• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۸-۰۸ - ۱۳:۳۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مدیر فنی تیم کشتی دانشگاه‌ آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: در مرحله دوم بهتر ظاهر می‌شویم

هدف دانشگاه آزاد اسلامی یک‌سال تیمداری نیست، نگاه به آینده دارد

برگزارنشدن انتخابی تیم ملی، کشتی‌گیران را بی‌انگیزه می‌کند

هدف دانشگاه آزاد اسلامی فقط یک سال تیمداری نیست و نگاه به آینده هم دارد و در بستن تیم هم همین نگاه دنبال شد و بهترین تصمیم‌ها گرفته شد.

هدف دانشگاه آزاد اسلامی یک‌سال تیمداری نیست، نگاه به آینده دارد

به گزارش «فرهیختگان»، تیم کشتی دانشگاه آزاد اسلامی این روزها برای حضور قدرتمند‌تر در مرحله دوم لیگ برتر کشتی آزاد سخت تلاش می‌کند. به همین بهانه سراغ مدیرفنی و سرپرست تیم کشتی آزاد رفتیم تا از او درباره آخرین وضعیت تیم بپرسیم؛ کسی که یک دهه قبل در انستیتوی کشتی کارمند بود و با برعهده گرفتن ریاست کمیته فرهنگی فدراسیون به کارش در کشتی ادامه داد و در زمان مدیریت رسول خادم نیز سرمربی کشتی پهلوانی ایران بود. او البته دبیری فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای و ریاست انجمن کشتی ناشنوایان کشور را در کارنامه خود به ثبت رسانده و درحال حاضر علاوه‌بر سرپرستی و مدیریت فنی تیم کشتی دانشگاه آزاد اسلامی، مدیریت تیم‌های ملی کشتی آزاد ناشنوایان را برعهده دارد، در مقطعی نیز ریاست انجمن کشتی بسیج دانشجویی کشور را عهده‌دار بود و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی نیز به شمار می‌رود. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با علیرضا زند را در ادامه می‌خوانید.

در مرحله اول دوم شدید، فکر می‌کنید در مرحله دوم این رتبه تغییر پیدا می‌کند؟

به‌طور حتم در مرحله دوم لیگ کشتی با شرایط بهتری حضور پیدا خواهیم کرد و تمام سعی و تلاش‌مان را برای نتیجه بهتر انجام خواهیم داد. البته تیم در مرحله اول هم کشتی بدی نداشت، فرش ایران 10 بر هیچ و شهدای زنجان 8 بر دو مغلوب ما شدند. تیم ما در مسابقه با استقلال شرایط نرمالی را نداشت، در شب مسابقه کشتی‌گیر وزن 63 کیلوی ما که یکی از امیدهای تیم‌مان بود دچار مریضی شد و او را در ترکیب نداشتیم، همچنین در زمین مسابقه درحالی که کشتی‌گیر ما 9 بر هیچ جلو بود به دلیل دوری از فضای مسابقه و جوی که به خاطر کرونا در این ماه‌ها بر ورزش کشور حاکم بود بدنش خالی شد و به اصطلاح کپ کرد و پیروزی او را هم از دست دادیم. اگر داوری‌های وزن 65 کیلو را هم چندین‌بار ببینید متوجه می‌شوید عموزاد را بازاندند، البته در اینکه رقیب او امیرمحمد یزدانی قهرمان بزرگی است شکی نیست ولی در این مسابقه عموزاد برنده بود. همین دو باخت هم فضای عمومی تیم را تحلیل برد و مطمئن باشید برای دور برگشت با رویکرد بهتری ادامه خواهیم داد.

الان تیم استراحت می‌کند یا بچه‌ها درحال تمرین هستند؟

6 نفر از بچه‌های تیم در فضای انتخابی تیم ملی برای حضور در مسابقات جهانی صربستان هستند و می‌شود گفت کشتی‌گیران‌مان در دو مرحله تمرین می‌کنند و عده‌ای از آنها که از قهرمانان خوب مازندرانی هستند با علیرضا رضایی قهرمان المپیک که سال‌ها مربی تیم ملی امید و جوانان بوده و الان سرمربی تیم‌مان است تمرین می‌کنند و در کنار او شهرام امید که سرمربی تیم نیروهای مسلح است هفته‌ای دو روز به بچه‌ها در مازندران به کادر فنی اضافه می‌شود. تعدادی از بچه‌ها هم در مجموعه ورزشی پیامبر در واحد غرب تهران که با همکاری خانم دکتر داداندیش در اختیارمان گذاشته شده یک روز در میان تمرین می‌کنند.

با توجه به کرونا تمرین‌ها را چطور پیش می‌برید که مشکلی پیش نیاید؟

تمام تمرینات با رعایت پروتکل بهداشتی زیرنظر مربیان انجام می‌شود و در این شرایط ایرادات تیم را شناسایی کردیم و برای پیروزی در مرحله دوم تلاش خواهیم کرد. کادر فنی دقیق و بسیار قوی در اختیار داریم و علاوه‌ بر علیرضا رضایی که در سرمربیگری به دلیل توانایی‌هایش یک برند محسوب می‌شود آقایان امید، بهروی، جمشیدی، پیروز، انصاری و آرین را در کادر فنی داریم که با این مجموعه قوی به راه‌مان ادامه می‌دهیم، گرچه بعضی وقت‌ها هم ممکن است شرایطی پیش بیاید که از کنترل ما خارج باشد.

قراردادهای تیم دانشگاه آزاد اسلامی به چه صورت است؟ از سال گذشته بودجه بهتر شده است؟

با حضور لشگری به‌عنوان رئیس مرکز تربیت‌بدنی و حمایت‌های دکتر طهرانچی از تیم‌های حرفه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی و حمایت‌های روحانی در جلسه شورای عالی ورزش بهتر شده است، قانونی برای افزایش سرمایه در قراردادها هست که طبق آن قرارداد باشگاه کشتی دانشگاه حدود 30درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

از تیمی که برای امسال بستید راضی هستید؟

هدف دانشگاه آزاد اسلامی فقط یک سال تیمداری نیست و نگاه به آینده هم دارد و در بستن تیم هم همین نگاه دنبال شد و بهترین تصمیم‌ها گرفته شد، دانشگاه آزاد اسلامی بین باشگاه‌های ورزشی با 11 تیم در بخش آقایان و 8 تیم در بخش خانم‌ها برای رقابت در لیگ برتر برای یک‌سال تیمداری نیامده و فکر نمی‌کنم حتی باشگاه‌های بزرگ کشور هم چنین پتانسیلی را داشته باشند. خیلی از تیم‌هایی که در لیگ‌های مختلف حضور دارند به نوعی است که انگار در خواب شبانه تصمیم به تیمداری می‌گیرند و بعد از یک‌سال هم توان ادامه‌اش را ندارند به‌طور مثال در کشتی آزاد فقط تیم ما، ایران‌مال و ستارگان ساری از لیگ برتر پارسال مانده‌اند و در کشتی فرنگی هم ما، شهدای قم و ایران‌مال باقی مانده‌ایم. این یعنی تیم‌هایی که دارای ساختار باشگاه‌داری نیستند یک‌سال به رقابت‌ها پا می‌گذارند و تمام! ولی دانشگاه آزاد اسلامی ساختار هدفمند دارد و به همین خاطر ما از تیم جوان و قدرتمندی مانند رحمان عموزاد، محمد نخودی و دیگر بچه‌ها استفاده کردیم که سال‌های آینده بیشتر از آنها خواهید شنید.

وضعیت کشتی کشور را چطور می‌بینید؟

منصور برزگر می‌گفت وقتی کشتی‌گیران مدال می‌آورند ما به هر اداره‌ای با سر بالا از غرور می‌رویم، وقتی حسن یزدانی طلا می‌گیرد انگار همه ایران طلا گرفته است و با شکستش انگار غرور ملی شکسته است. الان آقای دبیر که دوست و برادر من است در مصاحبه با رسانه‌ها از پایین آمدن کمیت ورزشکاران صحبت می‌کند و من معتقدم برگزاری مسابقه‌ها و انتخابی‌ها باعث بالارفتن کمیت هم می‌شود. این را می‌توان به چشم در والیبال تماشا کرد که بعد از لیگ جهانی والیبال سالن‌های ورزشی این رشته مملو از مشتاقان این رشته بود، برگزاری مسابقات و تماشای شور و هیجان کشتی در کمیت ورزشکاران نقش دارد.

طبعا مخالف برگزارنشدن انتخابی برای تیم ملی بزرگسالان هستید!

به‌عنوان فردی که جزئی از خانواده بزرگ کشتی بودم و پدرم پهلوان عباس زندی در سال 1954 اولین طلای تاریخ ورزش کشتی را به همراه جهانبخش توفیق به دست آورد و سرمربی تیم ملی بوده و به همین دلیل از همان سن کم در کشتی بودم و مانند تمام مردم ایران کشتی در گوشت و خونم ریشه دارد نظرم را می‌گویم. ما حتی پیرمردهایی در روستاهای مازندران داریم که از مفسرهای کشتی آگاهانه‌تر نظر می‌دهند که متحیر می‌مانی و به همین دلیل باید نگاه دقیق‌تری به کشتی داشته باشیم. در تمام کشور‌های مدعی کشتی مسابقات قهرمانی کشور برگزار می‌شود و این نشان می‌دهد برگزاری انتخابی بسیار مهم است. باید‌ انگیزه‌های درونی ورزشکاران برای پیشرفت بیشتر شود که انتخابی و مسابقات یکی از آن راه‌هاست. پای انتصاب در میان باشد و ورزشکار احساس کند تلاشش هیچ نتیجه‌ای ندارد حتما باعث کاهش‌ انگیزه ورزشکاران و جوان‌های ورزشکار خواهد شد و روند پیشرفت کند می‌شود. سرمربیان مدعی داشتیم که با انتصاب‌هایشان باعث شدند قهرمان‌های بزرگ از کشتی کنار بروند و نتیجه‌اش خلأ بزرگ در همان وزن شد و این را می‌توان هم علمی و هم تجربی ثابت کرد.

لیگ کشتی و داوری مسابقات را تا الان چطور دیدید؟

از نصیرزاده که برای برگزاری لیگ در این شرایط سخت تلاش بسیاری داشت، ممنونم و نقص ممکن است در چنین شرایطی باشد و در مورد داوری‌ها هم خوب بود، بعضی وقت‌ها به ضرر و گاهی به نفع بود و ما هیچ وقت از داوری‌ها ناراضی نیستیم و از کادر داوری آقایان امامی، فروتن و مصلایی‌پور، رئیس کمیته داوران که یکی از برندهای داوری کشور است، ممنونم.

 * نویسنده: نسیم شیرازی ،روزنامه نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار