• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۹-۰۵ - ۱۱:۱۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در گفت‌وگو با «فرهیختگان» مطرح کرد

تاسیس بازار جامع متالورژی با هدف خودکفایی

قرار است استان البرز به‌عنوان بازار جامع فناوری مواد شناخته شود، از همین‌رو عقد تفاهمنامه با صنایع و موسسات استان و ملی درحال انجام است. با ایجاد و تاسیس بازار جامع فناوری مواد در استان البرز تحت نظارت دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز می‌توان به هدف مدنظر که همان تولید نیازمندی‌های کشور و قطع وابستگی به کشورهای بیگانه است، دست یافت.

تاسیس بازار جامع متالورژی با هدف خودکفایی

به گزارش «فرهیختگان»، دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان البرز دارای حدود 109آزمایشگاه، کارگاه و فضای پژوهشی است که ظرفیت بسیار بالایی برای انجام کارهای آزمایشگاهی و کارگاهی دارد که چهار آزمایشگاه متالوگرافی، عملیات حرارتی، میکروسکوپ الکترونی روبشی SEM و تحقیقات فیزیک، نانو و پلاسمای سرد واحد کرج با توجه به امکانات و قابلیت سرویس‌دهی دستگاه‌ها به عضویت شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی درآمده است؛ به این بهانه با محمدحسن برهانی‌فر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و حامد ثابت معاون پژوهش و فناوری واحد کرج گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

تنظیم فعالیت‌ها و جهت‌دهی به فعالیت‌های دانشگاهی براساس پتانسیل‌های مناطق مختلف کشور یکی از نگاه‌ها و رویکردهایی است که دانشگاه آزاد اسلامی در این چند ماه اخیر داشته. ارزیابی شما از پتانسیل‌های استان البرز چگونه است و فعالیت‌های واحد کرج به چه سمت‌وسویی پیش خواهد رفت؟

 استان البرز در خوشه‌های صنعتی مختلفی سرآمد کشور است که مهم‌ترین آنها عبارتند از پوشاک، صنایع فلزی و ریخته‌گری، صنایع تبدیلی، بیوتکنولوژی، صنایع قطعات خودرو، صنایع غذایی، صنایع دارویی و صنایع معدنی. با توجه به بررسی کارشناسی انجام‌شده بیش از 80درصد از 3300کارخانه و کارگاه تولیدی استان در حوزه مواد و فناوری‌های مرتبط با مواد فعالیت می‌کنند و با توجه به این موضوع و همچنین وجود مراکز تحقیقاتی فعال در واحد کرج مانند مرکز تحقیقاتی مهندسی مواد پیشرفته و وجود 30آزمایشگاه و 10کارگاه پیشرفته در حوزه‌های مختلف فناوری مواد، سرای نوآوری این استان با موضوع فناوری مواد در اردیبهشت 1399 مورد تایید قرار گرفت و بر همین اساس برنامه‌ریزی در همین راستا درحال انجام است.

   تولید 10 محصول فناورانه جدید در دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز

درباره دستاوردهای فناورانه واحد بگویید. امسال چه تولیداتی در واحدهای فناور این استان داشته‌ایم؟

 بیش از 10محصول فناورانه جدید رونمایی شده است و درحال پیگیری جهت تجاری‌سازی آنها هستیم. تولید فلز نیکل به‌صورت تولید نیمه‌صنعتی در مرکز تحقیقات مهندسی مواد پیشرفته و نانوپوشش آبگریز در مرکز تحقیقات مهندسی مواد پیشرفته به‌صورت صنعتی از این موارد بوده است.

تولید کیت‌های تخصصی برق و رباتیک در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با همکاری مرکز آموزشی سمای کرج که به مرحله تولید و سفارشی و بازاریابی رسیده است، دستگاه درجه‌بندی چوب‌های ساختمانی در شرکت آزمونگران غیرمخرب دارکوب «مستقر در مرکز رشد واحد کرج» که به مرحله تولید و سفارشی و بازاریابی رسید، تولید شمش سلنیوم در واحد فناور کیمیاگران گلستان‌فلز مستقر در مرکز رشد واحد کرج که به مرحله تولید صنعتی رسیده است، دستگاه عفونت‌زدایی ریه که در هسته فناور علوم طبیعی جهان‌گستر که به مرحله تولید و نمونه سفارشی و بازاریابی رسیده است، ماسک ژله‌ای پلیمری که در مرکز تحقیقات مهندسی مواد پیشرفته با همکاری شرکت سازه‌کامپوزیت کاوه به مرحله تولید نیمه‌صنعتی رسید، ایمپلنت‌های تیتانیومی که ارائه‌دهنده آن واحد فناور فرتاک زیست سازگار که در مرحله تولید نیمه‌صنعتی رسیده است، تولید کودهای مایع که ارائه‌دهنده آن واحد فناور سالیکس‌کربن است و در مرحله تولید نیمه‌صنعتی قرار دارد و تولید بذر هیبرید چغندر لبویی و بذر چغندر علوفه‌ای ازجمله تولیدات دیگر فناورانه واحد بوده است.

رویکرد واحد در ادامه سال چگونه برنامه‌ریزی شده است. برنامه‌های واحد برای 6ماهه دوم سال 99 را تشریح کنید.

ما به‌سمت امور دانش‌بنیان، فناور، کارآفرین و پژوهش‌محور حرکت خواهیم کرد. در همین راستا افتتاح سرای نوآوری فناوری مواد، تاسیس مدارس مهارتی، تاسیس و راه‌اندازی مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی، برگزاری فراخوان حمایت از طرح‌ها و ایده‌های دانشجویان و اساتید با جهت تجاری‌سازی با رویکرد ورود به بازار، تاسیس مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی به‌صورت مشترک با سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز، راه‌اندازی مجتمع‌های آزمایشگاهی تخصصی (آزمایشگاه مرکزی) کشاورزی و مجتمع‌های آزمایشگاهی تخصصی (آزمایشگاه مرکزی) دام‌های کوچک، برگزاری 5کارگاه پژوهشی رایگان مدرسه کسب‌وکار برای علاقه‌مندان برای ورود به بازار کار، برگزاری بیش از 20کارگاه پژوهشی توسط انجمن‌های علمی، برگزاری مسابقه طراحی بازی‌های فکری و سرگرم‌کننده در دوران قرنطینه، برگزاری 10دوره تخصصی آزمایشگاهی و کارگاهی، عقد تفاهمنامه با شرکت‌ها و موسسات در راستای اخذ پروژه‌های برون‌دانشگاهی، برگزاری دو همایش در حوزه‌های علوم کشاورزی و حقوق بین‌الملل، برگزاری 2استارتاپ در حوزه‌های فناوری مواد، تولید و توسعه بذرهای هیبریدی کشاورزی، افزایش کمی‌وکیفی انجمن‌های علمی دانشجویی، تاسیس شرکت مادر تخصصی فلزات کمیاب و گرانبها در راستای طرح پایش استان البرز و توسعه کتابخانه دیجیتال جهت دسترسی بیشتر اساتید و دانشجویان به منابع علمی ازجمله مهم‌ترین برنامه‌های ماست که البته بیش از 50درصد آنها انجام‌شده و الباقی درحال برنامه‌ریزی برای اجراست.

همچنین همکاری با شتاب‌دهنده‌های تخصصی کشور جهت برگزاری استارتاپ، راه‌اندازی مدرسه کسب‌وکار، تاسیس مدارس مهارتی، برگزاری دوره‌های آزمایشگاهی و کارگاهی تخصصی، برگزاری فراخوان حمایت از طرح‌ها و ایده‌های دانشجویان و اساتید با جهت تجاری‌سازی با رویکرد ورود به بازار در دستورکار است.

قرار است استان البرز به‌عنوان بازار جامع فناوری مواد شناخته شود، از همین‌رو عقد تفاهمنامه با صنایع و موسسات استان و ملی درحال انجام است. با ایجاد و تاسیس بازار جامع فناوری مواد در استان البرز تحت نظارت دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز می‌توان به هدف مدنظر که همان تولید نیازمندی‌های کشور و قطع وابستگی به کشورهای بیگانه است، دست یافت.

 * نویسنده: مریم حضرتی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار