• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۷-۲۳ - ۰۹:۰۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
گزارش «فرهیختگان» از اتفاقاتی که پرسپولیس و رسول‌پناه را وارد بحران کرد

وضعیت قرمز

نمی‌دانیم راهکار رسول‌پناه برای خروج پرسپولیس از این وضعیت چیست. شاید مطرح کردن این بحث که برخی افراد و رسانه‌ها با پرسپولیس عناد و دشمنی دارند، آخرین راهکار این مدیر باشد!

وضعیت قرمز

به گزارش «فرهیختگان»، روزی که مهدی رسول‌پناه در قامت رئیس هیات‌مدیره باشگاه پرسپولیس خودی نشان داد و اعلام کرد محمدحسن انصاری‌فرد قادر نیست خواسته‌های باشگاه سرخ پایتخت را برآورده سازد و با کنار زدن او خودش سرپرستی این باشگاه مردمی را برعهده گرفت، این سوال به وجود آمد که این دندانپزشک بی‌تجربه در فوتبال قادر است مشکلات این باشگاه مردمی را یک‌تنه برطرف کند یا نه. حالا بهتر می‌توان جوابی برای آن سوال پیدا کرد. «فرهیختگان» نگاهی انداخته به تمامی وقایعی که هرکدام توانسته پایه‌های مدیریت رسول‌پناه را در ذهن هواداران این باشگاه سست کرده و در آستانه تخریب قرار دهد.

 طلب برانکو، سرگیجه چندساله پرسپولیس!

هواداران پرسپولیس تا چندی قبل ناراحت جدایی برانکو از پرسپولیس بودند و به خاطر این اتفاق رودرروی مدیرعامل وقت باشگاه که این جدایی در زمان او رخ داد، ایستادند اما حالا ناراحتی آنها تغییرماهیت داده و هواداران این بار ناراحت عدم‌پرداخت طلب این مربی موفق هستند. از زمان مدیریت ایرج عرب تا امروز هیچ اقدامی برای پرداخت این بدهی نشده و فقط همه شاهد وعده پرداخت این پول بوده‌اند.  در زمان مدیریت محمدحسن انصاری‌فرد شنیده شد که وزیر خواستار شکایت باشگاه پرسپولیس از برانکو شده است! همین کشمکش‌ها کار را سخت‌تر کرد و بعد از برکناری انصاری‌فرد سرپرست جدید هم نتوانست کاری از پیش ببرد. قیمت ارز هم روزبه‌روز افزایش پیدا کرد و البته باشگاه پرسپولیس هم نتوانست از دولتی بودنش برای تهیه ارز ارزان‌قیمت استفاده کند. کار به جایی رسید که شنونده جمله‌ای تاریخی از رسول‌پناه بودیم.

 فوقش پنجره بسته می‌شود!

هیچ‌کس انتظارش را نداشت که سرپرست باشگاه مردمی پرسپولیس بعد از اینکه نتوانست طلب برانکو را بپردازد، خیلی راحت مصاحبه کرده و بگوید فوقش ثمره این عدم پرداخت بسته شدن پنجره نقل‌وانتقالاتی پرسپولیس باشد. این جمله تاریخی صدای اعتراض هواداران پرسپولیس را بلند کرد. هواداران با ناراحتی می‌گفتند چرا یک مدیر اینقدر باید بی‌خیال تبعات عدم‌پرداخت طلب یک شاکی باشد. قبل از آن موضوع ارسال لایحه 1300صفحه‌ای برای شکایت برانکو و دستیارانش هم باعث بروز حواشی برای رسول‌پناه شد اما میزان این حاشیه به اندازه جمله فوق‌تاریخی این مدیر نبود.

 حسن‌نیت بدون پرداخت

هیچ‌کس دقیق نمی‌داند بالاخره باشگاه پرسپولیس چه مبلغی به برانکو و دستیارانش پرداخته. فقط می‌گویند با دستیاران تسویه شده و بخشی از مطالبات برانکو هم داده شده است. آخرین اطلاعاتی که در این مورد منتشر شده مربوط است به صحبت‌های اخیر رسول‌پناه که گفته 350 هزار یورو از طلب برانکو آماده شده. البته ظاهرا فعلا قصدی برای پرداخت ندارند و رسول‌پناه می‌گوید پرداخت این رقم فایده‌ای ندارد و باید پول برانکو یکجا پرداخت شود. حال معلوم نیست واقعا همین رقم هم وجود خارجی دارد یا نه، چون هنوز پرداخت نشده است! با این وجود رسول‌پناه می‌گوید به فیفا و‌ ای‌اف‌سی نامه زده‌اند که برای پرداخت حسن‌نیت دارند. حسن‌نیت پرداخت بدون پرداخت پول؟! خدا می‌داند فیفا و ‌ای‌اف‌سی در این مورد چه فکری خواهند کرد!

 آل‌کثیر اشتباه رسول‌پناه را رو کرد

رسول‌پناه شنیده بود اگر سریع با بازیکنان جدید قرارداد ببندد بسته‌شدن پنجره نقل‌وانتقالات نمی‌تواند برای تیمش دردسر درست کند. این‌طوری می‌توانست جمله فوق‌تاریخی «فوقش پنجره بسته می‌شود» را به نوعی توجیه کند. برای همین به سرعت قرارداد بازیکنان موردنظر را امضا و ثبت کرد. حتی روز آخر با اینکه فهمیده بود تیم به مهاجم گلزن نیاز دارد یک مهاجم جذب کرد تا عملکردش را مثبت نشان دهد. اما نمی‌دانست یک شادی گل بعدا چه دردسری برایش ایجاد می‌کند. عیسی آل‌کثیر که نشان داده بود یک مهاجم گلزن است بعد از گلزنی مقابل پاختاکور شادی گلی کرد که به شکلی سختگیرانه منجر به محرومیت 6 ماهه‌اش شد. جالب است که لایحه 4صفحه‌ای که در مورد این محرومیت نوشته بودند مثل لایحه 1300 صفحه‌ای شکایت برانکو کمکی به پرسپولیس نکرد و مهاجمش محروم شد. حالا رسول‌پناه نمی‌تواند به این سوال پاسخ دهد که اگر محرومیت آل‌کثیر باقی بماند او چطور می‌خواهد برای تیمش مهاجم جذب کند؟ پنجره‌ای که فوقش بسته شده حالا تبدیل به یک دردسر بزرگ برای پرسپولیس شده است.

 گل‌محمدی و بازیکنان علیه رسول‌پناه

هیچ متوجه شده‌اید که مربی و بازیکنان تیم هر روز بیشتر از قبل علیه مدیریت رسول‌پناه موضع‌گیری می‌کنند؟ ترابی که خودش را خلاص کرد و با استفاده از بی‌اطلاعی رسول‌پناه از قوانین از پرسپولیس جدا شد و به قطر رفت و حتی نگذاشت از این انتقال یک ریال به پرسپولیس برسد. بیرانوند با اینکه از پرسپولیس رفته بود اما بابت بند قراردادش که رسول‌پناه آن را نادیده گرفته بود، در برنامه تلویزیونی او را ضعیف‌ترین مدیرعامل پرسپولیس معرفی کرد. علی علیپور دو جلسه با پرسپولیسی‌ها مذاکره کرد و وقتی دید نه نوع برخورد رغبتی باب میلش است نه عزمی برای تمدید قراردادش در رسول‌پناه دیده می‌شود پیشنهاد دم‌دستش را اوکی کرد و راهی پرتغال شد.

یحیی گل‌محمدی از وضعیت مدیریت در یارگیری و حفظ نفرات شاکی شد و مصاحبه‌های تندی علیه رسول‌پناه کرد و حتی از جدایی‌اش از پرسپولیس خبر داد. حالا خبر می‌رسد شجاع خلیل‌زاده که چند روزی است با گوشه و کنایه از برخورد رسول‌پناه با خودش صحبت می‌کند، در آستانه پیوستن به یک تیم قطری است. محمد نادری هم که چند روز قبل پروفایل اینستاگرامش را کلا عوض کرده بود تا هشدار لازم را در مورد احتمال جدایی‌اش بدهد با استقلالی‌ها وارد مذاکره شده و مدیربرنامه‌اش این کار را برای تهدید باشگاه سرخ انجام داده است. حتی می‌گویند رادوشویچ هم با اینکه قرارداد بلندمدت دارد اما چون بخشی از طلبش را نگرفته می‌تواند از پرسپولیس جدا شود. محمد انصاری که در سال‌های قبل معرفت زیادی به خرج داد و به پیشنهادهای خارجی‌اش جواب منفی داد حالا که مصدوم شده مورد بی‌مهری باشگاه قرار گرفته است. چند بازیکن به خاطر اجرایی نشدن بندهای قراردادشان در تمرین حاضر نمی‌شوند و اختلاف میان گل‌محمدی و باشگاه باز هم بالا گرفته است. حتی صحبت‌هایی در مورد اختلاف برخی در باشگاه با افشین پیروانی به گوش می‌رسد.

تا اینجای کار رسول‌پناه نشان داده نه خودش توان حل مشکل بازیکنان تیمی را دارد که راهی فینال لیگ قهرمانان آسیا شده، نه مشاوره‌هایی که از وزارت ورزش می‌گیرد به کارش آمده است.

 رکورد تجمع به مدیریت رسول‌پناه رسید!

بیشترین تعداد تجمع هواداران پرسپولیس مقابل در باشگاه مربوط به مدیریت رسول‌پناه است. زمان ایرج عرب که هواداران او را عامل جدایی برانکو می‌دانستند یک‌بار این اتفاق افتاد. اما زمان رسول‌پناه 2 بار این اتفاق افتاده است. تیمی که در فینال لیگ قهرمانان آسیا حاضر شده قاعدتا باید هواداران خوشحال و آرامی داشته باشد. اما هواداران پرسپولیس آنقدر نگرانی دارند که اصلا به موضوع فینالیست شدن تیم‌شان در آسیا فکر نمی‌کنند. در زمان مدیریت علی‌اکبر طاهری و حمید گرشاسبی این آرامش وجود داشت اما بعد از آن کم‌کم ناآرامی به سراغ هواداران آمد. با اینکه تیم قهرمان شده و موفق عمل کرده اما هواداران این تیم هیچ اعتمادی به عملکرد مدیران کنونی باشگاه ندارند. حتی شنیدیم قرار است تجمع دیگری این‌بار مقابل مجلس صورت بگیرد. کاری که به نظر می‌رسد دارد تبدیل به یک عادت برای هواداران فوتبال می‌شود. رسول‌پناه از خودش می‌پرسد چرا هواداران از عملکردش شاکی هستند. آیا همه‌چیز فقط به انتقادهای رسانه‌ها باز می‌گردد؟

 هیات‌مدیره کجاست؟

خیلی‌ها از خودشان می‌پرسند ثمره انتخاب رغبتی به‌عنوان مسئول نقل‌وانتقالات پرسپولیس چه بوده است. می‌گویند نفرات جدید همگی بعد از توافق با یحیی گل‌محمدی به باشگاه رفتند و قراردادشان را امضا کردند. پس نقش رغبتی در یارگیری چه بوده است؟ مذاکرات مستقیم او با علی علیپور، محمد نادری و شجاع خلیل‌زاده که تا الان نتیجه مناسبی نداشته است. واقعا حضور رغبتی در باشگاه پرسپولیس چقدر به حل مشکلات پرسپولیس کمک کرده است. البته 2 عضو جدید هم به جمع اعضای هیات‌مدیره پرسپولیس اضافه شدند که ظاهرا خبرنگاران آنها را یکی، دو بار در نزدیک ساختمان باشگاه پرسپولیس دیده‌اند. سیدمحمد فیاض و غلامعلی محمد علیپور به هیات‌مدیره اضافه شدند اما الان هیچ‌کس نمی‌داند این دو نفر دقیقا چه کارهایی برای کمک به باشگاه پرسپولیس کرده‌اند و نقش آنها در این باشگاه چیست. اینها سوالاتی است که هواداران پرسپولیس دائما از خودشان می‌پرسند.

 هنوز حکم پرونده کالدرون و بودیمیر نیامده!

پنجره نقل‌وانتقالات پرسپولیس بسته شده و این‌طور که بویش می‌آید پرسپولیس فعلا توان پرداخت کامل طلب برانکو را ندارد و احتمال جریمه‌های دیگر این باشگاه وجود دارد. این اتفاقات درحالی رخ داده که هنوز حکم پرونده شکایت بودیمیر و کالدرون نیامده است. پرسپولیس رسول‌پناه شاید از اسپانسر 55 میلیارد تومان طلب دارد و پاداشی حدود 2 میلیون دلار تا الان از بازی‌های آسیایی نصیبش شده اما هنوز طلب برانکو را نداده و اطلاعی هم از میزان پرداختی باشگاه به بودیمیر و کالدرون نیست و هزینه‌های جاری باشگاه و بدهی‌های ارزی به بشار رسن و رادوشویچ هم وجود دارد. مشکلات تحریمی هم مزید بر علت شده تا دریافت و پرداخت ارزی باشگاه با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو شود.  نمی‌دانیم راهکار رسول‌پناه برای خروج پرسپولیس از این وضعیت چیست. شاید مطرح کردن این بحث که برخی افراد و رسانه‌ها با پرسپولیس عناد و دشمنی دارند، آخرین راهکار این مدیر باشد!

 * نویسنده: اردلان بزرگ‌نیا، روزنامه‌نگار

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک