• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۸-۱۱ - ۱۴:۱۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» گزارش می‌دهد

جنگ شهروندی در خیابان پنسیلوانیا

نظرسنجی‌ها با وجود کاهش اختلاف، از پیشتازی جو بایدن و افزایش احتمال بروز ناآرامی گسترده در آمریکا خبر می‌دهند.

جنگ شهروندی در خیابان پنسیلوانیا

به گزارش «فرهیختگان»، انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا حتی پیش از برگزاری و فارغ از نتایج آن، تبدیل به پدیده‌ای منحصربه‌فرد شده است. میزان مشارکت کلی، مشارکت زودهنگام، حضور اقلیت‌ها و جوانان در این انتخابات متفاوت از تمام انتخابات‌های این کشور در یک قرن اخیر است. این آمارهای روبه‌رشد اگرچه روی کاغذ، نشان‌دهنده قوام دموکراسی در آمریکاست اما در کف خیابان، بزرگ‌ترین تهدید برای دموکراسی آمریکایی به‌شمار می‌رود. در دو سوی میدان پرشور انتخابات، راست‌ها و چپ‌های افراطی ایستاده‌اند. راست‌ها سر پرسوداتری دارند و از پیش از سوم نوامبر با ایجاد محدودیت و ترساندن اقلیت‌هایی که مخالف دونالد ترامپ هستند، تلاش می‌کنند مانع رای دادن آنها شوند. چپ‌های افراطی که امیدوارتر به پیروزی در انتخابات هستند، خویشتن‌داری بیشتری نشان می‌دهند اما تمام توان‌شان را برای پس از انتخابات ذخیره کرده‌اند. براساس خبری که رویترز منتشر کرده است، تا روز جمعه 30اکتبر، ۸۵میلیون آمریکایی از طریق شرکت در فرآیند رای‌دهی زودهنگام آرای خود را به صندوق‌های رای ریخته‌اند. البته هنوز 33میلیون برگه رای که به‌صورت پستی ارسال شده‌اند از طریق حضوری یا پستی بازنگشته‌اند. این رکورد جدیدی برای رای دادن پیش از موعد طی ۱۱۰سال گذشته در آمریکاست. باید در نظر داشت با توجه به بسته شدن مراکز رای‌دهی زودهنگام در ایالت‌ها برای آماده شدن برای رای‌گیری اصلی در روز سوم نوامبر، این میزان تنها اندکی تغییر خواهد کرد.

  رکوردشکنی نگران‌کننده

آرای زودهنگام انتخابات 2020 تاکنون معادل 61.59 درصد ازکل آرای به صندوق ریخته‌شده در انتخابات 2016 است. در انتخابات چهارسال پیش از ۲۴۵میلیون واجد شرایط رای دادن، تنها ۱۵۷میلیون نفر برای رای دادن ثبت‌‌نام کرده و درنهایت ۱۳۸میلیون نفر از این تعداد رای‌شان را به صندوق انداختند تا میزان مشارکت در انتخابات به 56درصد برسد. براساس پیش‌بینی‌ها گفته می‌شود بیش از 150میلیون نفر در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا شرکت خواهند کرد تا میزان مشارکت در این دوره به 65درصد برسد و رکورد سال ۱۹۰۸ را بشکند. طبق آمارها، بیش از ۲۰میلیون نفر از مردمی که در انتخابات زودهنگام ۲۰۲۰ شرکت کرده‌اند؛ در انتخابات سال ۲۰۱۶ مشارکت نداشته‌اند. «تام بونیر» مدیرعامل تارگت‌اسمارت در اوایل هفته گذشته در زمانی که میزان این آرا 16میلیون بود اعلام کرد فقط یک‌چهارم رای‌دهندگانی که تاکنون در انتخابات شرکت کرده‌اند ولی در انتخابات 2016 حضور نداشته‌اند رای‌دهندگان زیر 30سال هستند. این مساله نشان می‌دهد این افراد الزاما رای‌اولی نیستند. به گفته ونیر، چنین رای‌دهندگانی به احتمال زیاد دموکرات و بیشتر آسیایی یا اسپانیایی‌تبار هستند. این گروه همچنین شامل افراد سالمند بالای 65سال است که ممکن است در سال 2016 در خارج از کشور حضور داشته‌اند. بنابر گزارش‌ها، از میان این ۸۵میلیون رای تحویل‌شده به مراکز رای‌دهی، ۵۵میلیون پستی بوده‌اند. براساس آمارها، بیشتر آرای اخذشده در این مدت به دموکرات‌ها تعلق داشته است. در برخی ایالت‌های آمریکا ثبت‌نام برای رای‌دهی براساس گرایشات حزبی انجام می‌شود که در چنین ایالت‌هایی تاکنون ۱۸میلیون و ۳۱۴هزار نفر از طرفداران حزب دموکرات و ۱۱میلیون و ۶۴۳هزار نفر از طرفداران حزب جمهوری‌خواه آرای خود را به‌همراه ۸میلیون و ۹۶۸هزار رای غیرحزبی به صندوق‌ها ریخته‌اند.

در این میان باید توجه داشت تمامی افرادی که به‌نام دموکرات یا جمهوری‌خواه در انتخابات ثبت‌نام می‌کنند، می‌توانند به فردی دیگر رای دهند یا حتی با وجود ثبت‌نام، رایی به صندوق نیندازند. به‌عنوان مثال در انتخابات 2016 از کل ثبت‌نام‌کنندگان به‌عنوان دموکرات تنها 74 درصد رای دادند. با وجود این در سال جاری تاکنون 60درصد دموکرات‌های ثبت‌نام کرده، رای داده‌اند. با این حال تمامی افرادی که به‌صورت حزبی ثبت‌نام کرده‌اند الزاما مجبور به دادن رای به نامزد حزب خود نیستند. نتایج یک تحقیقات انتخاباتی نشان می‌دهد میزان جمهوری‌خواهانی که به جو بایدن رای می‌دهند، سه‌برابر میزان دموکرات‌هایی است که قصد دارند به دونالد ترامپ رای دهند.

  مستقل‌ها در اردوگاه دموکرات‌ها

میان رای‌دهندگانی که تحت‌عنوان مستقل نام‌نویسی کرده‌اند نیز وضعیت بایدن مناسب‌تر است به‌گونه‌ای که 54درصد آنها گفته‌اند به بایدن رای خواهند داد درحالی که تنها 32درصد ترامپ را گزینه خود اعلام کرده‌اند. این مساله یک زنگ هشدار برای جمهوری‌خواهان است زیرا ترامپ در سال 2016 موفق به کسب رای بیشتری از میان مستقلان نسبت به هیلاری کلینتون رقیب دموکرات خود شد. در دیگر شاخه‌های رای‌دهندگان نیز بایدن توانسته برتری ترامپ را بشکند به‌گونه‌ای که برتری او میان سالخوردگان، 10درصد بیشتر از ترامپ است درحالی که در انتخابات 2016 ترامپ میان سالخوردگان 9درصد از کلینتون جلوتر بود.

به‌جز بالا بودن آمار افرادی که به‌نام دموکرات در انتخابات ثبت‌نام کرده و رای داده‌اند، اطلاعات منتشرشده دیگری نیز وجود دارد که حاکی از پیشتازی این حزب در انتخابات هستند. براساس نظرسنجی سی‌ان‌ان، از میان کسانی که تا به الان رای داده‌اند ۶۴درصد به بایدن و ۳۴درصد به ترامپ بوده است. همچنین دیگر افرادی که قصد دارند در انتخابات زودهنگام رای بدهند ۶۳درصد به بایدن و ۳۳درصد به ترامپ رای خواهند داد. مساله‌ای که نشان می‌دهد در هر حال از مجموع آرای زودهنگام، دوسوم به بایدن تعلق دارد و تنها یک‌سوم آنها نصیب ترامپ خواهد شد. با وجود این نتیجه نظرسنجی درباره کسانی که قصد دارند در روز انتخابات رای دهند به‌طرز شگفت‌آوری عکس نظرسنجی از رای‌دهندگان زودهنگام است. میان کسانی که قصد دارند در روز انتخابات رای دهند ترامپ با ۵۹درصد نسبت به ۳۶درصد از بایدن پیشتاز است.

  همراهی تگزاس جمهوری‌خواه با بایدن، علیه ترامپ

بر اساس آمار رسمی منتشرشده ازسوی فرمانداری ایالت تگزاس در روز جمعه، 9میلیون نفر از شهروندان این ایالت به‌صورت حضوری یا پستی در رای‌گیری زودهنگام انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شرکت کرده‌اند. این میزان بالاتر از کل آرای به صندوق ریخته‌شده ایالت تگزاس در دوره قبلی انتخابات ریاست‌جمهوری است. این مساله اما تنها منحصر به تگزاس نیست بلکه در تعدادی دیگر از ایالت‌های آمریکا آرای زودهنگام درحال نزدیک‌شدن به مشارکت سال 2016 است. این نسبت در مونتانا 91درصد، در کارولینای‌شمالی 86درصد و در فلوریدا 82درصد است. براساس آمارهای رسمی در سال 2016 آمریکا، 8میلیون و 969هزار نفر در انتخابات ریاست‌جمهوری در تگزاس شرکت کردند که سهم ترامپ 52.2درصد و سهم کلینتون 43.2درصد آرای ماخوذه بود.

تگزاس دومین ایالت پرجمعیت آمریکاست و در میزان آرای الکترال نیز پس از ایالت‌ کالیفرنیا در جایگاه دوم قرار دارد. به‌نظر می‌رسد این ایالت که به‌طور سنتی طرفدار جمهوری‌خواهان بوده قصد دارد در انتخابات جاری به‌نفع رقیب این حزب رای دهد. تگزاس آخرین‌بار 44 سال پیش در سال 1976 به دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری رای داد. یکی از دلایل این چرخش می‌تواند جدایی برخی جمهوری‌خواهان از ترامپ باشد که روی تصمیم رای‌دهندگان جمهوری‌خواه تگزاسی اثر گذاشته است. هم‌اکنون خانواده بانفوذ بوش‌ها ازجمله مخالفان ترامپ به‌شمار می‌روند. جورج بوش رئیس‌جمهور اسبق آمریکا که پیش از رسیدن به ریاست‌جمهوری دو دوره فرماندار تگزاس بوده است، از مخالفان رئیس‌جمهور فعلی آمریکا به‌شمار می‌رود. البته چرخش آرای تگزاس به‌سمت دموکرات‌ها یک دلیل دیگر هم دارد. گفته می‌شود یکی از دلایل پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات‌های این ایالت پایین‌بودن میزان مشارکت مردم ایالت تگزاس در انتخابات‌ها بوده است و حالا با افزایش مشارکت تگزاسی‌ها امیدها در حزب دموکرات برای کسب 38 رای الکترال تگزاس افزایش یافته است. ترامپ که بنابر اخبار موجود در ایالت تاثیرگذار فلوریدا نیز از بایدن عقب است درصورت واگذاری نتیجه در ایالتی به اهمیت تگزاس، احتمالا در کل انتخابات شکست خواهد خورد. البته به‌جز فلوریدا و تگزاس ترامپ در دیگر نواحی نیز با چالش‌های بزرگی روبه‌رو است.

افزایش مشارکت‌ها در انتخابات آمریکا به بلای جان ترامپ تبدیل شده است. با وجود تلاش‌های بعضا موفقیت‌آمیز رئیس‌جمهور فعلی آمریکا برای کسب رای از لاتین‌تباران و سیاه‌پوستان، به‌دلیل محبوبیت بیشتر حزب دموکرات در این دو گروه هرگونه افزایش مشارکت سیاه‌پوستان و لاتین‌تباران می‌تواند به‌ضرر جمهوری‌خواهان تمام شود. در ایالت جورجیا که انتخابات زودهنگام آن پس از چند هفته در روز جمعه به پایان رسید، میزان مشارکت سیاه‌پوستان در آن از سطح مشابه در انتخابات سال 2016 فراتر رفته است. درحالی‌که میزان آرای شهروندان سیاه‌پوست در این ایالت در انتخابات چهارسال پیش 712هزار رای بوده است، تا روز جمعه میزان آرای این گروه از یک‌میلیون رای نیز گذشته است.

  خشونت‌های خیابانی در انتخابات

جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها هردو بر مدار عدم‌پذیرش نتایج انتخابات درحال حرکت هستند. گرچه بسیاری از کارگران در انتخابات 2016 به ترامپ رای دادند اما این قشر به‌صورت سنتی پایگاه رای دموکرات‌ها و چپ‌گرایان هستند. اصولا دو مشی موجود در حزب دموکرات یعنی لیبرال‌ها و نیز چپ‌گرایان میل زیادی به ایجاد ساختارهای مدنی مانند سندیکاهای مختلف مشاغل دارند و به همین دلیل چنین ساختارهایی در آمریکا از جمله جدی‌ترین و سازمان‌یافته‌ترین حامیان حزب دموکرات به‌حساب می‌آیند.

بر همین اساس اتحادیه‌های مختلف آمریکا درنظر دارند اگر رئیس‌جمهور این کشور درصورت شکست در انتخابات روز سه‌شنبه به‌طور مسالمت‌آمیز از قدرت کناره‌گیری نکند، دست به اعتصاب بزنند. به نوشته روزنامه «گاردین»، درحالی بحث درباره اعتصاب سراسری در میان اتحادیه‌ها مطرح شده است که این کشور از سال ۱۹۴۶ تاکنون شاهد چنین رخدادی نبوده است. نخستین اتحادیه‌ای که در این خصوص اعلام آمادگی کرده فدراسیون کارگری منطقه روچستر در نیویورک است و پس از آن نیز اتحادیه‌های سیاتل و غرب ماساچوست از چنین اقدامی حمایت کرده‌اند. «دن ملونی» رئیس اتحادیه کارگری روچستر گفته است که اتحادیه متبوعش 100 هزار عضو دارد که آنها درحال مذاکره با 12 میلیون و 500 هزار نفر دیگر پیرامون نتایج انتخابات هستند. ملونی معتقد است دموکراسی کشورش از سوی فردی دیکتاتور در معرض خطر قرار گرفته و درصورتی که وی بخواهد برخلاف خواست مردم گام بردارد باید از دفترش بیرون انداخته شود. او همچنین اعلام کرده در جریان جلسه‌ هفته گذشته‌اش با سران اتحادیه‌ها، تمرکز بر تلاش برای افزایش آرای جو بایدن نیز مطرح شده است.  در همین حال نیویورک‌پست گزارش داده در فاصله چند روز مانده به انتخابات، گروه‌های تندرو هر دو حزب آمریکا نگران تقلب رقیب در انتخابات هستند. مساله‌ای که می‌تواند زمینه‌ای برای وقوع درگیری و خشونت در آمریکا باشد. کریس والاس روزنامه‌نگار و مجری مشهور شبکه فاکس‌نیوز معتقد است انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 تا حد زیادی به انتخابات 1968 شباهت دارد. دوره‌ای که در آن لیندون جانسون به‌عنوان رئیس‌جمهور مستقر برای تمدید ریاست‌جمهوری‌اش با شکست مواجه شد. اتفاقات مهمی مانند شدت گرفتن جنگ ویتنام در دوره جانسون، ترور شدن مارتین لوترکینگ رهبر جنبش حقوق مدنی سیاهان و همچنین ترور بابی کندی [برادر جان کندی رئیس‌جمهور ترورشده آمریکا] باعث شد به‌جای ماندن جانسون در کاخ سفید نیکسون راهی آنجا شود. والاس می‌گوید درحال حاضر نیز بحران عظیم کرونا، بحران‌ها و درگیری‌های نژادی، شورش‌های به‌دنبال آن، مرگ قاضی گینزبرگ و مشاجرات جانشین وی باعث شده تا انتخابات 2020 شرایطی مشابه انتخابات 1968 داشته باشد. این روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی بر این نظر است که انتخابات بین بایدن و ترامپ نیست بلکه بین ترامپ و مخالفان او است. والاس هشدار داده درصورتی که آرای دو نامزد به یکدیگر نزدیک باشند آمریکا با مدت‌ها بلاتکلیفی و گرفتاری روبه‌رو خواهد شد.

  خشونت‌های مسلحانه

گروه‌های شبه‌نظامی سفیدپوست راست‌گرا بر این عقیده‌اند که دموکرات‌ها قصد دارند با سرنگونی رئیس‌جمهور فعلی آمریکا، نظام سرمایه‌داری را سرنگون کرده و در کشور نظامی سوسیالیستی برپا کنند. ترامپ نیز بارها در جریان سخنرانی‌ها و توئیت‌های خود درباره آن صحبت کرده است. رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید دموکرات‌ها می‌خواهند «کابوس سوسیالیسم» را در آمریکا حاکم کنند.

ترامپ از طریق این شعارها از یک سو می‌کوشد ضمن رقیب‌هراسی در سطح عمومی پیام آماده‌باشی نیز به شبه‌نظامیان راست‌گرا بدهد. از دید این گروه‌ها اصل احترام به مالکیت خصوصی، اجرای متمم دوم قانون اساسی در ارتباط با آزادی اسلحه و استقلال آمریکا در برابر نهادهای بین‌المللی تنها به پیروزی مجدد ترامپ وابسته است و در غیر این صورت این موارد توسط دموکرات‌ها نقض خواهند شد.  ترامپ با اطلاع از این وضعیت از چنین گروه‌هایی درخواست کرده تا برای نظارت بر انتخابات و جلوگیری از تقلب «ارتش ناظران بر انتخابات» بدهند. ستاد انتخاباتی ترامپ گفته می‌خواهد 50 هزار نفر را در قالب ارتش ناظران جمع‌آوری کرده و به خدمت بگیرد. این افراد وظیفه خواهند داشت در تمامی «ایالت‌های کلیدی» مانند پنسیلوانیا، فلوریدا و ویسکانسین به‌دنبال تخلفات انتخاباتی به‌خصوص در حوزه رای‌گیری‌های پستی باشند. گفته می‌شود هدف دوم تشکیل چنین ارتشی ارعاب رای‌دهندگان دموکرات است.
البته این تنها راست‌گرایان نیستند که دارای گروه‌های شبه نظامی و مسلح هستند. بلکه گروه‌های چپ‌گرای شبه‌نظامی نیز در صحنه آمریکا حضور دارند. حتی برخی از گروه‌های چپ‌گرای رادیکال که تاکنون وجهه مسلحانه از خود نشان نداده‌اند نیز در جریان اعتراضات اخیر آمریکا موفق به انجام تحرکات میدانی قدرتمندی شده‌اند. یکی از آنها گروه آنتیفا است که در ماه‌های اخیر با آغاز اعتراضات ضد تبعیض نژادی و برخورد خشن ماموران پلیس با رنگین‌پوستان، موفق شده تا در برخی از شهرها تحرکات فیزیکی شدید را انجام دهد.  به‌جز سفیدپوستان و چپ‌گرایان به‌تازگی گروه‌های شبه‌نظامی قدرتمندی از سوی سیاه‌پوستان نیز خودنمایی کرده‌اند. «ائتلاف NFAC» یک گروه شبه‌نظامی چپ‌گرای متعلق به سیاه‌پوستان است که از نظامیان سابق آمریکایی تشکیل شده است. «مستر جی» رهبر این گروه اخیرا از آمریکا درخواست کرده بود برای تشکیل «یک ملت سیاه» زمینی را در ایالت تگزاس در اختیار آنان بگذارد. چنین مساله‌ای نشان‌دهنده رشد گروه‌هایی است که دارای ایده‌های جدایی‌طلبانه بوده و برای تضمین رسیدن به اهداف‌شان اسلحه نیز به‌دست گرفته‌اند. بنابر مطالعات «مرکز مطالعات فقر در جنوب» تعداد گروه‌های شبه‌نظامی در آمریکا از 809 گروه در سال 1995 به 1360 گروه در سال 2012 رسیده است. به‌جز رشد کمی این گروه‌ها با تشدید اوضاع در آمریکا شاهد رشد کیفی از نظر افزایش نیروی انسانی، تمرینات و تجهیزات بوده‌اند. به همین دلیل بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند درصورت اعلام پیروزی زودهنگام از سوی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری یا به درازا کشیده شدن شمارش آرا و اعلام نتایج آن، گروه‌های شبه ‌نظامی دو طرف، برای تصرف ساختمان ز (کاخ سفید) وارد نزاع در زخواهند شد. با وقوع چنین اتفاقاتی آمریکا پس از سه بحران اخیر کرونا، بیکاری و اعتراضات نژادی بدون حل شدن سه بحران قبلی وارد بحران چهارمی با نام درگیری‌های مسلحانه و جنگ داخلی خواهد شد.

 * نویسنده: سیدمهدی طالبی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

مکرون درصدد مواجهه مستقیم با پوتین است؛

امانوئل فرزندخوانده ناپلئون

احسان فرزانه، پژوهشگر اندیشه سیاسی:

پیشروی تاریخ از آوارهای غزه تا هاروارد

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

سرخوردگی تراپیست‌های عصر مدرن؟

سیدسعید لواسانی، استاد دانشگاه:

جوانه زدن در غزه، تکثیر در اروپا

رژیم صهیونیستی دفاتر الجزیره را بست؛

سرکوب رسانه بعد از دانشگاه

حمایت دوست‌داران دانش از حق و حقیقت؛

5 نکته درباره اعتراضات دانشجویی در آمریکا

تمدن و فرهنگ یا مکانیکی و ساختگی؟

ناسیونالیسم اسرائیلی: هویت، غیریت و استعمار

سیدسعید لواسانی، استاد دانشگاه:

اسرائیل و مساله یهود

مودی برای تحکیم ناسیونالیسم هندو عطش وصف‌ناپذیری دارد؛

پایان هند سکولار

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

درسی که هندی‌ها از حمله ایران به رژیم‌صهیونیستی آموختند

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

تصویرسازی وارونه برای نجات بی‌بی

گفتن آنچه که نتوان گفتن:

اسرائیل شکست خورده است

پس از گذشت 6 ماه از آغاز بحران در غزه؛

وضعیت بین‌المللی اسرائیل؛ سند پیروزی حماس

کیهان برزگر، استاد روابط بین‌الملل:

جنگ غزه و ارزش استراتژیک روابط تهران - ریاض

محمد زعیم، سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما، الجزیره و لال‌بودگی رسانه‌ای

تعجب بریتانیایی‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری؛

باید با کفش‌های حامیان ترامپ هم راه رفت!

دکتر کیهان برزگر، استاد روابط بین‌الملل:

تاثیر جنگ غزه بر افکار عمومی ایران

نگاهی به آخرین تحولات در صحنه‌ مبهم انتخابات آمریکا؛

ترامپ و بایدن به نوامبر 2024 می‌رسند؟

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

محور مقاومت و بازدارندگی شکست‌خورده آمریکا در منطقه

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

ذهن‌های در حال سقوط

یادداشت شفاهی مجید تفرشی، پژوهشگر؛

ترکی ‌الفیصل و تعریف رویکرد جدید برای مجاهدین

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

نشست دوحه نتایج و دستاوردهای نامعلوم

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

تحولات پاکستان از منظر همسایگان

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

انتخابات پاکستان؛ نظامیان مقهور اراده مردم

نگاهی به آخرین وضعیت انتخابات ریاست جمهوری 2024 ایالات‌متحده‌ ؛

نگرانی اصلی دموکرات‌ها‌ بایدن است، نه ترامپ!

رئیس دانشکدگان هنر و رسانه دانشگاه آزاد؛

تاوان دانشگاه در مخالفت با صهیونیست‌ها

جنایت دمشق؛ انتقام صهیونیست‌ها از شکست در غزه،

سید‌رضی موسوی به رفقای مجاهدش پیوست

عوامل تاثیر‌گذار بر مسائل امنیتی ایران و پاکستان کدامند؟؛

امنیت مرزی‌؛ پاشنه‌آشیل روابط تهران و اسلام‌آباد

صهیونیست‌ها به رفعت‌ العریر‌ نویسنده و استاد دانشگاه فلسطینی هم رحم نکردند؛

نویسنده‌ها یواش می‌میرند

انتقام از کسانی که به تمیز‌ترین شکل ممکن درحال آدم‌کشی هستند؛

چگونه تمیز آدم بکشیم؟

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:؛

جنگ غزه حقیقت فلسطین را از دل افسانه‌سازی‌ها بیرون کشید

نابودی رژیم صهیونیستی؛

چه کسی پیروز شد؟

اثری که چشم‌ها و دل‌های آزادگان غرب را متوجه یک موضوع کرد؛

اثر غزه‌ای

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

هابرماس و خلسه علوم انسانی

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

درخواست محاکمه بایدن به جرم مشارکت در نسل‌کشی

توحید ورستان، دکترای اقتصاد انرژی:

درهم‌تنیدگی جنگ غزه و بخش انرژی

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

پشت‌پرده اصرار اسرائیل برای تخلیه کامل غزه

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار