• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۹-۰۵ - ۱۱:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
دوگانگی ذهنی سرمربی استقلال برای انتخاب سیستم؛ ترکیب آبی‌ها شخم می‌خورد؟

رونمایی از مظاهری، مهدی‌پور و شاید نادری و شجاعیان

فکری: نمی‌شد برای بازی با فولاد به تیم برنده دست بزنم

درحال حاضر بزرگ‌ترین سوال در ذهن هواداران آبی‌دوست این است که محمود فکری بعد از انتقاداتی که به برخی شاگردانش در دیدار با فولاد وارد شد با چه ارنج و سیستمی استقلال را در برابر نماینده تبریز به میدان خواهد فرستاد.

رونمایی از مظاهری، مهدی‌پور و شاید نادری و شجاعیان

به گزارش «فرهیختگان»، تیم فوتبال استقلال به هفته سوم رقابت‌ها نرسیده نخستین شکست خود را مقابل فولاد خوزستان متحمل شد تا در همین ابتدای حضور محمود فکری آتش زیر خاکستری که به خاطر پیروزی هفته اول مقابل مس رفسنجان دامنگیر استقلال نشده بود دوباره برافروخته شده و این بار در فاصله بین دو بازی با فولاد از هفته دوم و ماشین‌سازی از هفته سوم حسابی آبی‌ها را آزار دهد. در این چند روز نیز به تمامی نکات مبهم و تاریک ماجرای دیدار اهواز پرداخته و مفصلا آنها را تشریح کردیم. با این حال هرچه که بود دیدار با فولاد تمام شد و استقلال حالا به بازی سوم خود در لیگ و مصاف با ماشین‌سازی درحالی رسیده است که درحال حاضر بزرگ‌ترین سوال در ذهن هواداران آبی‌دوست این است که محمود فکری بعد از انتقاداتی که به برخی شاگردانش در دیدار با فولاد وارد شد با چه ارنج و سیستمی استقلال را در برابر نماینده تبریز به میدان خواهد فرستاد.

 فکری: نمی‌شد ترکیب عوض شود

قبل از اینکه به اصل ماجرا یعنی تمام احتمالاتی که محمود فکری در ذهن خود برای دیدار هفته سوم مقابل ماشین‌سازی به آنها فکر کرده تا تیمش را براساس یک ترکیب تاکتیکی ایده‌آل به میدان بفرستد برسیم، جالب است اظهارنظر سرمربی استقلال در محفلی خصوصی درخصوص ترکیب این تیم مقابل فولاد را با هم مرور کنیم. فکری بعد از این دیدار در جمع دستیارانش و درخصوص اینکه چرا برای بازی با فولاد به بازیکنان جدید تیمش میدان نداده و با همان ترکیب هفته اول مقابل مس رفسنجان، استقلال را در بازی با فولاد به میدان فرستاد که البته به خاطر مصدومیت سیاوش یزدانی مجبور به استفاده از محمدحسین مرادمند در خط دفاعی شد، اعلام کرده بود تیمش بازی با مس رفسنجان را برد و اگر به تیم برنده دست می‌زد و در بازی با فولاد نتیجه نمی‌گرفت به مراتب انتقادات بدتری از کادر فنی می‌شد و همه می‌گفتند چرا فکری به ترکیب تیم برنده دست زده است، ضمن اینکه نفر اول کادر فنی استقلال معتقد است تا وقتی که کسی در ترکیب اصلی بازی ضعیف از خود ارائه نداده و عملکرد بدی ارائه ندهد تا آن زمان در ترکیب ثابت خواهد ماند و منطقی نیست تا زمانی که یک بازیکن خوب بازی می‌کند کنار بماند.

 مشکل از کجا آب می‌خورد؟

برخی اعتقاد دارند با وجود آنکه استقلال در دیدار هفته اول مقابل مس رفسنجان بازی را برد و حتی مقابل فولاد در اهواز با یک پنالتی در دقایق پایانی سه امتیاز را از دست داد اما طی این دو بازی آبی‌پوشان فوتبال تماشاگرپسند و هجومی را ارائه نداده‌اند که البته این موضوع در بازی با فولاد نیز به اوج خود رسید و همان‌طور که کارشناسان بعد از این بازی عنوان کردند در دیدار اشاره شده شاگردان فکری طی یک بازی بسیار ضعیف که در آن نه از مالکیت خبری بود و نه پرس و نه تحمیل تاکتیکی و فرصت آنچنانی برای گلزنی، از حریف اهوازی شکست خوردند و جدا از اینکه احتمالا فکری در ترکیب اولیه و حتی تعویض‌هایش اشتباهاتی را مرتکب شد، این سوال به‌وجود می‌آید که چرا استقلال در این دو هفته تا این اندازه ضعیف ظاهر شده است. این درحالی است که به‌طور طبیعی از آنجایی که پنجره آبی‌پوشان به خاطر شکایت شفر بسته بوده و دیرتر از موعد مقرر باز شد فکری قاعدتا نمی‌توانست در هفته اول از بازیکنان جدید تیمش بهره بگیرد و به ناچار با تیم فصل گذشته به میدان رفت و همین موضوع و اعتقادات ذهنی او مبنی‌بر اینکه نباید به تیم برنده دست می‌زد باعث شد تا استقلال فقط با یک تغییر اجباری در اهواز به مصاف فولاد برود.

 دوگانگی ذهنی فکری یا نداشتن دستیار قابل؟

با این حال دو نکته وجود دارد که تقریبا کار محمود فکری در استقلال را سخت کرده و اگر چاره‌ای برای آن اندیشیده نشود مطمئنا کار او برای ادامه فصل گره خواهد خورد. نکته اول اینکه سرمربی آبی‌پوشان همچنان نمی‌داند تیمش باید با ترکیب ۴ دفاع خطی به میدان برود یا از ۳ دفاع استفاده کند. این درحالی است که قبل از آغاز رسمی فصل بیستم و بنا به آنچه کادر فنی استقلال در دیدارهای تدارکاتی از چیدمان‌های مختلف استفاده کرده و در این بین ترجیح داده بود تا بیشتر از سه دفاع و سیستم 2-5-3 استفاده کند به این موضوع اشاره کردیم که احتمالا آبی‌پوشان لیگ را هم با این سیستم آغاز خواهند کرد اما در کمال تعجب فکری برای دیدار اول تیمش مقابل مس رفسنجان از چهار دفاع خطی و سیستم 2-4-4 استفاده کرد.

در ادامه با پیروزی مقابل حریف رفسنجانی او ترجیح داد علاوه‌بر اینکه به تیم برنده دست نزند به صورت منطقی نیز سیستم را هم تغییر نداده و با همان چهار دفاع خطی استقلال را در اهواز مقابل شاگردان نکونام ارنج کند. با این حال و بعد از گل وریا غفوری محمود فکری با یادآوری ذهنی موفقیت‌های استقلال در دیدارهای دوستانه با اضافه کردن محمد دانشگر یک بار دیگر سیستم سه دفاعه را امتحان کرد که اگرچه در آزمایش این سیستم نتوانست مثل دیدارهای تدارکاتی به موفقیت برسد اما این فرضیه را به اثبات رساند که سرمربی استقلال درخصوص سیستم تیمش یک‌جور آشفتگی ذهنی داشته و دوگانگی استفاده از سه دفاع یا چهار دفاع خطی باعث شده تا او نتواند در این خصوص به یک ثبات ذهنی برسد.

از سوی دیگر نبود یک طراح و تئوریسین ماهر و دستیاری که بتواند در بزنگاه‌های لازم به سرمربی استقلال مشورت لازم را داده و کار را دربیاورد روی نیمکت این تیم مشهود‌تر از هر چیز دیگری است و با این دستیارانی که فعلا محمود فکری در کنارش دارد اگر برای این نقطه ضعف نیز چاره‌ای اندیشیده نشود مطمئنا این امر هم در ادامه کار استقلال را بسیار دشوار خواهد کرد.

 ترکیب شخم می‌خورد؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم استقلال طی یک بازی ضعیف مقابله فولاد شکست خورد. اگر این تیم زیبا و چشم‌نواز بازی می‌کرد و می‌باخت شاید انتقادات تا این حد دامنه پیدا نمی‌کرد اما بازی ضعیف و منتقدانه آبی‌پوشان باعث شده است تا این ذهنیت به‌وجود بیاید که کادرفنی استقلال برای بازی امروز مقابل ماشین‌سازی تقریبا ترکیب خود را شخم زده و به بازیکنانی که به قول فکری در بازی جمعه ضعیف بازی کرده بودند برای دیدار عصر امروز مقابل ماشین‌سازی به‌طور طبیعی به بازی نخواهد رسید. حال اینکه از دیدگاه کادرفنی کدام بازیکنان نتوانستند در دیدار مقابل فولاد توقعات تاکتیکی آنها را برآورده نکرده و قرار است برای بازی امروز به آنها بازی نرسد تا لحظه‌ای که ترکیب دیدار با ماشین‌سازی اعلام نشود در هاله‌ای از ابهام باقی خواهد ماند، اما حداقل این احتمال وجود دارد که چند بازیکن مثل فرشید باقری یا فرشید اسماعیلی و حتی امیرارسلان مطهری، آرش رضاوند و سیدحسین حسینی برای این دیدار در پازل تاکتیکی محمود فکری قرار نگیرند و احتمالا نیمکت‌نشین شوند، هرچند فرشید اسماعیلی به خاطر مصدومیت، دیدار با ماشین‌سازی را از دست داده و فکری از همان ابتدا به این دلیل روی این بازیکن حسابی باز نکرده است.

 نوبت به جدیدها رسید؟

استقلال برای فصل بیستم لیگ برتر ۷ بازیکن جدید به نام‌های رشید مظاهری، متین کریم‌زاده، بابک مرادی، محمدحسین مرادمند، محمد نادری، احمد موسوی و مهدی مهدی‌پور را به خدمت گرفته و سجاد آقایی را که به صورت قرضی به ذوب‌آهن داده بود را دوباره به تیم اضافه کرد. با این حال از این جمع برای بازی قبلی این تیم که تازه پنجره‌اش باز شده بود فقط مرادمند به صورت ثابت آن هم طی یک تغییر اجباری برای استقلال به میدان رفت و دو مهره جدید دیگر یعنی کریم‌زاده و مرادی نیز در دقایق پایانی راهی میدان شدند و فرصتی برای خودنمایی پیدا نکردند. این درحالی است که بعد از افتضاح میدان اهواز به نظر می‌رسد نوبت به بازیکنان جدید این تیم رسیده باشد تا به ترکیب ثابت برسند که از این جمع می‌توان حضور مهره‌هایی مانند رشید مظاهری و مهدی مهدی‌پور را برای دیدار با ماشین‌سازی در ترکیب آبی‌پوشان قطعی دانست. با این حال اگر تغییرات تاکتیکی در جمع استقلالی‌ها گسترده‌تر از اینها باشد احتمال حضور محمد نادری و متین کریم‌زاده نیز در ترکیب اصلی وجود خواهد داشت. هرچند داریوش شجاعیان نیز برای این دیدار از شانس زیادی برای رسیدن به ترکیب اصلی برخوردار خواهد بود.

 همه احتمالات موجود

برهمین اساس اگر بخواهیم احتمالات تاکتیکی دیدار عصر امروز براساس فرضیه‌های ذهنی فکری و کادرفنی استقلال را مرور کنیم در همین ابتدا این سوال پیش می‌آید که برای دیدار امروز این تیم آیا فکری از ترکیب چهار دفاع خطی استفاده خواهد کرد یا دوباره به سیستم سه دفاع روی می‌آورد. این در حالی است که آبی‌ها با چهار دفاع خطی مس رفسنجان را شکست دادند و تا آن لحظاتی که از همین سیستم مقابل فولاد استفاده می‌کردند نیز تیم برتر میدان بودند و منطقا باید مقابل حریف تبریزی نیز با همان چهار دفاع خطی به میدان بروند.

حال اگر این فرضیه درست باشد و استقلال با سیستم 2-4- 4 در دیدار با ماشین‌سازی بخواهد راهی میدان شود به نظر می‌رسد با تغییراتی در ترکیب مواجه شود که در ابتدای امر حضور محمد رشیدمظاهری به جای سیدحسین حسینی در قفس توری استقلال محتمل‌تر است و باتوجه به داشته‌های موجود همان زوج عارف غلامی و محمدحسین مرادمند در قلب دفاع به میدان خواهند رفت و حضور وریا غفوری نیز در سمت راست دفاع تضمین شده خواهد بود، با این حال در پست دفاع چپ نیز با توجه به عملکرد مناسب میلیچ احتمالا یک بار دیگر او در این پست استقلال را همراهی خواهد کرد هرچند حضور محمد نادری هم در این پست دور از ذهن نیست.

در یک خط جلوتر نیز با توجه به بازی ضعیف فرشید باقری احتمالا این بازیکن از ترکیب دور مانده و شاهد زوج مهدی‌پور و ریگی در میانه میدان آبی‌پوشان خواهیم بود. در پست هافبک راست و چپ نیز برای جایگزینی فرشید اسماعیلی احتمالا داریوش شجاعیان بعد از مدت‌ها دوری از ترکیب استقلال یک بار دیگر این تیم را همراهی خواهد کرد و اگر آرش رضاوند نیز از ترکیب دور بماند احتمالا متین کریم‌زاده یا بابک مرادی جایگزین رضاوند خواهند شد و در خط حمله هم با توجه به اتفاقات بازی با فولاد و محرومیت یک جلسه‌ای شیخ دیاباته از حضور در تمرینات و جرایم در نظر گرفته شده برای او زوج مطهری و قایدی یک‌بار دیگر برای سومین دیدار پیاپی استقلال را در لیگ برتر همراهی خواهند کرد و شیخ بار دیگر از اواسط مسابقه در صورت صلاحدید کادرفنی استقلال را همراهی خواهد کرد.

 * نویسنده: محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار
 
 
نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک