• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۸-۱۱ - ۲۳:۴۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
رحیمی‌خواه، فوق‌تخصص طب سنتی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

چین با همکاری دانشگاه طب سنتی و داروهای گیاهی کرونا را مهار کرده است

سودجویی به اسم طب سنتی نگاه به این طب را منفی کرده است

الان دقت کنید آثاری از بیماران کرونایی را در چین شاهد نیستیم یعنی بیماری در چین نمی‌بینیم. همه به اتفاق روی این امر هم‌نظر هستند که این بیماری دارو ندارد. چین با همکاری دانشگاه طب سنتی و داروهای گیاهی این بیماری را مهار کرده است. یعنی با استفاده از تجارب و تخصص طب جدید و به‌کارگیری و استفاده از تجارب حاصل از طب سنتی است.

چین با همکاری دانشگاه طب سنتی و داروهای گیاهی کرونا را مهار کرده است

به گزارش «فرهیختگان»، غلامعلی رحیمی‌خواه، فوق‌تخصص طب سنتی در ارتباط با طب سنتی و اثرگذاری آن در درمان بیماری کرونا به «فرهیختگان» گفت: «بنابر اطلاعات موجود کرونا در ووهان چین بروز کرده و همین امر سبب شد تمرکز همه به این سمت برود که از چین وارد شده است و منشأ این بیماری چینی است ولی الان دقت کنید آثاری از بیماران در چین شاهد نیستیم یعنی بیماری در چین نمی‌بینیم. همه به اتفاق روی این امر هم‌نظر هستند که این بیماری دارو ندارد. چین با همکاری دانشگاه طب سنتی و داروهای گیاهی این بیماری را مهار کرده است. یعنی با استفاده از تجارب و تخصص طب جدید و به‌کارگیری و استفاده از تجارب حاصل از طب سنتی است.

طب سنتی و مدرن دو بال یک پیکره هستند

وی ادامه داد: طب جدید گفت باید فاصله‌گذاری را رعایت کنید. این رعایت شد. چرا مرگ‌ومیر پایینی داشت؟ چون از داروهای گیاهی و طب سنتی استفاده کرد و از این طب کمک گرفت. این دو طب دو بال هستند و اگر درکنار هم قرار بگیرند می‌توانند نتیجه‌ای همانند نتیجه‌ای که چین گرفت حاصل شود. هر آمار روزانه‌ای که در شبکه خبر می‌بینید خبری از چین در این اسامی نیست یعنی تا رده چهاردهم و پانزدهم اسمی از چین به‌عنوان بیشترین تلفات یا بیشترین آمار و ابتلا نیست.»

هیچ‌کس برچسب طب اسلامی را قبول ندارد

رحیمی‌خواه در رابطه با طب اسلامی و همپوشانی آن با طب سنتی خاطرنشان کرد: «طب چطور شکل گرفته است؟ طب براساس تجارب درمان‌های سنتی هر مکان شکل گرفت و اندک‌اندک مکتوب و به‌عنوان یک علم درمانی مطرح شد. به این ترتیب پزشکی و طبابت شکل گرفت. اسلام این علم را با رنگ و لعاب اسلامی مطرح کرد، برخی درمان‌ها را که جنبه‌های غیردینی داشت حذف کرد. گفت شرعی نیست و واقعا مضر است. مصرف مشروبات الکلی که اسلام می‌گوید مضر است، فلان باکتری را در بدن از بین می‌برد. اسلام طب ایرانی ما را مذهبی کرد. همانند اینکه مردم زندگی می‌کردند و پیامبر دین اسلام را آورد و مردم را پیشرفت داد. قبل از آن یکتاپرست بودند، یهودی، مسیحی و غیره بودند. دین بود ولی پیامبر این را اسلامی کرد یعنی دین اسلام را آوردند. طب نیز همین است. طب بوده است و اسلام گفته این را به‌عنوان دارو استفاده می‌کنید باید حذف شود چون با مبانی اسلامی و شرعی ما مغایرت دارد. کلا علم ما هنوز دینی نشده است؛ دین ما علمی است ولی علم ما دینی نیست. اسلام علمی را که ما داشتیم به سمت دینی‌تر کردن برد و به همین دلیل برچسب طب اسلامی می‌زنند. هیچ‌کس این را قبول ندارد. اگر اینچنین بود که درکنار قرآن باید یک کتاب به‌نام طب هم نازل می‌شد یا مجموعه احادیث کاملی از سبک زندگی اسلامی می‌آمد و درمان انجام می‌داد یا ائمه نزد طبیب نمی‌رفتند که اینچنین نیست. در تمام تاریخ‌های مستند وجود دارد که پیامبر و ائمه به پزشک هم مراجعه می‌کردند. بنابراین نمی‌توان گفت طب اسلامی، باید طب سنتی اسلامی‌شده یا طب ایرانی-اسلامی بگوییم.

سودجویی به اسم طب سنتی نگاه به این طب را منفی کرده است

این متخصص طب سنتی در رابطه با کاسب‌کاری‌های برخی به اسم طب سنتی می‌گوید: قاضی که اشراف کامل به قضاوت و احکام دارد برای موضوعی می‌گذارید که قضاوت کند و نظر بدهد ولی آیا در طب سنتی این مساله را داریم؟ ما سازمان نظام پزشکی را داریم که همه پزشکان، متخصصان متبحر طب جدید هستند. درکنار این شاخه‌ای به‌عنوان سازمان طب ایرانی-اسلامی داریم؟ تا زمانی که تشکیلات سازمان‌یافته نداشته باشیم این سودجویی‌ها وجود خواهد داشت. روی آب‌معدنی برچسبی وجود دارد که درصد املاح نوشته شده است ولی از معروف‌ترین کارخانه‌های گلاب‌گیری یک بسته تهیه می‌کنید ترکیبات روی آن نیست. وقتی کار را هنوز علمی و این را سازمان‌یافته نکردیم انتظار این سودجویی‌ها وجود دارد. باید یک تشکیلات و سازمان و نهادی داشته باشیم که اختصاصی و تخصصی به این مسائل رسیدگی کند. وقتی هزار مورد می‌بینیم که درمورد طب سنتی خلاف است و هزار مورد سودجویی می‌بینیم، یک مورد در این امور کار اصولی انجام می‌دهد همه را با این دید نگاه می‌کنند. طب جدید هم با این دید نگاه می‌کند. باید سازماندهی کنیم و متخصصان ما یک سازمانی بنویسند و تا سازماندهی نشود، همین مشکلات را داریم. متخصصان طب سنتی اختلاف‌نظر روی مسائل دارند و همین امر در طب جدید هم شکل می‌گیرد و شدید می‌شود. کسی که اختلاف‌نظر دارد اگر روشن نشود نه‌تنها اختلاف‌نظر می‌شود بلکه مخالف نظر و سیستم می‌شود. بنابراین باید روی این کار کنیم. نمی‌توان گفت مخالف نباشید، بلکه باید جواب داشته باشیم. طب سنتی برای همه این مسائل جواب دارد. طب سنتی را در دانشگاه علوم‌پزشکی داریم، دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز، مشهد و غیره دارد. دانشگاه‌های زیادی داریم که دانشجویان طب سنتی را تربیت می‌کنند. متخصصان خوب و مجرب طب سنتی هستند. بر همین اساس برای هر درمان و رویه درمانی مبتنی‌بر این طب باید وقتی مطلب علمی می‌آید باید تمام مراحل را طی کرده باشد تا به‌عنوان مطلب قابل استفاده برای همه مطرح شود. نمی‌توان چیزی را مطرح کرد و مردم استفاده کنند و آزمون و خطا باشد. حتی اگر درست باشد باید مراحل آزمایش‌های بالینی طی شود و بعد اینها را مطرح کنیم.

 

اخبار مرتبط:

 
نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

امیرحسین کسائی، خبرنگار:

مسجد پارک قیطریه و بانی خیر

مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت و حقوقی شورای شهر تهران:

نگاهی به علت‌های ساختاری مشارکت پایین‌تر از میانگین در تهران

همه ابهامات مصوبۀ جدید شورای عالی فضای مجازی؛

ممنوع می‌کنم، پس هستم!

در پی انتقاد از به کار رفتن واژه «خلیج فارس»؛

خبرنگاران قطری، لطفا به موزه‌ها سر بزنید!

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

از شورشی‌های یمنی تا سال 57! چراغ سبز به تحقیر ملی

علی سعد، مدیر اندیشکده حکمرانی شریف:

مهجوریت سرمایه ‌اجتماعی و تلاش برای اصلاح امور

نقدی به یک رفتار رسانه‌ای که چند بار تکرار شده است

کاش مردم سیستان‌و‌بلوچستان، توییت خانم خبرنگار را ندیده باشند

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

تنش در شرق از زاویه‌ای دیگر

سهیلا عباس‌پور، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

کریم مجتهدی؛ فیلسوفی وقف فلسفه

پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

مدرسه دولتی از نوعی دیگر

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

بنویسید مرا، شهر مرا خشت به خشت

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

مردی در خیابان کشوردوست

نعمیه موحد، روزنامه‌نگار:

چرا دوباره هک شدیم؟

بچه کشتن تو مرام من نیست؛

دم ناصر خاکزادهای مدینه گرم...

در ۱۰۰ سالگی از جان جلال چه می‌خواهیم؟

ایران ۱۴۰۲ و جنبش جلال

حضور وزیر بهداشت و خبرنگار صداوسیما در اتاق زایمان؛

اتاق زایمان بیلبورد تبلیغاتی نیست

ابوالقاسم رحمانی، دستیار سردبیر:

موضع فان فانی

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

پرواز از پمپ‌بنزین

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان؛

از عباس آژانس تا سخنران تلویزیون + فیلم

حامد عسکری، شاعر و نویسنده؛

ملاقات بر سطح لغزنده‌ کلمات

از میدان التحریر تا دانشگاه هاروارد؛

ایران در نوک پیکان درگیری‌ است

فاطمه کنعانی، عضو هیات‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

قوی سیاه هوش‌مصنوعی و دنیای سفید کودکان

رامین شمسایی‌نیا، دانش‌آموخته دکترای علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی:

ایده «مقاومت اجتماعی» اسلام‌گرا و لکنت علوم اجتماعی متاخر

خبر بازداشت فرزند یکی از مسئولان قضایی تایید شد

فرصت و تهدید برخورد با یک دانه‌درشت دیگر

کلید اسرار بر قفل صندوق‌های قرض‌الحسنه؛

روایتی از شگرد جدید فرار مالیاتی در استان فارس

تاثیر و تأثر سینما و جامعه از منظر مرحوم دکتر عماد افروغ

سینما آینه جامعه است

به بهانه استعفای لوئیس روبیالس، رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا به‌خاطر اقدام غیراخلاقی در جام‌جهانی

وقتی اخلاق بر فوتبال پیروز شد

ادعای معاون وزیر آموزش‌وپرورش مبنی‌بر تعطیلی انتشارات گاج باز هم آب رفت؛

مردودی آموزش و پرورش در آزمون گاج

مهدی عبداللهی، دبیر گروه اقتصاد:

موفقیت سیاست دلارزدایی از ارز اربعین

رضا کردلو، روزنامه‌نگار:

پراکنده از اربعین

صادق نیکو، روزنامه‌نگار:

زبان رسا و البته رسانا

احمد اولیائی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

اربعین را به مثابه «فرهنگ» باید دید نه اتفاق مناسکی موسمی

نقدی بر سفر هیات فنی آب ایران جهت درخواست اجرای کامل قرارداد هیرمند

غصه ناتمام هیرمند

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار