• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۸-۱۱ - ۱۳:۵۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
گزارش «فرهیختگان» از تغییرات جدید در استقلال؛ پزشکان قدیمی با دلخوری رفتند

ناتوانی در مقابله با بازیکن‌سالاری

بهمنی: ستوده و نوروزی هم علم داشتند و هم تجربه

بعد از اتفاقات رخ‌داده در اواخر فصل گذشته بین برخی بازیکنان با اعضای کادر پزشکی، مسئولان استقلال ضمن تعیین محرومیت‌های انضباطی برای متخلفان، در پی تلاش برای بازگشت کادر پزشکی به تیم بودند که به هر دلیلی این اتفاق رخ نداد و پزشک تیم استقلال هیچ‌گاه در فصل جدید در تمرینات شرکت نکرد.

ناتوانی در مقابله با بازیکن‌سالاری

به گزارش «فرهیختگان»،  بیشترین خبری که طی این سال‌ها همواره از باشگاه استقلال به بیرون منتشر می‌شد، درباره آسیب‌دیدگی‌های بازیکنان این تیم در پست‌های مختلف بود که اسباب نگرانی طرفداران این تیم را فراهم کرده و البته از سوی دیگر قهر و آشتی‌های پزشکان استقلال و استعفاهای پیاپی آنها در این چند سال اخیر که مدام برخی مشکلات پزشکی و اختلافات بین کادرفنی و باشگاه را به وجود آورده بود. بااین‌حال پزشکان قدیمی و مجرب استقلال به کار خود در این باشگاه پایان داده و فعلا از جمع استقلالی‌ها رفتنی شدند.

موضوع آسیب‌دیدگی‌های بازیکنان استقلال پیش از این نیز مسبوق‌به‌سابقه بوده و در یک نوبت از تیرماه ۹۶ ابتدا امید ابراهیمی و سپس محسن کریمی به‌ترتیب از ناحیه شکم و کتف تحت عمل جراحی قرار گرفتند و در ادامه بازیکنانی همچون فرشید باقری، فرشید اسماعیلی، لئوناردو پادوانی، علی قربانی، یعقوب کریمی، خسرو حیدری و تعدادی دیگر به جمع مصدومان تیم اضافه شدند. این درحالی بود که اختلافاتی میان کادرفنی و پزشکی استقلال به وجود آمد و در برهه‌ای ازجمله برپایی اردوی ارمنستان هیچ‌یک از اعضای اصلی کادر پزشکی استقلال در سفر به ایروان کاروان تیم را همراهی نکردند.

در این بین، نکته قابل‌‌توجه اینکه طی چندین برهه زمانی ستوده و نوروزی چندبار حتی استعفاهای خود را مطرح کرده بودند اما درنهایت آنها ماندنی شدند و به کار خود ادامه دادند. این درحالی است که بعد از اتفاقات رخ‌داده در اواخر فصل گذشته بین برخی بازیکنان با اعضای کادر پزشکی، مسئولان استقلال ضمن تعیین محرومیت‌های انضباطی برای متخلفان، در پی تلاش برای بازگشت کادر پزشکی به تیم بودند که به هر دلیلی این اتفاق رخ نداد و پزشک تیم استقلال هیچ‌گاه در فصل جدید در تمرینات شرکت نکرد. به همین دلیل باشگاه استقلال روز گذشته با صدور اطلاعیه‌ای از تغییر کادر پزشکی خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است: «با نزدیک شدن به فصل جدید مسابقات لیگ برتر فوتبال و با توجه به شرایط کووید-١٩ بیش از این فعالیت تیم استقلال بدون نظارت جامع کادر پزشکی جایز نیست. لذا پس از بررسی‌های فراوان، ضمن تقدیر و تشکر از کادر پزشکی قبلی تیم، استقلال برای اولین‌بار با پزشکی حاذق و جوان فصل جدید را آغاز خواهد کرد. بنابراین طبق برنامه‌های اعلامی دکتر مهدی سیاهپوش، متخصص ارتوپدی و دارای بورد تخصصی، یک گروه فوق‌تخصصی دانشگاهی (فوق شانه، فوق دست، فوق پا و فوق زانو)، یک مرکز تخصصی ارتوپدی دولتی و سه مرکز فوق‌تخصصی پزشکی ورزشی (دارای خدمات فیزیوتراپی تخصصی ورزشی، آب‌درمانی، تغذیه و روانشناسی ورزشی) آماده ارائه خدمات به تیم استقلال بزرگ و همین‌طور هواداران آنها خواهند بود.»

به این ترتیب بعد از سال‌ها با کاوه ستوده و امین نوروزی قطع همکاری شد تا استقلال سایه پزشکان جدید را بالای سر خود ببیند.

 ضعف باشگاه در مدیریت بحران

در بالا به برخی مشکلات ایجادشده از سوی کادر پزشکی استقلال اشاره کردیم اما مهم‌ترین نکته آنجاست که در قبال این پزشکان متخصص و مجرب، چطور مدیران و مسئولان باشگاه استقلال برای حل‌وفصل این مشکل هیچ تدبیری به‌کار نبسته و چطور نتوانستند ۳ بازیکن خاطی این تیم را راضی به معذرت‌خواهی در جمع سایر همبازیان خود کنند تا درنهایت گره‌ای که می‌شد با دست باز کرد، دیگر حالا به اینجا برسد.

این مشکل اخیر که نه دیگر نیازی به رضایتنامه داشته و نه ارتباطی با پنجره‌ها و بحث مالی باشگاه داشت و اگر تدبیر مناسبی به جز برگزاری جلسه کمیته انضباطی صورت می‌گرفت، استقلال می‌توانست همچنان از تجربه این دو پزشک استفاده کند و بهره لازم را برای فصل جدید ببرد.

 بهمنی: ما هم مشکلاتی داشتیم اما چکشی عمل نمی‌کردیم

منوچهر بهمنی که خود در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ سرپرستی کادر پزشکی باشگاه استقلال را برعهده داشته و سال‌های سال در این سمت فعالیت می‌کرد، درخصوص اتفاقات رخ‌داده برای تیم پزشکی استقلال و قطع همکاری آنها بعد از چندین سال به «فرهیختگان» گفت: «جزئیات امور را نمی‌دانم که چه اتفاقی افتاده که طرفین مجبور به قطع همکاری شده‌اند اما قطع به یقین این عزیزان زحمات ارزشمندی برای باشگاه طی همه این سال‌ها کشیده‌اند و تجارب آنها از نظر من بسیار قابل‌ستایش است اما باید ببینیم که چه عواملی باعث شده تا منجر به این قطع همکاری شود، من همیشه گفتم و می‌گویم آنچه باعث کارآمدی و تاثیرگذاری می‌شود، علم در کنار تجربه است که دو بال ارزنده برای ارائه خدمات تاثیرگذار و ماندگار به شمار می‌روند که به نظر من هر دوی این عنصرها را این عزیزان داشتند اما اینکه چه کسی و چگونه این تصمیم را گرفته، من از آن بی‌خبر هستم که درنهایت منجر به این قضیه شده، هرچند این اتفاق باعث تاسف است.»

وی درمورد اینکه شاید 2 پزشک استقلال توقع داشتند بازیکنانی که در فرودگاه قطر در برخورد با آنها مشکلاتی را به وجود آوردند و صحنه‌های زشتی را رقم زدند، از آنها در جمع بازیکنان معذرت‌خواهی کنند که این اتفاق نیفتاد، ادامه داد: «در هر صورت مسائل مربوط به فوتبال کشورمان کاملا آماتور است، بنابراین وقتی در باشگاهی مثل استقلال تفکر و اندیشه حرفه‌ای حاکم نیست پس تصمیمات حرفه‌ای و درست هم گرفته نمی‌شود و به نظر می‌رسد این تصمیم مهم ناشی از همین عنصر گرفته شده است. باشگاهی که باید حرفه‌ای فکر کند، حرفه‌ای بیندیشد و حرفه‌ای برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کند، وقتی چنین خروجی‌ای از تصمیمات آن بیرون ‌می‌آید، نشان‌دهنده این است که کاملا ناشیانه و آماتور عمل شده است.»

بهمنی درباره اینکه در این خصوص باید کادر مدیریتی تصمیم‌گیری می‌کرد یا کادرفنی، در ادامه به «فرهیختگان» گفت: «همیشه اعتقاد دارم که کادرفنی جایگاه خود را از منظر حرفه‌ای و فنی دارد و نباید به این جایگاه خدشه وارد شود، این درحالی است که مدیریت هم جایگاه خود را دارد و این دو زمانی می‌توانند آثار درخشانی را از خود به جای بگذارند که در کنار یکدیگر به‌صورت کاملا هماهنگ و منسجم عمل کنند. پس طبیعی است که هرگونه ناهماهنگی و ازهم‌گسستگی در بین این دو عنصر کارها را خراب کرده و مشکلات جدیدی را ایجاد می‌کند. الان طبیعی است که آقای فکری درحال‌حاضر بیشترین هم‌وغم و دغدغه‌اش مسائل فنی تیم محسوب شده اما نباید دخالتی در تصمیم‌گیری‌های کادر اجرایی باشگاه هم داشته باشد.»

پزشک سابق استقلال درخصوص اینکه آیا در آن سال‌هایی که این سمت را عهده‌دار بود، تجربه مشابهی از این جهت داشته است یا خیر، گفت: «بنده در آن سال‌ها به‌عنوان استاد دانشگاه ارتباط سازنده و اثربخشی با بازیکنان به‌عنوان شاگردان داشتم و طبیعتا مسائل و فرآیندهای تربیتی، اخلاقی و ارتباطی در این خصوص نقش سازنده داشته و زمانی که ارتباط و نگاه این‌گونه است، تمکین بازیکن را در پی خواهد داشت. از سوی دیگر وقتی نگاه حرفه‌ای بوده و بنده از جایگاه خود شناخت کافی و وافی دارم و بازیکنان هم متوجه می‌شوند که نباید در مسائل کادرفنی دخالت کنند، این ارتباط یک ارتباط سازنده و ارزشمندی خواهد شد. به هرصورت با توجه به سابقه بازیکن‌سالاری در کشور، ما هم با چنین مسائلی مواجه بودیم اما برخوردهایی که می‌کردیم، برخوردهای چکشی و تخریبی نبود و با برخوردهای آموزشی و ارشادی اجازه نمی‌دادیم چنین برخوردهایی در سطح باشگاهی مثل استقلال ریشه دوانده و رشد کند و خوشبختانه به این شکل که بخواهد بازیکن‌سالاری شکل گرفته و بازیکن بخواهد خواسته‌ها و تفکراتش را به کادرفنی دیکته کند، به‌هیچ‌عنوان به این شکل نبوده است.»

بهمنی افزود: «من نمی‌گویم زمان ما مشکلی نبوده اما اجازه عرض‌اندام داده نمی‌شد یعنی با صحبت‌ها و برخوردهای کدخدامنشانه آنها را متوجه می‌کردیم که این نوع نگاه به مسائل می‌تواند مخرب بوده و آثار و عواقب ناخوشایندی داشته باشد. بازیکنانی که می‌خواستند عرض‌اندام کنند هم پذیرفتند که اشتباهاتی داشتند و سپس عذرخواهی کرده و مشکل حل شده است. این را نیز باید درنظر گرفت که بازیکنان آن زمان از لحاظ اسم و رسم چقدر از بازیکنان امروزی ارزشمندتر و بهتر بودند.»

وی درباره کادر پزشکی جدید استقلال و اینکه این کار می‌تواند در روند این باشگاه اثرات مثبت یا منفی ایجاد کند، تاکید کرد: «اول باید یک نکته را عرض کنم که یکی از ارکان و مولفه‌های مهم فوتبال امروز در دنیا بدنسازی مبتنی‌بر علم به شمار می‌رود یعنی یک بدنسازی خوب می‌تواند ۸۰درصد موفقیت یک تیم را تضمین کند و اگر خدای‌نکرده مشکلی در این عرصه به وجود بیاید، برای هر تیمی می‌تواند خسران و صدمات جدی به‌وجود بیاورد، بنابراین تیمی که بتواند خوب بدنسازی کند و بازیکنانش را آماده نگه دارد، مطمئنا موفق هم خواهد شد چون بدنسازی در موفقیت نقش کلیدی بازی می‌کند، در کنار آن سایر مسائل پزشکی نیز بی‌تاثیر نخواهد بود. همیشه به بازیکنان فوتبال گفته‌ام که یک بازیکن باید خوب استراحت کند، خوب تغذیه کرده و خوب تمرین کند که اگر در این بین تحت خدمات جانبی و پشتیبانی هم قرار بگیرد نتیجه درخشانی به بار خواهد آمد. بنابراین امیدوارم عزیزانی که آمده‌اند از تجربه و دانش خوبی برخوردار باشند و به‌خصوص در عرصه بازتوانی و توانبخشی در کارشان موفق باشند و بدانند تیم بزرگی مثل استقلال جای آزمون و خطا نیست و خدای‌نکرده اگر چند بازیکن این باشگاه همزمان صدمه دیده و بیرون بنشینند، تیم هم از لحاظ مالی ضرر خواهد کرد و هم از لحاظ فنی و جایگاهی.»

پیام نوروزی پس از ۲۵ سال فعالیت در استقلال

امین نوروزی پس از سال‌ها فعالیت در باشگاه استقلال، در فصل جدید لیگ برتر فوتبال کنار آبی‌پوشان فعالیت نخواهد کرد. نوروزی پس از ۲۵ سال فعالیت در باشگاه استقلال، از این باشگاه جدا شد و پیامی به شرح زیر منتشر کرد:
«گاهی اوقات برای ماندنی شدن باید رفت و نماند

گاهی وقت‌ها برای خدمت کردن باید رفت و نماند....

همواره جدایی سخت و غم‌انگیز بوده و هست، چراکه شعله‌های عشق و دوستی تا همیشه در دل فروزان است. سالیان متمادی است که عشق به تیم بزرگ استقلال در دل و جانم ریشه دوانیده و هر آنچه دارم و خواهم داشت ازآن آبی دوست‌داشتنی است. حتی تصور جدایی جان را به لب می‌رساند. مگر می‌شود استقلالی باشی و راحت بروی پی کارت؟ خاطرات تلخ و شیرین روز آغاز تاکنون در ذهنم مرور می‌شود. زیر سایه اسطوره‌های مکتب آبی مرحوم منصورخان پورحیدری و مرحوم ناصر حجازی. در کنار آقایان عبداللهی و مظلومی و قلعه‌نویی و مرفاوی‌ها و سکوموروخوف ایستادن یا با منصوریان و شفرها و استراماچونی و مجیدی همراه و همدل و همیار ماندن. از آن دستور شبانه برای رسانیدن علی موسوی به بازی به تیم عراقی در جوار حرم سالار شهیدان یا تلفن آن هوادار صادق استقلال (شهرام بحرینی) که دکترجان، ما در بازی با ذوب‌آهن به تیام نیاز داریم و باید آماده بازی‌اش کنی و صدها نمونه قابل بیان دیگر همه و همه یادآور روزهای خوب و خاطره‌ساز گذشته‌اند. حیف که اکنون وقت نماندن است؛ نماندنی که با انگیزه خدمت بیشتر خواهد بود. در این سال‌ها درکنار همه مردان بزرگ یاد گرفته‌ام به اصول پایبند باشم و هیچ‌گاه حقیقت را فدای مصلحت نکنم و به اصولی که بزرگان و نام‌آورانی که سعادت تلمذ در کنارشان را داشته‌ام، وفادار بمانم.

گفتنی‌ها بسیار است و مجال سخن کم و مهم‌ترین چیز در این مقطع حفظ آرامش استقلال عزیز است و تلاش برای موفقیت کادر مدیریتی و کادر فنی و بازیکنان و سایر کادرها ازجمله کادر پزشکی. اکنون حس می‌کنم نماندن کمک بزرگ‌تری برای نیل به این اهداف است. لحظات سختی است نگارش این سطور، اما تنها راه برای رسانیدن این صداست که استقلال مکتب حفظ حرمت‌ها است. خط‌مشی ما پایبندی به اصولی چون تعصب و احترام به پیشکسوتان و زحمت‌کشان و جلوگیری از هرگونه سالاری به‌جز هوادارسالاری است. تنها آرزویم موفقیت استقلال عزیز است و سلامتی و شادابی همه هواداران شریف و موفقیت حاج‌محمود فکری و همکارانش در این راه سترگ.»

 * نویسنده: محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار