• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۸-۲۷ - ۱۱:۴۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
بررسی اخبار انتخابات و وضعیت دولت آمریکا حکایت از استمرار و افزایش سردرگمی در این کشور دارد

طولانی‌ترین «وقت اضافه» انتخاباتی جهان

ترامپ و ستادش بر اثبات تقلب تاکید دارند

انتخابات آمریکا در روز 3 نوامبر برگزار شده است اما همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد رقابت یک روزه انتخاباتی به وقت‌های اضافه‌ای کشیده که درحال رسیدن به مرز دو هفته است. در وقت‌های اضافه انتخابات آمریکا این دیگر صندوق‌های رای نخواهند بود که رئیس‌جمهور را انتخاب می‌کنند بلکه این زور نامزدهای ریاست‌جمهوری، طرفداران‌شان و قدرت رسانه‌ای آنهاست که ساکن بعدی کاخ‌سفید را مشخص می‌کند.

 طولانی‌ترین «وقت اضافه» انتخاباتی جهان

به گزارش «فرهیختگان»، همه دنیا با پیگیری اخبار آمریکا می‌خواهند بدانند در این کشور چه می‌گذرد. این تلاش‌های جهانی اما یک مانع بزرگ دارد. خود آمریکایی‌ها نیز نمی‌دانند چه بلایی بر سر کشورشان آمده است. با این وصف تکلیف دیگران نیز مشخص می‌شود. تنها مساله قابل تشخیص در آمریکای امروز و احتمالا آمریکای چند هفته دیگر و یا حتی آمریکای چند ماه دیگر سردرگمی است.

  انتخابات آمریکا در روز 3 نوامبر برگزار شده است اما همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد رقابت یک روزه انتخاباتی به وقت‌های اضافه‌ای کشیده که درحال رسیدن به مرز دو هفته است. در وقت‌های اضافه انتخابات آمریکا این دیگر صندوق‌های رای نخواهند بود که رئیس‌جمهور را انتخاب می‌کنند بلکه این زور نامزدهای ریاست‌جمهوری، طرفداران‌شان و قدرت رسانه‌ای آنهاست که ساکن بعدی کاخ‌سفید را مشخص می‌کند. 

دونالد ترامپ جمهوری‌خواه همچنان خود را پیروز می‌داند و از سوی دیگر بایدن دموکرات چنین جایگاهی برای خود متصور است. تیم حقوقی ترامپ که در جریان روزهای نخست پس از انتخابات دربرابر دموکرات‌ها خوب کار نکرده بود حالا ضرباتش تا حدی قدرتمند بوده‌اند که کاملا هریس معاون بایدن در دولت بعدی را به‌شدت نگران کرده و او در توئیتی با لحن مضطربانه از حامیان حزب دموکرات خواسته برای مقابله با تهاجم حقوقی ترامپ به ستاد بایدن کمک مالی کنند.  باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز در مصاحبه‌ای اعلام کرده مشارکت بالای رای‌دهندگان دلیل بی‌ثباتی کشورش است. او گفته است «دستیابی هرکدام از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری به بیش از 70 میلیون رای نشان‌دهنده آن است که کشور به‌شدت گسسته شده است.»

باراک اوباما، معتقد است رقبای آمریکا امروز خوشحالند زیرا کشورهایی مثل چین و روسیه فرصت تضعیف آمریکا را در «شکاف‌هایی در بدنه سیاسی که نسبت به امکان بهره‌برداری از آنها مطمئن باشند» می‌بینند. با وجود درستی دیدگاه رئیس‌جمهور سابق آمریکا در این فقره اما هیچ‌کدام از کسانی که روند فعلی آمریکا را به ضرر این کشور می‌دانند قادر به برگرداندن اوضاع نیستند.

  قمار ترامپ ادامه دارد

ترامپ بر ماندن خود در کاخ‌سفید قمار کرده است. او با تبعات مقاومتش دربرابر نتایج اعلامی انتخابات و ایستادن دربرابر مخالفت برخی از ساختارهای سنتی با خود آشناست، اما به‌دلیل شخصیت افراطی‌اش و برای گریز از شکست یا حتی مرگ دربرابر رقبا و دشمنان داخلی و خارجی‌اش ایستاده است. او می‌داند باتوجه به تغییراتی که در آمریکا ایجاد کرده و حرکات غیرمعمول و تندش در دوران ریاست‌جمهوری احتمالا درصورتی‌که قدرت را از دست بدهد، به‌شدت مجازات خواهد شد و حتی احتمال کشته‌شدنش نیز می‌رود.

رسانه‌های جناح مخالف ترامپ نیز درحال برجسته‌سازی تبعاتی هستند که پس از خروج ترامپ از کاخ‌سفید گریبانگیر او خواهد شد. این رسانه‌ها می‌گویند رئیس‌جمهور فعلی آمریکا حق استفاده از قدرت برای «عفو» خود را ندارد. این رسانه‌ها می‌گویند ترامپ حتی درصورت دست زدن به عفو خود تنها در دادگاه فدرال مصون خواهد شد، ولی دادگاه‌های ایالتی می‌توانند جرم‌های او را پیگیری کنند.

تهدید به محاکمه یا مجازات‌های مالی، ترامپ را تنها در داخل آمریکا تهدید نمی‌کند؛ در خارج از این کشور نیز او با تهدید روبه‌رو است. پنجشنبه هفته گذشته نمایندگان پارلمان اسکاتلند به ضرورت بررسی پشت‌پرده عملکرد مالی ترامپ در املاکش، به‌ویژه زمین‌های تجاری گلف تاکید کردند. این نمایندگان می‌گویند باتوجه به اهمیت بالای پرونده‌های مفتوح پولشویی و خلافکاری ترامپ در نیویورک، ضروری است آنها نیز دست به تحقیقاتی درباره فعالیت‌های اقتصادی ترامپ بزنند.

ترامپ و نزدیکانش ازسوی دادگاهی در نیویورک به عدم پرداخت مالیات و دروغگویی درباره میزان درآمدهایش متهم شده‌اند. او در طول دوران ریاست‌جمهوری‌اش با فشار به محاکم قضایی ازطریق وزارت دادگستری مانع از بررسی تخلفاتش شده است. ساکن فعلی کاخ‌سفید می‌داند باتوجه به اقدامات هنجارشکنانه چهارسال گذشته، رقبایش او را رها نخواهند کرد و به هر صورتی که شده، به وی ضربه‌ای وارد خواهند کرد. این ضربات از همین حالا نیز در حوزه تخلفات مالی قابل‌مشاهده هستند.  به همین دلیل است که ترامپ قمار دوطرفه‌ای را آغاز کرده است؛ او از یک‌سو می‌کوشد با اثبات تقلب و فشار به نظام انتخاباتی آمریکا نتیجه را به نفع خود بازگرداند و ازسوی دیگر می‌کوشد درصورت عدم تحقق چنین مساله‌ای با استفاده از فرصت دوماه باقیمانده تا اتمام ریاست‌جمهوری‌اش پایگاهش را در آمریکا تقویت کند. 

تیم حقوقی ترامپ به ریاست «رودی جولیانی» به‌شدت درحال پیگیری سناریوی اول است که اولویت تیم ترامپ به‌حساب می‌آید. او مدعی شده با اثبات تقلب‌ها ترامپ به میزان سه درصد از بایدن در میزان آرای عمومی پیشی خواهد گرفت. جولیانی در مصاحبه با شبکه خبری فاکس‌نیوز ادعا کرده که به‌اندازه کافی دلیل برای تغییر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در اکثر ایالت‌های موردمناقشه وجود دارد. وکیل ترامپ با توضیح اثرگذاری تعداد بسیار کمی از آرا در نتیجه نهایی انتخابات می‌گوید تنها در ایالت پنسیلوانیا «وجود بیش از 6 هزار رای غیرقانونی در ایالت پنسیلوانیا برای تغییر نتیجه [در این ایالت] کافی است.»

جولیانی همچنین به‌شدت به رسانه‌های آمریکایی که بایدن را پیروز انتخابات معرفی کرده‌اند حمله کرده و گفت: «رسانه‌ها تلاش کرده‌اند [رئیس‌جمهور] منتخب را اعلام کنند، اما آنها حق قانونی این کار را ندارند. این تصمیم را مجمع گزینندگان اتخاذ می‌کنند نه ان‌بی‌سی، سی‌بی‌سی، ام‌اس‌ان‌بی‌سی و سی‌ان‌ان یا حتی فاکس‌نیوز.»حمله رئیس تیم حقوقی ستاد ترامپ به رسانه‌ها درحالی انجام می‌شود که رئیس‌جمهور آمریکا و تیمش فهمیده‌اند یکی از ضربات اصلی را ازسمت رسانه‌های آمریکایی خورده‌اند. حتی فاکس‌نیوز جمهوریخواه نیز با پشت کردن به ترامپ هم‌راستا با اغلب رسانه‌های مطرح آمریکایی جو بایدن را به‌عنوان پیروز انتخابات معرفی کرد. این ضربه باعث شده تا ترامپ بکوشد با کمک حامیان قدرتمند خود به‌سمت خرید یک شبکه گام بردارد.

روزنامه وال‌استریت ژورنال گزارش کرده که شرکت «Hicks Equity» که یک شرکت سهامی خاص مرتبط با یکی از روسای کمیته ملی جمهوریخواهان است، قصد دارد شبکه «نیوزمکس» را خریداری کند. شبکه نیوزمکس مانند فاکس‌نیوز یک رسانه محافظه‌کار و طرفدار جمهوریخواهان به‌حساب می‌آید، اما برخلاف فاکس‌نیوز تاکنون زیربار پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری نرفته است. به همین دلیل طرفداران ترامپ می‌خواهند این شبکه را به رقیبی برای فاکس‌نیوز در میان محافظه‌کاران تبدیل کنند.

اقدام فاکس‌نیوز در پذیرش پیروزی بایدن هم‌راستا با رسانه‌های نزدیک به دموکرات‌ها مانند خنجر زدن از پشت به ترامپ بوده است.  درست در همان زمان که تیم حقوقی ترامپ و حامیان مالی‌اش به‌دنبال اثبات تقلب و خریداری رسانه‌ها هستند، خود وی نیز با حساب توئیتری‌اش درحال نبرد با رقبا است. او که در توئیتر نیز تحت فشار روسای این شرکت قرار داشته و توئیت‌هایش «برچسب‌گذاری» می‌شوند، در جدیدترین توئیت‌هایش بار دیگر ضمن رد شکستش در انتخابات به رقبا و رسانه‌های طرفدار آنها تاخته است. او در یکی از این توئیت‌ها نوشته است: «به چه دلیل رسانه‌های اخبار جعلی، به‌طور مداوم وانمود می‌کنند که جو بایدن به ریاست‌جمهوری می‌رسد و حتی به طرف ما اجازه نمی‌دهند که نشان دهیم - البته ما تازه آماده می‌شویم که نشان دهیم- چطور قانون اساسی بزرگ ما را در انتخابات ۲۰۲۰ به بدترین شکل متلاشی و نقض کردند.»

  رئیس‌جمهور که در هفته‌های اخیر با سخنانش رسوایی بزرگی برای آمریکا و نظام انتخاباتی این کشور در داخل و خارج آمریکا رقم زده، در توئیتی دیگر آورده است: «قانون اساسی به شیوه‌ای مورد حمله قرار گرفت که هرگز پیش از این اتفاق نیفتاده بود! از شمار زیادی از ناظران انتخاباتی که از اتاق‌های شمارش آرا در بسیاری از ایالات ما بیرون انداخته شدند، گرفته تا میلیون‌ها رایی که دموکرات‌ها تنها به نفع دموکرات‌ها تغییر دادند، همچنین رای‌دهی بعد از پایان زمان انتخابات و استفاده از نظام رای‌گیری «دامینین» چپ افراطی‌ها (رای‌گیری الکترونیکی) که در تگزاس و مکان‌های بسیار زیاد دیگری رد شده است، زیرا خوب و ایمن نیست.»

حوزه دیگری که ترامپ همچنان درحال مانور دادن روی آن است، موضوعات مرتبط با «آرای پستی» است. تمرکز ترامپ از ماه‌ها پیش روی چنین موضوعی قرار داشته است. او برای آنکه می‌دانست بیشتر طرفداران حزب دموکرات به رای‌دهی پستی تمایل دارند و درصورت مسدود شدن این راه مشارکت آنها در انتخابات کاهش خواهد یافت، این مسیر رای‌دهی را زیر آتش انتقادات خود گرفت. او می‌گفت رای‌دهی پستی حقه دموکرات‌ها برای گشودن راهی برای تقلب است. باوجود این، تلاش‌های ترامپ برای جلوگیری از ارسال آرای پستی ناکام ماند. رئیس‌جمهور آمریکا اما پس از برگزاری انتخابات همچنان بر غیرقانونی بودن آرای پستی تاکید کرد و به مراکز رای‌گیری برای عدم شمارش آرای پستی فشار آورد. از آنجاکه در مراکز رای‌دهی نخست آرای حضوری شمرده می‌شدند، در اولین ساعات پس از انتخابات ترامپ در بسیاری از ایالت‌ها پیشتاز بود، اما پس از آغاز شمارش آرای پستی به‌شکلی غیرمنتظره از رقیب دموکرات خود عقب افتاد. این مساله همچنان موردتوجه ترامپ است و او در توئیتی مجددا به شیوه رای‌گیری پستی و آرای پستی شمارش‌شده تاخته و نوشته است: «آنهایی که مسئول محافظت از قانون اساسی ما هستند، نمی‌توانند اجازه دهند که نتایج جعلی انتخابات پستی ۲۰۲۰ همچنان پابرجا باشد. جهان نظاره‌گر است!» ترامپ همچنین روز گذشته در جدیدترین پیام توئیتری خود، بار دیگر خود را پیروز معرفی کرد و گفت: «من در انتخابات پیروز شدم!»

  احتمال خروج ناگهانی آمریکا از افغانستان

پس از اخراج مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا در هفته گذشته از سوی ترامپ بسیاری از رسانه‌ها یکی از دلایل این کار را مخالفت اسپر با خروج آمریکا از افغانستان اعلام کردند. گفته می‌شد او پس از درخواست ترامپ از او برای عقب کشیدن نیروهای آمریکایی از افغانستان گزارشی طولانی برای او ارسال کرده که مشتمل بر 22 مصاحبه بوده است. این گزارش و مصاحبه‌های موجود در آن بر خطرات خروج آمریکا از افغانستان متمرکز بودند. همین مساله نیز باعث شد تا ترامپ که پیش‌تر با وزیر دفاعش بر سر استفاده از ارتش برای سکوب معترضان به اختلاف خورده بود او را به دلیل مقاومت در برابر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تنها 10 هفته مانده به پایان دولتش اخراج کند.

«کریستوفر میلر» وزیر دفاع جدید که پیش‌تر مدیر «مرکز ملی مبارزه با تروریسم آمریکا» در همین وزارتخانه بود در اولین پیام خود برای سربازان آمریکایی به مسائلی اشاره کرد که باعث شد تا ظن و گمان کارشناسان درباره خروج ناگهانی ارتش آمریکا از افغانستان تقویت شود. او در نامه‌اش با تقویت احتمال عقب‌نشینی آمریکا از مواضعش در غرب آسیا خطاب به نظامیان آمریکایی گفت: «زمان آن رسیده که سربازان آمریکایی به خانه برگردند. افراد زیادی از جنگ خسته‌ شده‌اند، اما درحال حاضر در مرحله حیاتی تبدیل نقش رهبری به نقش حمایتی هستیم. پایان جنگ‌ها مستلزم مصالحه و همکاری است. ما باید با این چالش رودررو شویم و تمام تلاش خود را مبذول داریم. اکنون زمان بازگشت به خانه است.» ترامپ در زمان انتصاب میلر به‌عنوان سرپرست وزارت دفاع در توئیتی ادعا کرده بود وزیر جدیدش دست به اقدامی شگفت‌آور خواهد زد.

قوت گرفتن احتمال خروج آمریکا از منطقه باعث شده تا بسیاری از سیاستمداران آمریکایی و همچنین کشورهای دیگر نسبت به تبعات خروج بی‌مقدمه و ناگهانی واشنگتن هشدار دهند. این مساله باعث بروز اختلافاتی در آمریکا نیز شده است. یکی از تبعات آن اخراج وزیر دفاع و مدیران این وزارتخانه با افراد موافق خروج آمریکا از منطقه بود. برخی از مقامات ارشد در وزارت دفاع آمریکا نیز از بیم برکناری به صورت خصوصی به سی‌ان‌ان اعلام کرده‌اند به‌شدت نگران تسریع خروج نظامی این کشور از افغانستان هستند.

در میان متحدان آمریکا نیز تاکنون فرانسه موضعی جدی در این خصوص اتخاذ کرده است. به‌گونه‌ای که «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه روز جمعه پیش از سفر پمپئو وزیر خارجه آمریکا به این کشور با بیان مخالفت کشورش خود با خروج یکجانبه آمریکا از افغانستان و عراق مدعی شد. جنگ علیه تروریسم در این دو کشور همچنان ادامه دارد و این موضوع جزء مسائل مورد مذاکره بین دو کشور در جریان سفر پمپئو خواهد بود. به جز متحدان آمریکا دیگر کشورهای منطقه نیز از خروج ناگهانی آمریکا از افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند. شواهد نشان می‌دهد یکی از مقاصد آمریکا از خروج ناگهانی از افغانستان ایجاد خلأ قدرت و افزایش تنش‌ها در این کشور است. پیش‌تر برخی از رسانه‌ها خبر از آغاز تخریب تاسیسات نیروهای آمریکایی در افغانستان را داده بودند. این تخریب‌ها درحالی صورت می‌گیرد که تاسیسات نظامی آمریکا می‌توانست در اختیار ارتش افغانستان قرار بگیرد و دست زدن به تخریب آنها نشانگر هدف واشنگتن برای عدم تقویب دولت قانونی کابل است.

نشریه آمریکایی «نیویورکر» در گزارشی به نقل از یک مقام دولتی که به‌طور مداوم با ترامپ در تماس است، نوشته است: «ترامپ مصمم است همه ۴۵۰۰ نیروی آمریکایی را که در افغانستان باقی‌مانده‌اند یا دست‌کم هر تعدادی را که می‌تواند قبل از کنار رفتن خود از قدرت، به خانه برگرداند.» این منبع مطلع تاکید کرده است که رئیس‌جمهور می‌خواهد آمریکا را در مسیر برگشت‌ناپذیر خروج کامل قرار دهد. ترامپ در زمان رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 به طرفدارانش وعده داده بود آمریکا را از جنگ‌های بی‌پایان خارج خواهد کرد. پایگاه آکسیوس در تحلیل پاکسازی وزارت دفاع توسط ترامپ و چینش نیروهای جدید در آن نوشته است مشاوری که «کریس میلر» وزیر دفاع جدید آمریکا برای خود انتخاب کرده است به‌خوبی نشانگر هدف دولت وی برای سرعت بخشیدن به روند خروج نیروهای آمریکایی از خاورمیانه(غرب آسیا) قبل از اتمام دوران ریاست‌جمهوری‌اش در ماه ژانویه است. اشاره این پایگاه به انتخاب «داگلاس مک‌گره‌گور» به‌عنوان مشاور اول وزیر دفاع آمریکاست.

گره‌گور همانند ترامپ و میلر معتقد است آمریکا باید خود را از جنگ‌های طولانی رها کرده و بیهوده وارد جنگ دیگری نشود. پایگاه آکسیوس می‌گوید: «انتخاب چنین شخصی برای سمتی مهم در وزارت دفاع آمریکا شاید روش خاص ترامپ برای توبیخ دیگران بنا به دلایل شخصی باشد.» گره‌گور در سال‌های اخیر در چند مصاحبه ضمن تشریح مواضع خود به کسانی تاخته است که می‌خواهد آمریکا را وارد درگیری نظامی با دیگران کنند. او پیش‌تر پول لابی‌ صهیونیستی را عامل تعیین سیاست خارجی آمریکا معرفی کرده و گفته بود افرادی مانند «جان بولتون» و «مایک پمپئو» از طریق ارتباط با این لابی‌ها به ثروت زیادی رسیده‌اند. روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست»، در گزارشی به انتقادات مشاور وزیر دفاع آمریکا از لابی‌های رژیم‌صهیونیستی پرداخته است. به گزارش این روزنامه گره‌گور که به‌طور مرتب در شبکه فاکس نیوز و سایر رسانه‌های محافظه‌کار حضور پیدا می‌کند، در مصاحبه‌هایی که در گذشته داشته است اهداکنندگان و لابی حامی رژیم‌صهیونیستی را پشت‌پرده تلاش‌ها برای کشاندن آمریکا به جنگ معرفی کرده است.

براساس این گزارش وی در سال گذشته نیز در یک برنامه درباره فشارها به واشنگتن برای جنگ با ایران گفته بود: «به خاطر روابط نزدیکمان با اسرائیل به آن سمت [جنگ] کشیده می‌شویم. باید به کسانی [لابی‌ها] که به آنها [جنگ‌طلبان] کمک اهدا می‌کنند، نگاه کنید.» گره‌گور این سخنان را در اشاره به «جان بولتون» مشاور وقت امنیت ملی، «مایک پمپئو» وزیر خارجه و سناتور «لیندسی گراهام» گفته بود. مشاور وزیر دفاع آمریکا در جریان مصاحبه خود با افشای دریافت کمک‌های مالی لابی‌های صهیونیستی ازسوی دولتمردان جنگ‌طلب آمریکا گفته بود: «بولتون خیلی خیلی ثروتمند شده و به‌خاطر حمایت بدون شرطش از لابی اسرائیل در این وضعیت قرار گرفته است. همین مساله درباره پمپئو هم که در آرزوی ریاست‌جمهوری است، صدق می‌کند. او دستش به‌سوی پول لابی اسرائیل، سعودی‌ها و دیگران دراز است.» مک گره‌گور در جریان این مصاحبه سیاست‌های رژیم‌صهیونیستی را یکی از عوامل کشیده شدن آمریکا به جنگ با عراق دانسته بود.

 * نویسنده: سیدمهدی طالبی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

مکرون درصدد مواجهه مستقیم با پوتین است؛

امانوئل فرزندخوانده ناپلئون

احسان فرزانه، پژوهشگر اندیشه سیاسی:

پیشروی تاریخ از آوارهای غزه تا هاروارد

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

سرخوردگی تراپیست‌های عصر مدرن؟

سیدسعید لواسانی، استاد دانشگاه:

جوانه زدن در غزه، تکثیر در اروپا

رژیم صهیونیستی دفاتر الجزیره را بست؛

سرکوب رسانه بعد از دانشگاه

حمایت دوست‌داران دانش از حق و حقیقت؛

5 نکته درباره اعتراضات دانشجویی در آمریکا

تمدن و فرهنگ یا مکانیکی و ساختگی؟

ناسیونالیسم اسرائیلی: هویت، غیریت و استعمار

سیدسعید لواسانی، استاد دانشگاه:

اسرائیل و مساله یهود

مودی برای تحکیم ناسیونالیسم هندو عطش وصف‌ناپذیری دارد؛

پایان هند سکولار

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

درسی که هندی‌ها از حمله ایران به رژیم‌صهیونیستی آموختند

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

تصویرسازی وارونه برای نجات بی‌بی

گفتن آنچه که نتوان گفتن:

اسرائیل شکست خورده است

پس از گذشت 6 ماه از آغاز بحران در غزه؛

وضعیت بین‌المللی اسرائیل؛ سند پیروزی حماس

کیهان برزگر، استاد روابط بین‌الملل:

جنگ غزه و ارزش استراتژیک روابط تهران - ریاض

محمد زعیم، سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما، الجزیره و لال‌بودگی رسانه‌ای

تعجب بریتانیایی‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری؛

باید با کفش‌های حامیان ترامپ هم راه رفت!

دکتر کیهان برزگر، استاد روابط بین‌الملل:

تاثیر جنگ غزه بر افکار عمومی ایران

نگاهی به آخرین تحولات در صحنه‌ مبهم انتخابات آمریکا؛

ترامپ و بایدن به نوامبر 2024 می‌رسند؟

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

محور مقاومت و بازدارندگی شکست‌خورده آمریکا در منطقه

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

ذهن‌های در حال سقوط

یادداشت شفاهی مجید تفرشی، پژوهشگر؛

ترکی ‌الفیصل و تعریف رویکرد جدید برای مجاهدین

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

نشست دوحه نتایج و دستاوردهای نامعلوم

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

تحولات پاکستان از منظر همسایگان

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

انتخابات پاکستان؛ نظامیان مقهور اراده مردم

نگاهی به آخرین وضعیت انتخابات ریاست جمهوری 2024 ایالات‌متحده‌ ؛

نگرانی اصلی دموکرات‌ها‌ بایدن است، نه ترامپ!

رئیس دانشکدگان هنر و رسانه دانشگاه آزاد؛

تاوان دانشگاه در مخالفت با صهیونیست‌ها

جنایت دمشق؛ انتقام صهیونیست‌ها از شکست در غزه،

سید‌رضی موسوی به رفقای مجاهدش پیوست

عوامل تاثیر‌گذار بر مسائل امنیتی ایران و پاکستان کدامند؟؛

امنیت مرزی‌؛ پاشنه‌آشیل روابط تهران و اسلام‌آباد

صهیونیست‌ها به رفعت‌ العریر‌ نویسنده و استاد دانشگاه فلسطینی هم رحم نکردند؛

نویسنده‌ها یواش می‌میرند

انتقام از کسانی که به تمیز‌ترین شکل ممکن درحال آدم‌کشی هستند؛

چگونه تمیز آدم بکشیم؟

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:؛

جنگ غزه حقیقت فلسطین را از دل افسانه‌سازی‌ها بیرون کشید

نابودی رژیم صهیونیستی؛

چه کسی پیروز شد؟

اثری که چشم‌ها و دل‌های آزادگان غرب را متوجه یک موضوع کرد؛

اثر غزه‌ای

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

هابرماس و خلسه علوم انسانی

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

درخواست محاکمه بایدن به جرم مشارکت در نسل‌کشی

توحید ورستان، دکترای اقتصاد انرژی:

درهم‌تنیدگی جنگ غزه و بخش انرژی

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

پشت‌پرده اصرار اسرائیل برای تخلیه کامل غزه

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار