• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۸-۰۱ - ۱۰:۵۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
گزینه مدیریت استقلال در دسترس نیست

مددی مثل رسول‌پناه ماندنی است؟

شواهد نشان می‌دهد مدیران وزارت ورزش موفق به انتخاب گزینه مناسب برای مدیریت استقلال نشده‌اند و بعید نیست اوضاع در استقلال هم مثل پرسپولیس پیش برود

مددی مثل رسول‌پناه ماندنی است؟

به گزارش «فرهیختگان»، استقلالی‌ها آرام‌آرام خود را برای آغاز فصل جدید آماده می‌کنند و این درحالی است که دقیقا مثل نیمکت فنی این تیم که طی سال‌های اخیر مدام دستخوش تغییر و تحول شده است، کادر مدیریتی ازجمله مدیران و اعضای هیات‌مدیره آبی‌ها نیز به‌طور مداوم جابه‌جا شده‌اند و همان‌طور که چندی پیش در «فرهیختگان» در گزارشی به آن اشاره کردیم از سال ۸۵ هر دوسال یک‌بار، مدیران عامل باشگاه استقلال درست در حساس‌ترین برهه زمانی یعنی زمانی که این تیم خود را مهیای حضور در فصل جدید رقابت‌ها می‌کرد، از کار برکنار و کادر مدیریتی این تیم دستخوش تغییرات شده است و امسال نیز طبق همین روال احمد سعادتمند هیچ‌گاه نتوانست مدیریت باشگاه پرطرفدار پایتخت را در فصل بیستم تجربه کند و در آستانه این رقابت‌ها توسط هیات‌مدیره از کار برکنار شد.

بعد از اینکه مذاکرات سعادتمند برای بازگرداندن استراماچونی جدی شد، در همین حین اخبار عجیبی از وزارت ورزش به‌گوش رسید و شنیده شد که مسندنشینان این وزارتخانه به هرشکل ممکن با بازگشت سرمربی ایتالیایی مخالف بوده و این اتفاق مزید بر علت وضع قانون جدید در فوتبال ایران شد که صراحتا اعلام می‌کرد مربیان و بازیکنان خارجی نمی‌توانند با باشگاه‌های ایرانی قرارداد ببندند.

در ادامه و بعد از ناکامی استقلال در آسیا تقریبا تمامی بهانه‌ها برای برکناری احمد سعادتمند مثل یک پازل درکنار هم چیده شد و درنهایت در روزی که سعادتمند از الکس نوری به‌عنوان گزینه اصلی سرمربیگری استقلال نام برده بود، دقایقی بعد توسط هیات‌مدیره برکنار شد و جای خود را به احمد مددی داد تا این چهره که پیش از برکناری سعادتمند به‌عنوان معاون با باشگاه همکاری می‌کرد، به‌عنوان سرپرست باشگاه استقلال انتخاب و معرفی شود.

 گزینه جدی نیست؟

با انتخاب مددی به‌عنوان سرپرست استقلال اخبار به‌سمت انتخاب مدیرعامل این باشگاه رفت و برخی عنوان کردند که قرار است هرچه سریع‌تر و احتمالا تا یکی، دو هفته آینده استقلال رنگ مدیرعامل به‌خود ببیند تا کارها با مدیریت جدید از سر گرفته شود. این درحالی است که در همین مدت صحبت‌هایی درخصوص انتخاب نفراتی مثل نظری‌جویباری، سعید آذری یا فرهاد حمیداوی و چند چهره دیگر شنیده شد که حداقل باشگاه درباره انتخاب مالک شهرخودرو با انتشار خبری این موضوع را تکذیب و اعلام کرد حمیداوی بین گزینه‌های مدیریت استقلال نیست.

با این‌حال و با وجود اینکه فعلا گزینه مدیریت استقلال در دسترس نیست اما طبق شنیده‌های «فرهیختگان» از راهروهای وزارت ورزش، گویا گزینه‌هایی برای مدیریت این باشگاه وجود دارد ولی هنوز مذاکرات شروع نشده و درواقع تاکید وزیر ورزش برای انتخاب بهترین گزینه باعث شده مسئولان ذی‌ربط فعلا درحال جمع‌آوری اطلاعات باشند و در ادامه بعد از بررسی‌های لازم مذاکرات در این خصوص آغاز شود.

 اراده‌ای هم نیست؟

همان‌طور که اشاره کردیم در روزهای ابتدایی انتخاب مددی به‌عنوان سرپرست باشگاه این‌طور اعلام شده بود که حداقل تا دوهفته درخصوص مدیریت استقلال تعیین‌تکلیف خواهد شد و این درحالی است که در جلسه بین نمایندگان مجلس با پیشکسوتان و مدیران وزارت ورزش این اولتیماتوم به مسئولان وزارت داده شد که هرچه سریع‌تر نسبت به این موضوع ورود کنند و موانع لازم برداشته شود تا پروسه انتخاب مدیرعامل برای استقلال سرعت بیشتری بگیرد.

مددی چندی پیش در گفت‌وگو با «فرهیختگان» در این خصوص که تا چه زمان به‌عنوان سرپرست در باشگاه استقلال مشغول خواهد بود، گفت: «برایم تعداد روزها تفاوتی ندارد و اینکه یک روز باشم یا یک هفته یا یک ماه و یک سال، هرمدتی که باشم با قدرت کارم را انجام می‌دهم. معتقدم که نباید به کمیت نگاه کرد و باید با کیفیت در هرمدتی که روی کار باشیم کار را پیش ببریم. با اینکه سرپرست استقلال هستم اما برای اداره امور اختیار دارم و تا امروز هم خدارا شکر مشکلی پیش نیامده است.» حالا به‌نظر می‌رسد که زمان ریاست مددی بیشتر از مدت قابل پیش‌بینی خواهد بود و شاید تا مدت‌ها خبری از انتخاب مدیرعامل جدید نباشد.

 تجربه سرپرستان قبلی و راه پرسپولیس

در چندسال اخیر و بعد از برکناری فتح‌الله‌زاده، بهرام افشارزاده و بعد از او رضا افتخاری هرکدام حدود دوسال مدیریت باشگاه را عهده‌دار شدند و در این مدت استقلال کمتر با سرپرست اداره شد. با این‌حال با روی کار آمدن امیرحسین فتحی مدت‌های مدیدی این باشگاه با سرپرستی فتحی اداره شد و سپس او حکم مدیریت را از وزارت ورزش دریافت کرد. در ادامه و بعد از استعفای فتحی و تا زمانی که اداره امور به‌صورت رسمی به‌دست سعادتمند بیفتد جز خود سعادتمند که مدتی کوتاه سرپرست بود، اسماعیل خلیل‌زاده و علی فتح‌الله‌زاده هرکدام برای زمان کوتاهی سرپرستی باشگاه را عهده‌دار شدند اما درنهایت یکی از این سمت کناره‌گیری کرد و دیگری استعفا داد.

شواهد نشان می‌دهد مدیران وزارت ورزش موفق به انتخاب گزینه مناسب برای مدیریت استقلال نشده‌اند و بعید نیست اوضاع در استقلال هم مثل پرسپولیس پیش برود. بعد از برکناری محمدحسن انصاری‌فرد، رسول‌پناه به‌عنوان سرپرست باشگاه انتخاب و قرار شد بعد از مدتی یک مدیرعامل جدید معرفی شود. اما رسول‌پناه ماندگار شد و بعد از گذشت 6 ماه نیز ماموریتش به‌عنوان سرپرست ازسوی وزارت ورزش تمدید شد و هنوز هم خبری از احتمال انتخاب یک مدیر جدید برای این باشگاه نیست. به این ترتیب اگر مددی هم مثل رسول‌پناه تا مدت‌ها به‌عنوان سرپرست در راس باشگاه استقلال ماندگار شود نباید زیاد تعجب کرد.

قایدی می‌ماند، میلیچ برمی‌گردد، پنجره‌ها تا هفته بعد باز می‌شود

مددی: در قرارداد برخی بازیکنان استاندارد رعایت نشده است

سرپرست باشگاه استقلال با اعلام اینکه در قرارداد برخی از بازیکنان عرف و استاندارد قراردادی رعایت نشده است، از آغاز کار اصلاح قراردادها خبر داد. احمد مددی در این خصوص به تسنیم گفت: «متاسفانه در برخی از قراردادهای قبلی، عرف و استانداردهای قرارداد رعایت نشده است. چاره‌ای نداریم جز اینکه بخشی از قراردادها را بازنگری کنیم. تلاش خواهیم کرد در فضای حرفه‌ای و پس از مذاکرات مجدد، نسبت‌به اصلاح قراردادها اقدام کنیم. بحث اصلاح قراردادها را از حسین پورحمیدی، دروازه‌بان استقلال آغاز کردیم. متاسفانه قرارداد قبلی او مناسب نبود و نجومی بود. دغدغه‌های باشگاه را به او و مدیربرنامه‌هایش گفتیم و آنها واقعیت را متوجه شدند. وقتی با پورحمیدی و مدیربرنامه‌هایش صحبت کردیم، پذیرفتند که قرارداد بازنگری شود. امیدوارم قرارداد سایر بازیکنان را نیز در فضای حرفه‌ای بازنگری کنیم.»

سرپرست باشگاه استقلال در پاسخ به این سوال که آیا حکم مدیرعاملی را خواهد گرفت یا به صورت موقت کارها را انجام می‌دهد، گفت: «25 سال سابقه کار در باشگاه‌های مختلف را دارم و مدیریت کرده‌ام. استقلال جایی است که باید خدمت کرد. این باشگاه متعلق به مددی و هیات‌مدیره نیست، متعلق به 35 میلیون هواداری است که با یک پیروزی بانشاط می‌شوند و با یک شکست هم سرخوردگی اجتماعی به‌وجود می‌آید. بِرند استقلال اثربخشی ملموسی در جامعه دارد. به‌عنوان سرپرست باشگاه، هرچند روزی که در باشگاه باشم، با قدرت کارم را انجام خواهم داد. به این نگاه نمی‌کنم که سرپرست هستم و مثل کسی که اختیار دارم، رفتار خواهم کرد تا مشکلات اینجا را به کمترین حد برسانم.»

مددی ادامه داد: «اینجا وقت مماشات نیست و تصمیمات زود بازده گرفته می‌شود. اگر تصمیماتی نمی‌گرفتیم، تمرینات استقلال شروع نمی‌شد و این آرامش را در تمرین شاهد نبودیم. تلاشم این است که با بهترین کیفیت جلو بروم. نگاه نمی‌کنم سرپرست هستم و مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره نیستم، من دل در گرو هوادارانی دارم که عاشقانه تیم را دوست دارند و می‌خواهم آنها را خوشحال کنم. تا زمانی که کاری را نکرده‌ام، نمی‌گویم. عهدی با هواداران بسته‌ام که حرف اضافه نزنم و موظف هستم کارهایم را انجام دهم. شاید خیلی از اهالی رسانه از من ناراحت باشند، اما باید حق بدهند. در استقلال حرف زیاد زده شده و کمتر عمل شده است. اجازه دهید بیشتر عمل کنیم و کمتر حرف بزنیم.»

وی با تاکید بر این نکته که قایدی در استقلال ماندنی است و تکلیف نادری برای حضور در این تیم هنوز مشخص نیست، اعلام کرد که تا هفته آینده پرداختی به شفر، جپاروف و پاختاکور را انجام خواهند داد تا پنجره نقل‌و‌انتقالات استقلال باز شود. ضمن اینکه تاکید کرد که به میلیچ هم مبلغی پرداخت شده و او نیز برای بازگشت اعلام آمادگی کرده است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار