• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۷-۳۰ - ۱۰:۱۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
شهبازی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: دانشگاه آزاد از لحاظ پایبندی به قرارداد حرف اول را می‌زند

با قدرت برای قهرمانی در لیگ کشتی آزاد می‌جنگیم

انتخابی روش عادلانه‌تری برای انتخاب ملی‌پوشان است

طبق مثل «شانس باید یار باشد»، در دور رفت در مقابل تیم پرقدرت استقلال شانس هم با ما یار نبود و اگر شانس یار بود صددرصد تیم ما صدرنشین می‌شد، ان‌شاءالله در دور برگشت مطمئنا پرقدرت‌تر ظاهر می‌شویم

با قدرت برای قهرمانی در لیگ کشتی آزاد می‌جنگیم

به گزارش «فرهیختگان»، حسین شهبازی کشتی‌گیر آزادکار وزن 92 کیلوگرم تیم دانشگاه آزاد اسلامی در رقابت‌های لیگ داخلی به‌همراه تیمش در دور رفت مسابقات در جایگاه دوم ایستاد تا در دور برگشت برای سکوی اولی تیم تلاش کنند. او که سال‌های گذشته در وزن 97 کیلو کشتی می‌گرفت در کارنامه‌اش مدال طلای جوانان جهان، طلای جوانان آسیا، برنز نوجوانان جهان، برنز نوجوانان آسیا، دو برنز امید‌های جهان، نایب‌قهرمانی بزرگسالان آسیا و دو عضویت تیم‌ملی برای مسابقات جام‌جهانی به‌چشم می‌خورد و خودش از این عناوین به‌عنوان روز‌های زیبای کشتی‌اش یاد می‌کند. شهبازی که این روزها به‌خاطر مبتلا شدن مادرش به ویروس کرونا شرایط روحی خوبی ندارد ولی باز هم با همان منش و رسم کشتی‌گیری صبور و باحوصله پاسخگوی سوالات خبرنگار «فرهیختگان» شد. با ملی‌پوش جوان تیم ملی کشتی ایران از لیگ و تیم کشتی دانشگاه آزاد صحبت کردیم تا وضعیت ناامیدکننده مالی کشتی‌گیران و نگاهش به برگزار نشدن انتخابی‌های تیم‌ملی را جویا شویم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با شهبازی را می‌خوانید.

از چه سالی به تیم دانشگاه آزاد رفتی و چه مقام‌هایی به‌دست آوردی؟

از سال گذشته و بعد از راه‌اندازی مجدد لیگ کشتی توسط علیرضا دبیر عضو تیم دانشگاه آزاد شدم و سال گذشته با این تیم مقام سوم را به‌دست آوردم و در جام باشگاه‌های جهان هم مقام دوم را کسب کردیم.

هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی کادرفنی و مسئولان دانشگاه آزاد را برای امسال چطور دیدی؟

هیچ ورزشکاری نمی‌تواند بگوید سال آینده با تیم فعلی‌اش می‌ماند یا نه، ولی مسئولان دانشگاه آزاد واقعا خوب تیمداری می‌کنند و جا داد که اوضاع بهتر هم بشود چراکه کشتی لیاقت توجه بیشتر را دارد. کادرفنی دانشگاه آزاد به سرمربیگری علیرضا رضایی که خودش از قهرمان‌های المپیک و جهان است واقعا یک تیم خوب، متشکل از باتجربه‌ها و جوان‌ها هستند و بیشتر سعی‌شان این بوده که به نوجوانان و جوانان بها بدهند تا سال‌های آینده پشتیبان‌های خوبی برای تیم ملی باشند.

در دور رفت مقام دوم را کسب کردید، از عملکرد خود و تیم راضی بودی؟ فکر می‌کنی در دور برگشت به جایگاه اولی برسید؟

دوم شدیم ولی لیاقت صدرنشینی را داشتیم. مقابل تیم استقلال شاید کمی بچه‌ها بدشانسی آوردند و در دو یا سه بازی که شانس هر دو نفر مساوی بود اگر نتیجه به نفع ما برمی‌گشت نتیجه عوض می‌شد، طبق مثل «شانس باید یار باشد»، در دور رفت در مقابل تیم پرقدرت استقلال شانس هم با ما یار نبود و اگر شانس یار بود صددرصد تیم ما صدرنشین می‌شد، ان‌شاءالله در دور برگشت مطمئنا پرقدرت‌تر ظاهر می‌شویم تا بتوانیم تیم‌ها را برای صدرنشینی شکست دهیم. برای اول شدن همدلی و اتحاد بین کشتی‌گیران مهم است که خداراشکر تیم ما بچه‌های همدل و متحدی دارد و ان‌شاءالله در دور برگشت اوضاع بهتر است.

تسهیلات و تمهیدات دانشگاه آزاد برای قهرمانان و ورزشکاران را چطور ارزیابی می‌کنی؟

باید روی کشتی به‌خاطر پتانسیل بالایش سرمایه‌گذاری بیشتری شود ولی باز هم خداراشکر از لحاظ پایبندی به قراردادها تیم دانشگاه آزاد به تمام مبلغ و شرایط قرارداد تا ریال آخر عمل می‌کند و مثل بعضی تیم‌ها نیست که نصف مبلغ قرارداد بچه‌ها را هم ندهد و می‌توانم بگویم از این لحاظ تیم دانشگاه در لیگ کشتی حرف اول را می‌زند. سال گذشته که مقام سوم لیگ داخلی و دوم جام باشگاه‌های جهان شدیم قول‌هایی برای افزایش قرارداد دادند و عمل کردند و قراردادها کمی افزایش پیدا کرد البته بیشتر از اینها باید به کشتی رسیدگی شود و امیدوارم به امید خدا سال‌های بعد به ورزش اول مملکت‌مان بیشتر رسیدگی شود.

از تیم ملی کشتی چه خبر؟

اردوهای تیم ملی کشتی برای حضور در مسابقات جهانی صربستان از روز جمعه شروع شده است ولی بنا به دلایلی من دعوت نشدم، این تصمیم کادرفنی بوده و من هم به تصمیم‌شان احترام می‌گذارم و امیدوارم هر فردی در وزن من انتخاب می‌شود بتواند دست پر برگردد و برای موفقیت تیم و تمام بچه‌ها دعا می‌کنم تا با قهرمانی از مسابقات جهانی صربستان برگردند.

انتخابی تیم ملی برگزار نمی‌شود و براساس انتخاب کادرفنی ملی‌پوش‌ها مشخص می‌شوند، به نظرت عادلانه است؟

برگزاری مسابقات انتخابی باعث می‌شود حق به حق‌دار برسد و هر شخصی که لیاقت پوشیدن پیراهن تیم ملی را دارد به آن برسد. وقتی انتخابی برگزار نمی‌شود هر شخصی می‌تواند ادعای پوشیدن پیراهن را داشته باشد و با برگزار نشدن انتخابی‌ها، تمام انگیزه‌ها و انرژی جوان‌ها از بین می‌رود و این به ضرر کشتی است.

برنامه آینده ورزشی‌ات چیست؟

فعلا که مسابقاتی به غیر از مسابقات جهانی برگزار نمی‌شود و برای این مسابقات هم انتخاب نشده‌ام، یعنی انتخابی نبوده که بخواهم برای پیروزی در آن تلاش کنم و انتخاب کادرفنی بوده و درحال حاضر مسابقات خاصی ندارم اما امیدوارم سال‌های آینده بتوانم دوباره دوبنده تیم ملی کشتی را به تن کنم.

کرونا روی ورزش شما چقدر تاثیر گذاشت؟

ویروس کرونا روی روند تمرینات نه‌تنها من بلکه بچه‌های دیگر، حتی ورزشکاران کل دنیا خیلی تاثیر گذاشت، در این شرایط نمی‌شود مثل سال‌های قبل تمرین کرد. ولی باز هم به هر طریقی شده تمرینات را دنبال می‌کردم، سعی‌ام بیشتر روی تمرینات انفرادی بود و هر از گاهی از دوستان برای کشتی کمک می‌گرفتم. به‌طور کلی تمریناتم بد نبود ولی مثل سال‌های گذشته تمرین نکردم.

تغییرات تکنیک‌های کشتی را چطور می‌بینی؟

سال به سال و از زمانی که آقای لالوویچ رئیس اتحادیه کشتی شده است، تکنیک‌های کشتی تغییر می‌کند و تاکید روی حرکت رو به جلو و جنگندگی کشتی‌گیران است و به‌نظر من این یک پوئن مثبت برای کشتی و باعث جذابیت آن است.

اگر قرار بود غیر از وزن 92 کیلوگرم در وزن دیگری کشتی بگیری کدام را انتخاب می‌کردی؟

غیر از وزن خودم صددرصد در وزن 97 کیلوگرم کشتی می‌گرفتم،  سال‌های گذشته هم در وزن 97 کیلوگرم کشتی گرفتم و حتی طلای جوانان جهان و نایب‌قهرمانی بزرگسالان آسیا را در این وزن به‌دست آوردم، حدود سه سالی هست که 92 کیلو وارد وزن‌های کشتی شده و به‌دلیل این که وزن بدنی کم دارم تصمیم گرفتند در 92 کیلو کشتی بگیرم.

وضعیت پرداخت پاداش‌ها برای کشتی‌گیران چطور است؟

برای مقام‌ها، پاداش‌هایم را به نسبت گرفتم، البته این وظیفه فدراسیون کشتی نیست و وظیفه وزارت ورزش و جوانان است ولی به‌طور کل جایزه‌ها و پاداش‌ها در ‌شأن ورزشکاران نیست. با این وضع اقتصادی سکه 16 میلیونی را برای ما دو میلیون حساب می‌کنند، نمی‌دانم این سکه را از کجا تهیه می‌کنند که ما هم از همان جا تهیه کنیم! در کل در ‌شأن ورزشکاران نیست و امیدوارم روزی پاداش‌های ورزشکاران انفرادی و بعضی از تیم‌ها تغییر پیدا کند و مثل فوتبال پاداش‌ها بهتر شود.

شرایط اقتصادی کشتی‌گیران چطور است؟

کشتی‌گیران بیشتر از قشر ضعیف جامعه هستند و بچه‌های شهرستان و روستا‌های استان‌های دیگر و بیشتر جنوب شهر تهران هستند و قراردادهای‌مان نسبت به قراردادهای فوتبال و والیبال اصلا قابل مقایسه نیست و با این وضع اقتصادی خیلی پایین است. امیدوارم روزی قراردادهای کشتی‌گیران هم مثل فوتبالیست‌ها میلیاردی شود.

در روزهایی که اردوهای ملی و باشگاهی برگزار نمی‌شد تمرینات شما را فدراسیون و کادرفنی رصد می‌کرد؟

فدراسیون کشتی و کادرفنی تیم ملی طی ماه‌های گذشته در فضای مجازی برنامه‌های تمرینی بچه‌ها را می‌گفتند و بچه‌ها تمرین می‌کردند. فدراسیون با برگزاری مسابقات لیگ خیلی به روند تمرینی و مسابقه‌ای بچه‌ها کمک کرد و به‌نظر من خوب بود.

ظاهرا مادرت به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. اکنون در چه وضعیتی هستند؟

بله، مادرم چند روزی است که درگیر بیماری کرونا شده، حال عمومی‌اش اصلا خوب نبود و باید در بیمارستان بستری می‌شد که جا دارد از پژمان درستکار که به من برای پذیرش مادرم در بیمارستان کمک کرد و دکتر علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی که در این چند روز پیگیر کارهای مادرم بودند تشکر کنم. از حمایت اسطوره کشتی فرنگی حمید سوریان و آقای علیرضا رضایی که هر روز جویای حال مادرم بودند ممنونم و از دکترها و پرسنل بیمارستان مسیح‌ دانشوری که خیلی به من کمک کردند ممنونم و امیدوارم بتوانم روزی جواب زحمت‌های‌شان را بدهم. آرزوی سلامتی برای تمام بیماران و پدر‌ها و مادر‌ها را دارم و امیدوارم دنیا از این ویروس لعنتی رهایی پیدا کند و از کادر درمان برای تحمل این روزهای سخت تشکر می‌کنم.

* نویسنده: نسیم شیرازی، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار