• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۸-۲۲ - ۱۳:۲۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
لشگری در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: نامگذاری تیم‌ها به اسم شهدا و تقدیر از خانواده‌هایشان ادامه دارد

ترویج ورزش همگانی از اهداف اصلی ما در دانشگاه‌آزاد اسلامی است

برای تشویق مردم به‌ مقابله با کرونا سفیرانی از بین ورزشکاران‌مان انتخاب کردیم

ما در پنج، 6 ماه گذشته که کار خود را در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز کرده‌ایم یکی از مواردی که به‌صورت سفت و سخت به‌دنبال تحقق آن بودیم، گسترش ورزش درمیان تمام دانشجویان، اساتید و هیات‌های علمی بود، چراکه بر این باور بودیم تنها درصورتی که سلامت جسم وجود داشته باشد، ما می‌توانیم پیشرفت‌های علمی را نیز حاصل کنیم.

ترویج ورزش همگانی از اهداف اصلی ما در دانشگاه‌آزاد اسلامی است

به گزارش «فرهیختگان»، دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین باشگاه‌های ورزش، این روزها حضور موثری در لیگ‌های حرفه‌ای ورزش کشور دارد و به‌عنوان یکی از باشگاه‌های قدرتمند و صاحب‌نام خود را معرفی کرده است اما حضور دانشگاه آزاد اسلامی در ورزش تنها بحث قهرمانی و کسب عناوین مختلف خلاصه نمی‌شود و مدیران دانشگاه سعی کرده‌اند در موارد فرهنگی و ورزش همگانی نیز گام‌های موثری برداشته تا بتوانند به‌عنوان یک باشگاه ورزشی به‌ تمامی جنبه‌های مهمی که یک باشگاه ورزشی و یک ورزشکار حرفه‌ای باید به آن توجه داشته باشند، پرداخته باشند. اگر بخواهیم فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی را درطول چندماه گذشته بررسی کنیم به این نکته می‌رسیم که مدیران فعلی ورزش دانشگاه‌آزاد اسلامی همه موارد را فدای ورزش قهرمانی نکرده‌اند و بخشی از انرژی خود را برای ترویج ورزش در بین تمامی اعضای دانشگاه آزاد اسلامی اعم از دانشجویان اساتید هیات‌های علمی و خانواده‌هایشان صرف کرده‌اند. بعد از جلسه رئیس ورزش دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس فدراسیون ورزش‌های همگانی و امضای تفاهمنامه میان طرفین، با رئیس مرکز تربیت بدنی دانشگاه به گفت‌وگو نشستیم تا از جزئیات این قرارداد و سایر اقداماتی که در دوران حضور ایشان در ورزش دانشگاه آزاد اسلامی رخ داده باخبر شویم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با امیرعباس لشگری را در ادامه می‌خوانید.

در تفاهمنامه‌ای که به امضا رسید، چه مواردی قرار است به‌صورت مشترک میان دانشگاه آزاد اسلامی و این فدراسیون انجام شود؟

ما در پنج، 6 ماه گذشته که کار خود را در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز کرده‌ایم یکی از مواردی که به‌صورت سفت و سخت به‌دنبال تحقق آن بودیم، گسترش ورزش درمیان تمام دانشجویان، اساتید و هیات‌های علمی بود، چراکه بر این باور بودیم تنها درصورتی که سلامت جسم وجود داشته باشد، ما می‌توانیم پیشرفت‌های علمی را نیز حاصل کنیم و به‌همین منظور یکی از مهم‌ترین مواردی که نیاز بود تا در دانشگاه آزاد اسلامی ارتقا پیدا کند، بالا بردن سطح سلامت جسمانی در دانشگاه آزاد اسلامی و درمیان تمامی خانواده دانشگاه آزاد اسلامی بود که این مهم حاصل نمی‌شد، مگر با گسترش ورزش دربین همه افراد حاضر در دانشگاه. به‌همین منظور برای گسترش ورزش در دانشگاه آزاد اسلامی سه ‌مقوله را در دستور کار خود قرار دادیم تا بتوانیم نه‌تنها بین خانواده دانشگاه آزاد اسلامی، بلکه درمیان تمامی افراد جامعه شور و هیجان ورزش کردن را ایجاد کنیم و رفته‌رفته ورزش را در سبد خانوار نهادینه کنیم. یکی از آیتم‌هایی که برای پیشبرد اهداف خود در دست داشتیم، گسترش ورزش همگانی بود و در این بین با توجه به حضور فدراسیون ورزش‌های همگانی نیاز دیدیم که برای موفقیت در راهی که در پیش گرفته‌ایم از تجربیات دوستان‌مان در این فدراسیون استفاده کنیم و با برگزاری مراسم‌ مشترک گامی موثر درجهت ترویج ورزش برداشته باشیم. قطعا آقای دکتر مولایی و همکاران ایشان در فدراسیون می‌توانند ظرفیت گسترده دانشگاه آزاد اسلامی را درجهت مثبت پیش‌ ببرند و ما را به‌هدف خود که همان گسترش ورزش در جامعه است، نزدیک‌تر کنند.

یکی از  صحبت‌های شما این بود که قصد دارید ورزش همگانی را در سه بخش در دانشگاه آزاد اسلامی ترویج دهید. همکاری با فدراسیون ورزش‌های همگانی یکی از این بخش‌ها بوده، درخصوص دو بخش دیگر توضیح می‌دهید؟

دو موضوع دیگری که برای ترویج ورزش درمیان دانشجویان و سایر خانواده دانشگاه آزاد اسلامی درنظر گرفته‌ایم، طراحی یک اپلیکیشن و یک سامانه جهت کمک به افراد برای ایجاد اشتیاق و ورزش است. در این مسیر برای اینکه بتوانیم یک برنامه جامع و کامل را در تلفن‌های همراه به‌مخاطبان خود ارائه بدهیم برای تمامی شرکت‌های برنامه‌نویسی دعوتنامه فرستادیم و از آنها خواستیم براساس نیاز‌هایی که اعلام کرده‌ایم، اپلیکیشنی را طراحی و برای ما ارسال کنند تا از میان آنها بهترین برنامه را انتخاب کنیم و آن را به‌صورت گسترده درمیان دانشگاهیان و سایر افراد جامعه قرار دهیم، موضوعی که در طراحی این اپلیکیشن برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است، این بود که این برنامه بتواند اطلاعات خوبی در ارتباط با سوزاندن کالری و اطلاعات فیزیکی مخاطب در اختیار آنها قرار بدهد و حالا منتظر این هستیم که شرکت‌های برنامه‌نویسی این اپلیکیشن را کد‌نویسی و برای ما ارسال کنند تا خیلی زود بتوانیم آن را دراختیار مردم قرار دهیم. درخصوص سامانه‌ای که قرار است توسط بخش‌ آی‌تی دانشگاه آزاد اسلامی طراحی شود نیز باید بگویم قصد داریم با برگزاری مسابقات مجازی و داوری آن توسط مربیان و ورزشکاران، فضای رقابتی و به‌تبع آن ایجاد شور و اشتیاق به ورزش درمیان دانشجویان و خانواده‌هایشان انجام شود. به این ترتیب که به‌طور مثال اعلام می‌کنیم در هفته جاری مسابقات طناب‌زنی برگزار می‌شود، مخاطبان ما می‌توانند از انجام این حرکت ورزشی خود در خانه یا محیط‌های دیگر فیلم بگیرند و برای ما در این سامانه بارگذاری کنند. این اطمینان را به مخاطبان خود می‌دهیم که اطلاعات و فیلم‌های آنها به‌صورت محرمانه و فقط توسط داوران ما رویت می‌شود و همچنین داوران نیز در دو بخش بانوان و آقایان درنظر گرفته می‌شوند و در پایان فردی که توانسته باشد تمامی رکوردهای مورد نظر را به نام خودش ثبت کند با تشویق‌هایی ازسوی دانشگاه آزاد اسلامی همراه می‌شود.

یکی از چیزهایی که از زمان حضور شما در ورزش دانشگاه آزاد اسلامی مورد توجه قرار گرفته ، اهمیت به موارد فرهنگی و اجتماعی است.

قطعا موضوعات فرهنگی نمی‌تواند شاخه جداگانه‌ای از ورزش باشد و درواقع این فرهنگ است که اخلاق و روحیات ورزشی را در ورزشکاران ما نهادینه می‌کند. ما در بخش فرهنگی دو موضوع را سرلوحه کار خود قرار داده‌ایم که در بخش اول آن از میان ورزشکاران نامی و سرشناس خود افرادی را به‌عنوان سفیر انتخاب کردیم که دربین آنها نفرات المپیکی و قهرمانان ملی حضور دارند. یکی از مهم‌ترین کارهایی که این سفیران ما انجام می‌دهند، اطاعت از فرمایش رهبری درخصوص آگاه‌سازی مردم از ویروس کرونا و تشویق آنها به رعایت اصول بهداشتی است. ما سعی کرده‌ایم از این سفیران خود آیتم‌های ویدئویی ۹۰ ثانیه‌ای تهیه کنیم و آن را دراختیار عموم مردم در فضای مجازی و سایت‌های خبری قرار دهیم. در این ویدئوها سفیران دانشگاه آزاد اسلامی در ابتدا از کمپین «من ماسک می‌زنم» حمایت و مردم را به این کار تشویق و در بخش‌های بعدی نیز از رعایت اصول بهداشتی و تقدیر و تشکر از کادر درمان صحبت می‌کنند تا دانشگاه آزاد اسلامی بتواند سهم کوچکی در آگاه‌سازی مردم درخصوص این ویروس منحوس داشته باشد.

موضوع دوم هم ارج نهادن دانشگاه به مقام بالای شهدا با نام‌گذاری آنها روی تیم‌های دانشگاه آزاد اسلامی است.

بله، در دانشگاه آزاد اسلامی ۷۰ شهید مدافع حرم داریم که لازم است حرکت بزرگ آنها و اقدام ماندگار و ارزشمندشان به اطلاع مردم برسد. در این خصوص بد نیست اشاره کنم که تیم کشتی فرنگی دانشگاه آزاد اسلامی در مسابقات لیگ امسال یکی از تیم‌های درخشان و آماده رقابت‌ها بود که این موضوع را آقای محمد بنا سرمربی محترم تیم ملی نیز باور داشتند و در مصاحبه‌هایشان اعلام کردند که تیم دانشگاه آزاد اسلامی یکی از پدیده‌های رقابت‌های لیگ امسال بود. در همین راستا ما نام این تیم را با حضور خانواده هادی باغبانی به نام این شهید مدافع حرم که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز تحصیل می‌کردند، مزین کردیم و قطعا در ادامه نیز این حرکت خود را ادامه می‌دهیم تا به این ترتیب علاوه‌بر زنده نگه داشتن نام این شهیدان از خانواده‌های آنها تقدیری هرچند کوچک کرده باشیم.

 * نویسنده: آرش محمدی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار