیب به نظر می‌رسد ارلینگ هالند، پدیده نروژی دورتموند است که عملکردی خیره‌کننده در سال 2020 داشت. روند گلزنی او باعث شد تا به‌عنوان پسر طلایی فوتبال اروپا انتخاب شود اما معمولا در فهرست بهترین بازیکنان ترجیح داده می‌شود تا نام ستاره‌های بزرگ گنجانده شود و فعلا خبری از هالند نیست. مسلما در سال‌های آینده او یکی از نفرات اصلی این فهرست خواهد بود.

قرار گرفتن نام تیاگو آلکانتارا و حذف جاشوا کیمیش نیز از دیگر نکات جالب این لیست است. تیاگو اگرچه یکی از بازیکنان خوب بایرن در فصل قبل بود اما نقش کیمیش در خط میانی این تیم غیرقابل‌انکار است و این ستاره آلمانی یکی از تاثیرگذارترین بازیکنان مونیخی‌ها بود که مورد توجه قرار نگرفته است. بایرن همچنین می‌توانست نمایندگانی دیگر ازقبیل آلفونسو دیویس و توماس مولر نیز در بین بهترین‌های دنیا داشته باشد.

هری کین هم اگر فصل پیش دچار مصدومیت نمی‌شد می‌توانست در بین نفرات این فهرست قرار گیرد. او در تاتنهام یکی از بهترین‌های تیمش بود و در 34 بازی موفق شد 24 گل بزند و در فصل جدید هم یکی از ستاره‌های این فصل لیگ برتر بوده اما مدتی دوری از میادین به‌دلیل آسیب‌دیدگی باعث شد تا نتواند تاثیر لازم را در تیمش داشته باشد و نهایتا حضور در بین بهترین‌های امسال را از دست داد.

بازگشت نیمار به جمع بهترین‌ها نیز از دیگر نکات جالب این فهرست است. ستاره برزیلی پاری‌سن‌ژرمن سال پیش در بین نفرات منتخب قرار نداشت اما عملکرد خوبش در فصل گذشته به‌خصوص برابر دورتموند، لایپزیگ و آتالانتا در لیگ قهرمانان باعث شد تا با وجود مصدومیت‌های زیادی که نصیبش شد بتواند خود را بین بهترین‌ها جای دهد.

 * نویسنده:  سیامک خاجی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار