• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۹-۰۵ - ۱۱:۳۴
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مسئول سابق سازمان بسیج دانشجویی کشور:

فعالیت‌های اجتماعی بسیج از ساخت‌وساز در مناطق محروم به مقاوم‌سازی اقتصاد این مناطق تغییر کرده است

گودرزی گفت: تقریبا تا یک دهه فعالیت‌هایی که درطول اردوهای جهادی انجام می‌شد، سبک و سیاق خاصی داشت و بیشتر دانشجویان شرکت‌کننده در یک منطقه 10 تا 20 روز می‌ماندند و برای مردم آنجا فعالیت‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و عمرانی انجام می‌دادند، اما از سال‌های 94 به بعد رویکرد اقتصاد مقاومتی را برای این اردوها انتخاب کردیم.

 فعالیت‌های اجتماعی بسیج از ساخت‌وساز در مناطق محروم به مقاوم‌سازی اقتصاد این مناطق تغییر کرده است

به گزارش «فرهیختگان»، داوود گودرزی، مسئول سابق سازمان بسیج دانشجویی کشور در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره عمده فعالیت‌های این سازمان در حوزه اجتماعی گفت: «دفاتر بسیج دانشجویی بعد از پیام امام‌خمینی(ره) در سال 67 به‌تدریج از سال 69 و 70 در دانشگاه‌های کشور شکل گرفت و ابتدایی‌ترین فعالیت‌های این قشر که اتفاقا جزء اقدامات اثرگذار و ماندگار هم تلقی می‌شود، برگزاری اردوهای راهیان نور است که به‌تدریج این حوزه در تمام دانشگاه‌ها فراگیر و به یک برنامه جدی و اثرگذار در کشور تبدیل شد. برگزاری اردوهای راهیان نور به‌حدی گسترده و ماندگار بوده که حتی تا پیش از دوران کرونا نیز وجود داشت و تنها به‌خاطر این بیماری برگزاری آن متوقف شده است.»

او با تاکید بر اینکه فعالان دانشجویی همیشه به راهیان نور به‌عنوان یک فعالیت چندبعدی نگاه کرده‌اند، اظهار داشت: «این اقدام هم اثر معنوی و تربیتی داشته و هم باعث رشد اجتماعی می‌شود؛ همچنین با این کار شاهد گرامیداشت دفاع مقدس و شهدا هم هستیم و به همین دلیل باید گفت از همان ابتدا تا امروز برگزاری این رویداد جنبه‌های مختلف اجتماعی را شامل شده است.»مسئول سابق سازمان بسیج دانشجویی کشور تصریح کرد: «در دهه 70 به‌تدریج شاهد پررنگ شدن مسائل سیاسی در داخل دانشگاه‌ها بودیم و با دوم خرداد، شاهد گسترده شدن مباحث سیاسی، فلسفی و کلامی شدیم، تا جایی که یک عده شبهاتی را نسبت‌به موضوعات مختلف مانند ولایت فقیه، حجاب و... مطرح کردند و این اتفاقات باعث شد عمده فعالیت دانشجویی کشور به جوابگویی مقابل این موضوعات معطوف شود. در همین راستا شاهد فعال شدن نشریات دانشجویی، بیانیه‌ها و... بودیم و در اصل یک مواجهه بسیار جدی در این زمینه داشتیم. به‌تدریج تجمعات نیز پررنگ شد و جریانی که نگاه غرب‌زده داشته، درمقابل جریان انقلابی هر دو دست به برگزاری تجمعات سنگین زده و همایش‌هایی را برگزار می‌کردند، به همین دلیل در آن برهه عمده فعالیت‌ها رویکرد سیاسی و اجتماعی پیدا کرده بود.»

  قدمت اردوهای جهادی به اندازه عمر بسیج دانشجویی کشور است

گودرزی در توضیح بیشتر این مساله افزود: «هرچند در آن مقطع افراد سیاسی صحبت می‌کردند و شاهد برگزاری تجمعات و صدور بیانیه‌ها بودیم، اما اصل موضوع مربوط به سبک زندگی بود که درنهایت به جامعه برمی‌گشت. آن زمان مساله بر سر این بود که آیا می‌توانیم با اتکا به ظرفیت‌های داخلی و تکیه‌بر اسلام حکومتداری و کشورداری کنیم یا اینکه باید به‌سراغ مدل توسعه غربی برویم. قطعا زمانی که بحث توسعه مطرح می‌شود، موضوع درنهایت به اجتماع برمی‌گردد، در همان برهه نیز مسائل اجتماعی کاملا با شرایط آمیخته شده و فعالیت دانشجویان نیز بر آگاه‌سازی و روشنگری معطوف بود.»

او با بیان اینکه اردوهای جهادی به‌تدریج در همان ابتدا و با شکل‌گیری بسیج دانشجویی مطرح شده بود، اظهار داشت: «در اوایل ورود دانشجویان به این مقوله با حضور جمعی از دانشجویان در مناطقی مانند بشاگرد آغاز شد. درحقیقت مرحوم والی جمعی از دانشجویان را برای این کار به آن منطقه برد و کم‌کم این روند به یک سنت تبدیل شد، تا جایی‌که بسیج دانشجویی همه دانشگاه‌ها اقدام به طراحی و برگزاری اردوهای جهادی درکنار اردوهای راهیان نور می‌کردند. این مقوله در 10 و 15 سال اخیر به یکی از اقدامات اصلی بسیج دانشجویی تبدیل شد، تا جایی‌که برای آن سازمان جداگانه‌ای هم راه‌اندازی شده و امروز شاهد فعالیت سازمان بسیج سازندگی برای این مهم هستیم.»

مسئول سابق سازمان بسیج دانشجویی کشور افزود: «قطعا اوج‌گیری فعالیت‌های جهادی بسیج دانشجویی مربوط به سال‌های 83 و 84 بود که برای اولین‌بار ستاد حمایت از اردوهای جهادی در بسیج دانشجویی استان تهران راه‌اندازی شد. در آن مقطع تعداد کمی از دانشجویان به چنین اردوهایی می‌رفتند، اما با راه‌اندازی این ستاد به‌تدریج این روند در میان دانشجویان گسترش پیدا کرد و درکنار آن شاهد افزایش حمایت‌ها از چنین اردوهایی نیز بودیم، تا جایی‌که امروزه تقریبا همه دفاتر بسیج دانشجویی در دانشگاه‌ها و حتی همه پایگاه‌های بسیج در اقشار مختلف هم اقدام به برگزاری این اردوها می‌کنند. در اصل نقطه شروع سازمان بسیج سازندگی و قرارگاه‌های متعدد محرومیت‌زدایی در بخش‌های مختلف بسیج، همان اردوهای جهادی بسیج دانشجویی بوده است.»

گودرزی گفت: «مساله اول در اردوهای جهادی در ابتدا رفتن به مناطق محروم و انجام فعالیت‌های عمرانی حداقلی، فعالیت‌های بهداشتی و دامپزشکی، ارائه خدمات مشاوره‌ای و فرهنگی و همچنین برگزاری کلاس‌های آموزشی بود و این روند تا سال‌های 93 و 94 هم ادامه داشت؛ یعنی تقریبا تا یک دهه فعالیت‌هایی که درطول اردوهای جهادی انجام می‌شد، سبک و سیاق خاصی داشت و بیشتر دانشجویان شرکت‌کننده در یک منطقه 10 تا 20 روز می‌ماندند و برای مردم آنجا فعالیت‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و عمرانی انجام می‌دادند، اما از سال‌های 94 به بعد رویکرد اقتصاد مقاومتی را برای این اردوها انتخاب کردیم.»

  امروزه ایجاد اقتصاد مولد در مناطق محروم سرلوحه فعالیت بسیج دانشجویی است

او ادامه داد: «از آن سال به بعد مقرر شد دانشجویان بسیجی به هر منطقه‌ای که می‌روند، محرومیت آنجا را به کمک خود مردم بومی آنجا برطرف کرده و اقتصاد منطقه را مولد کنند تا با درگیر کردن خود مردم در روند محرومیت‌زدایی، دیگر این‌گونه نباشد که مردم مناطق منتظر بمانند تا کسی بیاید و برای آنها کاری انجام دهد. ازسوی دیگر بحث مطالبه‌گری از مسئولان این مناطق برای رفع محرومیت‌ها نیز از آن زمان به بعد با جدیت بیشتری نسبت‌به گذشته دنبال شد. علاوه‌بر آن با فرهنگ‌سازی و ارائه آموزش‌های لازم به مردم در مناطق مختلف به‌تدریج روند اردوهای جهادی تغییر کرد و البته حضور مسئولان و کمک‌ها نیز بیشتر شد.»

مسئول سابق سازمان بسیج دانشجویی کشور بیان داشت: «یکی دیگر از اقداماتی که بسیج دانشجویی امروز آن را دنبال می‌کند این است که دیگر محرومیت را به برخی مناطق خاص در کشور محدود نمی‌کند، چراکه ممکن است در حاشیه همین شهرهای بزرگ نیز شاهد وجود محرومیت‌هایی باشیم. در همین راستا طرح پنجشنبه و جمعه‌های خدمت‌رسانی را مطرح کردیم که طی آن دانشجویان در آخر هفته‌ها به مناطق حاشیه‌ای شهرهای خودشان بروند و به ارائه خدمات بپردازند؛ امروزه چند هزارنفر درگیر اردوهای جهادی هستند که خوشبختانه این روند به اقشار دیگر هم راه پیدا کرده است.»

     دامنه فعالیت‌های دانشجویان بسیجی در کرونا از اقتصادی تا بهداشتی و درمانی

گودرزی با اشاره به شیوع بیماری کرونا تصریح کرد: «در این مقوله شاهد ارائه خدمات بهداشتی، کمک به کادر درمان، توزیع بسته‌های معیشتی، تولید ماسک و... توسط همین گروه‌های بسیج دانشجویی هستیم. البته باید بگویم در دهه‌های گذشته بحث توزیع اقلام معیشتی به گستردگی امروز نبود، با این حال امکان داشت وقتی گروهی به یک منطقه می‌رفت، برخی وسایل مانند لوازم‌التحریر را با خود ببرد، اما اساسا حجم حمایتی که امروزه از فعالیت‌های جهادی و کمک‌های مومنانه صورت می‌گیرد، قبلا اصلا وجود نداشت و بودجه‌ای که در حال حاضر دولت، نهادهای مختلف و مردم برای این کار می‌آورند، در گذشته نبوده است.»

او افزود: «یکی از کارهای سختی که در گذشته وجود داشت این بود که می‌دیدیم دانشجویان با چه شوقی زندگی در شهر را رها کرده و به منطقه محروم آمده‌اند، اما مسئولان پای کار نبودند، اما طی سه، چهار سال اخیر تلاش شده تا بحث رویکرد اشتغال‌آفرینی و ایجاد اقتصاد مولد برای مناطق محروم توسط بسیج دانشجویی دنبال شود و خوشبختانه کارهای خوبی نیز صورت گرفته است. امروزه دیگر فعالیت‌های بسیج صرفا به ساخت مدرسه یا حمام و... محدود نمی‌شود و شاهد رشد بسیج در این زمینه هستیم که قطعا نیازمند حمایت‌های جدی مسئولان و تامین بودجه‌های لازم است.»

گودرزی خاطرنشان کرد: «ما درحال حاضر نیروی انسانی باانگیزه را برای رفع محرومیت داریم و برای تحقق این مساله هیچ کمبودی در کشور نداریم. تنها کافی است همتی وجود داشته باشد و با برنامه‌ریزی درست می‌توانیم ظرف چندسال محرومیت‌زدایی را در کل کشور انجام دهیم. قطعا دیگر قرار نیست مناطق محروم تا ابد محروم بمانند و صرفا چند فرد جهادی به آنجا بروند و اقداماتی را انجام دهند؛ باید کاری کنیم که محرومیت آنجا برای همیشه از بین برود که این هم شدنی است و ادعای گزافی نیست.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار