• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۸-۲۵ - ۱۲:۴۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
ساخت سریال حضرت موسی(ع) به مرحله جدید رسید

فیلمنامه سلحشور در دستان حاتمی‌کیا

درصورتی که حاتمی‌کیا هدایت پروژه سریال «حضرت موسی(ع)» را به عهده بگیرد، این مجموعه به سومین سریال تلویزیونی او تبدیل خواهد شد.

فیلمنامه سلحشور در دستان حاتمی‌کیا

به گزارش «فرهیختگان»، بنا به اخباری که روز گذشته منتشر شد، احتمالا ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان سینما و تلویزیون، سریال عظیم حضرت موسی(ع) را کارگردانی می‌کند. فیلمنامه اولیه این پروژه را فرج‌الله سلحشور کارگردان فقید سینما و تلویزیون نوشته است. حاتمی‌کیا این روزها درحال بررسی فیلمنامه سریال «حضرت‌موسی(ع)» است. قرار است فیلمنامه تغییرات اساسی داشته باشد. شنیده‌ها حاکی از آن است که سعید بهمن‌پور به‌عنوان سرپرست نویسندگان پروژه قبلی که با شورجه کار می‌کرد دراین پروژه حضور دارد و خیرالله تقیانی‌پور کارگردان سریال «نجلا» هم به عنوان دستیار کارگردان و مسئول انتخاب بازیگر دراین پروژه سریال فعالیت خواهد داشت. هنوز زمان مشخص پیش‌تولید و تولید مشخص نیست اما قرار است کار جدیدی از حاتمی‌کیا درعرصه فیلمسازی ببینیم که تاکنون از او ندیده‌ایم.

سال 1389 مرحوم فرج‌الله سلحشور، از ساخت سریالی درباره حضرت‌موسی(ع) خبر داد. سریالی که به گفته سلحشور، بنا بود به یکی از عظیم‌ترین آثار تاریخ سینما و تلویزیون تبدیل شود و مطابق با متن قرآن کریم، زندگی این پیامبر الهی را به تصویر بکشد. سلحشور در گفت‌وگویی گفته بود: «این سریال چهارهزار سال تاریخ ننگین بنی‌اسرائیل را افشا می‌کند و مبارزه‌ای است با جنایات صهیونیست‌‌ها و دفاعی است از خون مردم مظلوم غزه.» اما کارگردان سریال پرطرفدار حضرت‌یوسف(ع) در میانه تحقیق و نگارش سریال و در پی یک دوره بیماری سخت درگذشت و رویای ساخت این پروژه نیمه‌تمام باقی ماند. جمال شورجه دوست قدیمی سلحشور گزینه بعدی ساخت این سریال بود که مراحل نگارش و تحقیق و پیش‌تولید سریال را ادامه داد. جمال شورجه کارگردان این مجموعه تاریخی مذهبی دچار سکته‌مغزی شد و سبب شد تا روند تولید این مجموعه تلویزیونی به تاخیر بیفتد اما چندی نگذشت که احمد میرعلایی تهیه‌کننده سینما و تلویزیون با ازسرگرفتن کارهای پیش‌تولید این مجموعه عظیم خبر از پیگیری‌های جدید برای ادامه مراحل پیش از پیش‌تولید این سریال داد. از چند روز گذشته و به دنبال اظهارنظر سیداحمد میرعلایی، تهیه‌کننده سریال مبنی‌بر اینکه یکی از کارگردان‌های حوزه سینمای انقلاب و دفاع مقدس مشغول خواندن و بازنویسی فیلمنامه سریال حضرت موسی(ع) است، گمانه‌زنی‌ها برای معرفی کارگردان جدید این پروژه آغاز شد.

میرعلایی همچنین از ساخت دکورها و انتخاب لوکیشن سریال و از پیشرفت کار در این پروژه سخن می‌گفت: «درحال حاضر تیم تولید در میان چهره‌های مطرح سینما و تلویزیون در حال بررسی بهترین گزینه برای ایفای نقش حضرت موسی(ع) است، حتی تیم تولید به انتخاب بازیگران خارجی در پروژه نیز فکر کرده و همچنان رصد بازیگران داخلی و خارجی برای حضور در این اثر ادامه دارد. مطمئن باشید در پروژه تلویزیونی حضرت موسی(ع) هنرمندان نامی کشور در کنار هنرمندان شهرستانی و حتی افرادی که شاید سابقه بازیگری هم نداشته، اما علاقه‌مند به بازیگری هستند، به ایفای نقش می‌پردازند.»

جمال شورجه که مدتی کار پیش‌تولید این سریال را انجام داده در مورد مدت زمان فیلمبرداری این اثر گفته بود: «پیش‌بینی مدت فیلمبرداری، سه سال است که یک سال هم کارهای بعد از فیلمبرداری زمان می‌برد.»

شورجه در مورد اهمیت جلوه‌های بصری برای تولید سریال «موسی» گفته بود: «جلوه‌های ویژه این سریال بحث بسیار مهمی است و امیدواریم تمام کار جلوه‌های ویژه را توسط دوستان توانمندمان در داخل کشور انجام دهیم و آزمون‌های مختلف برای این موضوع زده خواهد شد، اگر نتوانستیم مجبوریم به کشورهای دیگر متوسل شویم و به‌عنوان سوپروایزر، افرادی را دعوت به همکاری کنیم ولی مجری آن نیروهای خودمان خواهند بود. قرار است در جلوه‌های ویژه این اثر، کار خاصی اتفاق بیفتد زیرا به تصویر کشیدن معجزاتی که در زندگی حضرت موسی(ع) وجود دارد، نیاز به جلوه‌های ویژه خاصی دارد که پرداخت به آن در سینمای ما کمتر مرسوم است ولی در این سریال باید به آن پرداخته شود.»

درصورتی که حاتمی‌کیا هدایت پروژه سریال «حضرت موسی(ع)» را به عهده بگیرد، این مجموعه به سومین سریال تلویزیونی او تبدیل خواهد شد. او پیش‌تر دو مجموعه «حلقه سبز» و «خاک سرخ» را در دهه هشتاد کارگردانی کرده است. البته باید دید در شرایط فعلی و با آمدن ابراهیم حاتمی‌کیا سیر تولید این سریال چگونه پیش خواهد رفت به‌خصوص که سینما و نوع قصه‌گویی حاتمی‌کیا متفاوت از شیوه روایت مرحوم فرج‌الله سلحشور است.

 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟