• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۸-۱۳ - ۲۱:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

سه کتاب برای پیامبر مهربانی

روزهای مهم، کتابهای مهم می‌خواهند. یکی از این روزهای مهم، ولادت پیامبر مهربانی، حضرت محمد (ص) است. اتفاقات سالها و روزهای گذشته نیز باعث می‌شود اهمیت این روز بیشتر و بیشتر شود.

سه کتاب برای پیامبر مهربانی

به گزارش «فرهیختگان»، روزهای مهم، کتابهای مهم می‌خواهند. یکی از این روزهای مهم، ولادت پیامبر مهربانی، حضرت محمد (ص) است. اتفاقات سالها و روزهای گذشته نیز باعث می‌شود اهمیت این روز بیشتر و بیشتر شود.

اهانت مکرون، رئیس جمهور فرانسه به پیامبر اسلام، جسارت مجله‌های فکاهی دنیا به ساحت مقدس ایشان، رواج اسلام هراسی و اسلام ستیزی افسار گسیخته از واتیکان تا آمریکا و ... همه و همه نشان دهنده اهمیت اسلام و به خصوص پیامبر آن یعنی حضرت محمد (ص) در جهان امروز است.

به راستی پیامبر (ص) چه ویژگی‌هایی داشت؟

کتاب‌های زیادی درباره سیره، رفتار، احادیث و تاریخ زندگانی ایشان نگاشته شده اما فرهنگسرای ارسباران تصمیم گرفته است در قالب ویژه برنامه «تورق» به معرفی سه کتاب درباره پیامبر اعظم با سه سبک و سیاق مختلف بپردازد . به همین منظور این بار سراغ «محمدحقی» مدیر نشر کتابستان معرفت، اهل قلم و فعال حوزه کتاب رفته است که ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

حقی سه کتاب خوب در رابطه با پیامبر اسلام معرفی میکند که اولین آنها « سه کاهن» نام دارد. رمانی به قلم مجید قیصری که نشر کتابستان معرفت آن منتشر کرده است.

داستان در هزار و چهارصد و هشتاد سال پیش رخ می‌دهد. در صحرای حجاز، و در میان قبیله بنی‌سعد. رمان سه کاهن، اتفاقات زندگانی پیامبر در دوران کودکی ایشان را مرور می کند. نویسنده کتاب با انتخاب دوران کودکی پیامبر، بر چند مسئله مهم تأکید کرده است. وی با تصویر کردن دنیای پیامبری که هنوز به بعثت نرسیده است، بر شخصیت انسانی او تأکید دارد. که همانا محمد(ص) بشری است مثل ما الّا اینکه بر او وحی می‌شود. اما مهم است بدانیم حضرت محمد (ص) در شش سالگی چگونه با دیگران رفتار می‌کرده است؟ چگونه آن هنگام که هنوز جبرئیل در غار حرا آیات سوره علق را بر پیامبرش نخوانده بود، به حسن خلق و امانتداری شهره بود. چگونه از همان کودکی، برکت و عظمت و شرف در وجود مبارکش متبلور می‌شد؟

سوی دیگر، ماجرای حضور یهود در داستان است. گره کار داستان، همان سه کاهن هستند. سه کاهنی که ناگهان از ناکجاآباد ظاهر می‌شوند و خواهان آن کودک هستند. تنها و تنها همان کودک. این مسئله نشان از آن دارد که جریان یهود که بخشی از جریان باطل است از همان ابتدا به دنبال حذف پیامبر خاتم بوده است. برای آن‌ها فرقی نداشت آن پیامبر از خودشان باشد یا از میان قوم دیگری. آن‌ها برای تداوم سلطه و تداوم اندیشه باطل خود، بیش از هر زمان دیگری نیاز داشتند که محمد را پیدا کنند. اگر توانستند او را تحت سلطه خود درآوردند و اگر نتوانستند او را از بین ببرند تا خیالشان راحت شود. حضرت محمد (ص) برای آن‌ها از همان کودکی و خردسالی طعمه بود. مجید قیصری توانسته است روایتی داستانی از زندگانی وحیانی پیامبر (ص) در دوران کودکی‌اش را به تصویر بکشد.

کتاب دوم « قاف » است. این کتاب حجیم که به تصحیح یاسین حجازی و توسط نشر شهرستان ادب منتشر شده، بازخوانی زندگی رسول مکرم اسلام از سه متن کهن است؛ سیرت رسول الله، شرف النبی و تفسیر سورآبادی. قاف زندگانی پیامبر را از زمان تولد تا هنگامه رحلت ایشان روایت کرده است.

ویژگی اول و مهم قاف، کتاب‌هایی است که بر اساس آن زندگانی پیامبر را بازخوانی کرده است. هر سه کتاب جزو متون کهن و متقدم هستند. یاسین حجازی با انتخاب لحظات دراماتیک زندگی پیامبر، گرچه همه سیره پیامبر را با ریز جزئیات نیاورده است اما در تمام لحظات پیامبر را دنبال کرده است و روایتی زنده و جاندار از زندگانی پیامبر پیش چشم ما گذاشته است.

ویژگی دیگر خواندن قاف، آشنایی با نثر کهن ایرانی است بدون اینکه درگیر پیچیدگی‌های فنی آن شویم. آشنایی با افعال و ترکیباتی که با تمام جذابیتشان در ذهن و زبان ما جایگاهی ندارند. اما با تمام این اوصاف، قاف بوی کهنگی نمی‌دهد. یاسین حجازی بسیاری از زوائد غیرضروری را پاک کرده است و توانسته متنی شسته‌رفته، پاکیزه و در همان حال، روایی و جاندار پیش چشم مخاطب بگذارد.

ویژگی سوم شکل داستانی این اثر است. قاف، خواننده را به درون می‌برد. او را درگیر اتفاقات می‌کند. زندگانی پیامبر را بدون انقطاع، بدون تحلیل‌های تاریخی، بدون یاد کردن جزئیات حدیثی و تخصصی که در اغلب کتاب‌های مربوط به زندگانی پیامبر (ص) وجود دارد، روایت کرده است.

در انتهای کتاب یک اتفاق هیجان انگیز و جالب افتاده است. اینکه ما با یک فرهنگ واژگان خُرد مواجهیم. واژگان و ترکیبات دشوار، برای مخاطب امروز ساده‌سازی شده‌اند تا او هم از زیبایی‌های متون کهن ایرانی باز نماند هم بتواند آن‌ها را درک کند و با کلماتی که امروز برایش نامأنوس است ارتباط برقرار کند.

«همنام گل‌های بهاری» به قلم حسین سیدی، سومین کتابی است که در این روزهای مهم باید به آن پرداخت. کتابی روان و متنی ساده و سلیس. می توان گفت اگر مخاطب «سه کاهن» اهل ادبیات و داستان باشد، و مخاطبان «قاف» را علاقه‌مندان به متون کهن ایرانی تشکیل دهند، «همنام گل‌های بهاری» برای مخاطبانی با دایره وسیع‌تر نوشته شده است.

مخاطبی از سن و سال جوانی تا بزرگسالی. مخاطبینی از سطح تحصیلات پایین تا بالاترین مقاطع تحصیلی. مخاطبینی با هر جنسیتی و در هر شرایط و موقعیت اجتماعی. همنام گل‌های بهاری قصد نشان دادن الگو را دارد. کتاب می‌خواهد «اسوه حسنه‌ای» که قرآن آن را معرفی کرده است، برای جامعه امروز بگوید. آن اسوه حسنه ای که برای جامعه ما بهترین الگوی ممکن است.

به همین جهت، کتاب چهار محور اصلی دارد. رابطه با خود، رابطه با خدا، رابطه با دیگران و رابطه با محیط زیست. تلاش نویسنده برای بیان سیره و رفتار پیامبر در سطوح مختلف و در شرایط گوناگون، با زبانی رسا، آسان و شیوا، ستودنی است.

مسئله دیگر، جنبه‌های تاریخی، علمی و حدیثی این کتاب است. در چنین کتاب‌هایی، انتخاب احادیث و روایات حساسیت بالایی دارد. نویسنده کتاب نیز به سراغ منابع معتبر شیعه و سنی رفته است. آن دسته از احادیثی که موافق نظر شیعه نبوده کنار گذاشته است و کتابی که نگارش یافته است موافق نظر شیعه و عامه است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار