• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۸-۱۹ - ۱۰:۵۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
معاونان فرهنگی واحدهای مختلف دانشگاه آزاد از برنامه‌ها و فعالیت‌های این حوزه در ترم جدید می‌گویند

فرهنگ تعطیل نیست

معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی در تک‌تک واحدهای این دانشگاه در سراسر کشور، نه‌تنها برنامه‌های خاص خود را برای مقابله با ناتوی فرهنگی در پیش گرفته‌اند، بلکه با تبیین برنامه‌های سراسری الگوی یکپارچه فرهنگی را مدنظر قرار داده‌اند.

فرهنگ تعطیل نیست

به گزارش «فرهیختگان»، دانشگاه‌ها درکنار همه وظایف آموزشی و پژوهشی‌ای که برعهده دارند، باید محیطی امن را ازلحاظ فرهنگی برای دانشجویان خود فراهم کنند؛ محیطی که باتوجه به حضور قشر جوان در فضای دانشگاهی از اهمیت بالایی برخوردار است، تا جایی‌که بارها دیده شده گروه‌های مختلف درصددند با اثرگذاری فرهنگی بتوانند جو روانی دانشگاه‌ها را آن‌طور که تمایل دارند، تغییر دهند؛ موضوعی که باعث می‌شود توجه به حوزه فرهنگی و داشتن برنامه راه مشخص برای محیط‌های آکادمیک هر کشوری بیش از پیش دارای اهمیت باشد. همین مساله باعث شده امروز در تمام دانشگاه‌ها معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی فعال شوند تا بتوانند با تهیه خوراک فکری مناسب و البته متناسب با ذائقه قشر دانشجو، دیواری نامرئی به دور فضای علمی کشور بکشند.

طبیعی است که دانشگاه آزاد اسلامی نیز با دارا بودن بیش از یک‌میلیون دانشجو در مقاطع مختلف از این امر مهم مستثنی نیست و معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی در تک‌تک واحدهای این دانشگاه در سراسر کشور، نه‌تنها برنامه‌های خاص خود را برای مقابله با ناتوی فرهنگی در پیش گرفته‌اند، بلکه با تبیین برنامه‌های سراسری الگوی یکپارچه فرهنگی را مدنظر قرار داده‌اند. ازسوی دیگر آماده‌سازی و استفاده از ظرفیت عظیم تشکل‌ها و گروه‌های جهادی دانشجویی یکی دیگر از برنامه‌های مهمی است که باعث شده پای دانشگاه‌ها برای حل بحران‌های مختلف کشور به میدان عمل هم باز شود؛ مساله‌ای که این روزها باتوجه به شیوع بیماری کرونا از اهمیت بیشتری برخوردار است. این مسائل باعث شد به‌سراغ معاونان فرهنگی و دانشجویی واحدهای مختلف دانشگاه آزاد برویم و از آنها درباره فعالیت‌ها و برنامه‌هایشان در ترم جدید بپرسیم که در ادامه می‌خوانید.

معاون فرهنگی واحد تبریز خبر داد

توزیع کمک‌های دارویی توسط جهادی‌های واحد تبریز

سعید وحیدی‌مهر، معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره فعالیت‌های این معاونت گفت: «خوشبختانه ما توانسته‌ایم 15 هزار دانشجو از دانشجویان قدیمی و جدید را در کانالی که در فضای مجازی راه‌اندازی کرده‌ایم، عضو کنیم تا از این طریق برنامه‌های فرهنگی خود را در شرایط فعلی دنبال کنیم. خوشبختانه مدیران آموزشی به تفکیک گروه‌های خود کانال‌هایی را ایجاد کرده و دانشجویان جدیدالورود را در آن عضو کرده‌اند تا مقررات، شیوه‌های آموزش در دوران کرونا و... را به اطلاع آنها برسانند.»

او با بیان اینکه در این گروه‌ها چند نفر از دانشگاه در حوزه‌های فرهنگی، روابط‌عمومی و آموزشی به‌صورت 24ساعته آماده پاسخگویی به سوالات هستند، اظهار داشت: «اپلیکیشن «راه» نیز توسط معاونت فرهنگی دانشجویی و با همکاری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز طراحی و راه‌اندازی شده و الان دانشجویان می‌توانند از امکانات آن بهره‌مند شوند. در اصل دانشجویان با نصب این اپلیکیشن می‌توانند بخشی از اطلاعیه‌ها را دریافت کنند. همچنین این اپلیکیشن دارای بخش‌هایی برای برگزاری مسابقات، جشنواره‌ها، کارگاه‌های آموزشی و... است.»

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز تصریح کرد: «تلاش داریم برخی کارهای فرهنگی را در بستر این اپلیکیشن انجام دهیم و در اصل فعالیت‌های فرهنگی‌مان را در بستر فضای مجازی دنبال کنیم. به‌طور مثال درنظر داریم جشنواره «از حماسه تا حماسه» را از طریق همین اپلیکیشن برگزار کنیم، البته این اپلیکیشن این امکان را به ما می‌دهد که بدانیم شرکت‌کنندگان از اساتید، کارمندان و یا دانشجویان هستند.»

وحیدی‌مهر به فعالیت تشکل‌های دانشجویی اشاره کرد و گفت: «در این ایام چندین نشریه در دانشگاه فعال بودند که نشریه «مشکات» و«بدون تعارف» ازجمله آنهاست. این نشریات مباحثی را که دانشجویان جدیدالورود باید بدانند، در اختیارشان می‌گذارد و خوشبختانه تشکل‌هایمان نیز در پروسه استقبال از دانشجویان حضوری جدی داشته‌اند. از سوی دیگر کانون‌های فرهنگی دانشجویی این دانشگاه مخصوصا کانون معرفت رضوی، عقل صور، نگاه و حریم در این مدت فعال بوده‌اند. دانشجویان فعال در این کانون‌ها علاوه‌بر راه‌اندازی طرح «از من بپرس»، توانسته‌اند میز خدمت را فعال کرده تا پاسخگوی سوالات دانشجویان جدیدالورود باشند.»

او اظهار داشت: «از بین کانون‌ها، کانون هلال احمر، آمران سلامت را راه‌اندازی کرده و فعالیت‌هایی چون تست‌زنی و تب‌سنجی را در محوطه دانشگاه دنبال می‌کنند. البته فعالیت‌هایشان را در خارج از محوطه دانشگاه نیز دنبال می‌کنند. از سوی دیگر توانسته‌ایم چهارمین مرحله رزمایش کمک مومنانه را دنبال کنیم و در همین راستا درحال رایزنی با خیرین هستیم، بااین‌حال خوشبختانه تا امروز حدود 500 بسته معیشتی جمع‌آوری شده است.»

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز خاطرنشان کرد: «کانون هلال احمر ما توانسته اقلام دارویی را با استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی توزیع کند و این امر درراستای فعالیت‌های جهادی صورت گرفته است.»

معاون فرهنگی واحد آذربایجان‌غربی:

جشنواره «از حماسه تا حماسه» در فضای مجازی برگزار می‌شود

مهدی قهرمان‌نوه‌سی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی با تاکید بر اینکه اصلی‌ترین کار برای دانشجویان جدیدالورود ایجاد کانالی مستقل در پیام‌رسان‌ها برای ارتباط‌گیری با آنهاست، گفت: «درنظر داریم از این ظرفیت به‌صورت چندمنظوره و درراستای آشنایی دانشجویان جدید با قوانین دانشجویی، آموزشی و... و همچنین معرفی تشکل‌ها و کانون‌های دانشجویی به آنها و بهره‌گیری از ظرفیت‌شان در انجام فعالیت‌های فرهنگی بهره ببریم. همچنین در گام دوم وبینارهای تخصصی در حوزه نشریات از طریق همین بستر برگزار می‌شود تا از طریق آن از دانشجویان ورودی جدید استعدادیابی کنیم.»

او بیان داشت: «کرونا یکی از چالش‌های جدی است که در حوزه فرهنگی محدودیت‌هایی را ایجاد کرده و برای مقابله با این مهم مجبور هستیم فعالیت‌ها را در بستر فضای مجازی دنبال کنیم. در همین راستا صفحه رسمی معاونت را در شبکه‌های مجازی راه‌اندازی کردیم تا از ظرفیت این حوزه برای جهت دادن به فعالیت مجازی دانشگاه در مناسبت‌های مختلف بهره ببریم و برگزاری جشنواره «از حماسه تا حماسه» یکی از برنامه‌های ما در این حوزه خواهد بود.»

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی با تاکید بر اینکه در شرایط جدید از فعالیت تشکل‌های دانشجویی کاسته نشده است، اظهار داشت: «خوشبختانه توانستیم از ظرفیت فضای مجازی که محدودیت‌های فیزیکی و زمانی را ندارد، به نحو احسن استفاده کنیم. در دوره جدید علی‌رغم همه محدودیت‌های فیزیکی شاهد رونمایی از نشریات و کانون‌های جدید و متنوع که فعالیت موثری در فضای مجازی دارند نیز بوده‌ایم.»

معاون فرهنگی واحد هرمزگان مطرح کرد

استعدادیابی دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان

محمود صباحی‌زاده، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان با تاکید بر اینکه استعدادیابی یکی از اولویت‌هایی است که در رابطه با دانشجویان جدیدالورود در این واحد دانشگاهی دنبال می‌شود، گفت: «تلاش‌مان این است در این پروسه قابلیت‌ها و ظرفیت‌های دانشجویان در حوزه‌های مختلف شناسایی شود، فعالیت‌های لازم برای جذب و شبکه‌سازی کانون‌ها و تشکل‌ها و بسیج دانشجویی درراستای ایجاد غرفه و عضوگیری از دانشجویان جدید نیز درحال برنامه‌ریزی است.»

صباحی‌زاده اظهار داشت: «طبیعی است که با توجه به شیوع کرونا برنامه‌های فرهنگی دانشگاه عمدتا به‌صورت مجازی دنبال می‌شود و تشکل‌ها و کانون‌ها برنامه‌ریزی لازم در این حوزه را انجام داده‌اند. به‌طور مثال بحث گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری از طریق برگزاری نشست‌ها، میزگردها و کارگاه‌های آموزشی آن هم به‌صورت مجازی دنبال خواهد شد و از الان برای ماه‌های آتی نیز برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته، به‌طوری‌که در آبان‌ بحث استکبارستیزی، آذر خودباوری، دی‌ بصیرت و بهمن‌ماه نیز امیدآفرینی را خواهیم داشت.»

او با تاکید بر اینکه از ظرفیت اساتید برای ایجاد شور و نشاط در دانشگاه آن هم در شرایط فعلی بهره خواهیم گرفت، بیان داشت: «فعالیت‌های تشکل‌ها و کانون‌ها عمدتا در قالب گفتمان و مطالبه‌گری آن هم با نگاه حل مسائل جدی در جامعه دنبال می‌شود، در همین راستا جلسات توجیهی نیز ویژه کانون‌ها و تشکل‌ها برنامه‌ریزی و اجرا شده است که قطعا اثرات مثبتی خواهد داشت. به‌طور مثال برگزاری مرحله چهارم رزمایش مومنانه ازجمله مباحثی است که با استفاده از ظرفیت اساتید و دانشجویان دنبال می‌شود، همچنین برنامه‌هایی نیز درراستای ایجاد اشتغال درنظر داریم که در آینده دنبال خواهد شد.»

معاون فرهنگی استان خراسان رضوی مطرح کرد

برگزاری جلسات توجیهی ویژه نودانشجویان در هفته آینده

علی‌اصغر یساقی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی با اشاره به برگزاری جلسه توجیهی برای دانشجویان جدیدالورود در این استان گفت: «با توجه به شرایط بیماری کرونا در این استان و همچنین طبق مصوبه شورای فرهنگی دانشگاه، تصمیم بر آن شد تا جلسات توجیهی برای این دانشجویان در حوزه مقررات آموزشی و فعالیت‌های فرهنگی از طریق فضای مجازی برگزار شود، البته اگر شرایط به ما اجازه دهد در هفته‌های آینده هر دانشکده با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقدام به برگزاری جلسه حضوری برای این دسته از دانشجویان خواهد کرد.»

او تصریح کرد: «در شرایط فعلی با توجه به عدم حضور دانشجویان مجبور هستیم بیشتر فعالیت‌های فرهنگی‌مان را ازقبیل برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، مسابقات فرهنگی، فعالیت کانون‌های دانشجویی و نشریات دانشجویی، سخنرانی‌ها، کارگاه‌های آموزشی و توانمندسازی به‌صورت مجازی برگزار کنیم.»

یساقی اظهار داشت: «متاسفانه شرایط جدید باعث شده نتوانیم فعالیت‌های جهادی بسیج دانشجویی را برای اعزام به مناطق محروم تا امروز اجرایی کنیم، اما از این ظرفیت برای تهیه و توزیع اقلام بهداشتی و ضدعفونی موردنیاز مردم مناطق محروم حاشیه شهر مشهد استفاده می‌کنیم. همچنین بسیج اساتید، کانون هلال احمر، کانون مهدویت، هیات‌های مذهبی دانشجویی و کانون‌های خیریه هم در طرح کمک مومنانه مشارکت داشته‌اند و با تهیه و توزیع غذای گرم و بسته‌های معیشتی و توزیع آنها در مناطق محروم توانسته‌اند کمکی در این زمینه انجام دهند، البته این فعالیت‌ها ادامه‌دار خواهد بود.»

معاون فرهنگی واحد اصفهان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» خبر داد

استفاده از ظرفیت‌های دانشجویان جدید برای اجرای برنامه‌های فرهنگی

سعید شریفی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان(خوراسگان) با تاکید بر اینکه در شرایط جدید دانشگاهی فرم‌های استعدادیابی و پایش فرهنگی را به‌صورت برخط در اختیار دانشجویان قرار داده‌ایم، گفت: «طبیعتا از این طریق می‌توانیم اطلاعات دقیقی از وضعیت مهارت‌ها و ظرفیت نودانشجویان به دست بیاوریم. نباید این مساله را نادیده گرفت که فضای دانشگاهی ما امروز در سپهر سایبری تعریف شده و طبیعتا برنامه‌های فرهنگی نیز باید متناسب با آنها تغییر کند و جشنواره‌ها و پویش‌هایی که به‌شکل متمرکز از سوی سازمان مرکزی طراحی شده بر همین مدار قرار گرفته است.»

او اظهار داشت: «البته برخی برنامه‌های فرهنگی را نمی‌توان به‌طور قطع با توجه به شرایط جدید بازتعریف کرد. اما تلاش کردیم اشکال مختلفی از کارگاه‌ها، نشست‌ها و جلسات هم‌اندیشی را با حضور دانشجویان و اساتید راه بیندازیم، اما آنچه مسلم است اینکه فعالیت‌های جهادی ما به قوت خود باقی است و در همین راستا مواد اولیه و تجهیزات موردنیاز از محل کمک‌های مردمی و خیرین و با حمایت دانشگاه خریداری شده و از سوی دیگر بسیج دانشجویی ما زیرنظر پزشکان و کادر درمان در درمانگاه دانشگاه به ارائه خدمات رایگان دندانپزشکی مشغول هستند.»

او با بیان اینکه توانستیم نزدیک به 6 هزار وعده غذایی را در آشپزخانه دانشگاه پخته و توزیع کنیم، بیان داشت: «مواد اولیه موردنیاز نیز از طریق کمک‌های خیرین و گروه‌های جهادی تامین شده است. در کنار این اقدام، درحال رایزنی برای تامین خدمات رفاهی دانشجویان از طریق ارائه برخط هستیم تا نه‌تنها دانشجویان بلکه خانواده‌های آنان نیز از این مهم بهره‌مند شوند.»

معاون فرهنگی استان زنجان:

50 استاد و مشاور به دانشجویان جدید زنجانی مشورت می‌دهند

حسین محمدی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان گفت: «راه‌اندازی سامانه آموزشیار باعث شد ثبت‌نام نودانشجویان به دو شکل غیرحضوری و حضوری و با اولویت غیرحضوری انجام شود، البته در بحث ثبت‌نام‌های حضوری نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری توانستیم در حداقل‌ترین زمان این مهم را انجام دهیم.»

وی با بیان اینکه تمام 18 کانون فعال این دانشگاه در محل ثبت‌نام حضور داشته و به‌صورت فرد به فرد و مستقیما نسبت به ثبت‌نام و عضوگیری نودانشجویان در کانون‌ها خود اقدام کرده‌اند، تصریح کرد: «در این شرایط کرونایی هر کانون به‌صورت ماهانه حداقل یک برنامه فرهنگی و اجتماعی را به‌صورت وبینار برگزار کرده است. از سوی دیگر تشکل‌ها به همین شکل نسبت به جذب عضو و اجرای برنامه‌هایشان برنامه‌ریزی و اقدام کرده‌اند. خوشبختانه توانستیم جمعیت نودانشجویان را بین 50 نفر از اساتید مشاور فرهنگی و تربیتی تقسیم‌بندی کنیم تا هریک از آنها با راه‌اندازی کانال در فضای مجازی با این دانشجویان ارتباط موثری داشته باشند.»

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان اظهار داشت: «برای حدود 1500 دانشجوی دیگر نیز توانستیم کلاس‌های درسی را در بستر فضای مجازی برگزار کرده و برنامه‌های فرهنگی‌مان را در همین بستر دنبال کنیم. به‌طور مثال جشنواره «از حماسه تا حماسه» دانشگاه آزاد اسلامی را از طریق فضای مجازی دنبال می‌کنیم و اطلاع‌رسانی‌های دقیق را از همین طریق انجام داده‌ایم.»

محمدی با بیان اینکه با توجه به شرایط کرونایی، چاپ نشریات توسط کانون‌ها و تشکل‌های دانشجویی به‌صورت الکترونیکی در فضای مجازی دنبال می‌شود، خاطرنشان کرد: «در حوزه فعالیت‌های جهادی، دانشگاهیان این واحد دانشگاهی با تشکیل کارگروه مربوطه نسبت به جمع‌آوری کمک‌های مومنانه اقدام کرده و توزیع آنها نیز در میان دانشجویان کم‌بضاعت و کارکنان کم‌برخوردار حوزه‌های مختلف با همکاری کانون‌های دانشجویی، تشکل‌ها، بسیج اساتید، کارکنان و دانشجویان انجام شده است.»

 * نویسنده: مریم حضرتی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار