• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۹-۰۶ - ۱۰:۴۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
گزارش «فرهیختگان» از کشمکش پرسپولیس و خلیل‌زاده؛ همه در انتظار حکم تعیین وضعیت

دست بسته پرسپولیس برای شکایت از شجاع به فیفا

قطری‌ ها می‌توانند حکم محرومیت خلیل‌زاده را اجرا نکنند!

با اینکه وکیل باشگاه پرسپولیس در این پرونده بارها در گفت‌وگوهایش اعلام کرده منتظر صدور این حکم در کمیته تعیین وضعیت هستند تا پس از آن شکایت خود را در مرجع بالاتر یعنی فیفا دنبال کنند اما به‌نظر می‌آید این اقدام عملی نخواهد شد و آنها نمی‌توانند از شجاع خلیل‌زاده به فیفا شکایت کنند.

دست بسته پرسپولیس برای شکایت از شجاع به فیفا

به گزارش «فرهیختگان»، باشگاه پرسپولیس پس از گذشت یک‌ماه از طرح شکایت در کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال ظاهرا روزنه‌های امیدی برای اثبات غیرقانونی‌بودن فسخ شجاع خلیل‌زاده یافته و می‌کوشد درصورت مثبت‌بودن حکم کمیته تعیین وضعیت با پیگیری این پرونده در فیفا ضمن محرومیت ۴ماهه خلیل‌زاده و بسته شدن پنجره نقل‌وانتقالاتی الریان موفق به اخذ غرامت از بازیکن و باشگاه قطری شود. باشگاه در خبری از برگزاری جلسه ویژه این پرونده در روز چهارشنبه در فدراسیون خبر داده و پیگیری این پرونده را اعمال‌نظر هواداران دانسته که اگر مدیریت قبلی در مهلت 10 روزه مطالبات این بازیکن را پرداخت کرده بود چه‌بسا جدایی او منتفی می‌شد یا اینکه در بدبینانه‌‌ترین حالت همچون پرونده ترابی با جلوگیری از فسخ یک‌طرفه خلیل‌زاده ۴۰۰هزار دلار عاید باشگاه می‌شد.

اگر خاطرتان باشد رسول‌پناه در روز تجمع هواداران پرسپولیس به‌صراحت اعلام کرد خلیل‌زاده فسخ کرده و مهلت 10 روزه داده است. ویدئو این اظهارات در آرشیو رسانه‌ها و فضای مجازی موجود است. به‌طور کلی در اشتباه نابخشودنی و دور از انتظار خلیل‌زاده که پرسپولیس را در این مقطع تاریخی در رفتارها و تصمیمات توهین‌آمیز رسول‌پناه خلاصه کرد و با جدایی نابهنگام خود به تیم در لیگ و فینال آسیا لطمه زد تردیدی نیست و در اینکه اکنون هم باید این پرونده به شکلی جدی پیگیری شود هم شکی نیست اما فارغ از بسیاری از اتفاقات ریز و درشت دیگر، باشگاه با پرداخت مطالبات باقی‌مانده این بازیکن می‌توانست مانع از فسخ قرارداد وی شود اما به شکل عجیبی چنین نکرد تا او راحت‌تر از هر زمانی در مسیر جدایی قرار گیرد. درواقع برای رسول‌پناه نه‌تنها جدایی شجاع اهمیتی نداشت بلکه ظاهرا به مخاطره افتادن یک درآمد ۴۰۰هزار دلاری دیگر هم مهم نبود.

البته شاید اگر با پرداخت مطالبات خلیل‌زاده فسخ قرارداد وی ابطال می‌شد او به الریان نمی‌رفت چراکه او در چنین حالتی باید طبق بند موجود در قرارداد برای پیوستن به تیمی خارجی ۴۰۰هزار دلار به باشگاه پرداخت می‌کرد و آن‌وقت چه‌بسا به‌واسطه ۸۰۰هزار دلاری‌بودن قراردادش جدایی در چنین شرایطی برایش چندان هم مقرون‌به‌صرفه نبود.

برخی پیگیری‌ها نشان می‌دهد ظاهرا خلیل‌زاده توانسته با استفاده از بندهای قانونی، قراردادش را فسخ کند و احتمالا قرمزها در پرونده شکایت از مدافع سابق خود شانس چندانی برای برنده‌شدن ندارند خصوصا اینکه الریان در روز پایانی مهلت نقل‌وانتقالات قطر این بازیکن را به خدمت گرفت چراکه مشغول بررسی حقوقی ابعاد این انتقال بود. با اینکه خلیل‌زاده چند بازی‌ای است که در لیگ ستارگان قطر و برای الریان این کشور بازی می‌کند، پرسپولیسی‌ها هنوز برای صدور آی‌تی‌سی این بازیکن از خودشان مقاومت نشان می‌دهند و منتظر این هستند تا ببینند وضعیت شکایت‌شان از این بازیکن که حالا به کمیته تعیین وضعیت رسیده به کجا کشیده می‌شود تا در ادامه اقدامات لازم بعدی را صورت دهند.

 پرسپولیس نمی‌تواند به فیفا شکایت کند!

با اینکه وکیل باشگاه پرسپولیس در این پرونده بارها در گفت‌وگوهایش اعلام کرده منتظر صدور این حکم در کمیته تعیین وضعیت هستند تا پس از آن شکایت خود را در مرجع بالاتر یعنی فیفا دنبال کنند اما به‌نظر می‌آید این اقدام عملی نخواهد شد و آنها نمی‌توانند از شجاع خلیل‌زاده به فیفا شکایت کنند.

در این خصوص هوشنگ نصیرزاده یکی از مدیران فوتبال کشور که تسلط بالایی روی قوانین حاکم بر فوتبال و فیفا دارد به «فرهیختگان» گفت: «اینکه بخواهیم بگوییم فیفا احکامی را که در فدراسیون فوتبال ایران صادر می‌شود قبول ندارد، موضوعی بی‌پایه و اساس است و اگر شکایتی در فدراسیون فوتبال به حکمی منتهی شود قطعا آن حکم مورد توجه محاکم قضایی فیفا هم قرار می‌گیرد و به آن استناد می‌کند. البته موضوع خلیل‌زاده در این بین کمی متفاوت است و با توجه به اینکه او یک بازیکن ایرانی است و باشگاه شاکی هم ایرانی است آنها به این موضوع ورود نمی‌کنند و این مساله باید در فدراسیون فوتبال ایران رسیدگی شود.»

نصیرزاده خاطرنشان کرد: «اگر بازیکنی که از آن شکایت شده بود خارجی بود بازهم پرسپولیس نمی‌توانست از او شکایت کند و باید این موضوع بعد از صدور رای دراختیار فدراسیون فوتبال قرار می‌گرفت تا آنها شکایت از این بازیکن را به فیفا ارسال کنند.»

 پرسپولیس می‌تواند از الریان شکایت کند

با توجه به اینکه سرخ‌ها نمی‌توانند با شکایت از شجاع خلیل‌زاده به فیفا درصورت داشتن حق‌وحقوقی، احقاق حق کنند، این سوال پیش می‌آید که راه‌حل پرسپولیسی‌ها بعد از دریافت حکم پیروزی در کمیته استیناف چه خواهد بود و آیا سرخ‌ها راهی دارند که بتوانند با استفاده از آن این پرونده حقوقی را به سرانجام برسانند یا خیر.

در این خصوص نصیرزاده به «فرهیختگان» گفت: «پرسپولیس این حق را دارد که بعد از پیروزی در کمیته تعیین وضعیت، این پرونده را به استیناف ببرد و بعد از آن شکایت خود از باشگاه الریان را به‌دلیل هوایی‌کردن بازیکن تحت قراردادش به فیفا بفرستد تا این پرونده در فیفا مورد بررسی قرار گرفته و درصورت صدور حکم به‌نفع سرخ‌ها، جرایمی از قبیل پرداخت غرامت و محرومیت از پنجره نقل‌وانتقالاتی را متوجه باشگاه قطری کند.»

 شجاع در فوتبال قطر محروم می‌شود؟

این موضوع مطرح است که پرسپولیسی‌ها چگونه می‌توانند حکم صادره در فدراسیون فوتبال را به مرحله اجرا دربیاورند و اینکه با توجه به خروج این بازیکن از فوتبال ایران و حضورش در فوتبال قطر چگونه می‌توانند رای صادره در فدراسیون فوتبال کشورمان را به حالت اجرایی دربیاورد.

نصیرزاده با اشاره به این موضوع که احکام صادرشده توسط فدراسیون فوتبال کشورها بعضا در فدراسیون‌های کشورهای دیگر مورد احترام است به «فرهیختگان» گفت: «فدراسیون‌های کشورهای مختلف در موارد اینچنینی به احکامی که در فدراسیون کشور دیگری صادرشده احترام می‌گذارند و این احتمال وجود دارد که اگر فدراسیون فوتبال ایران درنهایت حکمی را به‌نفع باشگاه پرسپولیس صادر کند و نتیجه‌اش محرومیت این بازیکن از حضور در میادین باشد، این امکان وجود دارد که فدراسیون فوتبال قطر از آن تمکین کرده و این محرومیت را اجرا کند.»

او ادامه داد: «البته در برخی موارد هم اتفاق افتاده که فدراسیون‌ها از احکام صادره فدراسیون‌های کشورهای دیگر حمایت نمی‌کنند و اگر در این مورد خاص فدراسیون قطر نخواهد از رای صادره در فدراسیون فوتبال ایران حمایت کند، این محرومیت در پرونده این بازیکن درج می‌شود و بعد از حضور در فوتبال ایران باید محرومیتی را که برایش در نظر گرفته می‌شود، سپری کند. اگر در هر صورتی رای به‌نفع پرسپولیس صادر شود، فدراسیون فوتبال باید این رای را ضمیمه آی‌تی‌سی این بازیکن کرده و به فدراسیون قطر ارسال کند تا تصمیمات نهایی درخصوص این بازیکن گرفته شود.»

 نورشرق: این موارد محرمانه است

برای اینکه بدانیم این موارد مطرح‌شده تا چه اندازه مورد تایید فدراسیون فوتبال ایران قرار دارد یا خیر با جمشید نورشرق، رئیس کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال تماس گرفتیم. او در این خصوص که آیا این حکم درصورتی که به‌نفع باشگاه پرسپولیس باشد می‌تواند کمکی به این باشگاه برای رسیدن به حق و حقوقش کند یا خیر، گفت: «هنوز رایی صادر نشده و مشخص هم نیست که کدام‌یک از طرفین این پرونده حکم به پیروزی‌شان صادر می‌شود. اینکه من بخواهم درخصوص عاقبت این پرونده صحبت کنم انجام‌شدنی نیست چراکه من مرجع رسیدگی به این پرونده هستم و نمی‌توانم درمورد آن صحبت کنم.»
نورشرق درخصوص زمان رسیدگی به این پرونده خاطرنشان کرد: «این موضوع هم جزء موارد محرمانه است و زمانی که پرونده مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه اعلام شد، از طریق سایت فدراسیون فوتبال اطلاع‌رسانی می‌شود.»

 فغان‌پور: صحبت من موضع رسمی فدراسیون می‌شود

در ادامه بررسی این پرونده با صفی‌الله فغان‌پور، مسئول امور حقوقی فدراسیون فوتبال تماس گرفتیم تا از این طریق بتوانیم به پاسخی قانع‌کننده دست پیدا کنیم. اما این مسئول هم حاضر به توضیحی درخصوص موارد مطرح‌شده نبود و گفت: «با توجه به اینکه من در فدراسیون فوتبال مسئولیتی برعهده دارم و موضع من در این خصوص به‌عنوان موضع رسمی فدراسیون فوتبال قلمداد می‌شود، به همین دلیل از اظهارنظر در این خصوص خودداری و فکر می‌کنم اگر مرجعی قرار باشد در این مورد صحبت کند، کمیته تعیین وضعیت است که پرونده را دراختیار دارد.»

 باشگاه پرسپولیس: هنوز از الریان شکایت نکرده‌ایم

در این بین باشگاه پرسپولیس امید زیادی دارد که این پرونده را به‌نفع خود به پایان برساند. در این خصوص یکی از مسئولان این باشگاه به «فرهیختگان» گفت: «شجاع خلیل‌زاده در فسخ قراردادش برخی از آیین و مقررات را رعایت نکرده و به‌نوعی در این اقدام عجله به خرج داده و اشتباهاتی را صورت داده است. ما باور داریم در این پرونده باشگاه پرسپولیس کاملا محق است و منتظر این هستیم که رای کمیته تعیین وضعیت صادر شود تا ببینیم در ادامه چه تصمیمی را اتخاذ کنیم.»

این فرد مطلع ادامه داد: «ما هنوز از باشگاه الریان شکایت نکرده‌ایم و تنها به فسخ غیرقانونی قرارداد خلیل‌زاده معترض شده‌ایم و بر این باوریم که ایشان در آن مقطع اجازه فسخ یک‌طرفه قراردادش را نداشته و خواهان این هستیم که حق و حقوق پایمال‌شده باشگاه بازگردانده شود.»

اینکه چه اتفاقی بعد از دریافت حکم پیروزی در این پرونده برای باشگاه پرسپولیس و شجاع خلیل‌زاده می‌افتد، موضوع دیگری بود که از باشگاه پرسپولیس پیگیری کردیم. ظاهرا سرخ‌ها درصورت پیروزی در کمیته تعیین وضعیت 3 راه را پیش‌روی خود دارند؛ موضع اول آنها این است که به هواداران خود ثابت کنند اتفاق رخ‌داده ازسوی باشگاه نبوده و بازیکن بدون رعایت اصول قراردادی و اخلاقی اقدام به ترک پرسپولیس کرده است و به تبع این حکم مجبور نباشد که باقی‌مانده طلب خلیل‌زاده را بپردازند.

بحث دیگری که سرخ‌ها در سر می‌پرورانند این است که با این بازیکن و باشگاه قطری وارد مذاکره شوند و علاوه‌بر دریافت حق ترانسفر این بازیکن، مبلغی را به‌خاطر شکایت نکردن به فیفا دریافت کنند و موضوع آخر در شرایطی رخ می‌دهد که شجاع و الریان حاضر به مذاکره و راضی‌کردن پرسپولیس نباشند که در این حالت پرسپولیسی‌ها از شجاع و الریان شکایت کرده و از حکم کمیته تعیین وضعیت نیز به‌عنوان یک مدرک مستند و قابل‌قبول در پرونده‌شان استفاده می‌کنند و معتقدند امکان شکایت به فیفا وجود دارد.

 * نویسنده: آرش محمدی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار