• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۹-۰۲ - ۱۳:۳۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
بر پایه گزارش سال 2020 مؤسسه «کلاریویت آنالیتیکس»

پژوهشگر دانشگاه آزاد در فهرست یک درصد پژوهشگران پراستناد دنیا قرار گرفت

مدیرکل امور کتابخانه ها، مجلات، انتشارات علمی و علم سنجی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: هشت پژوهشگر ایرانی در فهرست یک درصد پژوهشگران پراستناد دنیا قرار گرفتند.

پژوهشگر دانشگاه آزاد در فهرست یک درصد پژوهشگران پراستناد دنیا قرار گرفت

به گزارش «فرهیختگان»، به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر علی جهان مدیرکل امور کتابخانه ها، مجلات، انتشارات علمی و علم سنجی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: بر پایه گزارش سال 2020 میلادی ِمؤسسه «کلاریویت آنالیتیکس» دربارۀ «پژوهشگران پراستناد» جهانHighly Cited Researcher، دکتر نورالدین قدیمی عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در حوزه میان رشته ای جز تأثیرگذارترین نویسندگان و دانشمندان یک درصد برتر دنیا در این حوزه معرفی شده اند.

وی افزود: «مؤسسه کلاریویت آنالیتیکس» در سال 2020 نام بیش از 6400 پژوهشگر از سراسر جهان را به عنوان دانشمندان یک درصد برتر دنیا معرفی کرده است که در این بین 3900 نفر در 21 زمینه علمی و 2500 نفر در حوزه های میان رشته ای را در سیاهه پژوهشگران پراستناد جای داده است.

دکتر جهان اظهار داشت: در این ویرایش 8 دانشمند و محقق وابسته به موسسه های ایرانی از تأثیرگذارترین پژوهشگران در پیشرفت علوم شناسایی شده اند که عبارتند از: دکتر امیر اخوان از دانشگاه شریف، دکتر مصطفی اسلامی از دانشگاه مازندران، دکتر نورالدین قدیمی از دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر حمیدرضا پور قاسمی از دانشگاه شیراز در حوزه میان رشته ای؛ دکتر مهدی دهقانی و دکتر سجاد جعفری در حوزه ریاضیات از دانشگاه امیرکبیر؛ محمد میرزاده در حوزه مهندسی از دانشگاه گیلان و مسعود رضایی در حوزه علوم کشاورزی از دانشگاه تربیت مدرس.

مدیرکل امور کتابخانه ها، مجلات، انتشارات علمی و علم سنجی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: برای شناسایی پژوهشگران پراستناد، مقاله‌های پراستناد در نشریه‌های نمایه شده «وب آو ساینس» در علوم و علوم اجتماعی در یک دهه گذشته (از 2009 تا 2019 میلادی) پیمایش شده‌اند. مقاله‌های پراستناد آنهایی هستند که بیشترین استناد را در زمینه‌های علمی خود می‌گیرند و در یک درصد نخست جای دارند و در پایگاه ESI (ای. اس. آی.) می‌آیند.

وی ادامه داد: پژوهشگرانی که مقاله پراستناد دارند، پژوهشگران تأثیرگذار به‌شمار می‌روند و آنهایی که نامشان با فراوانی بیشتری می‌آید، تأثیرگذارتر هستند. از این رو، پژوهشگران بر پایه شمار مقاله‌های پراستنادشان رتبه‌بندی و آنهایی که در یک درصد نخست جای گرفته‌اند، به‌عنوان پژوهشگر پراستناد معرفی می‌شوند. برای قرار گرفتن در فهرست پژوهشگران برتر، تمام فعالیت‌های علمی ۱۰ ساله اخیر در سطح بین‌المللی از جمله تعداد مقالات، تعداد استنادها، تعداد مقالات پر استناد، تعداد استناد به مقالات پر استناد مورد بررسی قرار گرفته و همچنین مسائلی نظیر رعایت اصول اخلاقی در پژوهش، رعایت میزان خوداستنادی در حد قابل قبول و نیز مقالات باز پس‌گیری شده مورد توجه است.

دکتر جهان اظهار داشت: دکتر آرش کریمی پور از واحد نجف آباد در حوزه مهندسی در سال 2019 و دکتر محمد ولی پور عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در حوزه میان رشته ای در سال 2018 جز دانشمندان یک درصد برتر دنیا معرفی شده اند. در ویرایش 2019 دوازده پژوهشگر و در 2018 شانزده پژوهشگر وابسته به مؤسسه‌های ایرانی از تأثیرگذارترین‌ها در پیشرفت علوم شناسایی شده‌اند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین