• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۸-۱۷ - ۱۰:۱۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
شواهد از وقوع تقلبی بزرگ در انتخابات آمریکا حکایت دارد

دوئل با دموکراسی

حوادث پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا با مشخص کردن ضعف سیستم انتخاباتی این کشور ضربه بزرگی به حیثیت غرب وارد کرده است.

دوئل با دموکراسی

به گزارش «فرهیختگان»، با وجود چهار روز از اتمام انتخابات، نتیجه آرا به‌طور کامل شمارش و اعلام نشده‌اند. دوطرف حاضر در رقابت‌ها خود را پیروز می‌دانند و اعلام کرده‌اند به‌هیچ‌وجه از مواضع خود عقب نمی‌کشند. ساختارهای سنتی و پیشین حکومت به‌شکل بسیار برجسته‌ای از یک نامزد حمایت کرده و مواضع خشنی علیه رقیب وی اتخاذ کرده‌اند. طرفداران دو نامزد که از مدت‌ها پیش گفته بودند آماده هماوردهای خیابانی هستند، منتظر تشدید وضعیت هستند تا درگیری‌ها را به سطح خیابان‌های سراسر کشور بکشانند. برخی از این حامیان حتی درصورت پذیرفتن شکست از سوی نامزد مطبوع خود به سطح خیابان‌ها خواهند آمد. طرفداران نامزد عقب‌مانده در انتخابات به برخی مراکز رای‌دهی حمله کرده‌اند تا با اخلال در روند انتخابات آن را متوقف کنند. در اقدامی به‌شدت خشونت‌آمیز تعدادی از شبه‌نظامیان مسلح برخی مراکز رای‌دهی را به محاصره درآورده‌اند. انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا فارغ از مواضع سیاسی و درگیری‌های خیابانی شاهد تقلب بی‌سابقه‌ای بوده است، به‌گونه‌ای‌که بسیاری از افرادی که پیش از انتخابات فوت شده‌اند نیز در آن شرکت کرده‌اند. برخی تصاویر منتشرشده حاکی از حمل آرای پستی انتخابات به‌وسیله ماشین‌های طرفداران نامزد پیروز انتخابات است. صندوق‌های رای در این ماشین‌ها بدون حفاظت حمل می‌شوند، درحالی‌که در بدنه ماشین تبلیغات یک نامزد خاص دیده می‌شود. حزب این نامزد خاص در جریان رقابت‌های انتخابات دوره قبل نیز دست به یک تقلب بزرگ زده بود.

 این جملات روایت‌هایی مربوط به کشورهای مالی، سومالی، سیرالئون، کنگو کینشاسا یا مصر نیستند بلکه توصیفگر وقایع امروز آمریکا هستند. انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 این کشور همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد صحنه درگیری‌های سیاسی در همه سطوح شده است.  صحبت علنی از تقلب در انتخابات آمریکا که البته توسط هر دو حزب مسبوق‌به‌سابقه بوده حتی نگرانی و انکار کشورها و رسانه‌های اروپای غربی را نیز درپی داشته است. رسانه‌های کشورهای غربی حتی بیشتر از رسانه‌های آمریکایی حامی بایدن و با تیترهایی تندتر به دونالد ترامپ که به‌صراحت تقلب در انتخابات را افشا کرده، تاخته‌اند. این مساله نشان‌دهنده عمق ضربه‌ای است که تقلب در انتخابات آمریکا در درون خود دارد. این ضربه نه‌تنها حیثیت آمریکا بلکه به‌طور کل حیثیت تمدن و دموکراسی ادعایی غرب را مورد هدف قرار داده است.

«تلاش ترامپ برای مخدوش کردن روند شمارش آرای پستی» و «انتخابات ترامپ از این فرصت برای مانع‌تراشی در برابر پیروزی احتمالی رقیب استفاده می‌کند.» دو نمونه از جملاتی است که دویچه‌وله آلمان سعی کرده به‌وسیله آنها تقلب در انتخابات آمریکا را برای مخاطبانش رد کند. آلمان پیش‌تر از طریق وزیرخارجه و وزیر دفاع خود نگرانی‌اش پیرامون درگیری‌های سیاسی در آمریکا را اعلام کرده بود. هایکو ماس، وزیرخارجه آلمان که پیش از انتخابات برای برگزاری «آرام» آن ابراز امیدواری کرده بود، حالا می‌گوید در انتخابات آمریکا شاهد دوقطبی در جامعه بوده‌ایم. او از سران آمریکا درخواست کرده نتیجه انتخابات را بپذیرند. آنه‌گرت کارن‌باور، وزیر دفاع آلمان نیز می‌گوید آمریکا در آستانه انفجار قرار دارد. آلمان در کنار آمریکا، بریتانیا و فرانسه سه ستون غرب است و درحالی‌که آمریکا درگیر بحران بوده و لندن و پاریس نیز محافظه‌کاری را درپیش گرفته‌اند، بی‌پرواتر از دیگران نگرانی‌اش از ضربات وارده به حیثیت و آبروی غرب را بیان کرده است.

این بی‌پروایی البته بی‌دلیل نیست. آنچه در آمریکا می‌گذرد نشانی از کاهش تنش‌ها ندارد بلکه هرروز بر آتش تنش‌ها افزوده می‌شود. با مشخص شدن تقلب در برخی حوزه‌های رای‌گیری و تغییرات ناگهانی در آرای ستاد انتخاباتی جمهوری‌خواهان با قدرت بیشتری وارد درگیری با رقیب دموکرات خود شده‌اند.

  گلادیاتورهای جمهوری‌خواه به میدان می‌آیند

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که از چندین ماه قبل با مانور دادن بر ضد رای‌گیری پستی و احتمال تقلب دموکرات‌ها ازطریق این مدل رای‌گیری بذر اتهام‌زنی علیه رقیب خود را در جامعه کاشته بود، حالا با مشخص شدن عقب‌افتادگی‌اش در انتخابات به‌دنبال برداشت محصول آن است.

او در فردای انتخابات با انتقاد شدید از طولانی شدن روند شمارش آرا برخلاف انتخابات‌های گذشته در توئیتی تمسخرآمیز نوشته بود: «نتایج انتخابات باید همان شب انتخابات روشن و اعلام شود. نه در روزها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها بعد.» حملات ترامپ به‌مرور از غلظت بیشتری برخوردار شدند و نهادهای انتخاباتی به‌طور مستقیم‌تر و شدیدتری از سوی او به تقلب، دستکاری و جابه‌جایی آرا متهم شدند.

رئیس‌جمهور فعلی آمریکا پس از طولانی شدن غیرمعمول و توقف مشکوک و بدون دلیل شمارش آرا در ایالت‌هایی که وی در آنها پیشتاز بوده مانند پنسیلوانیا بارها از برگشته شدن نتایج علیه خود به‌شدت ابراز تعجب کرده است. او در ایالت پنسیلوانیا که در مجموع 6 میلیون و 300 هزار رای داشت تا پیش از آغاز شمارش آرای پستی با کسب سه میلیون رای معادل 55درصد آرا از بایدن که دو میلیون و 300 هزار رای معادل 43درصد آرا را آورده بود، پیش بود. این اختلاف 12درصد که بیش از 700 هزار رای را شامل می‌شد با توقف مشکوک شمارش آرا در این ایالت حساس و سرنوشت‌ساز به‌طرز شگفت‌آوری درحال چرخش است. با ورود یک میلیون رای پستی نتایج انتخابات تغییر کرد و ناگهان فاصله آرای دو نامزد به 78 هزار رای کاهش یافت. ادامه روند افزایشی آرای بایدن اواخر روز گذشته موجب شد تا وی ترامپ را در پنسیلوانیا پشت سر بگذارد. با ورود یک میلیون رای مشکوک به صندوق‌های آرا که تنها 15درصد از کل آرای این ایالت را شامل می‌شد فاصله دو نامزد به یک‌دهم 700 هزار رای قبلی رسید. باوجود این، ناظران می‌گویند با این روند درنهایت پنسیلوانیا که در انتخابات قبلی به ترامپ رای داده بود در سال 2020 مجددا آبی شده و به دموکرات‌ها تعلق خواهد گرفت. بایدن که تنها 6 الکترال دیگر برای پیروزی در انتخابات نیاز دارد با کسب 20 الکترال این ایالت به شکل قاطعی برنده انتخابات خواهد شد.

 تغییر محیرالعقول روند انتخابات در آمریکا باعث شده بود ستاد انتخاباتی جمهوری‌خواهان، خواستار ارسال ناظر به مراکز رای شود. باوجود این، میان ستاد انتخاباتی ترامپ و نهادهای برگزاری انتخابات تنها بر سر چند متر فاصله از صندوق‌های رای جدال شدیدی رخ داده است. نهادهای برگزارکننده انتخابات آمریکا به ناظران ستاد جمهوری‌خواهان اجازه نداده‌اند بر سر صندوق‌های رای حاضر شوند بلکه آنها را مجبور به استقرار در 20 تا 30 فوتی (هر فوت 30.5 سانتیمتر) این صندوق‌ها کرده‌اند. ستاد ترامپ مدعی است همین فاصله کافی است تا بتوان تقلب گسترده‌ای در انتخابات ترتیب داد. استدلال مسئولان ستاد جمهوری‌خواهان بر این پایه است که این فاصله باعث می‌شود به دور از دید ناظران افراد شمارنده رای‌ها را جابه‌جا کرده و حتی رای‌هایی را که به نام ترامپ است بدون شمارش دور بیندازند. جنگ بر سر 6 تا 9 متر فاصله از صندوق‌های رای دو تن از نزدیک‌ترین افراد به ترامپ را به ایالت پنسیلوانیا کشاند. آنها برای اعتراض به این روند و وارد آوردن فشار برای توقف شمارش آرا روز پنجشنبه به این ایالت رفته و به‌طور بسیار واضحی از تقلب در این ایالت صحبت کردند.

رودی جولیانی، وکیل شخصی و دوست صمیمی ترامپ که مواضعی بسیار افراطی در حمایت از او داشته و حتی در سالیان گذشته به‌دنبال طرح استیضاح علیه ترامپ کنگره را به شورش سراسری تهدید کرده بود، در پنسیلوانیا مدعی شده: «ما از روز نخست شاهد اقدامات دموکرات‌ها برای تقلب در انتخابات این منطقه بودیم. صندوق‌های اخذ رای در فاصله‌های بسیار دور از هم گذاشته شده بودند. دموکرات‌ها اجازه نمی‌دادند که ناظران انتخابات بر روند انتخابات نظارت کنند.» او همچنین با اعلام پیروزی جمهوری‌خواهان در این ایالت گفت: «رای ما به‌طور کامل روشن است که در اینجا بیش از ۴۰۰ هزار رای اضافه داشته‌ایم. حدود ۸۶درصد آرای این منطقه برای جمهوری‌خواهان بود. دموکرات‌ها پیش از این هم گفته بودند تنها راه پیروزی در انتخابات تقلب در منطقه پنسیلوانیاست.»

اریک ترامپ، فرزند رئیس‌جمهور آمریکا نیز که به‌همراه جولیانی به پنسیلوانیا آمده بود، فاصله ناظران از صندوق‌های رای را دستاویزی برای حمله به برگزارکنندگان قرار داده و گفت: «مسئولان مراکز اخذ رای به ناظران گفته‌اند در فاصله چند متری و از پشت فنس‌ها بر روند شمارش آرا نظارت کنند. این اقدامات همگی تقلب در انتخابات هستند. پدرم در این منطقه بیش از نیم میلیون رای اضافه داشت.»

تنها ساعاتی پس از سفر تیم سیاسی-حقوقی و جنجال‌برانگیز ترامپ به پنسیلوانیا، او در دومین نشست خبری خود پس از برگزاری انتخابات، بار دیگر اتهامات خود علیه نظام انتخاباتی آمریکا و تقلب در آن را تکرار کرده و مدعی شد: «ما داشتیم در ایالت‌ها با اختلاف خوبی برنده می‌شدیم اما ناگهان برتری ما از دست رفت. اگر رای‌های قانونی شمرده شوند، ما به‌راحتی پیروز می‌شویم.» او همچنین مراکز نظرسنجی و رسانه‌ها را به انتشار نظرسنجی‌های جعلی برای دلسرد کردن طرفدارانش برای رای دادن متهم کرد و گفت برخلاف این ادعاها او چهار میلیون رای به آرای جمهوری‌خواهان در سراسر آمریکا افزوده است.  ترامپ اما بیشتر زمان کنفرانس خود را برای حمله به انتخابات و تقلب در آن اختصاص داده بود و برای همین سعی کرد تا آنجا که می‌تواند درباره اتفاقات شائبه‌برانگیز پنسیلوانیا صحبت کند. او در این‌باره گفت: «در پنسیلوانیا با فاصله زیادی از بایدن برنده شده‌ام، اما این فاصله بعدا کاهش یافت و درحال‌حاضر برگه‌های رای جدیدی رو شده است و اجازه نظارت و بررسی هم به ما نمی‌دهند.» ترامپ همانند جولیانی و اریک ترامپ به مساله ناظران در این ایالت نیز اشاره کرده و مدعی شد دموکرات‌ها به‌دلیل آنکه می‌خواهند آرای مردم را بدزدند مانع از حضور ناظران در مراکز شمارش آرا می‌شوند. او تاکید کرد با وجود «چیزهای وحشتناکی» که درباره تقلب شنیده می‌شود هیچ‌گاه اجازه نخواهد داد چنین اتفاقی رخ دهد. او همچنین در افشاگری دیگری گفت: «اکنون آرا در پنسیلوانیا بدون اینکه زمان رای و مهر داشته باشند، دارند خوانده می‌شوند.» ترامپ همچنین درباره برگزاری انتخابات در میشیگان نیز دست به افشاگری زده و مدعی شد در این ایالت آرا کپی می‌شده‌اند و کارکنان انتخاباتی درمقابل اعتراض ناظران آرا را خارج کرده‌اند. رئیس‌جمهور آمریکا تلویحا از قصد خود برای کشیدن دعوای انتخابات به دیوان عالی خبر داده و گفته آرای ماخوذه بعد از زمان انتخابات به‌دلیل غیرقانونی بودن نباید شمارش بشوند و دیوان عالی باید در این‌باره تصمیم‌گیری کند.

این مطالب از اصلی‌ترین سخنان ترامپ در دومین نشست خبری‌اش پس از انتخابات بودند که در کاخ سفید برگزار شد. باوجود این، همه مردم آمریکا نتوانستند نظاره‌گر این نشست باشند، زیرا به‌دلیل افشاگری‌های ترامپ از پشت‌پرده انتخابات، شبکه‌های تلویزیونی و خبری آمریکا در اقدامی هماهنگ پخش زنده این کنفرانس را قطع کردند. از سوی دیگر شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و توئیتر نیز به‌شدت درحال برخورد با اکانت‌های منتشرکننده اخبار تقلب در انتخابات آمریکا هستند. در این زمینه فیسبوک یک گروه 370 هزار نفری از طرفداران ترامپ را در این شبکه پاک کرده است. توئیتر نیز ضمن برچسب‌گذاری توئیت‌های کوتاه ترامپ درباره تقلب در انتخابات در تهدیدی سنگین علیه رئیس‌جمهور آمریکا گفته است درصورت خروج وی از قدرت حساب کاربری‌اش را پاک خواهد کرد. همین مساله موجب شده ترامپ که پیش‌تر درباره موارد حتی بی‌اهمیت به‌صورت متوالی توئیت می‌زد از ترس آنکه این تریبون را نیز از دست بدهد در توئیت‌های خود به‌شدت دقت کند.

توئیتر همچنین حساب کاربری استیو بنون، استراتژیست اصلی ستاد ترامپ را که مهره‌ای غیرقابل نادیده گرفتن در سیاست غرب به شمار می‌رود، به‌دلیل صحبت‌های خشونت‌آمیز پاک کرده است. بنون در توئیتی پیشنهاد داده بود سر آنتونی فائوچی، مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا و کریستوفر ری، مدیر اف‌بی‌آی باید قطع شود. او در ویدئویی که در حساب شخصی‌اش در فیسبوک، یوتیوب و توئیتر بارگذاری شده، مدعی است ترامپ پیروز انتخابات است و باید پس از این آنتونی فائوچی و کریستوفر ری اخراج شوند. او در این ویدئو می‌گوید: «من سرها را روی نیزه قرار می‌دهم و آنها را در دو گوشه کاخ سفید به‌عنوان هشدار به بروکرات‌های فدرال قرار می‌دهم.» این اظهارات خشونت‌آمیز درحالی از سوی بنون مطرح شده است که سایر طرفداران ترامپ نیز از ادبیات مشابهی برای حمایت از وی در انتخابات استفاده کرده‌اند. صدها گروه شبه‌نظامی «سفیدبرترپندار» که صدها هزار نظامی مسلح دارند از آمادگی خود برای دفاع از مواضع‌شان صحبت کرده‌اند. تهدیدات نظامی برخی از این گروه‌ها تاکنون مانع از شمارش آرا در برخی حوزه‌ها شده است.

برخورد شدید با خط اول ستاد انتخاباتی ترامپ، ازجمله خود او، باعث شده کم‌کم دیگر طرفداران سرشناس وی نیز به میدان درگیری‌های سیاسی وارد شوند. لیندسی گراهام و تد کروز، دو سناتور تندروی جمهوری‌خواه که از نزدیکان ترامپ به شمار می‌روند، سعی کرده‌اند خود را از طریق مطرح کردن تقلب در پنسیلوانیا وارد درگیری‌های انتخاباتی کنند. گراهام هشدار داده احتمال دارد بخشی از آرا در پنسیلوانیا دور ریخته شده باشند. این سناتور در این رابطه به رای دادن «مرده‌ها» در شهر فیلادلفیا نیز اشاره کرده و گفته است مبلغ ۵۰۰ هزار دلار به تیم حقوقی ترامپ کمک خواهد کرد تا بتوانند در کارزار حقوقی پس از انتخابات به مقابله قانونی با تقلب‌ها بروند. او از دیگران نیز خواسته به تیم حقوقی ستاد ترامپ کمک مالی کنند. تد کروز شمارش آرای پستی در پنسیلوانیا را «سیاسی، حزبی و مغایر ‌قانون» توصیف کرده است و پیشنهاد کرده وزارت دادگستری و دیوان عالی آمریکا وارد مقابله با تقلب در انتخابات شوند. کروز با اشاره به اتفاقات مشکوک در شهر فیلادلفیا به‌ویژه عدم اجازه به ناظران جمهوری‌خواه برای نظارت بر شمارش آرا، دموکرات‌ها را متهم کرده که «شمارش آرا را در هاله‌ای از تاریکی فرو برده‌اند.»

  دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهانی که پیروزی بایدن را پذیرفته‌اند

درحالی‌که ستاد ترامپ درحال برجسته‌سازی اتهام تقلب دموکرات‌ها در انتخابات است، مخالفان وی نیز می‌کوشند سخنان ترامپ و نزدیکانش را به روحیات دیکتاتوری و شخصیت‌پرستی وی نسبت دهند. نکته محوری در مواضع این گروه روحیه دیکتاتورمابانه ترامپ و روحیه دیکتاتوردوست اوست، به‌گونه‌ای که وی «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور برآمده از کودتای مصر را حاکم مورد علاقه خود خوانده بود.  تنها دقایقی بعد از سخنان ترامپ در کاخ سفید درباره لزوم توقف شمارش آرا «جو بایدن» رقیب دموکرات او در توئیتی تاکید کرد تمام آرا قانونی باید شمارش شوند. بایدن به‌طور غیررسمی خود را رئیس‌جمهور آمریکا معرفی کرده است. او می‌گوید ادعای پیروزی ندارد اما به‌هرحال با توجه به روند شمارش آرا و افزایش رای او درنهایت وی رئیس‌جمهور خواهد شد. «نانسی پلوسی» رهبر دموکرات‌ مجلس نمایندگان آمریکا نیز تلویحا هم‌حزبی خود را پیروز انتخابات خوانده و گفته «انتخابات یک پیروزی بزرگ بود. ما در تمامی مبارزه‌ها پیروز نشدیم ولی جنگ را بردیم.» اعلام پیروزی دو رای حزب دموکرات نشان می‌دهد آنها قصد دارند تا آخرین لحظه دربرابر ترامپ بایستند. دموکرات‌ها پیش‌تر انتخابات 2020 را انتخاب میان مرگ و زندگی دانسته و به‌صراحت از عدم عقب‌نشینی خود در هر شرایطی خبر داده بودند. این مساله تا آنجا کشیده شد که هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات 2016 به بایدن توصیه کرد در شب سوم نوامبر شکست را نپذیرد و به تلاش خود برای پیروزی ادامه دهد.

ترامپ به جز حزب دموکرات با مشکلات دیگری نیز روبه‌رو است. او با تهدیداتی ازسوی برخی از اعضای خانواده و همچنین جمهوری‌خواهان و نزدیکانش روبه‌رو است. «مری ترامپ» برادرزاده رئیس‌جمهور در مصاحبه‌ای علیه او گفته عمویش هیچ‌وقت با بازنده بودن کنار نمی‌آید. مری ترامپ که چند ماه پیش کتابی علیه رئیس‌جمهور آمریکا نوشته بود پیش‌بینی کرده که ماه‌های بسیاری خطرناکی پیش روی آمریکا قرار دارد. برادرزاده ترامپ معتقد است عمویش در موقعیت بدی قرار دارد و از طریق قانونی قادر به انجام هیچ‌کاری نیست و باید تنها نظاره‌گر شکستش باشد. مری ترامپ می‌گوید ترامپ تنها مانند رهبر یک کشور، عاجزانه درحال تلاش برای زیر سوال بردن یک انتخابات است.  در سوی دیگر در اردوگاه جمهوری‌خواهان نیز صدای پذیرش شکست به گوش می‌رسد. برخی از جمهوری‌خواهان طرفدار ترامپ تلویحا شکست را قبول کرده‌اند. یکی از این افراد «اسکات واکر»، فرماندار پیشین جمهوری‌خواه ویسکانسین و از چهره‌های مهم نزدیک به ترامپ است. او گفته برتری جو بایدن در برخی از ایالت‌های مهم، درنهایت به حدی خواهد رسید که از روند منتهی به میزان مشروعیت‌بخش برای تقاضای «بازشماری» توسط کمپین ترامپ، فراتر خواهد رفت.

«میک مولوِینی» رئیس سابق کارکنان کاخ سفید نیز روز جمعه مدعی شده ترامپ در سال ۲۰۲۴ به رقابت انتخاباتی برمی‌گردد. او در جریان یک کنفرانس ویدئویی گفت: «قطعا انتظار دارم که رئیس‌جمهور همچنان در سیاست باقی بماند و قطعا در لیست افرادی است که وارد [رقابت انتخاباتی] ۲۰۲۴ خواهد شد.» مولوینی همچنین این مساله را که ادعای ترامپ مبنی‌بر تقلب دموکرات‌ها در انتخابات تهدیدی برای دموکراسی است را رد کرده و برای توجیه و تقلیل سطح موضوع گفت: «ترامپ شکست را دوست ندارد.» رئیس سابق کارکنان کاخ سفید روز پنجشنبه نیز در مصاحبه‌ای گفت: «اگر روند [شمارش آرا] ادامه پیدا کند که انتظار دارم ادامه پیدا می‌کند، درنهایت جو بایدن رئیس‌جمهور خواهد بود و می‌توانید انتقال مسالمت‌آمیز قدرت را انتظار داشته باشید. فقط امیدوارم طرف دیگر نیز همین کار را بکند.» وی افزود: «انتخابات آمریکا می‌تواند زشت و کثیف باشد اما به نحوی شبیه درست کردن سوسیس است. هیچ‌کس دوست ندارد بداند چطور درست می‌شود ولی همه از محصول نهایی لذت می‌برند.»

  فساد سیستماتیک نظام انتخاباتی، تقلب 2 حزبی

به دلیل وجود سیستم انتخاباتی الکترال کالج در انتخابات آمریکا نامزدهایی می‌توانند حتی با وجود رای کمتر نسبت به رقیب خود راهی کاخ سفید شوند. به‌عنوان نمونه جورج بوش با 500 هزار رای کمتر و ترامپ با 3میلیون رای کمتر نسبت به رقیب خود در انتخابات به پیروزی رسیده‌اند. این سیستم به جز در نظر نگرفتن نظر اکثریت، به دلیل پیچیدگی‌های غیرمعقولش می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از دشواری‌ها شود.

بررسی شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد بسیاری از مردم آمریکا در چند روز اخیر با طولانی شدن روند اعلام نتایج نهایی درحالی‌که بایدن به‌گونه‌ای غیرقابل جبران 3 میلیون رای از رقیبش جلوتر است، خواستار تغییر در نظام انتخاباتی آمریکا شده‌اند و آن را باعث بروز مشکل در کشورشان می‌دانند.

درباره سیستم الکترال‌کالج گفته می‌شود این نظام براساس واقعیات تاریخی در آمریکا و با در نظر گرفتن حق حکومت داخلی در میان ایالت‌ها و توازن‌بخشی سیاسی در سطح فدرال تکوین پیدا کرده است. مساله‌ای که در نگاه اول توجیهی قابل قبول برای وجود چنین نظام رای‌گیری پیچیده‌ای است. اما در اصل الکترال‌کالج وظیفه دارد دموکراسی کنترل‌شده‌ای را در آمریکا ایجاد کند. رای مستقیم مردم به یک کاندیدا حرفی برای دخالت دیگران باقی نمی‌گذارد، اما ایجاد فرآیندی پیچیده و زمانبر برای انتخابات ریاست‌جمهوری که دو سال زمان می‌برد و اغلب حالتی غیرمستقیم دارد راه مناسبی برای تخلیه هیجان و تمرکززدایی از نگاه رای‌دهندگان است. در طول این دو سال انتخابات‌های درون‌حزبی جریان دارد که بیشتر یک نظرسنجی حزبی هستند و سران حزب براساس آن متوجه می‌شوند گرایش جامعه به‌طور کلی و گرایش رای‌دهندگان حامی حزب‌شان چگونه است. این نظرسنجی که در قالب رقابت‌های درون‌حزبی صورت می‌گیرد راهنمای سران حزب برای بهبود شرایط‌‌شان و کسب قدرت بیشتر در نهادهای ایالتی و فدرال است. در سوی دیگر وجود نظام الکترال با شکست قداست رای مستقیم اکثریت، قدرت اصلی را به دست سران سیاسی می‌دهد تا در نبرد میان آنان در سطوح بالا برنده انتخابات تعیین شود، نه براساس خواست مردم. همچنان که در انتخابات فعلی مشاهده می‌شود نظر مردم یک چیز است اما آرای الکترال چیز دیگری را نشان می‌دهد. با این وجود نامزدهایی که از سیستم الکترال‌کالج آسیب می‌بینند به آن حمله نمی‌کنند زیرا آنها به همراه رقبایشان خود را در جایگاه سران سیاسی می‌بینند که نباید مردم را در تمامی تصمیمات دخالت دهند. به همین دلیل است که افرادی مانند هیلاری کلینتون تاکیدی بر رای بیشتر خود با فاصله 3 میلیونی نسبت به ترامپ ندارد و انتقادی را نیز متوجه نظام انتخاباتی آمریکا نکرده است زیرا با وجود جریان داشتن جنگ در میان طبقه سیاسی تمام آنها بر دور نگه داشتن مردم از تصمیمات کلان اتفاق نظر دارند.

اشکالات نظام انتخاباتی آمریکا باعث شده تا مساله تقلب سران سیاسی به امری معمول در این کشور تبدیل شود. اگرچه در انتخابات فعلی این دموکرات‌ها هستند که دست به تقلب زده‌اند اما جمهوری‌خواهان نیز دستی بر آتش تقلب دارند. در سال 2000 درحالی‌که ال گور، نامزد دموکرات‌ها پیشتاز انتخابات بود جمهوری‌خواهان با دستکاری آشکار آرا در ایالت فلوریدا که سرنوشت انتخابات در آن تعیین می‌شد، توانستند بسیاری از آرا را مخدوش کرده و جورج بوش را راهی کاخ سفید کنند.

در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا در مرحله درون‌حزبی نیز دموکرات‌ها دست به تقلبی بزرگ زدند و به‌جای «برنی سندرز» سناتور مشهور آمریکایی هیلاری کلینتون را برنده رقابت‌های درون‌حزبی دموکرات‌ها معرفی کردند. این رسوایی باعث شد سران مجمع ملی حزب دموکرات که در این تقلب نقش داشته‌اند از مقام حزبی خود استعفا دهند. این دو تقلب در سال‌های 2000 و 2016 تنها دو نمونه از تقلب‌های صورت‌گرفته در دو دهه اخیر است که البته باید تقلب انتخابات 2020 را نیز به آن افزود.

به جز این مسائل موضوع دیگری نیز در فرآیند معیوب انتخابات آمریکا وجود دارد که به آن «جری مندرینگ» یا «کژ حوزه‌بندی» می‌گویند در این موضوع مقامات محلی دو حزب آمریکا می‌کوشند حوزه‌های انتخاباتی را به‌گونه‌ای تعیین کنند که نامزد مورد نظرشان به پیروزی برسد.

 * نویسنده: سیدمهدی طالبی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

مکرون درصدد مواجهه مستقیم با پوتین است؛

امانوئل فرزندخوانده ناپلئون

احسان فرزانه، پژوهشگر اندیشه سیاسی:

پیشروی تاریخ از آوارهای غزه تا هاروارد

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

سرخوردگی تراپیست‌های عصر مدرن؟

سیدسعید لواسانی، استاد دانشگاه:

جوانه زدن در غزه، تکثیر در اروپا

رژیم صهیونیستی دفاتر الجزیره را بست؛

سرکوب رسانه بعد از دانشگاه

حمایت دوست‌داران دانش از حق و حقیقت؛

5 نکته درباره اعتراضات دانشجویی در آمریکا

تمدن و فرهنگ یا مکانیکی و ساختگی؟

ناسیونالیسم اسرائیلی: هویت، غیریت و استعمار

سیدسعید لواسانی، استاد دانشگاه:

اسرائیل و مساله یهود

مودی برای تحکیم ناسیونالیسم هندو عطش وصف‌ناپذیری دارد؛

پایان هند سکولار

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

درسی که هندی‌ها از حمله ایران به رژیم‌صهیونیستی آموختند

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

تصویرسازی وارونه برای نجات بی‌بی

گفتن آنچه که نتوان گفتن:

اسرائیل شکست خورده است

پس از گذشت 6 ماه از آغاز بحران در غزه؛

وضعیت بین‌المللی اسرائیل؛ سند پیروزی حماس

کیهان برزگر، استاد روابط بین‌الملل:

جنگ غزه و ارزش استراتژیک روابط تهران - ریاض

محمد زعیم، سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما، الجزیره و لال‌بودگی رسانه‌ای

تعجب بریتانیایی‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری؛

باید با کفش‌های حامیان ترامپ هم راه رفت!

دکتر کیهان برزگر، استاد روابط بین‌الملل:

تاثیر جنگ غزه بر افکار عمومی ایران

نگاهی به آخرین تحولات در صحنه‌ مبهم انتخابات آمریکا؛

ترامپ و بایدن به نوامبر 2024 می‌رسند؟

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

محور مقاومت و بازدارندگی شکست‌خورده آمریکا در منطقه

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

ذهن‌های در حال سقوط

یادداشت شفاهی مجید تفرشی، پژوهشگر؛

ترکی ‌الفیصل و تعریف رویکرد جدید برای مجاهدین

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

نشست دوحه نتایج و دستاوردهای نامعلوم

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

تحولات پاکستان از منظر همسایگان

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

انتخابات پاکستان؛ نظامیان مقهور اراده مردم

نگاهی به آخرین وضعیت انتخابات ریاست جمهوری 2024 ایالات‌متحده‌ ؛

نگرانی اصلی دموکرات‌ها‌ بایدن است، نه ترامپ!

رئیس دانشکدگان هنر و رسانه دانشگاه آزاد؛

تاوان دانشگاه در مخالفت با صهیونیست‌ها

جنایت دمشق؛ انتقام صهیونیست‌ها از شکست در غزه،

سید‌رضی موسوی به رفقای مجاهدش پیوست

عوامل تاثیر‌گذار بر مسائل امنیتی ایران و پاکستان کدامند؟؛

امنیت مرزی‌؛ پاشنه‌آشیل روابط تهران و اسلام‌آباد

صهیونیست‌ها به رفعت‌ العریر‌ نویسنده و استاد دانشگاه فلسطینی هم رحم نکردند؛

نویسنده‌ها یواش می‌میرند

انتقام از کسانی که به تمیز‌ترین شکل ممکن درحال آدم‌کشی هستند؛

چگونه تمیز آدم بکشیم؟

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:؛

جنگ غزه حقیقت فلسطین را از دل افسانه‌سازی‌ها بیرون کشید

نابودی رژیم صهیونیستی؛

چه کسی پیروز شد؟

اثری که چشم‌ها و دل‌های آزادگان غرب را متوجه یک موضوع کرد؛

اثر غزه‌ای

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

هابرماس و خلسه علوم انسانی

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

درخواست محاکمه بایدن به جرم مشارکت در نسل‌کشی

توحید ورستان، دکترای اقتصاد انرژی:

درهم‌تنیدگی جنگ غزه و بخش انرژی

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

پشت‌پرده اصرار اسرائیل برای تخلیه کامل غزه

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار