• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۷-۲۰ - ۱۰:۳۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
معاون آموزشی وزارت علوم:

دانشگاه‌ها از نظر آموزش الکترونیکی رتبه‌بندی می‌شوند

معاون آموزشی وزارت علوم از رتبه بندی آموزش الکترونیکی در دانشگاه ها خبرداد و گفت: مذاکرات این کار از سه ماه قبل با انجمن یادگیری الکترونیکی که یک انجمن علمی است آغاز و طرح نهایی شد.

دانشگاه‌ها از نظر آموزش الکترونیکی رتبه‌بندی می‌شوند

به گزارش «فرهیختگان»، علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم در اولین کنفرانس ملی آسیب‌شناسی آموزش و یادگیری الکترونیکی در ایران  گفت: با شیوع ویروس کرونا و همه گیری آن در جهان به خصوص کشور ایران، وضع روزمره زندگی و به همراه آن آموزش تحت تاثیر این ویروس قرار گرفت.

وی افزود: ادامه آموزش های دانشگاهی و عدم توقف آنها به سه راهکار احتیاج داشت که هر طور شده بتوانیم آموزش ها را حتی به مدت کوتاه ادامه دهیم. تحقق این امر بستگی به جایگزینی آموزش الکترونیکی و آموزش غیرحضوری، انعطاف پذیری در قوانین آموزشی و واگذاری اختیارات به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی داشت.

معاون آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: به منظور اجرای راهبردها ۸ اقدام جانبی در هفت ماه گذشته صورت گرفت که از اولین اقدام آن می توان به ایجاد یک قاب آموزش الکترونیکی برای انجام مشاوره، بررسی، ارزیابی و کمک به تصمیم سازی در حوزه معاونت آموزشی اشاره کرد که به دنبال آن کارگروه یادگیری الکترونیکی تشکیل شد.

وی ادامه داد: دومین عامل راهبردی به منظور تحقق و ادامه پیدا کردن آموزش الکترونیکی، فرهنگ سازی پیرامون ضرورت آموزشی الکترونیکی با توجه به مقاومت هایی بود که در سطح دانشگاه و موسسات آموزش عالی در ابتدا از سوی برخی اعضای هیئت علمی و دانشجویان انجام می شد.

معاون آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: سومین عامل راهبردی جهت تحقق آموزش الکترونیکی ترویج، آموزش و آشنایی با روش ها، مزایا و چالش های یادگیری الکترونیکی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی بود که در این قسمت می توان به صدها ساعت وبینار آموزشی، سخنرانی، دوره های آموزش الکترونیکی، تهیه و چاپ نشر الکترونیکی صدها جزوه دانشگاهی در موسسات آموزش عالی ویژه اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کارشناسان اشاره کرد.

خاکی صدیق ادامه داد: همچنین وب سایت‌های تخصصی در وزارت عتف و بسیاری از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی با هدف ترویج و آموزش الکترونیکی راه اندازی شد.

وی گفت: چهارمین اقدام صورت گرفته در این امر، تجهیز سخت افزاری دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی بود که علی رغم محدودیت های بسیار شدید مالی در اواخر سال ۹۸ و  ۹۹، تجهیز در حوزه فناوری اطلاعات و ارائه آموزش های الکترونیکی تقریبا در همه دانشگاه در اولویت قرار گرفت.

خاکی صدیق  ادامه داد: پنجمین اقدام، تعامل با وزارت ارتباطات به منظور رایگان کردن خدمات اینترنتی در حوزه آموزش های الکترونیکی دانشجویان و ارتقای کیفیت سرویس دهی با توجه به حجم فوق العاده کاربران بود. نظارت و گردآوری اطلاعات درباره روند اجرا و فرایندهای آموزش الکترونیکی در کشور ششمین اقدام صورت گرفته از سوی وزارت علوم بود.

وی ادامه داد: حل مشکلات جامعه دانشگاهی و موسسات آموزش عالی کم برخوردار از دیگر اقدامات وزارت علوم بود که انجام شد.  

خاکی صدیق یکی از چالش های آموزش الکترونیکی را ارزیابی عملکرد آنها عنوان کرد و گفت: وزارت علوم در این زمینه، رتبه بندی آموزش الکترونیکی را در دانشگاه ها آغاز کرد و سه ماه قبل مذاکرات آن با انجمن یادگیری الکترونیکی که یک انجمن علمی است، انجام و طرح نهایی شد.

وی افزود: این طرح از سوی انجمن یاد شده در دو تا سه هفته آینده به معاونت آموزشی وزارت علوم ارائه می شود و دانشگاه ها در چارچوب آن وارد حوزه رتبه بندی می کنیم. مفهوم این رتبه بندی، ارزیابی عملکرد دانشگاه ها  و موسسات آموزش عالی در کل کشور برای شناسایی نقاط ضعف آنها در حوزه آموزش الکترونیکی است./ مهر

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار