• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۸-۲۰ - ۰۹:۲۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» در گزارشی به بررسی تحولات داخلی و خارجی پیرامون انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا می‌پردازد

«چیزی مشخص نیست»، مشخص‌ترین وضعیت آمریکا

آنچه در آمریکا مشخص شده نوعی سردرگمی است و به عبارتی دیگر اینکه چیزی مشخص نیست. شمارش آرای بسیاری از ایالت‌های آمریکا به پایان رسیده اما در همین مدت شمارش مناقشه برانگیز ایالت‌های تعیین‌کننده انتخابات همچنان ادامه دارد.

«چیزی مشخص نیست»، مشخص‌ترین وضعیت آمریکا

به گزارش «فرهیختگان»، با گذشت 6 روز از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا آنچه در این کشور مشخص شده نوعی سردرگمی است و به عبارتی دیگر اینکه چیزی مشخص نیست. شمارش آرای بسیاری از ایالت‌های آمریکا به پایان رسیده اما در همین مدت شمارش مناقشه برانگیز ایالت‌های تعیین‌کننده انتخابات همچنان ادامه دارد.

ایالت پنسیلوانیا که یکی از مناطق محل مناقشات انتخاباتی آمریکاست یک هفته‌ای می‌شود که درحال شمارش کمتر از 100 هزار رای یعنی یک درصد آرای به صندوق ریخته شده در این ایالت است. در این مدت می‌شد تقریبا آرای تمامی کشورهای اروپای غربی یا آمریکای شمالی را شمارش کرد. آنچه اعلام نتایج را در برخی از ایالت‌ها به بهانه یک یا 2 درصد آرا به تاخیر انداخته بیم تشدید درگیری‌هاست. زمینه‌سازی تقلب و اتهام‌زنی متقابل از پیش توسط دو حزب تدارک دیده شده و حالا جمهوری‌خواهان با تاکید بر تقلبی بودن آرای پستی به دنبال ابطال تمام آنها یا بخش بزرگی از آن هستند. دموکرات‌ها نیز با توسل به ابزارهایی مانند نرم‌افزارهای شمارش آرا موفق شده‌اند بخش‌هایی از آرای حزب جمهوری‌خواه را به نام خود ثبت کنند. آنها حتی در مراکز شمارش آرا نیز درحال مچاله کردن و دور انداختن آرای جمهوری‌خواهان به نام آرای باطله هستند تا قسمتی از تقلب‌شان در انتخابات حتی در شمارش مجدد نیز مشخص نشود. در همین حال درگیری‌ها میان هواداران دو نامزد در سطح خیابان‌ها ادامه دارد که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از هواداران آنها شده است. در این درگیری‌ها برخی از ساختمان‌های حزب دموکرات نیز آسیب‌هایی جدی دیده‌اند.

درحالی که ترامپ و اعضای ستاد وی نتایج انتخابات را نپذیرفته و بر تقلب و لزوم باطل شدن آرای تقلبی تاکید دارند اعضای کاخ سفید نیز از آغاز فرآیند انتقال مسالمت‌آمیز قدرت به رئیس‌جمهور بعدی خودداری می‌کنند.

«امیلی مورفی» مدیر اداره خدمات عمومی دولت ترامپ که مسئولیت اداره برخی از ساختمان‌های فدرال را برعهده دارد تاکنون از همکاری با تیم بایدن خودداری کرده است. اداره وی در جریان انتقال قدرت جزء نخستین اداراتی است که باید با تیم رئیس‌جمهور بعدی آمریکا هماهنگ شود. این اقدام مورفی به معنای اولین مورد تاخیر در انتقال قدرت در تاریخ مدرن آمریکا به استثنای انتخابات سال ۲۰۰۰ است. در آن دوره به دلیل دستور دیوان عالی برای بازشماری آرا به‌منظور حل اختلاف بین «جورج دبلیو بوش» و «ال گور» این روند با تاخیر مواجه شد.

به غیر از درگیری‌ها و مناقشات داخلی، سیاست خارجی آمریکا نیز با تلاطم مواجه شده است. عربستان سعودی که از آن به‌عنوان یکی از بازندگان انتخابات آمریکا نام برده می‌شود با انجام اقداماتی نامعمول تلاش کرده اضطراب درونی‌اش از تحولات آمریکا را نشان دهد. روز گذشته بود که القدس العربی اعلام کرد شبکه العربیه عربستان با انتشار تصویر و تیتری توهین‌آمیز به رئیس‌جمهور آمریکا حمله کرده است. در این تصویر بایدن به همراه یک سگ بیرون ساختمان کاخ سفید قرار دارد. مدیریت این شبکه دستور داده تا تمام لینک‌های مرتبط با این خبر از شبکه‌های اجتماعی العربیه پاک شوند. با این وجود تصویر مذکور در «العربیه مصر» همچنان باقی‌مانده است. این مساله اما تنها به موضوع عربستان سعودی محدود نشده و دیگر کشورهای جهان نیز مواضعی ضدونقیض و با احتیاط در رابطه با آمریکا اتخاذ کرده‌اند. درحالی که سران کشورهای اروپایی با خوشحالی پیروزی بایدن را تبریک گفته و از لزوم تغییر سیاست‌های آمریکا صحبت می‌کنند، اما روسیه و چین می‌گویند تا اعلام نتایج رسمی انتخابات به هیچ‌یک از نامزدها تبریک نخواهند گفت.

  رقابت پساانتخاباتی

در یک‌سو دموکرات‌ها خود را پیروز انتخابات می‌دانند و در سوی دیگر جمهوری‌خواهان آنها را متقلب می‌خوانند. رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ روز یکشنبه به‌وقت محلی اعلام کرده است شواهد محکمی برای وقوع تقلب در انتخابات وجود دارد. او در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره احتمال پذیرش شکست توسط ترامپ با رد محکم این موضوع گفت: «قبول شکست توسط او درحال‌حاضر کاری اشتباه است. شواهد محکمی وجود دارد که دست‌کم در سه یا چهار ایالت و احتمالا ۱۰ ایالت [انتخابات] دزدیده شده است.» جولیانی که ازجمله افراطی‌ترین حامیان رئیس‌جمهور فعلی آمریکاست، اعتقاد دارد در این انتخابات تقلب رخ داده و نمی‌توان اجازه داد تا بدون به‌چالش کشیده شدن به‌تاریخ بپیوندد.

جولیانی در راستای افشای تقلب دموکرات‌ها در ایالت پنسیلوانیا می‌گوید تیم ترامپ ۶۰ تا ۷۰ ناظر انتخاباتی جمهوری‌خواه درحوزه‌های شمارش آرای شهر فیلادلفیا داشت و در شهر پیتزبورگ نیز ناظرانی وجود داشتند که شاهد تقلب بوده‌اند. وکیل ترامپ مدعی است ناظران ستاد جمهوری‌خواهان در پیتزبورگ 24 ساعت بیرون از اتاق شمارش آرای پستی نگه‌داشته شده‌اند، درحالی‌که در این مدت 135 هزار برگه رای شمرده شده است. جولیانی در ادامه به اعمال محدودیت‌ها علیه ناظران ستاد ترامپ اشاره کرد و گفت: «در پیتزبورگ فاصله ناظران جمهوری‌خواه از محل شمارش آرای پستی به‌قدری زیاد بود که مجبور بودند از دوربین چشمی برای نظارت استفاده کنند.»

رئیس تیم حقوقی ترامپ می‌گوید چیزی حدود ۳۰۰ هزار رای تنها در پیتزبورگ باید باطل شوند. جولیانی همچنین مدعی است تیم او ویدئوهایی مستند و ۵۰ شاهد درباره تقلب‌های صورت‌گرفته در اختیار دارد. وکیل ترامپ، جولیانی یکشنبه‌شب در نشستی در فیلادلفیا نیز گفته بود ترامپ در این مقطع شکست در انتخابات را نمی‌پذیرد و این انتخابات تا پایان خود خیلی فاصله دارد. او در این نشست اعلام کرد: «روشن است تا زمانی که حداقل ۶۰۰ هزار رای نامعلوم است، او (ترامپ) قصد ندارد شکست را بپذیرد.»

به‌جز جولیانی که یکی از ستون‌های تاثیر‌گذار درمیان نزدیکان ترامپ است، استیو بنن استراتژیست ستاد دونالد ترامپ که از اصلی‌ترین مهره‌های راست‌های افراطی آمریکا به‌شمار می‌رود نیز در سخنانی تهدیدآمیز بر حرکت این کشور به‌سمت بحران تاکید کرده است. او در یک برنامه که ازطریق حساب کاربری به نام «اتاق جنگ» در شبکه یوتیوب پخش می‌شد، تاکید کرد آمریکا با شتاب درحال حرکت به‌سمت بحران قانون اساسی است.

بنن چند روز پیش نیز در یک برنامه رادیویی گفته بود دوست دارد به‌گذشته برگردد و در آن زمان برای هشدار به بروکرات‌ها در دولت فدرال سر آنتونی فائوچی مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا و کریستوفر ری مدیر اف‌بی‌آی را بریده و در گوشه‌ای از کاخ سفید قرار دهد.

به‌جز افراد رده بالای ستاد ترامپ برخی از شاخص‌ترین اعضای حزب جمهوری‌خواه کنگره نیز وارد مقابله با دموکرات‌ها شده‌اند. لیندسی گراهام که از سرسخت‌ترین حامیان ترامپ در مجلس سناست با تهدید نظام انتخاباتی آمریکا مدعی شده اگر ترامپ به نتیجه انتخابات تن دهد، جمهوری‌خواهان هرگز رئیس‌جمهور دیگری را انتخاب نخواهند کرد. او پیش‌تر 500 هزار دلار کمک مالی را به‌حساب ستاد حقوقی ترامپ برای پیگیری تقلب در انتخابات واریز کرده و دیگران را هم تشویق به چنین کاری کرده بود. ستاد ترامپ برای ادامه اقدامات حقوقی‌اش علیه دموکرات‌ها به 100 میلیون دلار بودجه نیاز دارد. پائول گزار، نماینده جمهوری‌خواه ایالت آریزونا با طرفداری از اعتراضات ترامپ در شهرهای مختلف در توئیتی نوشت: «درسراسر کشور آمریکایی‌ها قیام کرده‌اند تا مانع دزدیدن این انتخاب توسط چپ‌ها شوند.»

درست درهمان حال که ژنرال‌های ستاد انتخاباتی ترامپ درسطوح بالا قصد کشاندن آمریکا به دعوای حقوقی و افشاگری را دارند و نیز مقامات سطح بالای فدرال را بر سر بریدن متهم می‌کنند، طرفداران او در کف خیابان بیکار ننشسته و به طرفداران بایدن حمله می‌کنند. این حملات در بامداد هشتم نوامبر (18 آبان) به کشته شدن یکی از حامیان بایدن در جشن پیروزی وی انجامید. درجریان این جشن که در سیاتل برگزار می‌شد، تیراندازی شخصی ناشناس جان یک جوان ۳۱ ساله را گرفت. اداره پلیس سیاتل تاکنون موفق به دستگیری قاتل نشده اما اسلحه وی را در نزدیکی محل قتل پیدا کرده است.

درحوزه رسانه‌ای همچنان دموکرات‌ها در مناقشه اخیر دست بالا را دارند. این رسانه‌ها که تعدادی از آنها به طرفداران خارجی بایدن تعلق دارد درحال انتشار اخباری برای تضعیف موضع ترامپ و تحت فشار قرار دادنش برای پذیرش نتایج هستند.

به‌تازگی دویچه وله آلمان مدعی شده جراد کوشنر مشاور ارشد ترامپ و داماد او بر این باور است که زمان پذیرش شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری فرا رسیده و از پدرزن خود خواسته است به شکست در کارزار انتخاباتی گردن نهد. این موضوع را دو منبع خبری به سی‌ان‌ان نیز اطلاع داده‌اند.

براساس گزارش منتشرشده توسط این رسانه‌ها با وجود توصیه کوشنر به پذیرش نتیجه انتخابات و نظر موافق ایوانکا ترامپ دختر رئیس‌جمهور و ملانیا ترامپ همسر وی دونالد جونیور و اریک دو پسر ترامپ با این ایده مخالف هستند. گفته می‌شود ترامپ قصد دارد مطابق نظر دو پسر خود همچنان به مقاومت ادامه دهد.

این خبر رسانه‌های طرفدار بایدن درحالی است که آنها پیش‌تر نیز مدعی شده بودند ملانیا از همسر خود خواسته تا کنار رفتن از قدرت را بپذیرد. این ادعا باعث شد ملانیا پس از مدتی سکوت خود را درباره انتخابات آمریکا بشکند و این مساله را تکذیب کند.

  نگرانی‌های سعودی-اماراتی-صهیونیستی

جو بایدن و حامیان سیاسی‌اش از حزب دموکرات و جمهوری‌خواه با دیدگاه‌ها و اقدامات سیاسی ترامپ مشکل داشته و آنها را برخلاف منافع آمریکا می‌دانند. به‌عنوان نمونه در حوزه سیاست خارجی از نظر دموکرات‌ها امنیت رژیم صهیونیستی مساله‌ای حیاتی است اما شناسایی قدس به‌عنوان پایتخت این رژیم، شناسایی الحاق منطقه اشغالی جولان به خاک رژیم صهیونیستی و اقدامات رادیکال دیگر تنها فضا را ملتهب ساخته و می‌تواند امنیت تل‌آویو را با خطرات متعدد و پیچیده‌ای روبه‌رو کند. دموکرات‌ها پس از راهیابی به قدرت گرچه هدایای ترامپ به رژیم صهیونیستی را پس نمی‌گیرند اما به مسیر پیشین پایان خواهند داد.

تاکتیک دموکرات‌ها برای اجرای منافع آمریکا در منطقه در برخی ابعاد تفاوت بسیاری با نگرش ائتلاف دونالد ترامپ، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان سعودی و محمد بن‌زائد ولیعهد امارات دارد. دموکرات‌ها به‌دنبال بازی هوشمندانه‌تری هستند. این مساله به‌معنای عدم استفاده دموکرات‌ها از خشونت نیست، چه اینکه دو سال از سنگین‌ترین تهاجمات وحشیانه ائتلاف متجاوز عربی به شهرهای یمن در زمان ریاست‌جمهوری اوباما و معاونت بایدن رخ داد. آنچه در دور جدید حضور دموکرات‌ها در کاخ سفید مهم است خرده‌حساب‌هایی خواهد بود که آنها با حامیان ترامپ در هر موقعیتی که باشند، دارند. دموکرات‌ها از بایدن، رئیس‌جمهور منتخب گرفته تا میشل اوباما همسر رئیس‌جمهور سابق در سخنان خود به برچیدن و تضعیف دلایلی که باعث رای آوردن فردی با مشخصات ترامپ در سال 2016 شد، اشاره داشته‌اند.

بایدن به حامیان ترامپ اطمینان‌خاطر داده بود که نظرات آنها را نیز درنظر گرفته و رئیس‌جمهور همه آمریکا خواهد بود. میشل اوباما نیز در توئیتی با اشاره به رای بالای ترامپ گفته بود حتی اگر این به‌معنای حمایت از دروغ، نفرت، هرج‌ومرج و تفرقه باشد، ما باید سعی کنیم با این افراد نیز ارتباط برقرار کنیم.

ائتلاف دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان ضدترامپ که حتی شامل جورج بوش رئیس‌جمهور اسبق و جمهوری‌خواه آمریکا نیز می‌شود، در جریان انتخابات سعی کرد با تمرکز در ایالت‌های کارگری پایگاه رای دموکرات‌ها را که در دوره پیشین انتخابات ریاست‌جمهوری توسط ترامپ فتح شده بود، پس بگیرد. ستاد بایدن حتی با کمک جمهوری‌خواهان ضدترامپ تلاش کرد در انتخابات آرای ایالت همیشه جمهوری‌خواه تگزاس را نیز از دست ترامپ خارج کند. اردوگاه ضدترامپ در جریان انتخابات موفق به سلب نسبی قدرت از ترامپ نیز شد. آنها به‌شکلی اساسی به‌دنبال ترامپ‌زدایی هستند و همان‌طور که نشان داده‌اند در این راه سراغ حامیان خارجی ترامپ نیز خواهند رفت.

دموکرات‌ها حتی در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ نیز پالس‌هایی به حامیان خاورمیانه‌ای او ارسال کرده بودند. مخالفت‌های شدید با جنگ یمن و جنایتکار خواندن سعودی‌ها از سوی نمایندگان و سناتورهای دموکرات نمونه‌ای از این پیام‌های شدیداللحن و سیاسی دموکرات‌ها علیه مقامات سعودی بود.

دموکرات‌های سنا در 14 مارس 2019 (23 اسفند) قطعنامه‌ای را در سنا به رای گذاشتند که خواستار قطع حمایت نظامی آمریکا از ائتلاف متجاوز سعودی در جنگ علیه یمن می‌شد. این قطعنامه با رای تمامی اعضای دموکرات سنا و تعدادی از جمهوری‌خواهان با ۵۴ رای موافق و ۴۶ رای مخالف تصویب شد. این قطعنامه 15 آوریل 2019 (15 فروردین 1398) نیز در مجلس نمایندگان با ۲۴۷ رای مثبت در برابر ۱۷۵ رای مخالف به تصویب رسید. گرچه ترامپ با وتوی کم‌سابقه قطعنامه کنگره یک‌بار دیگر به کمک سعودی‌ها شتافت اما آنها پیامی محکم از دموکرات‌ها دریافت کردند. دلیل اصلی ارائه این قطعنامه از سوی دموکرات‌ها الزاما مخالفت با جنگ در یمن نبود، زیرا آنها در دولت اوباما که شدیدترین بمباران‌های جنایت‌بار جنگ در آن برهه صورت گرفت، مخالفتی با بمباران شهرها، بازارها، مدارس، بیمارستان‌ها و دیگر زیرساخت‌های یمن و کشته شدن زنان و کودکان نشان نداده بودند. این قطعنامه پیامی بود برای بن‌سلمان و شرکایش تا حد و حدود خود را بدانند و سرنوشت خود را بیش از این به سرنوشت ترامپ گره نزنند.

سعودی‌ها پس از قتل خاشقچی، روزنامه‌نگار و منتقد عربستانی نیز به‌شدت مورد انتقاد و فشار محافل دموکرات قرار گرفتند. آنچه برای دموکرات‌ها اهمیت اساسی داشت، کشته شدن شخص خاشقچی و حتی نحوه کشته شدن او نیز نبود بلکه این ماجرا فرصتی را برای دموکرات‌ها فراهم آورد تا با حامیان عرب دشمن داخلی‌شان [ترامپ] تسویه‌حساب کنند.

جو بایدن کمتر از دو ماه پیش در 12 مهرماه به مناسبت سالگرد قتل جمال خاشقچی، منتقد آل‌سعود در سخنانی مدعی شده بود درصورت پیروزی در انتخابات در روابط آمریکا با عربستان تجدیدنظر خواهد کرد. او که آن‌زمان نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۰ بود در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که دو سال پیش عوامل عربستان که گفته می‌شود به دستور محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی صورت گرفته، جمال خاشقچی، منتقد و خبرنگار سعودی را ترور کردند. بایدن در کمتر از سه هفته پیش نیز در روز ۳۰ آبان، در پاسخ به اینکه آمریکا چگونه باید با عربستان درباره مساله جنگ یمن و خاشقچی رفتار کند، گفته بود: «باید کمک‌های نظامی به عربستان را متوقف و این کشور را در سطح بین‌المللی مطرود و منزوی کرد.»

آمریکایی‌های مخالف ترامپ به‌جز سعودی‌ها به اماراتی‌ها نیز پیام‌هایی بسیار جدی ارسال کرده‌اند. پس از اعلام توافق موسوم به «صلح ابراهیم» میان امارات و رژیم صهیونیستی که برای کمک به ستاد انتخاباتی ترامپ انجام گرفت، رسانه‌های دموکرات به‌شدت تلاش کردند تصویری مخدوش از بن‌زائد ترسیم کنند.

روزنامه واشنگتن‌پست نزدیک به دموکرات‌ها که خاشقچی یکی از ستون‌نویسان آن بود پس از اعزام وزیرخارجه امارات به مراسم امضای صلح با رژیم صهیونیستی به‌جای حضور مستقیم ولیعهد امارات در این مراسم مدعی شد، بن‌زائد از ترس دستگیری خود به آمریکا سفر نکرده است. این مساله به شکایت تعدادی از شهروندان اماراتی از وی به‌دلیل شکنجه شدن و از همه مهم‌تر به‌دلیل ردپای او در پرونده ارتباط روسیه با ستاد انتخاباتی ترامپ مرتبط بود. این روزنامه همچنین به سفر بن‌زائد به آمریکا برای گفت‌وگو با مشاوران ترامپ برای مرتبط کردن ستاد وی با روسیه پس از پیروزی وی در انتخابات اشاره کرد که بدون اطلاع دولت اوباما صورت گرفته بود. افراد حاکم بر تل‌آویو، ریاض و ابوظبی در نوبت فرآیند پاکسازی دموکرات-جمهوری‌خواهی هستند که پایه‌های قدرت و تاثیرگذاری ترامپ را مورد تنبیه قرار می‌دهند. این پاکسازی درباره کشورهایی مانند امارات و عربستان سعودی به‌معنای تعویض حاکمان نخواهد بود، زیرا واشنگتن نه توان و نه قصدی برای انجام این کار دارد اما مسئولان ریاض و ابوظبی قطعا تحت‌فشار قرار خواهند گرفت.

یکی از این فشارها به گفته کارشناسان لغو درخواست امارات برای خرید جنگنده‌های نسل پنجم اف-35 خواهد بود. یکی از شروط امارات برای امضای توافق صلح با رژیم صهیونیستی اجازه آمریکا به این کشور برای خرید جنگنده اف-35 بوده است. این کارشناسان یکی از دلایل لغو سفارش خرید این جنگنده‌ها را سیاست منطقه‌ای متفاوت بایدن نسبت به ترامپ می‌دانند.

در همین رابطه ایتان گیلبوآ، استاد روابط بین‌الملل و رئیس مرکز ارتباطات بین‌المللی در دانشگاه «بار ایلان» واقع در فلسطین اشغالی در مصاحبه با وبگاه «یدیعوت آحارونوت»، گفته است بایدن و متحدانش برای اینکه بتوانند در شرایط مناسبی با ایران وارد گفت‌وگو شوند، احتمالا بندهای قرارداد نظامی با امارات را تغییر داده و در سطحی بالاتر پیشبرد توافق سازش بحرین و امارات با رژیم صهیونیستی را نیز متوقف خواهند کرد.

گیلبوآ که زمانی هم در سمت مشاور ارشد وزارت خارجه رژیم صهیونیستی بوده، معتقد است دموکرات‌ها با کسب مجدد اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان و بهبود وضعیت‌شان در مجلس سنا می‌توانند فروش از پیش برنامه‌ریزی‌شده جنگنده‌های اف-۳۵ به امارات را تهدید کنند. این کارشناس صهیونیست «شوریده و نامتعادل» بودن وضعیت سیاسی کنونی آمریکا را دلایلی دانست که نمی‌توان آینده را به‌درستی پیش‌بینی کرد.

تغییر سیاست منطقه‌ای کاخ سفید و در ادامه آن تنبیه حامیان و عوامل ترامپ در خاورمیانه اماراتی‌ها را به ترس واداشته است، به‌گونه‌ای‌که برخی عوامل آنها برخلاف گذشته از ائتلاف ترامپ-نتانیاهو اعلام برائت کرده‌اند.

یکی از این اشخاص، محمد دحلان، مشاور ولیعهد امارات است که در این جایگاه برای اجرای «معامله قرن»، فشار به جنبش فتح و سازش میان امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی کمک‌های بسیاری کرده بود. او پیش‌تر عضو جنبش فتح و مسئول امنیتی این جنبش بوده است. دحلان که از سال 2010 توسط محمود عباس از جنبش فتح اخراج شده، در سال‌های اخیر به کارگزار منطقه‌ای بن‌زائد تبدیل شده، به‌گونه‌ای‌که ردپایی از او در جریان کودتای 2016 ترکیه نیز به دست آمده است. دحلان در جدیدترین توئیت خود در چرخشی 180درجه‌ای نسبت به اقدامات و مواضع پیشین خود پیروزی جو بایدن را تحولی مثبت توصیف کرده که خطرات ائتلاف «دونالد ترامپ» و «بنیامین نتانیاهو» برای مساله فلسطین را محدود و افق‌ها برای مسیر صلح جدید براساس راهکار دو دولتی را باز ‌می‌کند.

این چرخش‌ها در کنار تبریک دیرهنگام پیروزی بایدن توسط رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و امارات نشان می‌دهد این افراد بیش از پیش جایگاه خود را در خطر می‌بینند. تعدادی از کارشناسان حتی مدعی شده‌اند پس از حضور بایدن در کاخ سفید رژیم صهیونیستی وارد انتخابات زودهنگام دیگری خواهد شد. نگرانی‌های نتانیاهو از اختلافات گذشته‌اش با تیم اوباما و بایدن موجب شده او در توئیتی دیرهنگام ضمن تبریک پیروزی بایدن در انتخابات به سابقه دوستی طولانی خود با وی اشاره کند. گفته می‌شود پس از پیام تبریک نتانیاهو، حساب کاربری ترامپ در توئیتر صفحه نتانیاهو را آنفالو کند.

 * نویسنده: سیدمهدی طالبی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

مکرون درصدد مواجهه مستقیم با پوتین است؛

امانوئل فرزندخوانده ناپلئون

احسان فرزانه، پژوهشگر اندیشه سیاسی:

پیشروی تاریخ از آوارهای غزه تا هاروارد

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

سرخوردگی تراپیست‌های عصر مدرن؟

سیدسعید لواسانی، استاد دانشگاه:

جوانه زدن در غزه، تکثیر در اروپا

رژیم صهیونیستی دفاتر الجزیره را بست؛

سرکوب رسانه بعد از دانشگاه

حمایت دوست‌داران دانش از حق و حقیقت؛

5 نکته درباره اعتراضات دانشجویی در آمریکا

تمدن و فرهنگ یا مکانیکی و ساختگی؟

ناسیونالیسم اسرائیلی: هویت، غیریت و استعمار

سیدسعید لواسانی، استاد دانشگاه:

اسرائیل و مساله یهود

مودی برای تحکیم ناسیونالیسم هندو عطش وصف‌ناپذیری دارد؛

پایان هند سکولار

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

درسی که هندی‌ها از حمله ایران به رژیم‌صهیونیستی آموختند

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

تصویرسازی وارونه برای نجات بی‌بی

گفتن آنچه که نتوان گفتن:

اسرائیل شکست خورده است

پس از گذشت 6 ماه از آغاز بحران در غزه؛

وضعیت بین‌المللی اسرائیل؛ سند پیروزی حماس

کیهان برزگر، استاد روابط بین‌الملل:

جنگ غزه و ارزش استراتژیک روابط تهران - ریاض

محمد زعیم، سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما، الجزیره و لال‌بودگی رسانه‌ای

تعجب بریتانیایی‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری؛

باید با کفش‌های حامیان ترامپ هم راه رفت!

دکتر کیهان برزگر، استاد روابط بین‌الملل:

تاثیر جنگ غزه بر افکار عمومی ایران

نگاهی به آخرین تحولات در صحنه‌ مبهم انتخابات آمریکا؛

ترامپ و بایدن به نوامبر 2024 می‌رسند؟

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

محور مقاومت و بازدارندگی شکست‌خورده آمریکا در منطقه

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

ذهن‌های در حال سقوط

یادداشت شفاهی مجید تفرشی، پژوهشگر؛

ترکی ‌الفیصل و تعریف رویکرد جدید برای مجاهدین

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

نشست دوحه نتایج و دستاوردهای نامعلوم

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

تحولات پاکستان از منظر همسایگان

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

انتخابات پاکستان؛ نظامیان مقهور اراده مردم

نگاهی به آخرین وضعیت انتخابات ریاست جمهوری 2024 ایالات‌متحده‌ ؛

نگرانی اصلی دموکرات‌ها‌ بایدن است، نه ترامپ!

رئیس دانشکدگان هنر و رسانه دانشگاه آزاد؛

تاوان دانشگاه در مخالفت با صهیونیست‌ها

جنایت دمشق؛ انتقام صهیونیست‌ها از شکست در غزه،

سید‌رضی موسوی به رفقای مجاهدش پیوست

عوامل تاثیر‌گذار بر مسائل امنیتی ایران و پاکستان کدامند؟؛

امنیت مرزی‌؛ پاشنه‌آشیل روابط تهران و اسلام‌آباد

صهیونیست‌ها به رفعت‌ العریر‌ نویسنده و استاد دانشگاه فلسطینی هم رحم نکردند؛

نویسنده‌ها یواش می‌میرند

انتقام از کسانی که به تمیز‌ترین شکل ممکن درحال آدم‌کشی هستند؛

چگونه تمیز آدم بکشیم؟

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:؛

جنگ غزه حقیقت فلسطین را از دل افسانه‌سازی‌ها بیرون کشید

نابودی رژیم صهیونیستی؛

چه کسی پیروز شد؟

اثری که چشم‌ها و دل‌های آزادگان غرب را متوجه یک موضوع کرد؛

اثر غزه‌ای

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

هابرماس و خلسه علوم انسانی

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

درخواست محاکمه بایدن به جرم مشارکت در نسل‌کشی

توحید ورستان، دکترای اقتصاد انرژی:

درهم‌تنیدگی جنگ غزه و بخش انرژی

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

پشت‌پرده اصرار اسرائیل برای تخلیه کامل غزه

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار