• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۹-۰۳ - ۰۹:۳۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» گزارش می‌دهد؛ پرسپولیسی‌ها به‌دنبال پول قرضی برای فرار از بحران هستند

باشگاه دلخوش به پاداش آسیا، تیم آتش زیر خاکستر

اینکه مدیران سرخ تا این حد روی پول پاداش برای چرخاندن باشگاه حساب کرده‌اند، جای تعجب دارد، چراکه باتوجه به شرایط تحریم کار راحتی برای انتقال این پول به باشگاه درپیش نخواهد بود و قطعا این موضوع نیازمند 2 تا 3 ماه زمان است که بعید به‌نظر می‌رسد این زمان ازسوی تیم به مدیران داده شود.

باشگاه دلخوش به پاداش آسیا، تیم آتش زیر خاکستر

به گزارش «فرهیختگان»، پرسپولیسی‌ها بعد از مشکلاتی که به‌خاطر تساوی برابر سایپا گریبان‌شان را گرفته بود، مدتی را در حاشیه به‌سر بردند، ولی با پیروزی برابر صنعت نفت آبادان در ورزشگاه آزادی بار دیگر شرایط آرامی را در تیم احساس می‌کنند و این برای تیمی که در آستانه فینال لیگ قهرمانان آسیا حضور دارد، یک نیاز محسوب می‌شود و حالا باید تلاش کنند که با حفظ این روند با روحیه‌ای مضاعف پای به این میدان بزرگ بگذارند. با این پیروزی هم بازیکنان و کادر فنی تیم کمتر تحت‌فشار هستند و هم مدیران باشگاه که روزهای ناموفقی را در فصل نقل‌وانتقالات سپری کردند و در تزریق پول به باشگاه هم دور باطل می‌زنند و نتوانسته‌اند قدم موثری بردارند، کمی آرامش گرفته‌اند تا شاید در روزهای باقیمانده تا سفر سرخ‌ها به دوحه قطر بتوانند بخشی از این مشکلات را برطرف کرده و شرایط را برای کسب نتیجه ایده‌آل در این تک‌بازی فینال مهیا کنند.

 بن‌بست در توافق با منابع مالی

از روزی که جعفر سمیعی به‌عنوان مدیرعامل کار خود را در باشگاه آغاز کرد، جذب منابع مالی جدید یکی از دغدغه‌هایش محسوب می‌شد و به‌همین جهت باب مذاکره را با اسپانسرهای فعلی باشگاه و همچنین اسپانسرهای جدید باز کرد تا بتواند از یک یا چند جهت مبالغی را به باشگاه تزریق کرده و مشکلات موجود را برطرف کند، اما متوجه شد که نه‌تنها طلبی وجود ندارد، بلکه مبالغ زیادی هم زودتر از موعد مقرر دریافت شده و تا بهمن‌ماه پولی به حساب سرخ‌ها واریز نمی‌شود.

سمیعی تلاش بسیاری کرد که با مذاکره و ایجاد تعهدات جدید مبلغی از کارگزار دریافت کند، اما ظاهرا خواسته‌هایی که ازسوی کارگزار برای انجام این کار اعلام شد، مواردی نبود که مدیران سرخ بتوانند آن را بپذیرند و درنهایت این موضوع به بن‌بست برخورد کرد. ازسوی دیگر مدیران بانک گردشگری هم اعلام کردند در حد توان از این تیم حمایت کرده‌اند و حتی به بازیکنان به‌خاطر صعود به فینال لیگ قهرمانان پاداش‌های جداگانه‌ای پرداخت کرده‌اند و شرایط اداری به آنها اجازه نمی‌دهد که بخواهند خارج از تعهد پولی بپردازند.

 قرض 15-10 میلیاردی برای جلوگیری از تنش

حالا که مدیران جدید شرایط سخت و بی‌پولی پرسپولیس را دیده‌اند، می‌توانند متوجه شوند که چرا رسانه‌ها بر این باور بودند که تنها نیاز حضور در تیم‌های بزرگی مثل استقلال و پرسپولیس سالم بودن و نداشتن فساد نیست و مدیریت این باشگاه‌ها باید از بین افرادی برگزیده شود که به موارد اقتصادی، منابع مالی و همچنین زیروبم‌های نقل‌وانتقالات فوتبال آشنا باشد. آن‌طور که از نزدیکان باشگاه شنیده می‌شود، سمیعی حالا تنها یک راه‌حل مقابل خود می‌بیند و باید در شرایط فعلی بتواند از یکی از اسپانسرها یا افراد متمول اطراف باشگاه مبلغی درحدود 10 تا 15 میلیارد تومان قرض گرفته و پیش از سفر به قطر به حساب بازیکنان واریز کند تا بتواند از زیر بار این فشارها و انتقادات خارج شود.

او می‌خواهد این پول را بابت پیش‌پرداخت فصل جدید بین همه بازیکنان تقسیم کند تا آنها ازلحاظ روحی شرایط بهتری داشته باشند و ناکامی‌های احتمالی آینده را از روی دوش خود برداشته و به قول معروف به دست بازیکنان و کادر فنی بهانه‌ای ندهد. هرچند بدهی این روزهای پرسپولیس به بازیکنان و سایر اعضای تیم حدود 50 میلیارد است که این مبلغ حدود یک‌سوم بدهی‌های باشگاه به تیم را تامین می‌کند، اما شاید همین مبلغ هم بتواند فعلا شرایط را برای مدیران پرسپولیس آرام کند.

 یحیی درحال مدیریت معترضان

اما سکوت بازیکنان از قبل مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا تا به امروز برای بسیاری از اهالی فوتبال و رسانه‌ها جای تعجب دارد. بازیکنانی که باوجود دریافتی 90 درصدی، در هفته‌های پایانی فصل گذشته مواضع سختی علیه مدیران باشگاه می‌گرفتند، این روزها حتی به سوالات خبرنگاران هم درمورد موارد مالی پاسخ سربالا می‌دهند و حاضر نیستند برای گرفتن حق و حقوق‌شان سروصدا کنند.

در این خصوص شنیده می‌شود که یحیی گل‌محمدی پیش از اینکه لیگ برتر آغاز شود، از بازیکنان خواسته که فعلا هیچ حرفی از مسائل مالی نزنند و با ایجاد فضایی که حاشیه‌سازان به‌دنبال آن هستند، با دست خودشان حاشیه را وارد تیم نکنند و همه تمرکز خود را روی دیدار فینال لیگ قهرمانان آسیا بگذارند.

بازیکنان هم این روزها بنابر درخواست سرمربی خود که حرفش را بسیار می‌خوانند، سکوت اختیار کرده‌اند و به‌واقع این فرصت را در اختیار باشگاه قرار داده‌اند که اوضاع و احوال مالی را درست کنند، اما بعد از بازی فینال اگر همچنان این شرایط پابرجا باشد، شاهد آن روی سکه خواهیم بود و قطعا برخورد بازیکنان برای دریافت حق و حقوق‌شان به‌شدت متفاوت‌تر از امروز می‌شود.

حتی یحیی به بازیکنانش اعلام کرده که خودش و دستیارانش هم ریالی بابت فصل جدید پول نگرفته‌اند و از فصل قبل هم طلب‌های زیادی دارند و اگر به‌خاطر دل هواداران باشگاه و اهمیتی که فینال لیگ قهرمانان آسیا دارد، نبود، او نیز خیلی زودتر از اینها علیه باشگاه موضع می‌گرفت. حالا مدیران سرخ باید امیدوار باشند که این روزها بتوانند اقدامی صورت دهند که مشکلات مالی به حداقل برسد، وگرنه بعد از فینال شرایط وخیمی انتظار آنها را می‌کشد.

 امید مدیران به بعد از فینال است

البته مدیران پرسپولیس روزهای روشن‌تری را برای آینده ترسیم می‌کنند که البته ممکن است زمان به اندازه کافی برای دیدن آن روزها در اختیارشان نباشد. آنها که می‌دانند در این شرایط پول‌ها توسط مدیریت قبلی باشگاه پیش‌خور شده و اسپانسرها هم حاضر نیستند پولی دراختیار پرسپولیس بگذارند، تمام امید خود را به روزهای بعد از فینال لیگ قهرمانان آسیا بسته‌اند که با پایان این تک‌بازی و دریافت پاداش آسیایی بتوانند سر و سامانی به مشکلات مالی باشگاه بدهند.

البته آنها به این موضوع فکر نکرده‌اند که به‌زودی احکام دادگاه عالی ورزش از راه می‌رسد و پرسپولیسی‌ها ابتدا باید به بودیمیر 475 هزار یورو بپردازند و بعد از آن به فاصله چندماه هم رای پرونده کالدرون و دستیارش صادر می‌شود که آن‌هم رقمی در حدود 600 هزار دلار را دربر می‌گیرد و با این اوصاف اگر پرسپولیسی‌ها قهرمان نشوند، مبلغ چندانی دست باشگاه را نخواهد گرفت.

در همین خصوص یکی از مدیران پرسپولیس دیروز به «فرهیختگان» گفت: «تمام تلاش خود را می‌کنیم که پول به باشگاه تزریق کنیم، اما حتی اگر نتوانیم پولی تهیه کنیم اتفاقی نمی‌افتد و بازیکنان ما با تمام وجود به قطر می‌روند تا قهرمانی را از آن خود کنند و جام را به تهران بیاورند. می‌دانید که بعد از کسب این جام چه اتفاقات خوبی برای باشگاه می‌افتد و چه پول‌هایی به باشگاه تزریق می‌شود و ما در آن زمان از خجالت بازیکنان‌مان درمی‌آییم.»

البته اینکه مدیران سرخ تا این حد روی پول پاداش برای چرخاندن باشگاه حساب کرده‌اند، جای تعجب دارد، چراکه باتوجه به شرایط تحریم کار راحتی برای انتقال این پول به باشگاه درپیش نخواهد بود و قطعا این موضوع نیازمند 2 تا 3 ماه زمان است که بعید به‌نظر می‌رسد این زمان ازسوی تیم به مدیران داده شود.

 * نویسنده: آرش محمدی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار