• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۸-۱۲ - ۱۱:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
چهارمین بازی بدون برد برای آبی‌واناری‌ها و سقوط به رده دوازدهم

بدترین شروع بارسا و مسی

مسی فصل پیش در مصاحبه‌ای گفت که با ادامه این روند و با روشی که کیکه ستین تیم را راهی میدان می‌کند، این تیم شانسی برای فتح لیگ قهرمانان نخواهد داشت. حالا و پس از گذشت 6 هفته از لالیگا می‌توان گفت با این عملکردی که از مسی می‌بینیم، بعید است این تیم حتی برای فتح لالیگا هم مدعی باشد.

بدترین شروع بارسا و مسی

به گزارش «فرهیختگان»، بارسلونا که به‌نظر می‌رسید پس از برتری برابر یوونتوس از بحران خارج شده و می‌تواند به آینده امیدوار باشد، شنبه‌شب در زمین آلاوز به تساوی یک – یک رسید تا بدترین شروع این تیم در لیگ در 18 سال اخیر ثبت شود. حالا این تیم در رده دوازدهم جدول قرار گرفته و هشت امتیاز با رئال مادرید، اصلی‌ترین رقیب خود فاصله دارد. اختلافی که اگرچه درطول زمان زیادی که تا پایان فصل باقی مانده به‌راحتی قابل جبران است اما ادامه این روند می‌تواند برای هواداران نگران‌کننده باشد. بارسا در این مسابقه روی اشتباه عجیب نتو، گلر دوم خود که در دیدارهای اخیر جای خالی تراشتگن مصدوم را پر کرده است، گل خورد و درنهایت پس از 10 نفره شدن حریف توانست شکست را با تساوی عوض کند.
 
طلسم هلندی‌ها

بارسا فصل را خوب شروع کرد و با دو پیروزی پرگل برابر ویارئال و سلتاویگو نوید فصلی خوب را با رونالد کومان تازه‌وارد می‌داد. اما تیم این مربی هلندی پس از آن، دو تساوی برابر سویا و آلاوز را تجربه کرد و ال‌کلاسیکو و همچنین دیدار برابر ختافه را نیز باخت تا مشخص شود تیمش هنوز راه زیادی تا بازگشت به روزهای خوبش دارد. آخرین‌بار در فصل 2003-2002 بود که آبی‌واناری‌ها چنین شروع ضعیفی داشتند و درنهایت در رده ششم جدول قرار گرفتند. جالب اینکه در آن فصل هم لوئیس فن‌خال، یک مربی دیگر هلندی به‌تازگی هدایت تیم را برعهده گرفته بود. البته در سال‌های قبل آنها شروع‌های بد دیگر را نیز در لیگ داشته‌اند که درپایان به قهرمانی این تیم ختم شد. در فصل 2006-2005 آنها از 6 بازی ابتدایی خود 9 امتیاز به‌دست آوردند و در فصل 1999-1998 هم در این مقطع از فصل 10امتیازی بودند اما درنهایت موفق شدند لالیگا را فتح کنند.

کومان پس از چهارمین بازی بدون برد پیاپی خود در لیگ به‌خوبی می‌داند که تیمش در خط حمله مشکل دارد و می‌گوید: «نگران عملکرد تیم‌مان در فاز هجومی هستم. مشکل ما سازماندهی یا ‌انگیزه بازیکنان نیست اما باید برابر دروازه حریفان نمایش بهتری داشته باشیم؛ برابر یوونتوس هم این مشکل را داشتیم و در این بازی هم آن را تکرار کردیم. متاسفانه یک گل را به حریف هدیه کردیم اما فرصت‌های بسیار زیادی هم داشتیم که ناباورانه آنها را از دست دادیم. زدن یک گل با این همه فرصت اصلا برای تیمی چون بارسا خوب نیست. ما در دیدارهای اخیر از 12 امتیاز ممکن تنها دو پوئن گرفته‌ایم و این واقعا نگران‌کننده است. البته نکته مثبت این است که ما خلق موقعیت می‌کنیم، درغیراین‌صورت اوضاع بسیار بدتر بود. باید در پاس‌های آخر و همچنین ضربات به دروازه دقت بیشتری داشته باشیم.» او دربین دونیمه سه‌تغییر در تیمش ایجاد کرد و بوسکتس، لنگله و دمبله را بیرون کشید.

سرمربی بارسا درباره این تغییرات می‌گوید: «اصلا از نمایش نیمه‌اول تیمم راضی نبودم و تصمیم گرفتیم چند بازیکن را جابه‌جا کنیم. قبلا از اینکه دیر تعویض می‌کنم، ایراد می‌گرفتند و در این بازی بین دونیمه تغییرات را انجام دادم تا بهتر شویم.»

بارسا در چند روز اخیر تغییراتی را نیز درسطح مدیریت باشگاه تجربه کرده و با رفتن بارتومئو به‌نظر می‌رسد یکی از مشکلات لیونل مسی در این باشگاه برطرف شده است. او که بارها از رئیس باشگاه انتقاد کرده بود حالا با ‌انگیزه‌ای مضاعف در بازی‌ها حاضر می‌شود، انتظار می‌رفت عملکرد درخشانش را برابر یووه در این دیدار هم تکرار کند اما مسی شنبه‌شب تنها سایه‌ای از آن ستاره بزرگ سال‌های اخیر بود.

شروع ضعیف مسی

مسی فصل پیش در مصاحبه‌ای گفت که با ادامه این روند و با روشی که کیکه ستین تیم را راهی میدان می‌کند، این تیم شانسی برای فتح لیگ قهرمانان نخواهد داشت. حالا و پس از گذشت 6 هفته از لالیگا می‌توان گفت با این عملکردی که از مسی می‌بینیم، بعید است این تیم حتی برای فتح لالیگا هم مدعی باشد. این ستاره آرژانتینی در پنج بازی اخیر تیمش در لیگ نه گلی زده و نه پاس گلی داده است و این بدترین روند او از فصل 2007-2006 محسوب می‌شود. مسی البته چهارشنبه‌شب در تورین در اوج بود و دومین گلش در این مسابقات را زد. اگرچه هر دوگل او از روی نقطه پنالتی به‌ثمر رسید اما او در هر دومسابقه عملکرد خوبی داشت.

در 33 سالگی او در تمامی دیدارهای تیمش در این فصل حضور داشته و این می‌تواند او را از نظر فیزیکی و حتی ذهنی خسته کند و یکی از دلایلی است که نتوانسته نمایش همیشگی خود را داشته باشد. مسی همچنین خوش‌شانس بود که در مصاف با آلاوز با کارت قرمز داور جریمه نشد، زیرا زمانی که بارسا از میزبانش عقب بود، داور یک خطا به‌سود حریف اعلام کرد که مورد اعتراض مسی قرار گرفت و او توپ را به‌سمت الخاندرو هرناندز، داور بازی شوت کرد که البته به او نخورد. بااین‌حال آندوخار اولیور، داور بازنشسته فوتبال معتقد است که مسی باید در این صحنه اخراج می‌شد: «اگرچه توپ به داور برخورد نکرد اما باید اخراج می‌شد. او با این حرکت اعتراضش را به تصمیم داور نشان داد و مشخص بود که می‌خواهد توپ را به‌سمت او بزند. به‌همین دلیل مستحق کارت قرمز بود.»

مسی در سال‌های اخیر هر زمان تیم به بن‌بست رسیده و در مسابقات با مشکل مواجه شده، مانند ناجی به کمک آنها آمده و با گل‌هایش تیم را از بحران خارج کرده است اما در این فصل او هنوز نتوانسته چوب جادویی‌اش را به‌کار بندازد و به‌نظر می‌رسد با فروش لوئیس سوارز به اتلتیکومادرید، بارسا به‌وضوح در خط‌حمله با مشکلات زیادی روبه‌رو است. هر سه‌گل او در این فصل با ضربات پنالتی بوده و از فصل 2008-2007 سابقه نداشته که در این مقطع از فصل چنین آمار ضعیفی داشته باشد. مسی حتی در ضربات کاشته نیز دچار افت شده و از 46 ضربه اخیر خود تنها یک‌ بار موفق به گلزنی شده است. به این ترتیب شاید او نیاز به کمی استراحت داشته باشد تا بتواند دوباره به شرایط ایده‌آل برگردد اما درچنین شرایطی نیمکت‌نشین کردن مسی می‌تواند دردسرهای بیشتری برای کومان به‌دنبال داشته باشد که درصورت ادامه روند فعلی، فشارها روی این مربی هلندی بیشتر هم خواهد شد.

حرف‌های ستین درباره مسی

مسی فصل پیش رابطه چندان خوبی با کیکه ستین، سرمربی آن زمان تیم نداشت و بارها این موضوع را نشان داده بود. حالا این مربی که تنها هشت‌ماه هدایت کاتالان‌ها را برعهده داشت، سکوت خود را برای نخستین‌بار پس از اخراجش شکسته و در گفت‌وگویی با ویسنته دل‌بوسکه که در نشریه ال‌پایس منتشر شده درباره دوران حضورش در بارسا صحبت کرده است. ستین اگرچه در این مصاحبه از مسی تمجید می‌کند اما او را همه‌کاره رختکن تیم معرفی می‌کند و می‌گوید: «به‌نظر من مسی بهترین بازیکن تاریخ است. بازیکنان بزرگ زیادی درتاریخ فوتبال وجود داشته‌اند اما کارهایی را که لئو در سال‌های اخیر کرده، تاکنون کسی نتوانسته انجام دهد. مدیریت کردن برخی بازیکنان بسیار دشوار است و مسی یکی از آنهاست. باید درنظر داشته باشید که او بهترین بازیکن تاریخ است و من درحدی نیستم که بتوانم طرز فکر او را تغییر دهم. باید این موضوع را پذیرفت و نمی‌توان از چنین بازیکنی انتظار داشت که خود را عوض کند.»

سرمربی سابق بارسا ‌چنین صحبت‌هایش را ادامه می‌دهد: «پس از اینکه باشگاه را ترک کردم با خودم فکر می‌کردم که شاید بعضی اوقات باید تصمیمات دیگری می‌گرفتم اما نکته مهم این است که گاهی وقت‌ها چیزی مهم‌تر از شما وجود دارد و آن باشگاه است. باشگاه و هواداران از سرمربی، بازیکنان و حتی رئیس باشگاه بالاتر هستند و باید همیشه به آنها احترام گذاشت. میلیون‌ها نفر فکر می‌کنند بازیکنی مثل مسی از مربی و حتی باشگاه مهم‌تر است و این عقیده را نمی‌توان تغییر داد. او اگرچه زیاد حرف نمی‌زد اما نقشی تعیین‌کننده در رختکن تیم داشت. درمجموع مربیگری در این باشگاه برای من تجربه‌ای خاص و کم‌نظیر بود و به‌خود بازیکنان هم گفتم که تاکنون در رختکن تیمی با این همه ستاره نبوده‌ام.»

 * نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار