• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۸-۰۵ - ۱۰:۴۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
وزیری در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: از پس مربیگری در لیگ و تمرین برای المپیک برمی‌آیم

برگشتم چون مدیون دانشگاه آزاد هستم

تیم دانشگاه آزاد جزء باشگاه‌های باسابقه و ریشه‌دار کشور است که سال‌های طولانی در رشته‌های مختلف فعالیت کرده و خودم هم در دو مقطع لیسانس و ارشد فارغ‌التحصیل این دانشگاه بودم و به‌نوعی خودم را مدیون دانشگاه آزاد می‌دانم.

برگشتم چون مدیون دانشگاه آزاد هستم

به گزارش «فرهیختگان»، میلاد وزیری که برای حضور در المپیک توکیو کمانش را زه کرده و تمرینات سختی را پشت‌سر می‌گذارد این روزها مسئولیت بزرگی را هم برعهده گرفته است تا این بار بعد از سال‌ها دوباره به دانشگاه آزاد برگردد و به‌عنوان مربی این تیم در لیگ تیراندازی با کمان کشور حضور پیدا کند. حدود دو دهه از زمانی که او به‌عنوان مربی و ورزشکار با تیم دانشگاه آزاد در سطح تیراندازی با کمان کشور حضور داشت می‌گذرد و حالا این کماندار مطرح کشور با تجربه‌تر و آماده‌تر می‌خواهد دو مسئولیت بزرگ تیمداری در لیگ و تمرین برای توکیو را همزمان به بهترین نحو پیش ببرد. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با وزیری را بخوانید.

چطور شد تیم دانشگاه آزاد را برای مربیگری انتخاب کردید؟

تیم دانشگاه آزاد جزء باشگاه‌های باسابقه و ریشه‌دار کشور است که سال‌های طولانی در رشته‌های مختلف فعالیت کرده و خودم هم در دو مقطع لیسانس و ارشد فارغ‌التحصیل این دانشگاه بودم و به‌نوعی خودم را مدیون دانشگاه آزاد می‌دانم. حضور لشگری و تیم همراهش که باعث شکوفایی دوباره دانشگاه آزاد شد هم دلیل محکمی برای همراهی من با تیم شد، البته من اوایل دهه 80 هم به‌عنوان ورزشکار و هم مربی با تیم دانشگاه آزاد در لیگ کشور فعالیت کردم و همه‌ اینها باعث شد یک بار دیگر کنار هم باشیم تا با افتخار برای کسب نتایج خوب فعالیت کنیم.

مربیگری و همزمان تمرین برای المپیک توکیو کار شما را سخت نمی‌کند؟

 قطعا سختی‌هایی در کنار تمرین کردن برای المپیک دارد ولی از پس این کار برمی‌آیم، تیم را با کمانداران بسیار خوب و منسجم جمع کردم که بیشترشان از بچه‌های ملی‌پوشند و افراد با تجربه‌ این رشته که در رنکینگ کشوری مقام‌های خوبی کسب کردند و جزء نفرات اول تا سوم کشور بودند به‌همراه یک سری از بچه‌هایی که دانشجوی دانشگاه آزاد هستند در تمرینات حضور دارند. در تیم چندتا کار انجام می‌دهیم که هم بعد قهرمانی‌اش مهم است و هم اینکه ورزشکاران دانشگاه آزاد را پرورش می‌دهیم تا در کنار بچه‌های تیم ملی رشد پیدا کنند که سال‌های آینده از ورزشکاران دانشگاه آزاد بیشتر بتوانیم استفاده کنیم. بنابراین چون تیم منسجمی هستیم و همه‌ بچه‌ها متوجه اهمیت کار هستند کار سخت را با همدیگر انجام می‌دهیم و وقتی نتیجه‌ای که مدنظر‌مان هست حاصل شود این خستگی‌ها و سختی‌ها قابل تحمل‌تر می‌شود.

مسابقات چه زمانی و انتخابی‌ها به چه صورت برگزار می‌شود؟

جلسه‌ قرعه‌کشی لیگ تیراندازی با کمان هفته آینده در فدراسیون برگزار می‌شود و همان موقع برنامه مسابقات مشخص می‌شود. انتخابی تیم را انجام دادیم که در بخش آقایان ورزشکاران ملی‌پوش، نیازی به شرکت در انتخابی نداشتند چون شاکله اصلی تیم ملی را تشکیل می‌دادند و بهترین‌های ایران هستند و همین‌طور از نفراتی استفاده کردیم که سال گذشته رنکینگ خوبی داشتند و اعضای دیگری که از بچه‌های دانشگاه آزاد هستند.  البته این انتخابی شروع شده و تا روز مسابقات هم ادامه پیدا می‌کند و احتمال تغییر کردن نفرات هست ولی تقریبا 80 درصد تیم به‌طور کامل بسته شده است.

تسهیلات و تجهیزاتی که دانشگاه آزاد در اختیار کمانداران می‌گذارد چطور است؟

قرار شد دانشگاه آزاد در حد توانش حمایت‌هایی در بخش تجهیزات و البته تجهیزات مصرفی داشته باشد و ان‌شاءالله که مشکل خاصی پیش نیاید. در مورد قراردادها در کمان هم متاسفانه قرارداد ورزش‌های انفرادی در تمام باشگاه‌های کشور به نسبت ورزش‌های تیمی پایین‌تر است، تیراندازی با کمان هم جزء قراردادهای پایین نسبت به رشته‌های انفرادی دیگر است که ان‌شاءالله در سال‌های آینده اتفاق بهتری در این باره بیفتد و با درخششی که ورزشکاران در مسابقات بین‌المللی نشان می‌دهند این قرارداد‌ها هم افزایش پیدا کند ولی قراردادهایی که بچه‌ها با دانشگاه آزاد بستند به اعتقاد من جزء قرارداد‌های خوب لیگ تیروکمان است که امیدوارم با نتایج درخشانی که بچه‌ها به امید خدا در لیگ به‌دست می‌آورند این قراردادها سال‌های آینده با دانشگاه آزاد ادامه پیدا کند.

با کرونا چطور تمرین می‌کنید؟

 با توجه به اینکه جزء رشته‌هایی هستیم که تمرینات و مسابقاتش در فضای باز برگزار می‌شود، پروتکل‌هایی که ستاد ملی مبارزه با کرونا تدوین کرده در تیراندازی با کمان به‌نظرم بیشتر از آن چیزی که مکتوب شده هم رعایت می‌شود. تقریبا دو هفته قبل در مسابقات کاپ جهانی ترکیه حضور داشتم و پروتکل کاملا رعایت می‌شد، هر نفر روی سیبل جدا تیراندازی می‌کرد و فاصله هر نفر با نفر بعدی حداقل 4 تا 5 متر بود که بیشتر از فاصله اجتماعی تعیین‌شده هم هست و هر فردی هم از تجهیزات شخصی خودش استفاده می‌کند، بنابراین مشکل خاصی پیش نمی‌آید و فقط ورزشکاران زمانی که تیر می‌زنند می‌توانند ماسک‌شان را بردارند و حتی زمانی که برای کشیدن تیر می‌روند باید ماسک بزنند که به‌نظرم انتقال کرونا را خیلی کاهش می‌دهد و قبل از مسابقه هم تب بچه‌ها تست می‌شود. همه‌جای زمین الکل و ماسک وجود دارد و به‌نظر من نسبت به رشته‌های دیگر که در سالن برگزار می‌شود یا حتی نسبت به رشته‌های انفرادی دیگر که در فضای باز برگزار می‌شود احتمال انتقال کرونا در تیراندازی با کمان خیلی کمتر است. البته در این مدت شعبانی‌بهار، رئیس فدراسیون تمهیداتی را داشت که نه ورزشکاران و نه سایر افراد بابت کرونا دچار مشکل نشوند و در این مدت دو اردوی تیم‌ملی با شرایط خوب برگزار شد که یکی در تبریز و دیگری در کیش بود و جای تشکر دارد که تمام تمرکز او  اول از همه روی سلامت تمام افراد شرکت‌کننده در مسابقات و اردوهاست.

تجهیزات در تیراندازی با کمان تاثیر مهمی دارد، وضعیت شما از نظر سخت‌افزار چطور است؟

تجهیزات جزء عوامل موثر در تیروکمان است و به اعتقاد من برای رسیدن به موفقیت یک پازل وجود دارد که تجهیزات یک بخش بزرگی از آن را تشکیل می‌دهد و تمام اینها باید در کنار هم قرار بگیرد. این پازل اعم از تغذیه، محل تمرین خوب، پزشک خوب، بدنسازی، روانشناسی خوب و سایر عوامل تاثیرگذار است که باید درکنار همدیگر قرار بگیرد تا یک کماندار نتیجه مطلوب بگیرد. به‌طور حتم وجود تجهیزات خوب دراختیار ورزشکاران می‌تواند تاثیرگذار باشد.

با مربی ایرانی در تیراندازی با کمان موافقید یا کره‌ای؟

 ما مربی‌های ایرانی خوبی هم داریم که می‌توانند در تیروکمان کمک و فعالیت کنند و به اعتقاد من باید تلفیقی وجود داشته باشد که ما از تجربه مربیان نه‌تنها کره‌ای بلکه مربیان مطرح دنیا استفاده کنیم و درنهایت بتوانیم مربیان ایرانی را با توجه به مشکلات اقتصادی و شرایط ارز و دلاری که در کشور وجود دارد پرورش دهیم و از آنها استفاده بهینه کنیم.

آسیب‌دیدگی قدیمی برای‌تان مشکلی ایجاد نمی‌کند؟

با توجه به شرایطی که فدراسیون فراهم کرد تا برنامه‌های فیزیوتراپی را زیرنظر دکتر فرهادی فیزیوتراپ مطرح ورزشی کشور داشته باشم و تمریناتم را برای آمادگی بدنم و رفع و کنترل آسیب‌دیدگی شانه و مچ پایم انجام دهم، خداراشکر وضعیت شانه و آسیب‌دیدگی‌ام خیلی بهتر شده است و همین‌طور تمرینات را ادامه می‌دهیم و فکر می‌کنم هر روز وضعیتم بهتر شود که مشکل خاصی وجود ندارد، زمانی که سهمیه المپیک را کسب کردم هم همین آسیب‌دیدگی همراهم بود و با همین آسیب قدیمی توانستم نتیجه‌ای که لازم بود را کسب کنم.

درباره برنامه‌ریزی تمرینی‌تان با تیم دانشگاه آزاد و نگاه به آینده این باشگاه هم بگویید.

یک برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و یک نگاه بلندمدت با تیم دانشگاه آزاد داریم که اگر افتخار همکاری داشته باشم در آینده هم آن برنامه بلندمدت را انجام می‌دهیم البته صحبت‌هایی با لشگری شده تا فعالیت انجام شود. در بحث برنامه کوتاه‌مدت  لیگ را داریم که برنامه‌ریزی‌ها ان‌شاءالله برای نتیجه‌ خوب انجام شده است و برای آینده دانشگاه آزاد هم هدف ایجاد آکادمی‌هایی در قالب آکادمی‌های تیروکمان در سراسر کشور در فضاهایی که دانشگاه دارد است، چون دانشگاه آزاد فضاهای خیلی خوبی در سراسر کشور دارد و به اعتقاد من پتانسیل زیادی در دانشگاه آزاد چه از نظر ورزشکاران و چه اساتید و کادری که در دانشگاه فعالیت می‌کنند و استعداد این رشته هستند وجود دارد و هم پتانسیل‌های سخت‌افزاری که دانشگاه آزاد در سراسر کشور دارد، می‌توانیم از تمام اینها استفاده کنیم تا به مرور زمان شاکله اصلی تیم از نفرات اصلی دانشگاه آزاد باشند و هدف اصلی‌مان این است که این آکادمی‌ها فعال شود.

* نویسنده: نسیم شیرازی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار