• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۸-۲۳ - ۱۴:۱۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
محمدصادق شهبازی/

استاد عزیز فاین تذهبون؟

دبیر اسبق جنبش عدالتخواه درباره مواضع سعید زیباکلام نوشت: مواضع‌ غیرقابل قبول متاخر ایشان بعضا تا مرز تجدیدنظرطلبی پیش رفته و بالاتر به‌سبک مهندس بازرگان در مسئله بودن ولایت در مبارزات انقلابی تشکیک می‌کنند و به تفریط رسیده‌اند.

استاد عزیز فاین تذهبون؟

به گزارش «فرهیختگان»، محمدصادق شهبازی دبیر اسبق جنبش عدالتخواه نوشت: مدتی است دکتر سعید زیباکلام مواضع عجیب می‌گیرند: بی‌سابقگی ولایت‌فقیه در مبارزات انقلابی و نارصایتی از شعار مرگ بر صد ولایت‌فقیه، پیاده کردن بنی‌صدر از قطار انقلاب، تمجید از بازرگانِ مخالف حضور مردم به‌عنوان چهره مهذب خودساخته تراز جمهوریت، ضرورت وداع با ‏مفاهیم قدسی در حکمرانی، مقایسه نهادهای نظام با دربار، اضمحلال و ضد انقلاب شدن نظام، ملت فریب‌خورده و دوزخی ایران و...

استاد مدام با نامه‌‌نگاری و موضعگیری از تیرگی شرایط می‌گویند بی‌آنکه تصویری از امکان اصلاح و ایجاد تغییر پیش بگذارند. تحذیرهایی ‌که بیش از رنگ‌وبوی به‌صدادرآوردن‏ ناقوس بیداری و بسیج برای تغییر و اصلاح، رنگ‌وبوی روضه‌خوانی گرفته و علی‌رغم ادبیات رادیکال، جای مسئولیت‌سازی و حضور در صحنه، به رکود، ناامیدی و حفظ وضع موجود می‌انجامد.

البته هرکس با ایشان تعامل داشته معترف به نیت خیر، آزادگی، دغدغه‌های معنوی و انقلابی‌ ، نقش‌آفرینی‌های‌ ایشان در ‏مواردی مثل اعتراض به مذاکرات هسته‌ای، مفاسد اقتصادی و...همپای دانشجویان، آغوش باز ایشان برای جوانان انقلابی و هزینه دادن در زمانه سکوت محافظه‌کاران است.

اما مواضع‌ غیرقابل قبول متاخر ایشان بعضا تا مرز تجدیدنظرطلبی پیش رفته. استاد به‌درستی دغدغه مقابله با کسانی دارند که به‌اسم ‏ولایت و حفظ نظام و... مانع اصلاح در کشور شده و وضع موجود را حفظ می‌کنند، اما در برابر آن افراط به تفریط دچار شده‌ و در برابر آنها که همه‌‌چیز را به به ولایت فرومی‌کاهند تا بگویند همه‌چیز خوب است، خود به همان رویه در جهت عکس دچار شده‌اند و بالاتر به‌سبک مهندس بازرگان که می‌گفت‏ مبارزه ضداستبداد بود، و استکبارستیزی و ولایت‌فقیه در شعارهای مبارزه نبود و روحانیت مبارزه را تصاحب و استکبار را اضافه کرده، ایشان در مسئله بودن ولایت در مبارزات انقلابی تشکیک می‌کنند و دربرابر آنانکه هر نقد را به‌واسطه دینی بودن نظام نفی می‌کنند، ایشان شأن دینی و معنوی و ابراز‏ارادت به ولایت‌فقیه را نفی کرده‌اند.

البته مشکل بازرگان از جدایی از جامعه و نگاه به شعارهای خویش بود که صرفاً دنبال محدودیت استبداد و سلطنت در چارچوب قانون اساسی بود و توده‌های مردم که نه به خاطر گروههایی مثل ایشان که به‌خاطر امام به صحنه می‌آمدند را نمی‌دید و از ارادت جوانان به‏ ‏امام راحل که این ایده محوری را طرح می‌کردند؟ غیر از این بود که شعار مرگ بر ضد ولایت‌فقیه هم در برابر غربگرایان به‌دنبال قبضه کردن مبارزه و متحجران مخالف دخالت دین در سیاست طراحی شد؟ مشکل از ولایت‌فقیه است یا افراط ان افراد به‌اسم ولایتمداری؟

استاد عزیز اخیرا در مصاحبه‌ای چنان‏ ‏که از ایشان انتظار می‌رود فرمودند که معتقد به اصلاح تدریجی نظام هستند، اما چرا این نگاه واقع‌بینانه در مدل موضع‌گیری ایشان و تصاویر صفر و یکی نسبت به وضع موجود کشور و مواضع عجیب تجدیدنظرطلبانه دیده نمی‌شود؟ تصاویر نفی‌محورکه نگارنده معتقد است ریشه نه در نگاه دینی که در رویکردپست‌مدرن و عاطفی استاد عزیز دارد و به نوسان از مطالبه‌گر و منتقد درون‌گفتمانی تا نقد برون‌گفتمانی و تجدیدنظرطلبی انجامیده.

امیدست ایشان به رویکردی که خود گفته‌اند باز گردند و از اتخاذ مواضع عجیب و هم‌صدایی با غربگرایان و اتخاذ رویکردی با نتیجه‌ای مشابه حافظان وضع موجود، بپرهیزند

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین